hadden we al een bittentopic vandaag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

araber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:02

verder en ik het helemaal eens met wkoekoek

Tjitx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:04

word echt misselijk van sommige foto's tussen al het metaal en leer door kun je af en toe nog net zien dat er ook nog een paardje onder zit..

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:06

Sees schreef:
En nee je kan mij niet verwijten hetzelfde te doen want ik rijd bijna alleen zonder zadel en ik heb een mijlerbit als ik al met bit rijd.

wat een kul argument
zijn myler bitten zo zacht? waarom accepteerd mijn paard dan geen mylerbitten? (en wel een enkelgebroken kneveltrens bijvoorbeeld)
overigens rijd ik normaal met een enkel of dubbelgebroken K&K bitje hoor, maar ok.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:11

Myler bitten.. las laatst een verhaal van iemand die over gestapt was, en oh wat was het paard opeens lekker licht op de hand. Ttodat 'ie ineens bloederig schuim had en z'n hele lagen open bleken te liggen. Ja, maar myler bitten zijn toch zo paardvriendelijk...

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:33

Faas schreef:
Ik moet bekennen dat er plaatjes bij zijn waar ik ook wat rillingen bij krijg.
Je went er vanzelf aan Faas

Wendy, superuitleg!
Staan veel te veel reacties hier van mensen die gewoon maar wat roepen en er totaal geen kaas van hebben gegeten

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:53

Woogy schreef:
Yvonniej schreef:
wat een dramatische site.. mag dit echt verkocht worden????????

zie stemming van het paard..

http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu ... _putki.jpg

als een paard zijn oren naar achteren heeft is hij dan gelijk zielig? hoeveel dressuur paarden lopen met de oren naar achteren(hij luisterd naar de rijder...)

Dat is niet helemaal wat ik hiermee bedoel. Bij mijn haflinger zijn de oren er ook verkeerd om opgezet bij de geboorte

Goed de meningen zijn hierover sterk verdeeld.

Ik vind het bijvoorbeeld ook heel belachelijk hoe de paarden met paardenrennen over de baan gemept worden terwijl een ander dat de normaalste zaak van de wereld vind.
Maargoed ik ben ook niet het mens wat zijn paard door allemaal marteltuigen de gewenste dingen laat doen.

Ik vind de dingen die op deze site te koop niet nodig om plezier te beleven met mijn paarden. (op de antiklapperballen dingen na.., denk dat er wel duidelijk is wat ik bedoel)Maar wie ben ik..

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:57

Yvonniej schreef:
Ik vind het bijvoorbeeld ook heel belachelijk hoe de paarden met paardenrennen over de baan gemept worden terwijl een ander dat de normaalste zaak van de wereld vind.

Ik maak hieruit op dat je niet vaak een koers hebt gezien. Met een zweep bereik je namelijk heel weinig. Als ik bij mijn eigen paard een zweep gebruik ben ik heel wat verder van huis. Daarbij is er in de draf- en rensport ook op het gebied van zweepgebruik regelgeving. Ik zou dus niet te snel oordelen over iets wat je niet kent. Don't judge a book by its cover

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:19

Nou toch redelijk vaak, ik denk dat we het over een andere race hebben, de drafsport bedoel ik daar niet mee.. Ik weet dat daar regelingen voor zijn.

Maar vooral die rondjes met die hindernissen ertussen, daar kan ik geen fan van worden. Natuurlijk zijn er mensen die het heel anders aanpakken! En ook in de dressuur gebeuren er dingen die niet door de beugel kunnen, maar vind jij dat alle dingen op die site nuttig zijn voor gebruik? En zou jij ze gebruiken op je eigen paarden?

WendyBZ

Re: hadden we al een bittentopic vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:21

Ja en ja, want zoals ik al eerder gezegd heb, gebruiken we die ook. Niet alles wat op die site staat, maar de sintelkap wel, de gewone bitten, etc. Maar het feit dat jij nog niet eens de naam weet van wat je bedoeld, zegt voor mij al genoeg

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:26

Ik denk dat je nu denk t dat ik een penny of iets dergelijks ben.. Ik heb geen zin om aangevallen te worden als ik een naam verkeerd schrijf. Steeple chase bedoel ik. (kan dus zijn dat ik het verkeerd schrijf!)

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:31

Maar.. het kan natuurlijk zijn dat ik de werking ervan niet begrijp en sta ervoor open om te horen hoe en waarom het gebruikt word. Van bepaalde dingen kan ik het nog wel inzien.
Maar bijvoorbeeld deze 2.. Ja daar kan ik me niks bij voorstellen..
Afbeelding

Afbeelding

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:32

Als ik me niet vergis is dat twee keer dezelfde

Als het paard in galop springt, brengt ie het hoofd omhoog. Door die draad over de neus te doen, komt daar druk op zodra het paard zn hoofd omhoog brengt. Er zijn veel vriendelijker versies hiervan, dit is niet mijn favo. Hij is wel toegestaan in NL, maar ik zie hem niet vaak.

[edit] Deze bijvoorbeeld (beetje oude foto, maar enige die ik zo snel kon vinden) een extra neusriem met daaraan twee lijntjes die naar de singel lopen.

Afbeelding

En er is nog een versie, net zoeen als een huis-tuin-en-keuken-bijzetteugel.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 14-12-05 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:34

Oke, daar is het dus voor.. Gelukkig zien we hem inderdaad niet vaak..

enne..
hoh foutje... Deze bedoel ik..

Afbeelding

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:37

Yvonniej schreef:
Oke, daar is het dus voor.. Gelukkig zien we hem inderdaad niet vaak..
enne..hoh foutje... Deze bedoel ik..
http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu ... iikki1.jpg

Dat is hetzelfde idee als de stokken, om ze rechter te laten lopen. Deze stekeldingen zijn in NL niet toegestaan, in Frankrijk heb ik ze wel gezien. Ben geen fan, aangezien ik ook paarden met schuurplekken hiervan op de hals heb zien lopen. Dan liever een stok.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:47

die andere vind ik er trouwens een stuk vriendelijker uit zien als zo scherp lijntje..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:55

Dit is de andere versie:

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:07

Nog even een kleine toevoeging op de toch al geweldige uitleg van wkoekoek

Ik zal je lijstje even langs gaan.
delerium schreef:
Sommige mensen deinzen werkelijk nergens voor terug. Zelfs niet om een paard eens even goed aan de teugels te trekken om maar een foto te kunnen maken. Nou ja, het laat in ieder geval weinig te raden over. Helaas.
http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu ... raudat.php

De eerste is standaard, een gewoon enkelgebroken bit met opzetbitje, niets vreemds aan.

delerium schreef:
Neusknellers en robocoptuigjes hebben ze ook.
http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu ... _sekit.php

Wij hebben bij een draver van ons ook deze neusvleugels gebruikt. Dit paard 'snurkte' haar vleugels dicht. Ze zoog ze vacuum zo te zeggen, verder had ze nergens last van. Wij smeerden de hele vleugel in met vaseline en hingen daarna deze neusvleugels erin. Ik durf niet te zeggen dat ze prettig zitten, maar voor de drie minuten dat ze hiermee goed liep ipv haar vleugels vacuum te zuigen en zuurstofgebrek te krijgen lijkt het mij een redelijke oplossing

delerium schreef:
Zuinig met gebruik van dubbele bitten zijn ze niet. Oordoppen zijn prima zo te zien en de bezem opnieuw ontdekt. En jahoor, zo te zien kun je een paard zijn hoofd best recht naar voren houden door het tussen 2 stokken ofzo te zetten?
http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu ... usteet.php

Ik zie niet in wat er mis is met een gebroken bit? Begrijp wel dat je op de sulky een stuk minder te vertellen hebt dan wanneer je erop zit. Jullie hebben altijd nog beenhulpen. Het enige wat wij hebben is de mond. Er is trouwens niets mis met een scherp bit, de meeste paarden blijven ervan af en dan is het niet nodig om eraan te zitten toch? Liever dat dan een dikker bit waar de hele tijd iemand aan zit te trekken toch? De bezem is voor zogenaamde bodemschuwe paarden ( die schrikken van plassen ed.) of paarden die zoals Wendy zei bang zijn voor sintels.
Paarden die scheef zijn, of moeilijk een bocht door komen in hoge snelheid kun je ONDERSTEUNEN ( niet dwingen) door stokken erbij te nemen, hierdoor geef je het paard steun aan de zijkant van zijn lichaam, te vergelijken met een een beenhulp als je wil eventueel?

http://i5.photobucket.com/albums/y167/k ... telkap.jpg

delerium schreef:

De eerste ken ik niet, de tweede wel, dat is gewoon een flapje om de mest niet in je gezicht te krijgen De vierde is een zgn Stallion Support. Erg handig bij hangende ballen Wordt ook gebruikt bij springpaarden. De band over de achterhand is naar mijn weten om bokken tegen te gaan.

delerium schreef:
Sja, je kunt je paard ook volhangen.
http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu ... _sekit.php

De eerste ken ik niet, wordt hier niet gebruikt. De tweede wel, ruitje hier op bokt gebruikt er ook een, die zal je er meer over kunnen vertellen. Is een doodnormale opzet. Fotot 4 en 5 is een springteugel, om het paard te ontmoedigen in galop te springen. Foto 7 en 8 is een vorm van springteugel die ik hie rook nog nooit heb gezien.

De eerste ken ik wel, dit is een zogenaamd vierringen check. Als je goed naar de foto kijkt zie je dat de lijn ergens doorheen loopt, op het moment dat het paard met zijn hoofd duikt( wat je dus normaal dan als pikeur met je handen opvangt) trekt hij aan zichzelf doordat de ringen door elkaar rijgen( lastige uitleg, maar met de foto erbij is hij misschien te begrijpen?)
De tweede is een zijcheck in combinatie met een gewooncheck, dit is er alleen maar tegen om het paard tegen het scheeflopen iets tegen te houden, het word immers iets rechter gedwongen ( voor zover twee stukjes leer een paard recht kunnen laten lopen) het geeft het paard in ieder geval iets meer het idee dat het 'vast' zit

delerium schreef:
neuzenknellers, tandenlapjes, en trek die bek maar open hoor! En anders pak je toch iets dat tegen het strottehoofd van het paard duwt?

1e is een opzet die ik ook niet ken. Tonglapje wordt hier ook wel gebruikt. De tong vastbinden wordt overal gedaan, tegen het tong over het bit doen (voordat iedereen begint te steigeren, dit is voor een korte periode tijdens de koers, misschien 20 minuten) De rol en de klep onder de hals zijn wel degelijk heel belangrijk, dit is tegen het 'dichttrekken'. Een paard wat te heet wordt, maar ingehouden moet worden, gaat soms in de krul getrokken lopen, hij krijgt dan geen lucht meer en valt vervolgens om. Mijn eigen doet dit ook als ie te hard wil. Om ongelukken te voorkomen zijn deze dingen er dus, op een gemiddelde koersavond zie je wel tien van die rollen. De laatste foto doet bij mij geen belletje rinkelen.

Bij de eerste foto schrikt iedereen natuurlijk omdat het een stuk ijzer is, maar de werking is dat het paard zijn hoofd omhoog doet en dit word het gedwongen door het leren riempje onder de mond. Het ijzer doet in principe niets totdat het paard naar beneden wil duiken, op dat moment komt er druk op de neus.
Ik zal jullie allemaal een ritje gunnen met een draver die zijn tong over het bit gooit, want zoals ik net zei is bij ons dat de ENIGE manier waarop we het paard onder controle kunnen houden. Tong over het bit= weg controle.
Keelrollen en 'dakpannen' hangen altijd los, pas als het paard zichzelf gaat 'dichttrekken' heeft hij er last van.

delerium schreef:

Twilight heeft zijn staart ook vast, op het moment dat we dat niet doen pakt hij voor de grap de lijnen vast en heb je dus niet zoveel meer te vertellen
Zie hier een foto :

http://i5.photobucket.com/albums/y167/k ... light4.jpg

delerium schreef:
Dit doet wel zeer om te zien. Veel zeer zelfs. En die ophaaltrens ook!
http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu ... laimet.php

Deze bitten ken ik niet en zijn bij mijn weten niet toegestaan hier. De ophaaltrens zou ik niet zo raar van opkijken, die wordt ook gewoon bij divoza verkocht.

delerium schreef:
Vol trots (ofzo?) de introductie van
-het 3dubbele bit!
-de vislijn als vaste martingaal om de neus geknoopt
-bitschijven met haartjes
-vijl-teugels
-neusstoppers.

[/quote]

Ik ben er niet trots op, maar aangezien je graag de waarheid verteld, die bitring hebben wij ook in ons bezit. Dit alleen maar omdat je er in elk ras rotzakken bij hebt. We gebruiken hem eigenlijk nooit, hebben hem een keer voor een probleemgeval aangeschaft( en ja, ik ben eerlijk, ander zou ik dit niet vertellen) .

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:19

Ondanks de goede uitleg van de dravermensen ( ) hou ik hier toch gemengde gevoelens bij.
OK, veiligheid voor alles maar ik vind een aantal constructies hier toch meer weg hebben van dierenmishandeling. Ik begrijp wel dat je in verband met de veiligheid soms wat minder vriendelijke maatregelen moet nemen maar je moet je wel afvragen waar de grens ligt. Hoever wil je gaan in naam van de veiligheid? Uiteindelijk is het wel jouw keus om dat beest voor een karretje te spannen en niet de zijne. Ik vind dat je dan verplicht bent het werk voor hem zo aangenaam te maken als je kan. En of gedraaide kettingen in de mond daaraan bijdragen betwijfel ik. En dit gaat niet eens specifiek over de drafsport. Dit staat hier nu toevallig, maar ook in andere disciplines kom je de meest bizarre creaties tegen om een paard te laten gehoorzamen.

Flore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:10

Noukie schreef:
super uitleg wkoekoek!
mijn eerste reactie toen ik de links zag was echt van "goh, het gaat om dravers, daar weet ik niks vanaf, dus hoop dat iemand uitleg heeft"
en bij deze dus

vind overigens dat mensen makkelijk oordelen over een tak van sport die ze (over het algemeen) hooguit van tv kennen... Ga eens op een gewone (bekende) spring/dressuurstal kijken wat daar aan materiaal rondzweeft.....

Inderdaad, ik heb bij een springruiter stage gelopen. Wat die er allemaal in- en aanhangen, dat is ook niet normaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:18

Ik heb spijt dat ik heb gekeken, heb ondertussen hartkloppingen. Kennelijk in Finland toegestaan, totale maar dan ook totale dierenmishandeling. Van mij mogen die jockeys spontaan onder de wielen komen

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:50

ruitje, kun je ook uitleggen waar dit voor gebruikt wordt?
Afbeelding
Afbeelding

russel, denk dat je een beetje moet oppassen met wat je zegt en welke dingen je mensen toewenst..

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 01:20

heb toen in nog op een drafstal werkte een hele hoop voorbij zien komen, ik schrik dus niet van de foto's.
Van een aantal dingen is een hele hoop te zeggen en ik zeg het niet!
@ perla: dit zorgt ervoor dat het paard zijn hoofd/hals niet naar beneden kan doen, zolang het paard met zijn hoofd/hals hoog loopt heeft het ding geen werking, zodra het hoofd naar beneden gaat komt de "haak" in werking en zorgt voor een pijn en daardoor schrik reactie zodat het paard weer zijn hoofd hoog en gestrekt houd

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:28

ArwenLune schreef:
Myler bitten.. las laatst een verhaal van iemand die over gestapt was, en oh wat was het paard opeens lekker licht op de hand. Ttodat 'ie ineens bloederig schuim had en z'n hele lagen open bleken te liggen. Ja, maar myler bitten zijn toch zo paardvriendelijk...

eh...eigenlijk geen commentaar maar vooruit tegen beter weten in...ik denk dat die persoon van d'r paard afgestrokken moet worden en het recht ontnomen moet worden ooit nog bij een paard in de buurt te komen die kan namelijk gewoon niet rijden.

Anyway, met het zadel is niks mis MITS het goed ligt en ik denk dat bij 80% van de mensen het zadel niet goed ligt en dat een evenzo groot deel NOOIT de rug van het paard laat checken. Mijn zadel ligt toevallig perfect en ik laat een keer per jaar een osteopaat en een keer per jaar een fysio naar mijn paard kijken. Mijlerbitten staan er om bekend tongvrijheid te bieden en een zeer vriendelijke uitwerking te hebben. Ik rijd trouwens bijna altijd met een los teugeltje dus last hebben van het bit zal mijn paard niet snel hebben. Ik heb die opmerking erbij gezet voor al die trutjes die dan meteen opmerkingen gaan maken van: jij rijdt in de dressuur toch ook met zweep of weet ik wat. Nee ik rijd dus zweep -en spoorloos en vaak nog bit- en zadelloos ook.

Waar het om gaat is dat ik sommige van deze 'martelwerktuigen' echt VEEL te ver vind gaan!! Ik blijf bij mijn eerdere post. De nadruk zou moeten liggen op het welzijn van het dier, NIET op het winnen. Dan maar een beetje mest in je gezicht. Je pusht het dier gewoon over de limit met die oorpluggen, het paard kan eigenlijk niet meer maar door die pluggen eruit te trekken kan het paard weer een paar metertjes...mensen waar hebben we het over. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit niet mijn tak van de sport is maar ik ben niet een of andere nitwit die nergens wat van af weet. Ik vind het belachelijk dat je je dier helemaal vol moet hangen om maar die race te kunnen winnen. Nogmaals sommige tuigjes zullen noodzakelijk zijn maar de rest...

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:32

aafje87 schreef:
...heeft het ding geen werking, zodra het hoofd naar beneden gaat komt de "haak" in werking en zorgt voor
een pijn en daardoor schrik reactie
zodat het paard weer zijn hoofd hoog en gestrekt houd....

Need I say more....?

Nou wil ik niet beweren dat ik een heilige ben hoor helemaal niet maar als je geen mest in je gezicht wil, doe je toch lekker zelf een masker op? Kom op zeg, en die staart en tong vastbinden vind ik echt uit den boze!!! Ik rijd paard met het paard en niet om te winnen maar om ons beider plezier. Als je het winnen moet bewerkstelligen dmv dit soort tuigjes...laat dan maar!

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:10

Sees schreef:
Waar het om gaat is dat ik sommige van deze 'martelwerktuigen' echt VEEL te ver vind gaan!! Ik blijf bij mijn eerdere post. De nadruk zou moeten liggen op het welzijn van het dier, NIET op het winnen. Dan maar een beetje mest in je gezicht. Je pusht het dier gewoon over de limit met die oorpluggen, het paard kan eigenlijk niet meer maar door die pluggen eruit te trekken kan het paard weer een paar metertjes...mensen waar hebben we het over. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit niet mijn tak van de sport is maar ik ben niet een of andere nitwit die nergens wat van af weet. Ik vind het belachelijk dat je je dier helemaal vol moet hangen om maar die race te kunnen winnen. Nogmaals sommige tuigjes zullen noodzakelijk zijn maar de rest...

Ik blijf ook bij mijn eerdere posts Daarbij denk ik dat jij een niet helemaal realistisch beel hebt van de wereld. Dit soort dingen gebeuren niet alleen in de drafsport, dit gebeurt in alle takken. Ik praat het niet goed, maar ik heb wel ergere dingen dan proppen en staart vastbinden gezien. Als ik foto's zie van een gemiddelde ruiter die zijn paard met een slof in de krul trekt, wordt ik ook niet blij, maar nou eenmaal niet iedereen is zo verstandig als je hoopt. Sorry als ik je uit je droom help.