janna schreef:In de Z heb je ongeveer alles gehad waar het in de dressuur om gaat. Voorwaarts, terug, harder, zachter, opzij in alle gangen. dat zijn de basis dingetjes. Daarna ga je dat verfijnen. Je wissels moeten vaker achter elkaar, je appuyementje wordt meer verzameld en wordt een pirouetje, je verzamelde draf wordt piaffe etc. Dat is meer verfijning in de africhting. Voordat een paard dat kan, moet hij eerst voorwaarts, en zijwaarts kunnen. En dat leer je in de basis.. denk ik.
Ik vind dat Janna het eigenlijk het mooist verwoord. Je kunt het ook nog iets anders uitleggen: totaan +/- Z-niv kom je nog steeds "nieuwe" dingen tegen, daarna ben je alleen maar aan het verfijnen van en uitbouwen op wat je al aan het doen bent. Dat is dus een argument om de Z de basis te noemen.
Volgens mij zien veel mensen de Z echt als eindpunt. Als je een keer dicht bij of aan dat eindpunt hebt gezeten, is het "heilige" er een beetje van af. Je verlegt je grenzen steeds een beetje, en Grand Prix is nou eenmaal zo'n gruwelijk ver eindpunt.