Interessant Artikel BIT > Jonge paarden aan het werk..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:05

als je idd een 4 jarige die net zadelmak is harder aan gaat pakken dan een 3 jarige die net zadelmak is, dat is idd dom.

Je mag ook met een 3 jarige wel wat werken en mat goede begeleiding en leren voelen en luisteren naar je paard, hoef dan niet te overvragen.
Maar wat ik bijv op de pavo cup voorbij zie komen, daar krijg ik dan wel weer kromme tenen van

Winkie

Re: Interessant Artikel BIT > Jonge paarden aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:45

Hey Allemaal!

Ik heb vanmiddag het artikel gelezen maar ik moet zeggen dat ik het weinig inhoud vind hebben. Iedereen kent waarschijnlijk de discussies op bokt wel over 'wanneer je nou wat mag gaan doen met een jong paard'. Maar in dit artikel hebben ze voorbeelden als: 'tegen de tijd dat hij vijf jaar is mag hij naar de Z2' en 'paarden die op drie jarige leeftijd zeventig dagen aan 1 stuk door worden gereden'.
Maar wat voegt dit nou toe?? Iedereen snapt namelijk denk ik wel dat dat niet goed is voor een paard!
Als ze nou gewoon zeggen wanneer je wat mag gaan doen en wat hun mening daar over is ipv al deze extreme gevallen te noemen.. of zie ik dit nou verkeerd?

Verder vind ik de vergelijking met een mens ook altijd zo raar. Dat ik 17.5 was werkte ik 50 uur per week maar als mijn paardje straks 5 is laat ik em echt niet 50 uur per week werken.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:16

Winkie schreef:
paard'. Maar in dit artikel hebben ze voorbeelden als: 'tegen de tijd dat hij vijf jaar is mag hij naar de Z2' en 'paarden die op drie jarige leeftijd zeventig dagen aan 1 stuk door worden gereden'.
Maar wat voegt dit nou toe?? Iedereen snapt namelijk denk ik wel dat dat niet goed is voor een paard!

Iedereen snapt het misschien wel, maar toch gebeuren bovengenoemde gevallen het heel vaak, dus blijkbaar valt het kwartje nog lang niet bij iedereen.
Of het complete artikel iets toevoegt of niet kan ik niet over oordelen, ik heb het niet gelezen. Maar het dus wel zo dat dergelijke voorbeelden zeker voorkomen.

RK: Idd, ik ken ook maar weinig paarden die voor hun 3e al volwassen genoeg zijn. Echter zijn er wel paarden waarvan ik op hun 3e zeg : "Zo jij mag al wat gaan doen"
Maar zoals ik al zei zijn er ook zat waarvan ik denk :'Laat nog maar even lekker spelen, veel te baby nog"

Mensen kijken vaak alleen maar naar de buitenkant, een paard kan er exterieurmatig misschien wel klaar voor zijn, maar als het in de geest nog een peutertje is, is het dier er helemaal niet klaar voor.
Dan ga ik nog liever rustig aan het werk met een paard dat geestelijk al goed volwassen is maar exterieurmatig niet zo goed, dan andersom. Ze krijgen dan soms zo'n knal op hun kleine ego.

Maar wat te denken van al die jonge hengsten die voor de keuring moeten ?
Ze zijn dan misschien nog niet onder het zadel, maar al die gekke dagen van huis,keuringen, gepluk en geprul, drukte etc... dat geeft ook een behoorlijke impact op die jonge dingen waarvan ik me soms afvraag of het wel redelijk is..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:18

in mijn ogen is dat in de meeste gevallen een geld kwestie
En oke, als je ervan moet leven doe je misschien andere dingen als anders.

maar daarom snap ik de hobby ruiters niet die dan zeggen, maar hun doen dat ook...

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:49

Tsja degenen bij wie het een geldkwestie is, zijn meestal de toppers, 'proffesionelen', degenen die hun brood ermee verdienen.
De voorbeelden voor de hobbyruiters.
En vandaar dat je ook vaak zat hoort en hier leest : "Ja maar ik ken die en die ( bekende naam ) en die doet het ook zo, die is heel goed en zal dus heus wel weten wat hij doet"

Blaat...

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:57

Mijn paard heb ik door omstandigheden pas op haar zesde zadelmak gemaakt.
Ik doe met haar net zoveel als dat ik met een 3,5 jarige zou doen.
Dit houdt in: 3x per week +/- 20 min. rijden en 1 x per week 20 min longeren. Ik merk dat dit voor haar zowel geestelijk als lichamelijk genoeg is.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:43

Ik heb het artikel in Bit nu dus ook gelezen en het stelt inderdaad niet veel voor.

Ben het wel met de strekking eens dat er over het algemeen van jonge wedstrijdpaarden teveel wordt gevraagd. Maar zoals altijd belicht Bit slechts 1 zijde van het verhaal en laten ze verder geen deskundigen op dit gebied aan het woord.

Het zou veel waardevoller zijn als een dergelijk blad niet alleen aangeeft hoe het NIET moet, maar ook trainingstips geeft voor hoe je je jonge paard op een verantwoorde manier voorbereid op zijn leven als sportpaard.

Er zijn een hoop trainers, fysiotherapeuten en dierenartsen in binnen- en buitenland die hier een hoop zinnigs over kunnen vertellen. Zodat menigeen dan ook een handvat krijgt om zich aan vast te houden. Uiteraard is dat dan slechts een globale leidraad en moet je de situatie per paard bekijken, maar dat moet je dan ook wel kunnen!

Gewoon alleen maar zeggen dat je rustig aan moet doen, is niet voldoende.

Dr. van Breda vond de Pavocup als wedstrijd op zich niet te zwaar. Een vierjarige moet stap, draf, galop en een paar pasjes wijken laten zien, een vijfjarige moet wat schouderbinnenwaarts tonen. Dus de wedstrijd op zich is het probleem niet. Alleen de weg er naar toe, daar gaan een hoop ruiters de mist in. Gaan vreselijk fanatiek trainen vooraf en daar gaat het mis.

Ik weet dat bijv. Henk Noorden springpaarden als veulens al regelmatig los laat springen. Hij heeft gemerkt dat dit goed werkt en een harder en handiger springpaard in de toekomst oplevert dan dat je pas als drie- of vierjarige voor het eerst wat gaat springen.

Een draver die pas als drie- of vierjarige getraind wordt voor de sulky schijnt nooit de baan te halen.... Die wordt namelijk veel gevoeliger voor blessures. Daarentegen zijn dravers ook vrij snel versleten, maar dat heeft meer te maken met de intensiteit van de trainingen. Niet met het vroeg beginnen.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:43

Staat er aan het eind van het Bit een artikel over 'kinderarbeid'... staat voorin het Bit een artikel over Franse trekpaarden en een interview met een man die twee veulens geimporteerd heeft. Staat er doodleuk dat hij op een van die paarden al heeft gezeten toen ze pas 1,5 jaar was om haar alvast aan wat dingen te laten wennen...

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 01:01

jesse_rulez schreef:
Staat er aan het eind van het Bit een artikel over 'kinderarbeid'... staat voorin het Bit een artikel over Franse trekpaarden en een interview met een man die twee veulens geimporteerd heeft. Staat er doodleuk dat hij op een van die paarden al heeft gezeten toen ze pas 1,5 jaar was om haar alvast aan wat dingen te laten wennen...

Ja dat was mij ook al opgevallen!!
Ik vind het top dat het artikel er is, hoop dat meer mensen gaan nadenken hierdoor!(ijdele hoop ik weet het, paarden voor de handel en een snelle carriere worden toch gebroken als ze een 2,5 zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 01:07

Met 3 aanrijden, de zomer de wei in en dan in het najaar weer oppakken, dat is mijn manier.

Verder ben ik van mening dat je een 3,5 jarige best 4 a 5 keer per week kan rijden. Maar veel galoppeer werk, veel buitenrijden en vooral niet teveel aan de kop zitten.

Paarden worden zowel geestelijk als lichamelijk er niet beter van om niets te doen. Juist die paarden die zo jeugdig zijn moet je proberen te trainen, daar worden ze sterker van. Maar wel aangepaste training en niet 5 keer per week tussen de hekjes.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 01:08

aafje87 schreef:

Dit verhaal wou ik ook t gan verkondigen!
In dezelfde bit zetten ze dat dan...erg logisch.
Maar zo zie je maar weer,ik vind dat je niet per definitie een paard pas 'dan-en-dan' in mag rijden.
Ik vindt wel dat er bij mij een limiet is vanaf minstens drie jaar.
Zelf ga ik pas ook mijn beest zitten als hij ruim drie en een half jaar is,dat heb ik mezelf al lang voorgenomen.

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:37

Kan niemand het inscannen? Ik ben wel nieuwsgierig!

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:55

Pipo snapt em. Dat stuk over die trekpaarden vond ik ook verbazingwekkend tegenstrijdig met dat andere artikel ja. Bijzonder blad toch, die Bit....

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:42

Maar met het artikel over de trekpaarden verkondigt Bit niet haar mening, maar wat die man zegt. Er staat nergens dat dit de visie is van Bit en dat je het ook zo moet doen.

In het stuk van Brockötter geeft hij zijn mening over het trainen van jonge paarden. Hij doet dit dor het geven van een aantal voorbeelden. Nu ben ik het wel met jullie eens dat, als je wilt overtuigen, het beste deskundigen kunt aanhalen om je mening kracht bij te zetten. Maar het is aan de auteur welke bronnen hij wil gebruiken om zijn stelling te verdedigen.

Dat er twee meningen in staan stoort mij niet; dat zie je in een krant ed ook.

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:46

Ik vond het ook een erg goed artikel. Er zijn zoveel mensen die inderdaad een paard al op z'n 2e zadelmak maken.

Ik rij trouwens een 49 jarig paardje
En dan te bedenken dat ik 2 jaar geleden nog op een 98 jarig paard zat

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:36

Freggel schreef:
Niet gelezen maar ik ben er al voorstander van om paarden pas op zijn vroegst met 4 te beleren en met 5 langzaam een beetje echt op te pakken.

Helemaal mee eens.
Heb het artikel gelezen en mijn mening is alleen maar bevestigd

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:58

Albertine_N schreef:
Maar met het artikel over de trekpaarden verkondigt Bit niet haar mening, maar wat die man zegt. Er staat nergens dat dit de visie is van Bit en dat je het ook zo moet doen.

In het stuk van Brockötter geeft hij zijn mening over het trainen van jonge paarden. Hij doet dit dor het geven van een aantal voorbeelden. Nu ben ik het wel met jullie eens dat, als je wilt overtuigen, het beste deskundigen kunt aanhalen om je mening kracht bij te zetten. Maar het is aan de auteur welke bronnen hij wil gebruiken om zijn stelling te verdedigen.

Dat er twee meningen in staan stoort mij niet; dat zie je in een krant ed ook.

Inderdaad! Het is niet de persoonlijke mening van elke journalist bij Bit. Of dat moet een van jullie nagevraagd hebben? Beetje makkelijk om zo snel te oordelen.

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:05

Dan is mijn paard 77
77 : 3.5 = toch 22?

Nou ja, nog altijd erg fit en werklustig

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:59

Heb het artikel ook gelezen!
Heb geen scanner spijtiggenoeg...

Er stond ook bij dat dit puur geldwinst is.
Een 4-jarig paard dat al M-dressuur loopt of een super parcours springt OF een groen paard dat alleen de beginselen kent
Wat gaat het meeste geld opleveren denk je?
Ik ga het alvast toepassen op mijn paard : 2 x belasting 1 buitenrit

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:00

Er stond ook nog iets anders in : Een paard dat altijd in de wei heeft gelopen is veel harder en heeft sterkere pezen
Dus dan heb ik onbewust het allerbeste gekozen voor mijn paard

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:03

hier was ook een ander topic over..

ik vond het een erg goed artikel, schrok wel over de verrichtingsonderzoeken, waarom doen ze dat eigenlijk???

ja, rambo is opgegroeid op een weide bij zijn fokker, en hij heeft sterke pezen!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:00

Ik krijg net als vraag op een advertentie van een 3,5 jarige hengst welk niveau dressuur hij loopt...! Hij is net onder het zadel! Hij kan "alleen" stap, draf en galop. Lijkt MIJ logisch op die leeftijd, maar er zijn dus mensen die het normaal vinden dat ze op die leeftijd al presteren. Ik heb gezegd dat we hier aan normale opleiding doen en niet klaarstomen voor wedstrijden. Zal wel niet zo leuk overkomen, maar ja...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:08

weet je wat ik zo fijn vind............ mijn paard komt 5 januari. Ik heb hem zelf als 4 jarige gereden en weet dat er bij deze gerenomeerde dressuuramazone gewoon de tijd is genomen voor dit dier Ik koop hem nu als 5 jarige......... zonder enige twijfel

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:06

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:26

Daar wordt ik dus gewoon misselijk van. Wat een varken, dat mens.
Daarna mag hij weer blij de wei in tot 2007. Eh, waarom durft ze niet hetzelfde als dat beestje 3 is, ipv 2? Beetje beter voor het paardje, denk ik.