2de Hit-Actief Stal In Nederland!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Re: 2de Hit-Actief Stal In Nederland!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:54

Ik heb destijds een hel stuk gelezen in de bit over deze manier van paarden houden. Ik kan de voordelen wel zien. Maar vind er toch wel nadelen aan zitten.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:59

IK ga de stal dit weekend in real life bekijken. Ik ben heel benieuwd. De laatste keer dat ik bij de Maesberg was , was het nog een redelijk zooitje.

Het is dat het voor mij te ver weg is anders had ik mijn paarden er graag gestald.

Dit weekend breng ik mijn paard naar Marijke, maar ik geloof niet dat ze in die actief-stal komt. Marijke huurt geloof ik boxen.
Dat vind ik dan wel weer jammer.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 23:30

Iedereen bedankt voor het reageren!
even een paar vragen beantwoorden:

Over liggen in de ligruimte.. ,,jaah al sla je me dood ik zou het niet weten hoe ze dat weten ,,maar het gebeurd gewoon vanzelf

Over het voedernijd ,,ja soms is er wel een paard dat hoger in de rangorde staat en natuurlijk als eerste wilt eten ,maar als hij al alles op heeft voor die dag ,komt er niks meer uit en valt er dus niks meer te halen ,dat heeft hij gauw door en loopt vanzelf weer door naar bv. het kuil om daar eten te gaan halen...

Idd ,het hekwerk ziet er minder ''natuurlijk'' uit ,ben ik het mee eens

En ja er zitten natuurlijk nadelen aan ,maar als ik kijk naar paarden waar eerst nauwelijks naar om werd gekeken en hele dag op stal stonden ,krijgen nu wel meer aandacht omdat er altijd wel iemand door de stal loopt ,en ze nu direct kunnen aanhalen ,die zijn echt helemaal opgefleurd.

Ahaha ja het was idd een hele poos een rommel maar dat is nu gelukkig weg ,,en idd marijke komt zelf volgens mij niet in die stal ,en die boxen zijn gehuurd voor haar ''klanten'' ,,idd erg jammer dat haar eigen paard er niet in staat.. maarja dat is haar eigen keuze toch

Btw ,nieuwe foto's ,ik zal ze er zometeen in plaatsen

Groetjes roxy

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 23:34

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:35

Jeetje, wat een verandering zeg
In zo'n korte tijd, zo'n grote schuur opzetten. Knap hoor!
Ik kom snel wel een keer kijken Rox

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 23:36

Ja he Fredt ,,is goed hoor ,,afgesproken!

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:39

crazy_roxy schreef:
Ja he Fredt ,,is goed hoor ,,afgesproken!

Doen we in het nieuwe jaar goed? Keer in het weekend

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 00:00

is goed!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:28

crazy_roxy schreef:

@Nonixjuh: Ja die stations werken met een chip ,sommige mensen hebben ze ook daadwerkelijk laten chippen in de hals,andere wouden het eerst effe aankijken en hebben voor een halsband gekozen met een chip eraan
Nee het is geen manege ,maar een pensionstal ,er worden wel lessen gegeven door Sonja en Marijke ,allebij steunpunten van Emiel Voest > Freestyle manier
Marijke doet meerdere dingen ,ook engelse dressuur etc

Ben ik nou de enige die hier even enorm bij gaat fronzen?

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:48

irish_lady schreef:
crazy_roxy schreef:

@Nonixjuh: Ja die stations werken met een chip ,sommige mensen hebben ze ook daadwerkelijk laten chippen in de hals,andere wouden het eerst effe aankijken en hebben voor een halsband gekozen met een chip eraan
Nee het is geen manege ,maar een pensionstal ,er worden wel lessen gegeven door Sonja en Marijke ,allebij steunpunten van Emiel Voest > Freestyle manier
Marijke doet meerdere dingen ,ook engelse dressuur etc

Ben ik nou de enige die hier even enorm bij gaat fronzen?

Nee, maar dat doe ik bij het hele systeem. Je zegt dat paarden opfleuren doordat ze geaaid worden. Maar het continu in de stal hebben van mensen doorbreekt de hele natuurlijkheid en het systeem. Daarbij ben ik van mening dat paarden geen mensen nodig zouden moeten hebben om gelukkig te zijn. Lekker in de wei grazen met soortgenootjes is wat dat betreft veel beter!

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:06

Tja ik ben hier ook niet zo heel positief over als ik eerlijk ben..
Ik zie mijn paard er ook absoluut niet tussen lopen, hij is erg onderdanig en laatste in rang.
Betekend dus dat hij altijd moet wijken als andere paarden vinden dat ze eerst moeten eten.
Daarnaast loopt mijn paard elke dag gewoon lekker in de wei met een maatje, gaat hij savonds op stal met direct contact via tralies en het is een buitenstal waar hij dus lekker naar buiten kan kijken.
Maar in zijn stal heeft hij wel even zijn eigen plekje,
Kan lekker eten wanneer hij wil zonder dat hij moet wachten of iets dergelijks.
Daarnaast wordt hij vier keer per gevoerd dus hij heeft zo ongeveer de hele dag te eten
Ik denk dus ook echt niet dat hij gelukkiger zou worden van een actief stal
Daarnaast vind ik dat stroomdraadje nogal vaag, wanneer gaat dat dan weer weg?

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:08

Ja dat stroomdraadje is me ook nog niet duidelijk Staat er steeds iemand bij om dat te doen ofzo?

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:11

Lijkt mij ook niet erg lekker als dat stroomdraadje bijvoorbeeld te vroeg weg gaat en je paard is er nog niet uit ofzo

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 13:08

Dat stroomdraadje/stokje ,hoe je het ook wilt noemen ,,gaat naar beneden zodra het paard erin staat en zn voer krijgt ,(als de chip is gelezen laat maar zeggen) ,,als het paard voor een bepaalde korte tijd niet meer verder eet ,neemt de computer aan dat hij klaar is en gaat het dingetje weer omhoog zodat het volgende paard kan ,,als het paard nog niet klaar was ,kan die er gewoon nog een keer in en krijgt hij de rest en ook natuurlijk als hij zn laatste porsie heeft gehad ,gaat het dingetje omhoog ,,en het stroom zit alleen aan de buitenkant ,niet aan de binnekant ,,het is puur dat het paard rustig kan eten en niet door de andere word lastiggevallen

En tuurlijk zijn er mensen die het gewoon missen ,dat ze zich even lekker kunnen terug trekken ,bv mijn moeder ,die vind het erg jammer dat ze geen ''eigen plekje'' meer heeft.

wij hebben een grote wei eraan vast zitten alleen die is nu dicht omdat de winter eraan komt en het nogal een blubberzooi is ,ze hebben dit jaar al bijna de hele dag in de wei gestaan (behalve als jij savonds je paard binnen wou hebben) ,,als de wei weer beetje opgeknapt is ,,gaat deze ook weer open en hebben de paarden zelf weer de keuze of ze bij de ''actiefstal'' lopen of in de wei ,,ook aan de andere kant is een wei ,,die foto's waar we met de paarden vanuit de wei komen is omdat ze waren opgesplitst in 3weilanden ,,omdat de 2weilanden bij ons zo blubber waren hebben we ze verderop gezet zodat ze niet in de blub stonden ,wij hebben absoluut geen ruimtegebrek ofzo hoor

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:50

Lijkt me heerlijk dat de paarden zich zelf kunnen bezig houden ipv de hele dag te moeten wachten of en wanneer er iemand komt en of ze dan eruit mogen enz.

Ik zou er voor kiezen al vindt ik het bere-duur.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:00

Ik gok dat hier nog nooit iemand in een ligboxen stal voor koeien is geweest?
Daar hebben ze al jaren een soortgelijk systeem.
De koeien leven met zijn alle in dezelfde stal met apparte gedeelten om te liggen en om te eten. Vaak zit er ook een voerstation in waar ze een aantal maal een krachtvoergift krijgen. Ook hier worden de koeien herkent door een chip.
Volgens mij is dit gewoon een 'paarden kopie' van die stal.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:44

Klopt Polo. Zelf jaren bij een koeienboer gestaan. Alle koeien hadden een halsband met daaraan een chip. Er was alleen niet echt een apart hok om te eten. Wel banketstaaf als ze de chip verliezen...

Enne Heike, wat zijn volgens jou de nadelen van dit systeem?

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:27

pol013 schreef:
Ik gok dat hier nog nooit iemand in een ligboxen stal voor koeien is geweest?
Daar hebben ze al jaren een soortgelijk systeem.
De koeien leven met zijn alle in dezelfde stal met apparte gedeelten om te liggen en om te eten. Vaak zit er ook een voerstation in waar ze een aantal maal een krachtvoergift krijgen. Ook hier worden de koeien herkent door een chip.
Volgens mij is dit gewoon een 'paarden kopie' van die stal.

Heb jij wel eens koeien naar elkaar zien bijten en trappen?
Een koe met voernijd?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:44

jij denkt dat het bij koeien altijd koek en ei is?

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:15

Is het dan niet waar dat koeien altijd in de groep passen.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:36

Hoe gaat het nu, een paar dagen?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:40

IK ben er vrijdagavond geweest en ik vond het er super uitzien.

Sommige paarden lagen lekker in de rustruimte. Enkele waren in alle rust aan het eten. Een stond voor de voerstand te wachten tot ie er in mocht
Anderen stonden of liepen gezellig bij elkaar.

Ik vond er een enorme rust van uit gaan en had zeker het gevoel dat het prima liep.
Ik heb ook de staleigenaresse gesproken en die was zeer tevreden. Een paar moesten soms nog een handje geholpen worden met het voersysteem. En ook de voerdosering moest hier en daar nog wat aangepast worden maar verder loopt het prima.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:52

hahaha ja zoals Bar al zegt ,het gaat heel goed nu ,en idd een paar moeten nog geholpen worden ,zoals Hebron ,verzorgpaard van me moeder ,die durft niet zo goed wanneer er veel paarden bij staan ,dan word het te druk ,maar savonds gaat het prima
maar ik ben vrijdagmiddag geweest ,jammer anders hadde we gelijk een meeting ,haha

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:37

Ik was niet zo in de stemming geweest voor een meeting
We hebben ons paard (mijn man's paard) naar Marijke gebracht. Ze staat ook op de site van Marijke'.

Ze heeft het heel goed bij Marijke maar ik mis d'r wel
Ik ga denk ik donderdag na mijn werk nog even bij haar kijken.
Ze staat helaas niet in de bewegingsstal. Ze staat op de deel van de boerderij.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:42

Dat zijn in ieder geval hele ruime stallen
Maar is het paard dan nu niet meer van jullie? Of staat ze tijdelijk bij Marijke?