Grand National vandaag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 09:44

Ben het met Cer wel eens. Straks gaan we alle beroepen nog goedkeuren, en is alles goed om je geld mee te verdienen, ook als je werkelijk huurmoordernaar bent. Waar ligt de grens? Ik denk als je een leven in de waagschaal stelt, dat je niet goed bezig bent.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:32

Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat we jockey's met huurmoordenaars moeten vergelijken. Dat is natuurlijk onzin.
Ik vind wel dat we reeel moeten blijven.
Jockey zijn is gewoon een beroep.

Ook op de vlakke baan en draverij krijgen de paarden wel eens klappen hoor.
En om nou te zeggen dat dat wel eerlijk is vind ik onzin ook deze paarden gaan met 2 jaar de koers in. Dat is niet zielig soms. Ze lopen een jaar of 6 mee als ze goed zijn. Sommige mogen door in de fokkerij maar merendeel beland bij de slager.

En ja iwe berijden/sturen deze jonge dieren, ik geloof dat die mensen jockey heten of pikeur.

En ook in de drafsport gebeuren ongelukken(leuk gezicht trouwens die karretjes in elkaar Extreme duivel )

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 19:05

Cowgirl schreef:
Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat we jockey's met huurmoordenaars moeten vergelijken. Dat is natuurlijk onzin.

En om nou te zeggen dat dat wel eerlijk is vind ik onzin ook deze paarden gaan met 2 jaar de koers in. Dat is niet zielig soms. Ze lopen een jaar of 6 mee als ze goed zijn. Sommige mogen door in de fokkerij maar merendeel beland bij de slager.

En ja iwe berijden/sturen deze jonge dieren, ik geloof dat die mensen jockey heten of pikeur.

En ook in de drafsport gebeuren ongelukken(leuk gezicht trouwens die karretjes in elkaar Extreme duivel )

Vlakkebaan races zijn totaal iets anders dan een steeplerace! Ik praat nu even niet over de GN maar over een gewone steeple race. De paarden die daar in mee lopen zijn renpaarden die gewoon niet meer goed genoeg zijn voor op de renbaan. Die worden daar dus echt niet voor getraind en moeten op eens gaan springen, nee, das geweldig voor zo'n paard Frusty

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 21:26

Ik blijf er gewooon nog even over doorzagen.... Extreme duivel

Cowgirl"]
[/quote]

Volgens mij krijgen Stierenvechters ook betaald?

[quote="Cowgirl"]
[/quote]
Ja zo ken ik er ook nog wel een paar....

[quote="Cowgirl schreef:

Het GROTE verschil met ongelukken op de drafbaan vind ik dat het 'ongelukken' zijn (het woord zegt het al). Het is niet de bedoeling dat die karren in elkaar komen, en als alles goed gaat, gebeurt dat ook niet.
Als je aan een race begint waarbij nog geen 30% de finish haalt, dan neem je bewust een groot risico, dat zijn dus geen ongelukken meer!!!

Dus nogmaals NIET te vergelijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 23:23

Jawel, want wat er in de GN gebeurt, zijn ook ongelukken. Er is geen jockey te vinden die het paard waar hij op zit met opzet laat vallen.

Die slager waar jullie het over hebben, die is nog erger dan een huurmoordenaar, want behalve dat hij het dier om brengt of om laat brengen, verkoopt hij ook nog het vlees om er aan te verdienen.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 07:24

Er gaat enorm veel geld in de rensport om en een goed renpaard is een fortuin waard. Om dat fortuin optimaal te laten presteren, moet het optimaal verzorgd worden. Renstallen zijn voorzien van sollaria, trainingsmolens, uitlopen, weides en de veearts/hoefsmid/fysiotherapeut/paardenmasseur brengen regelmatig een bezoek aan de stal, het paard krijgt het beste voer, supplementen, verzorging etc. Allemaal om het de kans te geven optimaal te kunnen presteren.
Zolang het paard gezond blijft en goed presteert leeft het als een koning.

De miserie begint pas als het paard geblesseerd raakt, niet aan de verwachtingen voldoet, zij het doordat het de intensieve training niet aankan of gewoon door gebrek aan talent.
Op zich als het paard gezond uit de races komt, dan maakt het best een kans een fijn huis te vinden om een nieuwe carriere als dressuur/spring/eventing/recreatie paard te starten.
Maar een paard dat en niet getalenteerd is en ook nog eens een keer geblesseerd is, maakt een slechte kans. Je wilt geen merrie of hengst voor de renfokkerij als de dieren zelf niet aan de verwachting voldeden. Merries vinden soms nog wel een huis als fokmerrie voor sportpaarden (eventing bv), maar een ruin of hengst belandt vrijwel altijd bij de slacht. En de weg naar de slacht is vaak ellendig. Als ze plotseling geen geld meer opleveren, kunnen ze ook wel fluiten naar een goede verzorging. Als ze dan eenmaal op transport gaan naar de veiling, zien ze er vaak belabbert uit. Soms worden ze opgekocht door handelaren die de dieren als kreupele recreatiepaarden doorverkopen (vaak aan leken die dus niet zien hoe verrot het paard erbij loopt en er lekker op gaan rijden) maar ook vaak koopt de slager ze op.

Gelukkig zijn er een aantal organisaties die zich bekommeren om afgedankte renpaarden en er zijn al heel veel successtories. Ik werk veel met afgedankte volbloeds en het kunnen hele fijne paarden worden. Het kost wat tijd en energie om ze op te knappen, dat wel. Hoewel veel mensen vaak beweren dat renpaarden niet voor beginners zijn: meer dan de helft van mijn leerlingen (kinderen tussen de 8 en 12) rijdt op ex-renpaarden en dat gaat super! Ik denk juist dat een volbloed een fijn kinderpaard maakt, want ze zijn vrij rank en gevoelig en luisten daardoor beter naar de kinderen dan een eigewijze pony of een tank van een warmbloed.

Kelvins moeder is een volbloed die successvol heeft gepresteerd op de baan. Helaas maakte ze een misstap en versplinterde daarbij het kniebot. Stokkreupel finishte en WON ze de race! (over karakter en vechtlust gesproken). Dit was wel haar laatste race.
We hebben hier nog een paard van de baan. Helemaal gezond en teruggetrokken uit de races omdat het niet snel genoeg was. Een heel fijn paard waar een beginner zo mee weg rijdt!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 08:58

Lovely schreef:
Jawel, want wat er in de GN gebeurt, zijn ook ongelukken. Er is geen jockey te vinden die het paard waar hij op zit met opzet laat vallen.

Dus de jockey denkt.. "nou ja dat de overige 30 paarden vallen, wil niet zeggen dat de mijne ook zal vallen??" Dat is toch suf!

Volgens mij heet dat risicoberekening, en met dat soort races zijn de risico's dermate groot, dat er bewust voor dat risico gekozen wordt.

Als je kan kiezen tussen een race waarbij van de 40 minstens 39 paarden de eindstreep halen, of een race waarbij er van de 40 maar 11 eindigen, kan je je winst toch zo uittellen? Of heb ik niet op zitten letten bij wiskunde???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 09:33

Ik denk dat als je echt van dieren houdt, dat je steeple chases afkeurt, evenals Military's zoals dat vaak er aan toe gaat in Groot Britannie. De manier waarop de paarden aan hun einde komen is vaak te wreed, te pijnlijk. De kans is in verhouding met andere sporten gewoon veel en veel hoger, dat kan niet ontkend worden. Ik vind niet dat je zo met de gezondheid van een dier mag spelen. het is niet ethisch. maar ja, ethiek is tegenwoordig een ouderwets, lang vergeten woord als je het mij vraagt.
Ik vind dat het leven van dieren riskeren voor geld anders is, dan een dier gewoon slachten om te kunnen eten. DAarbij maakt de slager in een mum van een tijd er een eind van en lijdt een dier daar niet onder. Een slager breekt niet eerst een been of zo, die schiet het paard meteen dood. Niet met elkaar te vergelijken dus.

pambri_lover

ik haat het

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 20:39

ik vind paardenrennen echt verschikkelijk en heeeeeel vaak worden de paarden geslagt als ze niet meer hard kunnen rennen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 09:16

Prill (of evt iemand anders die dit weet), ik heb een vraag over de gesteldheid van de renpaarden als ze niet meer voldoen. Is een groot percentage daarvan nog geschikt voor andere sporten zoals springen of dressuur?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:15

Desiree schreef:
Prill (of evt iemand anders die dit weet), ik heb een vraag over de gesteldheid van de renpaarden als ze niet meer voldoen. Is een groot percentage daarvan nog geschikt voor andere sporten zoals springen of dressuur?

Met springen zou ik niet zo 1 2 3 beginnen en toch eerst behoorlijk gaan trainen. Ik heb een volbloed gekend die zo naar de slacht is gesprongen Boos! Dressuur is goed te doen met ze maar je moet ze wel alles opnieuw leren maar ze zijn er zeker geschikt voor. Ik zou ze wel goed laten keuren, mochten ze blessures hebben opgelopen op de renbaan. Ik kan je echt geen percentages geven.