Hardleers paard? Hoe kom je erbij!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 21:04

runningkawa schreef:
een deken, een zeil
toevallig had ik een stuk schuimrubber isolatie wat ik eens in de wei heb gegooid
Dus van alles te verzinnen

http://home.hetnet.nl/~marco-marcia/bok ... rubber.jpg

Een deken kan ik idd wel proberen. Een zeil ga ik (nu iig nog niet) aan beginnen. Daar zal hij heel erg van in paniek raken gewoon door het feit dat het veel herrie maakt als hij erover heen loopt. En dan in een echte blinde paniek zal raken waardoor ik hem niet meer kan houden.
Met een deken kan ik idd wel beginnen.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 21:06

PocoMisss schreef:
Tja ik heb er speciaal een touw voor gekocht.. ligt nu nog in de schuur .. een scheepskabel met een doorsnede van 4 cm.. Gekocht in een winkel waar ze tuigage voor schepen verkopen..

Nee ik denk niet dat dit een methode is die ik zal gaan gebruiken.
Mij lijkt overigens dat als er zoveel druk op een touw staat het op een gegeven moment toch wel gaat snijden.
Ik kan er ook helemaal naast zitten hoor.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:19

Apple schreef:

Als ik jou was zou ik toch eens hard gaan nadenken over de manier waarop je nu met hem bezig bent. Als dat nu al zo gaat terwijl je nog niet eens aan het inrijden bent . Hij kan zichzelf door het omklappen ook nog zo beschadigen dat hij niet meer geschikt is als rijpaard.

dat was idd het 1e wat in me op kwam
ik heb een afgekeurd Z paard dankzij vallen met steigeren, bekken is scheef en heeft schade opgeleverd
ben verder niet anti-harde aanpak hoor, zeer zeker niet en idd na een tijdje ga je alle mogenlijke dingen uitproberen, zoals lijn erachter, zweep er bij, das over zn ogen(ik ken er nog meer, veel ergere zelfs, helpen vaak ook niet of paard houdt er letsels aan over, heb aardig wat gezien op de stallen waar ik werkte)
als je paard zicht blijft verzetten helpt de harde aanpak niet meer, dan kan je een blijven slaan tot je een ons weegt, het doet hem niets meer, behalve zn vertrouwen in jou kapot maken

heb zelf een drama 2 jarige bij de hoefsmid, alles geprobeerd, tot aan verdoven door de DA en dan dmv longeerlijn achterbeen opknopen, beestje gooide zich gewoon om, stond na de zoveelste mislukte poging een week kreupel met dikke benen waar de longeerlijn had gezeten, dikke bult onder de buik waar de smid was blijven schoppen, en nu laat de korst op haar hoofd pas los waar de smid dr ook ff bijgewerkt had

zoveel slaan en schoppen en ze reageerde 0,0 ze werd hoe langer hoe gekker
kon haar hierna dus niet eens meer uit de wei halen, wasplaats op durfde ze niet meer
ben toen op een geheel andere manier gaan oefenen, beetje tegen mn principes en gewoonte in zegmaar
met geduld beetjes aanraken, aantikken tot ze ze optilde
en nu 4 weken later kan ik haar voorbenen met mn hand optillen en de achterbenen dmv een bezem
en hier is geen geweld aan te pas gekomen, ze vertrouwd me weer 100% en ik ben blij dat ik het dus op die manier geprobeerd heb!

ga dan dus ook verder met apple mee

Apple schreef:
Ik zou grondwerk gaan doen (parelli inderdaad, schriktraining, obstakeltraining etc. etc. etc.). Daar heb je uiteindelijk alleen maar bergen profijt van als je gaat rijden en hij echt met de trailer op weg zal moeten.

zoiets zou ik idd gaan doen, dit doe ik met mijn 2 jarige 'pismerrie' ook en nu kan ik er bijna alles mee en het benen-probleem lost zich nu ook beetje bij beetje op, zonder slaan met geduld & met resultaat

maar nogmaals, ik snap maar al te goed dat je alles gaat proberen dus ook de harde aanpak, dat heb ik zelf ook als 1e gedaan met het benen-probleem, maar als je ziet dat het niet werkt en zelfs averechts werkt dan kan je beter een andere manier proberen

heel veel succes gewenst, ik weet hoe frustrerend het is(mn andere laadde ook lastig, de 2 jarige hou je een boterham voor en rent de trailer op, maargoed die gaf dus geen voetjes, zo heb je altijd wel iets helaas )

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 21:24

De Parelli methode heb ik idd ook al geprobeert. Maarja..zoals ik al zei...hij wil er met geen mogenlijkheid op. Hij gaat trouwens ook alleen in verzet als hij voor de klep staat!
De klep open en dicht doen terwijl ik hem vast heb is hij overigens ook niet van onder de indruk. Maar zodra hij er voor staat gaat het mis. Ook aan de zijkant van de klep staan vind hij niet erg.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:34

DunDijk schreef:
en kan ik idd wel proberen. Een zeil ga ik (nu iig nog niet) aan beginnen. Daar zal hij heel erg van in paniek raken gewoon door het feit dat het veel herrie maakt als hij erover heen loopt.

Als je bang bent dat hij van een zeil in paniek raakt, waarom begin je dan met een trailer? Dat is een stuk bedreigender dan een stuk plastic.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:39

Ik denk dat het hokje v/d trailer 'te eng' is voor hem. Hij ziet het als een dreigement is het wel goed licht enzo?
wie weet 2 paards trailer lenen en een 'getraind trailer-paard'erin zetten.
Lykt me voor hem ook fyner, vooral als het een paar is wat hij kent.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 22:04

Er is genoeg licht in de trailer het is er absoluut niet donker.
Het voordeurtje staat open (en vast zodat het niet dicht zou kunnen klappen).
Met een bekend paard op een 2 paardstrailer zal niet zo denderend zijn denk ik.
De rest van de paarden op stal zijn merrie's en hij zal er eerder achterop willen springen bij hun dan er naast gaan staan.
Het is iets waar ik eerder ook aan had gedacht maar aangezien er dan een merrie langs komt staan vind ik het niks.

Megamutsj

Re: Hardleers paard? Hoe kom je erbij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:33

een ander paard in de trailer doen ( die hij of zij al een beetje goed kent ) en dan erin zetten.. niet slaan dan word hij/zij bang

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 08:44

@ Megamutsj: Zoals ik al eerder zei is Wedge een hengst en de rest van de paarden op stal zijn merrie's. Het enige wat hij dan wil is dekken. En we hebben overigens maar een anderhalfpaards trailer dus om daar 2 paarden in te proppen is ook niks
Toch bedankt voor je advies!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:05

het valt me wel op dat hier mensne zijn die niet-geweldloze methoden gebruiken, en ondertussen spreken van vertrouwen. beetje vreemd wel. als het vertrouwen er is is het geweld overbodig. ook heb ik gelezen: 'we zijn er nog maar een paar weke mee bezig'. het is niet 'maar een paar weken' het is wél een paar weken. als het paard je vertrouwt duurt het eerder een paar uur.

je schrijft dat de wei te modderig is om de trailer in te zetten, maar je kan hem natuurlijk ook in de bak zetten. de wei is zowiezo minder geschikt omdat het gras wordt vekozen boven de trailer. in de rijbak is niks te doen, behalve dan dus die trailer. lekker wat voer erin, wedden dat hij er zelf inloopt? wel zorgen dat de trailer goed vaststaat zodat hij niet om kan vallen.

O ja, de tip met het dikke touw om de buik is levesgevaarlijk! een paard (zeker als het in paniek is) is sterk genoeg om een trailer om te trekken, ik heb dat zelf gezien. toen kon het nog net op tijd voorkomen worden, maar wie weet heeft een ander niet zoveel geluk.
werk alsjeblieft aan het vertrouwen, je zal zien dat het ook zonder geweld kan. je krijgt er een fijner paard door, echt waar. ook al kost het dan wat meer tijd. als je zegt dat de twee uur al teveel tijd is, vraag ik me af waarom je dit paard hebt. bovendien kan je tijd maken, of anders kan misschien iemand anders met je paard aan de slag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:38

DunDijk schreef:
russel schreef:
Krijg het idee dat TS kiest voor de harde aanpak en dit stoer vind of zo, omdat het verhaaltje ook een beetje een stoer randje heeft vind ik.

3 jaar, nog niet ingereden? Nu al zo over de zeik?

Nee ik vind dit niet stoer. Ik baal ervan dat ik dit paard met geen mogenlijkheid de trailer op krijg.
En in plaats van dat iedereen gaat zeggen over hoe slecht de aanpak is, zijn er maar een paar die meedenken en er andere manieren van aanpak neerzetten hoe ik het ook zou kunnen doen.

Ik heb je al gezegd dat je de tijd moet nemen. Die hooizak zal hem niet deren, zeker als hij op vaste plekken en tijden gevoerd wordt. Ik ben ook heel lang bezig geweest en dat ene voetje is een begin. Slaan heeft geen zin, raken ze alleen nog maar meer over de zeik. Mijn paard doet dingen voor mij uit vertrouwen, ik heb hem al jaren, dus hele nieuwe spannende dingen neem ik de tijd voor en uiteindelijk met vertrouwen komt hij wel. Te snel willen zal niet lukken.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:43

Ramona_lief schreef:
Maar klappen tegen z'n hoofd geven kan helpen .. je "slaat" hem als het waren uit z'n eigen wereldje want als die achter elkaar steigert heeft die geen reden meer maar "drijft die weg naar een eigen wereldje" om het zo maar te zeggen

Lees ik dit goed?????????
Wat is dit nu allemaal voor onzin, wie heeft jou zoiets in vredesnaam geleerd????
Als je denkt dat een paard jou op zo'n manier leert vertrouwen, zit er een steekje bij je los....

Poppetjes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:02

Urielle schreef:
En anders kun je je (aangekoppelde!) trailer nog op het land zetten en hem daar voer en water bieden, de trailer niet op lopen is niet eten en drinken. Zonder al die drukte van mensen erom heen zijn ze toch al eerder om er zelf op te lopen.

Bedoel je met niet eten en drinken uithongeren ??
Want dat is HELEMAAL een slechte oplossing...

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:48

jiehaaa schreef:
Ramona_lief schreef:
Maar klappen tegen z'n hoofd geven kan helpen .. je "slaat" hem als het waren uit z'n eigen wereldje want als die achter elkaar steigert heeft die geen reden meer maar "drijft die weg naar een eigen wereldje" om het zo maar te zeggen

Lees ik dit goed?????????
Wat is dit nu allemaal voor onzin, wie heeft jou zoiets in vredesnaam geleerd????
Als je denkt dat een paard jou op zo'n manier leert vertrouwen, zit er een steekje bij je los....

juist jiehaaa, een paard zal op zo'n manier NIET leren vertrouwen.
klappen tegen het hoofd ooit van kopschuw gehoord?

uhh, een oplossing: een veewagen (niet een hele grote hoor, gewoon een 4 paards ofzo) je zult zien dat paarden die de trailer niet in durven, een veewagen zo inlopen
maargoed, dat is natuurlijk wel een beetje duur, een veewagen kopen omdat 1 paard de trailer niet indurft

het draait eigenlijk allemaal om vertrouwen, ik zou ook grondwerk gaan doen.
mijn paard loopt zo de trailer in, maar af en toe heeft ze zo'n actie van 'ik wil niet!' dan doe ik ook grondwerk en daarna loopt ze er zo in

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:54

Ramona_lief schreef:

Ja, tuurlijk. daarom zie je paarden in de natuur elkaar ook zo vaak klappen om de oren geven als de orde even gehandhaafd moet worden... als je een paard wilt straffen (wat bij een goede vertrouwensband waarbij het paard jou als zijn 'kuddeleider' ziet nooit nodig zal zijn) heeft slaan op het hoofd nooit zin. het is een onnatuurlijk iets wat het paard niet zal begrijpen. in een velletje in de hals knijpen komt bij het paard aan als een beet, wat beter te begrijpen is. bovendien maak je hem daarme niet nog erger aan het schrikken. zorg dat je hem behandelt zoals een alfamerrie in een kudde dat zou doen, dan begrijpt hij tenmiste wat je bedoelt.

mijn paard is ook best moeilijk, ik heb hem als kind van 13 gekocht, dus van opvoeding van een veulen (hij was 5 maanden) wist ik niks. het is dan ook misgegaan toen hij als tweejarige in de puberteit kwam. ik kon de wei niet eens meer in, zo gevaarlijk was hij. hij viel gewoon gericht aan. toch is het ook bij hem helemaal goedgekomen. ik heb alles zelf gedaan, en ik heb nooit geweld hoeven gebruiken. hij is het fijnste paard dat er is, terwijl hij levensgevaarlijk was.

mijn pony heeft nog nooit één klap van mij gehad, ze is nu 2,5 en ik kocht haar als veulen. we hebben een superband, en ze leert alles supersnel. het scheelt als je een paard van jongs af aan hebt, ik ben de eerste geweest die mijn pony in de hand heeft gehad, dus ze kent alles alleen van mij. ze heet dus nooit traumatische ervaringen gehad. ze springt zelfs de trailer in via het voordeurtje, we hebben pas een beginnetje gemaakt met VD, ze loop mee aan de fiets en als ik haar roep komt ze altijd, zelfs als ze eten heeft. DAT is vertrouwen, dat kan je er niet inslaan.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:26

merrieveulen schreef:
het valt me wel op dat hier mensne zijn die niet-geweldloze methoden gebruiken, en ondertussen spreken van vertrouwen. beetje vreemd wel. als het vertrouwen er is is het geweld overbodig. ook heb ik gelezen: 'we zijn er nog maar een paar weke mee bezig'. het is niet 'maar een paar weken' het is wél een paar weken. als het paard je vertrouwt duurt het eerder een paar uur.

je schrijft dat de wei te modderig is om de trailer in te zetten, maar je kan hem natuurlijk ook in de bak zetten. de wei is zowiezo minder geschikt omdat het gras wordt vekozen boven de trailer. in de rijbak is niks te doen, behalve dan dus die trailer. lekker wat voer erin, wedden dat hij er zelf inloopt? wel zorgen dat de trailer goed vaststaat zodat hij niet om kan vallen.

O ja, de tip met het dikke touw om de buik is levesgevaarlijk! een paard (zeker als het in paniek is) is sterk genoeg om een trailer om te trekken, ik heb dat zelf gezien. toen kon het nog net op tijd voorkomen worden, maar wie weet heeft een ander niet zoveel geluk.
werk alsjeblieft aan het vertrouwen, je zal zien dat het ook zonder geweld kan. je krijgt er een fijner paard door, echt waar. ook al kost het dan wat meer tijd. als je zegt dat de twee uur al teveel tijd is, vraag ik me af waarom je dit paard hebt. bovendien kan je tijd maken, of anders kan misschien iemand anders met je paard aan de slag?

Maar als de trailer in de bak staat kan ik de rest van de paarden niet meer rijden!
Ik rij zelf geen auto dat mag ik nog niet. En voor de rest is er verder nietmand op stal die het dan wel even zou kunnen doen.
Dus omdat 1 paard de trailer niet op wil ga ik de training van andere paarden niet stil leggen.

Het vertrouwen tussen Wedge en mij ontbreekt echt niet. Ik ben met hem bezig sinds hij een veulen is en nog bij zijn moeder stond.
Ik kan meer dingen met Wedge dan andere mensen op stal met hem kunnen!
Maar hij gaat met geen mogenlijkheid de trailer op!
Ik ben vandaag van 's ochtends vroeg tot einde van de middag met hem bezig geweest! En hij is de trailer niet opgekomen! Ik heb hem kei vaak in zijn achteruit gezet en weer naar de trailer gelopen maar het helpt niet. Hij gaat er niet op.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:55

Wat we vandaag trouwens hebben gedaan is dan die methode van het touw om zijn neus heen doen.
We hebben dus het touw om zijn neus gedaan in het begin raakte hij helemaal in paniek omdat dat touw dus om zijn neus zat. Hij vond het werkelijk niks en naderhand is hij uit verzet ook weer een aantal keren omhoog gekomen.
Toen hebben we de hengstenketting erbij gedaan en ben ik een paar meter uit de buurt gaan staan zodat we Misty een paar keer de trailer op konden laten lopen. Het enige wat Wedge deed was rondjes lopen en hinniken, want "zijn" vriendin liep daar wel zonder dat er ook maar een draadje tussen zat! Maar dat heeft uiteindelijk niks geholpen. Toen maar weer naar stal gebracht.
We gaan waarschijnlijk de trailer vrijdag of zaterdag in de wei zetten.
Hoe we dat met voeren enzo aanpakken weet ik nog niet, maar dat zal ik van de week wel te horen krijgen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:58

Jammer dat het niet gelukt is vandaag.

De methode van achterwaarts en weer voorwaarts? Heb je dat al geprobeerd?

Sowieso zou ik met hem veel 'enge' dingen gaan doen zodat hij overal aan gewend raakt. Zeil inderdaad, dekens, paraplu's etc. etc. etc..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:15

DunDijk schreef:
Wat we vandaag trouwens hebben gedaan is dan die methode van het touw om zijn neus heen doen.
We hebben dus het touw om zijn neus gedaan in het begin raakte hij helemaal in paniek omdat dat touw dus om zijn neus zat. Hij vond het werkelijk niks en naderhand is hij uit verzet ook weer een aantal keren omhoog gekomen.
Toen hebben we de hengstenketting erbij gedaan en ben ik een paar meter uit de buurt gaan staan zodat we Misty een paar keer de trailer op konden laten lopen. Het enige wat Wedge deed was rondjes lopen en hinniken, want "zijn" vriendin liep daar wel zonder dat er ook maar een draadje tussen zat! Maar dat heeft uiteindelijk niks geholpen. Toen maar weer naar stal gebracht.
Hoe we dat met voeren enzo aanpakken weet ik nog niet, maar dat zal ik van de week wel te horen krijgen.

ik ben blij dat je de goede raad aanneemt en nu gaat voor paardvriendelijker manieren. kunnen de andere ruiters niet een poosje tijdens het rijden om de trailer heenrijden? dat zou toch het mooiste zijn... waar woon je ergens? misschien dat ik je kan komen helpen?? ik heb nog nooit een paard niet op de trailer gekregen, dus misschien helpt het...

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:24

Apple schreef:
Jammer dat het niet gelukt is vandaag.

De methode van achterwaarts en weer voorwaarts? Heb je dat al geprobeerd?

Sowieso zou ik met hem veel 'enge' dingen gaan doen zodat hij overal aan gewend raakt. Zeil inderdaad, dekens, paraplu's etc. etc. etc..

ja die hebben we vandaag ook gedaan.
Ik ben uren met hem bezig geweest en heb daardoor ook de andere 4 paarden niet meer kunnen doen
We gaan nu toch de trailer in het weiland zetten en hopen dat dat wel werkt. Anders weet ik het ook niet meer.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:26

merrieveulen schreef:
DunDijk schreef:

ik ben blij dat je de goede raad aanneemt en nu gaat voor paardvriendelijker manieren. kunnen de andere ruiters niet een poosje tijdens het rijden om de trailer heenrijden? dat zou toch het mooiste zijn... waar woon je ergens? misschien dat ik je kan komen helpen?? ik heb nog nooit een paard niet op de trailer gekregen, dus misschien helpt het...

Ik ben de enige rijdende ruiter momenteel
Maar ik denk niet dat mijn paard dat op prijs zal stellen en het is ook erg lastig met het lessen. Voor het longeren is ipc wel genoeg ruimte over dan maar met rijden gaat het erg lastig worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:01

FriezuhlOver schreef:
Urielle schreef:
En anders kun je je (aangekoppelde!) trailer nog op het land zetten en hem daar voer en water bieden, de trailer niet op lopen is niet eten en drinken. Zonder al die drukte van mensen erom heen zijn ze toch al eerder om er zelf op te lopen.

Bedoel je met niet eten en drinken uithongeren ??
Want dat is HELEMAAL een slechte oplossing...

Volgens het idee van Urielle kan hij zoveel eten en drinken als hij wil, alleen moet hij daar even voor de trailer in wandelen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:46

Ik vidn het ook een idiote manier van doen. Die van mij wilde ook nooit. Ging eerst een half uur op zn achterbenen maar zoals jij nu bezig bent maak je het alleen maar erger.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:07

Als je je paard nog langer heel wil laten en er straks plezier van wilt hebben met rijden, dan zou ik maar als de wiedeweerga professionele hulp halen.

Je maakt heel veel kapot bij zo´n paard.
En ik weet niet waarom hij nog hengst is? Wil je hem laten keuren?
Dan ben ik benieuwd wat ze over zijn gedrag zeggen.

En waar ik nu benieuwd naar ben...........waarom moet hij de trailer op? Moet hij ergens heen?
Waarom niet eerst beginnen met zadelmak maken?

Ik vreet echt mijn schoenen op als ik dit soort dingen lees............

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:57

Hoi DunDijk,
Zo te horen veel problemen er ergenis.... Emiel Voest geeft trailer laad cursussen en dat gaat bijna altijd lukken op zijn methode.

Ipv je afzeiken en roepen hoe slecht alles is wat je doet zoals iedereen hier wil ik je wel helpen.
Natuurlijk mag iedereen zijn mening geven maar uiteindelijk schiet je er niets mee op.
De mensen die tips geven natuurlijk niet bedoeld...

Stuur me maar een pb en ik leg uit hoe ik het doe met "lastige paarden".