Wie werkt er in de paarden en hoe ziet je werkdag eruit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:58

Klopt Urielle
En geen baan??? dan van school gegooit worden. Dus ja je hebt wienig keus
Wel heb ik geleerd op die plek.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wie werkt er in de paarden en hoe ziet je werkdag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:51

Ik werk op maandagavond, donderdagavond en de hele zaterdag op een westernstal. Mijn zaterdag ziet er ongeveer als volgt uit:

08.00 paarden brok voeren.
08.30 paarden in de paddocks zetten en daar kuil voeren. Ook de hengsten die binnenblijven kuil voeren.
09.00 koffie drinken.
09.15 (alle 18) stallen uitmesten en opstrooien.
12.00 paarden in de paddocks kuil/hooi geven.
12.30 zelf even eten.
13.00 alles vegen en paddocks uitmesten.
13.30 - 16.00 alle klusje die erbij horen. Zoals zadelkamer opruimen, eventuele paarden poetsen en rijden. Vlechten en wassen.
16.00 paarden uit de paddocks halen.
17.00 brok voeren

En dan naar huis

Een avond:

(zolang het licht is 19.15 paddocks uitmesten)
19.45 eerste paard poetsen en opzadelen en afgeven aan E. Dan de krui vullen met kuil en eentje met hooi. Dan 2e paard poetsen en zadelen. Paard afgeven en andere overnemen en uitstappen. Dan paard afzadelen en zelf even rijden. Paard weer afzadelen en dekens opdoen bij alles wat het nog niet heeft. Eventueel mest uit binnenbak halen. Rond 22.15 kuil en hooi voeren. Dan met E. afvoeren en alles afsluiten.
22.45 naar huis....pfff...maak best lange dagen vind ik...en ik werk ook nog gewoon 38 uur.....

En idd, tijden zijn een indicatie...klopt vaak geen snars van...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:19

Ik werk op een hele leuke manege in veenendaal.
Sochtends begin ik met voeren, biks en hooi, dan alles een beetje netjes maken (kantine, toiletten etc) en dan gaan wde met de training v an de paarden aan de slag. allemaal wedstrijdpaarden die veel gereden worden en gelongeerd.
daarna help ik bij de manege lessen en voer ik nog een keer. we drinken heel veel koffie haha, en het is wel hard werken maar hallo, wat verwacht je nou in de paardenhouderij!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:52

paardenhouderij is hard werken dat klopt. Maar ik houd het liever bij hobby....en veel minder werken en veeeeeeeeeel meer betaald krijgen
Al het overgebleven tijd voor mijn eigen paarden
en verdien 10 keer zoveel waarmee ik mijn paarden kan onderhouden

@ Alacairion, jij hebt ook geen eigen paard die je volledig onderhoud. Dan heb je je tijd en geld hard nodig

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:50

Ik raad iedereen aan om een goedbetaalde baan te zoeken in een andere sector, een paar fijne sportpaarden te kopen, goed te lessen en jezelf op niveau rijden. Dan krijg je vanzelf klanten om te lessen en paarden om te rijden. En heb je geld dan kun je gaan lessen op de betere stallen en alsnog contacten leggen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:42

Mee eens Urielle

Coberlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:12

braafpaard schreef:
Vind dat jullie over het algemeen van die mooie tijden hebben. Toen ik er zelf in werkte op een trainings/wedstrijdstal had ik wel andere tijden om 8 uur beginnen en dan door tot verschillende tijden oplopend tot ong half 9. Toch wordt er nu ook nog wel vaak gezegd een baan in de paarden is geen baan van 9 tot 5 maar blijkbaar komt daar nu een beetje verandering in. Dat mag trouwens ook wel anders zou je nooit geen tijd meer hebben voor jezelf.

dat was ik ook aan het denken. Iedereen heeft enorm veel pauzes.

Ik begon altijd om 8u en had meestal pas gedaan rond 9u. uitzonderlijk een keer om 7u. Dikwijls was ik om 10u pas binnen. Ik nam ongeveer een half uur tot een uur pauze in de middag om te eten, afhankelijk of zemf moesten koken en hoeveel werk er was. Ik was daar intern.
Mijn dag was al volgt:
8u: hooi voeren (alle 35 paarden)
8u30: bak slepen en sproeien
8u45: eerste hengst uithalen, poetsen, opzadelen en beginnen longeren
9u: bazin ging op eerste hengst. Ik haalde de tweede uit, opzadelen en longeren.
9u30: eerste hengst overnemen, naverzorgen en dan de derde meenemen, opzadelen en longeren
10u: tweede hengst overnemen, naverzorgen en de vierde meenemen, opzadelen en longeren.
10u30: derde hengst overnemen, naverzorgen en de vijfde meenemen, opzadelen en longeren.
11u: vierde hengst overnemen en naverzorgen. Ondertussen vlug al de vuile dekjes en bandages naar het washok brengen en al een aantal in de wasmachine steken.
11u30: vijfde hengst overnemen en naverzorgen.
(training kon wat uitlopen tot ong 12u30 soms)
11u45: alle gebruikte materiaal wegbrengen, hoofdstellen aan de poetshaak hangen en zadels poetsen. Wasplaatsen schoon maken en uitspuiten.
12u30 lunch
13u eerste verkoopspaard uithalen en rijden
14u tweede verkoopspaard uithalen en rijden
15u derde verkoopspaard uithalen en rijden
16u hooi geven
16u30 evt nog vierde verkoopspaard uithalen en rijden
17u30 alle gebruikte materiaal schoonmaken, alle hoofdstellen dus, singels, beenbescherming, ..
Ondertussen moesten er ook nog paarden buiten gezet worden, en weer binnengehaald worden. De hengsten idem. Sommige hengsten moesten ook nog eerst in de stapmolen.
's avonds waren er dikwijls nog andere klusjes, zoals de paarden op de achterste weide nog gaan controleren voor het water, de bakrand scheppen, de container met hooi gaan opvullen met de heftruck, nieuwe pakken voordroog van elkaar afhalen en in de schuur brengen en openmaken, alle gangen schoonvegen, ...
Werk genoeg om eigenlijk 24u per dag te kunnen werken. En dit waren nog maar de gewone weekdagen. Ik heb dan nog niks gezegd over alle paarden toiletteren, binnenhalen voor hoefsmid, helpen op maandag, woensdag en vrijdag bij het opvoelen van merries, het dekken met de hengsten, en het insemineren van merries, het vlechten voor wedstrijden, de vrachtwagen onderhouden, alle wedstrijdmateriaal in de vrachtwagen steken, de "kantine" en de wc schoon houden en ten slotte mijn eigen paard nog rijden...

Na een half jaar ben ik hiermee gestopt (had daarvoor ook al eens een klein jaar op een springstal gewerkt) omdat het te zwaar werd. Ik doe het heel erg graag, maar het is zeer zwaar werk. Niettegenstaande was het een leuke tijd, en heb ik zeer veel geleerd. ik ben een hoop slimmer geworden, en ik studeer nu terug aan de hogeschool
xxx

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:34

Ja het viel me ookal op dat mensen veel pauzes hebben etc....ik had dat niet hoor
En ook begrijpelijk als je met dieren werkt,,,die kunnen niet even *wachten*

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:03

Ik heb ook op een manege gewerkt.6 dagen in de week.150 paarden

8,00 biks voeren
8.30 mesten/opstrooien/paarden in de stapmolen zetten en wisselen
10.00 koffiepauze
10.15 opstrooien ook paarden wisselen in de stapmolen, vegen
10.30 priveles geven
11.30 manegepaarden/pony's poetsen.
12.00 hooi voeren,vegen
13.00 soms lesgeven en tegelijkertijd eten of lunchpauze
13.30 paarden rijden
14.30 manegepaarden/pony's opzadelen
15.00 lesgeven
18.00 biks voeren,vegen
19.00 lesgeven
20.00 zelf mijn eigen paardjes rijden
22.00 hooi voeren en vegen en dan naar huis en slapen.

Heb dit ook maar 1,5 jaar volgehouden en storte echt in had nergens anders meer tijd voor en had vaak ook geen zin om mijn eigen paarden te doen.En dan kreeg ik ook maar het minimum salarig en was 16 toen ik er mee begon. Kijk het is erg leuk werk maar erg vermoeiend.En moest tussendoor ook nog van alles regelen omdat de eigenaaresse niet van de drank af kon blijven.Ou het wel zo weer doen maar dan tot een bepaalde tijd want ik was toen nooit thuis en als ik thuis was sliep ik. Woonde ook ong. 4 dagen in de week op de manege en als er een paard ziek was mocht ik ook weer komen. heb nu een baan van 7 tot 3 en dat bevalt me veel beter. heb meer tijd voor mijn paarden en andere dingen. mijn mening is houdt paarden als hobby.of werk op een kleine stal.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:11

@ lightmorebh: dat is idd zo. Als groom ben je overal voor verantwoordelijk. Je bent 24u per dag bezig. is er iets mis kun je meteen terug komen. Tijd voor je eigen paard is er amper. Op den duur ben je oververmoeid, en altijd slecht gezind.
Het lijkt altijd mooi al dat werk met de paarden, en het is zeker heel erg leuk, maar je krijgt eigenlijk nooit een dank je wel. Je werkt je kapot en je krijgt er niks voor terug, behalve een kapotte rug en verschillende overbelaste spieren.
xxx

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:37

Gelukkig ben ik dus niet de enige die van 8 tot 8 heeft gewerkt voor een salarisje van destijds 600 gulden in de maand en de laatste 2 maanden helemala niks(wou niet betalen)

Dit jaar (na 8 jaar geleden de paardenwereld goedendag te hebben gezegd) het toch nog eens geprobeerd.
Toen 2 dagen proefgedraaid op een springstal. Ik begon om 7 uur en was om 10 uur klaar en mocht aan mijn avond eten.

Ik heb 2 dagen aan 1 stuk door gewerkt en had s'middags 10 min. de tijd om een broodje pindakaas naar binnen te stoppen.

Dit is geen hard werken meer maar gewoon slavendrijven en te beroerd zijn een extra man in dienst te nemen voor de eind middag en avond.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 16:43

Oke misschien klinkt ik wat raar hoor..

Maar ik hou niet zo van paardrijden.. Nahjah ik hou wel van paardrijden op me eigen paarden en niet op andermans paarden.. Vind het dan wel leuk om het paardje te rijden waar niemand op kan En ik ben niet bang

Maar om echt paarden te gaan rijden voor anderen enzo dat vind ik niets. Ik hou meer om de diertjes te verzorgen en dat soort dingen.

Ik ben meer een mens van naast het paard zeg maar..Ik verdien ruim genoeg om me eigen paarden te onderhouden en mezelf en dat vind ik goed genoeg.. Of ik nou niet veel verdien maakt me juist niet uit ik doe het met liefde voor de diertjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:57

Cinnepin schreef:
paardenhouderij is hard werken dat klopt. Maar ik houd het liever bij hobby....en veel minder werken en veeeeeeeeeel meer betaald krijgen
Al het overgebleven tijd voor mijn eigen paarden
en verdien 10 keer zoveel waarmee ik mijn paarden kan onderhouden

@ Alacairion, jij hebt ook geen eigen paard die je volledig onderhoud. Dan heb je je tijd en geld hard nodig

Nee en ik rijd en voer natuurlijk ook niet zelf, ik ben er natuurlijk ook niet elke dag en ben niet verplicht elke dag te komen.....
ahum.

Ik doe dus bol en krijg niets betaald, maar ik heb veel over voor mijn diploma en orun!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:31

je hoeft je niet aangevallen te voelen, maar een verzorgpony zitten gewoon minder verplichtingen aan dan een eigen paard!

En orun ga ik ook doen..Met Bonito als ik l1 winspunt heb in de toekomst

Showjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:55

07:50 Paarden kuil voeren
08:00 Eerste groep paarden in de stapmolen zetten / uitmesten
------ Eerste paard poetsen en op-/afzadelen voor stalruiter en/of een paard longeren
08:45 Tweede groep paarden in de stapmolen zetten
------ Tweede paard poetsen en op-/afzadelen voor stalruiter en/of een paard longeren
10:00 Paarden brok voeren / vegen
Pauze
10:30 Derde groep paarden in de stapmolen zetten
------ Paarden (3) klaarzetten voor stalruiter en naverzorgen
12:00 Paarden muesli voeren
Pauze
12:30
------ Paarden (3) klaarzetten voor stalruiter en naverzorgen
15:00 Paarden kuil voeren / vegen
Pauze
15:30 Harnachement schoonmaken / opruimen
------ Gangpaden en erf aanvegen / bak slepen / bodem stapmolen harken
17:00 Paarden brok voeren

Dit zijn de standaard taken, meestal moeten er tussendoor nog andere klusjes gedaan worden; parcours opbouwen, paarden wassen, toiletteren, dekens wisselen (zweetdeken -> gewone deken), schoonmaak klusjes, paarden in de wei of paddock zetten etc.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:02

Cinnepin schreef:
je hoeft je niet aangevallen te voelen, maar een verzorgpony zitten gewoon minder verplichtingen aan dan een eigen paard!

En orun ga ik ook doen..Met Bonito als ik l1 winspunt heb in de toekomst

Dat was ook mijn droom, met vief dat te doen. Alleen beetje jammer dat je een paard van min. 165 moet hebben

Ik voel me niet aangevallen hoor, ik leg alleen even uit dat ik net zoveel (of meer) tijd kwijt ben als iemand met een officieel eigen paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:57

is dat zo?? Oh volgens mijn instructrise kan het gewoon met een fjord....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:45

Het is omdat je dan anderen op je paard moet laten en zwaardere mensen zou dan niet kunnen (bij n fjord of haf natuurlijk wel maarja als je uitgaat van een welsh oid)
Ik vond het ook erg jammer dat ik een paard moet lenen... maarja.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:55

ik heb drie dagen (haha) op een springstal gewerkt in nijkerk en die waren me al te veel, ik ben ook blij dat ik toen meteen weer gestopt ben.

toen we (ik was samen met een vriendin) daar kwamen om te kijken leek het allemaal heel leuk en al, en wat een beloftes die ze deden. Je mag helpen metr uitstappen (het was al heel wat voor ons om op die paarden te mogen zitten ) en in vrije tijd bosritten maken blah blah blah.

de eerste dag was al een ramp en het werd alleen maar erger.

Het enige wat ik de hele dag stond te doen was paard poetsen, zadelen, poetsen, zadelen, poetsen zadelen, en dan de paarden die van de training af kwamen afspuiten en op stal, en dan de helft van de paarden buiten zetten en weer binnen halen. En dan dacht je dat je klaar was, en je was dood moe en dan moest je ook nog een paar paarden toileteren (dit was dan wel iets leuker want hier had je tenminste nog een beetje de tijd voor) voor die andere paard moest je zorgen dat je binnen tien minuten het paard helemaal op en top klaar had staan. En dan komen er in eens plots mensen die willen kijken naar een paard, en die moet als de wiedewaai opgezadelt worden terwijl je net met een hengst bezig bent die niet naar stal wilt en loopt te geiten van hier tot ginder.... en dan uit eindelijk stank voor dank krijgen.....

nee die wereld is echt niks voor mij, ik hoef hier geen betaalde baan in. Als ik in de paarden zou beginnen dan zou dat voor mezelf zijn zoals een pensionstalletje etc. maar goed de droom van iedereen toch

Je moet het treffen als je echt goed terecht komt maar ik denk dat je vaker een verkeerde dan een goede vangst hebt. (tenzij je natuurlijk heel wat in huis hebt qua training etc. betreft)

en alacarion, ik ben het met je eens dat een verzorgpaard soms zwaarder werk kan zijn dan een eigenpaard. Ik heb het zelf ook ondervonden toen ik sam nog niet had. als je een eigen paard heb deel je je eigen klussen in, en heb je een keer minder tijd dan sla je het een een keer over. bij een verzorgpaard zul je vaak toch de wensen/manieren van de eigenaar over moeten nemen.
Maar goed een eigen paard heeft zeker wel meer verantwoording dat is ook wel zo, maar dat wil niet zeggen dan je je minder verantwoordelijk voelt bij een verzorgpaard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:02

Cinnepin schreef:
is dat zo?? Oh volgens mijn instructrise kan het gewoon met een fjord....

1.60 bedoelde ik trouwens. Hopen dat Bonito 1.60 word hahaha

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:14

goh anders neem ik Galant mee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:35

Gaat amarins die ook uitbrengen?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:28

Ik werk 5 dagen in de week full time op Paardensportcentrum de Korze in Veldhoven.
Mijn dag ziet er als volgt uit:
8.00 Voordroog voeren
Vervolgens opstrooien en vegen.
Paarden los, in de wei, molen enz.
Evt vast een paard opzadelen voor baas en bazin.
10.15 pauze tot 10.30
De rest van de ochtend ben ik constant bezig met op en afzadelen voor baas en bazin.
Rond 12.30 brok voeren
Dan een half uur pauze, eten dus.
Vervolgens de hele middag op en afzadelen en paarden longeren.
Alles opruimen, evt tuig poesten, dekens wisselen, toiletteren.
Rond 16.30 voordroog voeren en de gangen aanvegen.
17.00 klaar om vervolgens m'n eigen paard te gaan doen.

Zo komen er iedere dag gemiddeld 15 tot 17 sportpaarden uit die in training staan, van mijn baas en bazin maar ook van enkele pensionklanten.
We hebben ongeveer 60 paarden en ponies, waarvan een gedeelte manege, een gedeelte pension en een gedeelte sportpaarden.
Het rijwerk doen mijn baas en bazin, ik doe veel longeerwerk, uitmesten wordt gedaan (gelukkig ) en we hebben momenteel 1 stagiare.

Ik rijdt zelf geen paarden voor m'n werk, dat wil ik zelf niet.
Ben heel tevreden zo, alleen is het wel heel veel werk.
Zou ook wel wat meer willen verdienen, in de paardenwereld is het nl geen vetpot

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:55

Alacairion schreef:
Gaat amarins die ook uitbrengen?

nee

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:21

Ik werk op een paardenkliniek.
WE beginnen om half 9 met het voeren van de paarden.
Rond kwart voor 9 gaan we stallen mesten, agenda doornemen en paarden behandelen.
Om kwart voor 10 gaan we consulten en/of operaties voorbereiden
Rond 10en hebben we koffiepauze.
Daarna volgt werkblok 1, hierin kunnen operaties, consulten, schoonmaakwerkzaam heden, verzorgen van eigen paarden en onderhoud vallen.
om half 1 hebben we lunch.
om half 2 volgt werkblok 2 (zie 1)
om 3 uur hebben we weer koffie
Daarna krijgen we weer een werkblok
En om half 5 worden de paarden weer behandeld en gevoerd.

Dit is een schema dat ik in me stage verslag had staan, de ervaring leert dat het geen een dag hetzelfde is