Te intelligent paard:)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SpikkelFire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:19

whaha wel een pony met humor iig laat je t ons weten als je een oplossing hebt??

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:22

Twee paarden van mij kunnen ook zelf d'r stal openmaken.
Wat ik heb gedaan is een ketting erom heen.
Je kunt gewoon zo'n soort hengstenketting pakken en die doe je om de tralie van de deur en de tralie van de stal heen je maakt hem dicht en klaar.
Dat krijgen ze nooit open.
Wel opletten dat je de ketting strak genoeg doet dat de deur maar een klein kiertje open kan als ze het gewone slot open heeft.
En zo'n kettingje heb je ook snel los in geval van nood

Danielle_1

Re: Te intelligent paard:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 20:48

Het is me gelukt hoor!!!!!

Ik heb om het hengsel van het slot en karabijnhaak gemaakt met daar aan vast een ketting.
Die ketting heb ik met een ring en een schroef onder aan de deur vastgemaakt.
Dit zorgt ervoor dat ze het hengsel nevernooitniet omhoog kan krijgen
Als extra beveiliging een splitpen door het hengsel heen...

Je zou die staldeur moeten zien!
3 sloten voor madame

Maar het werkt mooi wel

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:26

Een paardje van een stalgenoot doet dat ook. Bij ons moet je een stang omlaag trekken, en dan kan de deur open, maar meneer doet dat dus gewoon zelf. De stal zit nu dicht met een stuk ketting.
Vandaag ging ik hem buiten zetten, maakte dus de ketting los, waarop meneer doodleuk zelf de stal opendeed...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:35

Danielle_1 schreef:
Het is me gelukt hoor!!!!!

Ik heb om het hengsel van het slot en karabijnhaak gemaakt met daar aan vast een ketting.
Die ketting heb ik met een ring en een schroef onder aan de deur vastgemaakt.
Dit zorgt ervoor dat ze het hengsel nevernooitniet omhoog kan krijgen
Als extra beveiliging een splitpen door het hengsel heen...

Je zou die staldeur moeten zien!
3 sloten voor madame

Maar het werkt mooi wel

foto foto fotooooo

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:48

gewoon een bovendeur in dr stal doen, kan ze er echt niet uit

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 23:08

Ik vind het wel leuk voor haar als ze kan zien wat er op stal gebeurd.
Haar box zit al in een hoek,dus een bovendeurtje vind ik sneu...

Mijn camera was vanmiddag ineens leeg (althans de batterijen)
Maar ik ga nog foto's maken hoor

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:11

Flapper schreef:
Vandaag ging ik hem buiten zetten, maakte dus de ketting los, waarop meneer doodleuk zelf de stal opendeed...

Een paard met gevoel voor humor

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:56

Haha heerlijk die verhalen

Een van onze vorige merries kreeg zelf ook haar stal open door met haar mond de stang omlaag te trekken en de deur open te gooien.

Mijn eigen knollewol is ook eens onder een ketting door 'getijgerd' die zijn stal af hoorde te sluiten. Nou dan sta je wel even te kijken hoor, zo'n grote knol van 1.72m onder zo'n lage ketting door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:39

ik dacht dat mijn shetje slim was met onder de draadjes door kruipen, maar wat ik hier allemaal lees....hahahaha.

Danielle_1 ik hoop gauw je fotos te zien!!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:59

Haha al die verhalen zijn echt hilarisch
Gelukkig heeft mijn pony dit soort praktijken niet, al kan hij wel zijn halstertouw zelf losmaken, maar dan heeft ie hem los en blijft ie (meestal) op zijn plek staan, of hij loopt naar het hooi.

Bij ons op stal is er ook een pony, die kan van die deuren met een stang dat je naar beneden moet trekken openmaken.
Nu zit er een erg zware veer in de stang, dus lukt het hem niet.
Ook was er een pony die bij mij op stal stond en die spring zo over schrikdraden heen en knauwde er zelfs op, al stond er stroom op .

Ik wacht ook op je foto's !

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:28

Er is maar 1 oplossing voor dit soort vervelende gewoonte's:
een extra slot aan de onderkant van de deur, geen enkel paard die daarbij kan.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:38

VMR -> PP

draaakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:52

als ze zo graag naar buiten wil, is er dan geen mogenlijk heid tot haar in een wei of padock te zetten met een schuilstal??

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:01

De Fjord die bij mijn paard in de wei staat kruipt tussen de draden door. De lage draad is te laag om onderdoor te gaan en de hoge draag te hoog om overheen te gaan. Ze moet er dus wel tussendoor, ik heb het haar nog niet zien doen maar vind ook dat super knap... mijn paard vind het minder want Fjordenvriendin peert em steeds en laat haar aan het hek achter hihihi
Tja het gras is altijd groener bij de buren he....

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:05

*meld zich*

Mijn haflinger was laatst onder het draad door gekropen,
over de sloot gesprongen,over fietspad naar stal gerend..

Toen is hij naar het strohok gelopen die opgestapeld was tot het plafond,
Er was nog geen anderhalve meter over tussen stro en plafond,

Die haflinger van mij is er overheen gekropen,want staan kon daar niet,
Toen kwam hij bij een muur van 1,50 waar hij zich overheen heeft laten vallen,

Wonder boven wonder heeft hij er 2 schrammetjes aan over gehouden !!
het kan dus erger

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:49

Hahaha, ik vind dat soort dingen altijd wel leuk, maar ik begrijp je angst.

Mijn paard maakt knopen los als hij vast staat, ook in de trailer.
Ook heb je in de trailer van die pinnen die in je voorste balk zitten ( tenminste bij de trailer die wij gehuurd hadden ), die haalt hij er ook uit, ook zo'n slimme aktie.

Als veulen ( zag ik op film ), stond hij in de paddock met van die stroomlinten, waaraan je zo'n zwart handvat heb, als dan zijn toenmalige eigenaar kwam pakte hij dat handvat en maakte alvast dat lint open .

Ook vind hij het geweldig om het bovenste knoopje van mijn leren laarzenschacht open te maken, en nog zonder in mijn been te bijten ook.
En als toppunt heeft hij sinds kort een elastiek touwtje aan mijn jas ontdekt, wat natuurlijk erg leuk is om aan te trekken en dan in 1 keer los te laten (au ).

Ik vind slimme en grappige paarden echt geweldig .

Groetjes Pharlap.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:39

Sjonniej schreef:
Er is maar 1 oplossing voor dit soort vervelende gewoonte's:
een extra slot aan de onderkant van de deur, geen enkel paard die daarbij kan.

Moet je hem wel schuin zetten en niet netjes waterpas. Netjes waterpas tikte die van mij gewoon los door tegen de deur aan te gaan staan en met de hoef zachte tikjes tegen de deur te geven.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:57

Ik weet niet wat voor slot je dan hebt?
Met dank aan Agradi:
Afbeelding
Die krijgen ze nooit open, als ze er met hun mond niet bijkunnenn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:27

Bovenstaande slot moet je zelf ook elke keer voor bukken. Op den duur word je daar ook niet vrolijk van. Heb nu een simpele grendel schuin onderaan de deur die ik met mijn voet open kan schoppen.

Nog een voordeel van een extra grendel onderaan de deur is dat je paard niet meer tussen de deur kan komen als hij bv. vastligt in de stal.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:28

Sjonniej schreef:
Ik weet niet wat voor slot je dan hebt?
Met dank aan Agradi:
Afbeelding
Die krijgen ze nooit open, als ze er met hun mond niet bijkunnenn.

zo'n slot zit er ook aan mijn staldeur,
er zin een pinnetje tegen dat pinnetje aan,
je krijgt hem dus nooit open als dat pinnetje nog ligt als het ware,

goed voor ontsnappers !

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:34

Mijn fjord krijgt ook een hele boel sloten open.Zijn touwen kauwt hij allemaal door.Op de hekken naar de opslag hebben we nu maar een ketting met een musketon omheen zitten en die moet dan in een oog geklikt worden,dat lukt hem tot nu toe gelukkig niet.

Zijn moeder brak bij de vorige eigenaar ook altijd los.Die stond regelmatig met een andere pony in de bak,en dan haalde die pony netjes de greep van het schrikdraad los,en zij beukte de balken eruit.En dan gingen ze samen naar het bos om daar te grazen.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:12

mijn haf is een slimmerd die krijgt alle knopen open. die kan je ook geen sec. alleen laten als je ze uit de wei haalt. ze gaat niet ver weg hoor alleen om te grazen maar toch. ook krijgt ze d'r hoofdstel en halster in 1 ruk uit. leuk sta je op straat wil je met je paard terug lopen naar de wei 1 ruk sta je dan met je hoofdstel of halster in je handen en dan loopt ze op d'r gemakje naar de dichtsbijzijnde stukje gras die ze ziet.
ook vind ze het leuk als je ze uit de wei gaat halen om je halsterlijntje tussen d'r tanden te pakken en dan te blijven staan. leuk joh touwtje trekken met je paard!!
mijn andere dotje kruipt onder alle draden door. ik heb zelfs de draden lager gemaakt dan een shetland omheining en met koord. dat kan meer hebben dan lind of draad. ze doet het gelukkig niet meer zo vaak maar laatst werd ik gebeld door de mensen die ernaast wonen en ja hoor ze was dit keer samen met een hengst op stap gegaan. die is 1,5 jaar en weet gelukkig nog niet dat tie een jongetje is (ga hem dat ook niet vertellen) maar toch..... is niet egt de bedoeling en als tie straks wel weet dat tie een jongetje is zit ik straks met een jong paard die gedekt is. zit daar dus niet op te wachten!

de pony's op me werk zijn ook een stel draken. de jongste nu net 3 kan de hekken van de wei open krijgen. dan doet ze d'r mond op de klink en gaat dan met d'r voorbeen tegen het hek aan duwen en trekken. ze lopen altijd buiten en hebben een schuilstal dus dat maakt niks uit. ze willen gewoon overal lopen maar dat kan niet want ze zijn al tonnetje rond. zien er een beetje uit als ballonnetjes met pootjes eronder (shetlanders)
alle hekken moeten hierdoor nu op slot worden gedraaid wat gelukkig kan ,maar stukjes afzetten gaat dus ook niet. dan loopt ze er eerst op d'r gemakje langs (je ziet ze denken) neemt dan een aanloop en rend dan alle paaltjes met draad in 1 keer omver met d'r borst (ogen dicht en rennen maar dan doet het maar even zeer)
dus dat helpt ook niet.
ik vind het wel grappig om te zien hoe ze bepaalde dingen oplossen en het houd je bezig (kan er egt vreselijk om lachen) maar helemaal de bedoeling is het niet want je zou de grootste ongelukken krijgen of een doodziek paard.

babettefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:59

[b]wow, wat een verhalen zeg!! en wat een slimme paarden!! ik ben bijna blij dat mijn paard niet zo slim is ze krijgt nog niet eens haar halstertouw los, ze friemelt er alleen een beetje aan ben wel blij daarvoor, hoef ik me lekker geen zorgen te maken hopelijk blijft jouw paardje eindelijk eens IN haar stal danielle

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 20:29

jeetje de verhalen komen los zeg!

Wat ik al 2 keer heb geschreven,mijn eigen creatie werkt perfect