discriminatie!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:22

amondi schreef:
Hoeveel donkere mannen of vrouwen staan er in de Quote 500?

hahahahahahahahaahahahaha heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:33

MissJ schreef:
en om nog even terug te komen op de rassen.
Ik zal waarschijnlijk heel wat over me heen krijgen, maar ik zal eerlijk zeggen dat ik het er ook niet uit vind zien, Fjorden en Haflingers in de dressuurbaan.
Vind dat toch meer recreatiedieren.
En nee, ik heb niks tegen die rassen, ik vind ze harstikke leuk en stoer, maar ik vind ze gewoon minder geschikt voor hogere sport.

En hier lig ik zo vreselijk om in een scheur..
Hogere sport.... Fjorden en haffen mogen meedoen van B t/m Z2 in de dressuur en dat is toch echt basissport. Voor mijn part door je mee op een kameel...

Nouska

Re: discriminatie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:39

Lourens schreef:
Nu is mij opgevallen dat er flink gediscrimineerd wordt als het over paarden gaat. Sterker nog ook ruiters onderling kunnen er wat van.

De meeste ruiters zijn trots op hun sport, vaak krijg ik te horen "Ha hoeveel donkere ruiters ken je"? Hier distancieer ik mij van, en vind ik vervelend. Maar ook over paarden wordt regelmatig gesproken over slechte rassen. Haflingers, Fjorden en Tinkers krijgen het soms flink te verduren. Ik ben van mening dat geen een levend wezen ondergeschikt is aan een ander, puur en alleen om uiterlijke kenmerken. Waarom is dit in de paarden wereld zo extreem.....?

Het kan misschien ook aan de stal waar je rijd liggen. Misschien lopen er bij jou toevallig net veel snobs rond? Mijn oude manege was altijd supergezellig, er zijn zat maneges waar ze Hafjes, Fjorden en Tinkers etc. juist geweldig vinden (in plaats van die "opgewonden standjes" die krengerig of zelfs vals mogen zijn zolang ze maar in de sport presteren - over opgewonden standjes gesproken - ik zelf fok Welshjes he )!

Wat het de "donkere mensen" betreft, dat hoeft geen discriminatie te zijn, maar gewoon een constatering, het blijft een feit. Kennissen van mij viel het ook op toen ze met ons mee waren naar een keuring. Hier was trouwens geloof ik al eens een discussie over op Bokt. Zou het in allochtone families minder vaak voorkomen dat je al als klein kind constant loopt te zeuren over paarden?? Ik denk dat iedereen die paardengek geboren word er uiteindelijk zijn weg er wel naar toe vindt

-x- Nouska

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:22

Myra1 schreef:
Hogere sport.... Fjorden en haffen mogen meedoen van B t/m Z2 in de dressuur en dat is toch echt basissport. Voor mijn part door je mee op een kameel...

Euh, ja? En? Dus?
Daarom hoef ik het toch niet mooi te vinden?
En volgens mij had ik het over hogere sport.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:23

Oh ja, wat ik nog kwijt wilde.
Ik zal misschien een uitzonderig meegemaakt hebben, maar op de beide maneges waar ik gelest heb toen ik kind was, reden donkere kinderen in mijn lessen mee.
Afgelopen jaar heb ik 10 lessen op een manege gehad, toen ik even geen bijrijdpaard had.
Ook daar had ik een donkere vrouw in de les.
Dus ze zijn er wel!

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:55

Tsjaaaaah, wanneer ben je donker??
Ik heb donkerbruine ogen en donkerbruin haar, en ik ben toch echt regelmatig op een paard te vinden hoor.

Een haflinger of fjord zal het inderdaad niet zo snel ver schoppen in de sport als een KWPNer, maar daarom zijn ze niet minder. Iedereen is gek met zijn dieren op zijn eigen manier.

Veder ga ik geheel met MissJ mee.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:51

MissJ schreef:
Myra1 schreef:

Euh, ja? En? Dus?
Daarom hoef ik het toch niet mooi te vinden?
En volgens mij had ik het over hogere sport.

Verrassing, na de Z2 moet je paard 1.60 zijn en dat zijn ze niet. Dus je zal geen last van ze hebben hier in de hogere sport. Ze mogen dus meedoen in de basissport (B t/m Z2). En 'in de dressuurbaan' houdt dan 'alleen maar' in dat je je paard lekker aan het lopen hebt. Dat kan ook met 'een recreatieknol'. Dat jij het er niet vindt uitzien moet jij weten.

[edit]In het buitenland kan je volgens mij wel hoger, maar dat heb ik in elk geval nog niet gezien. Daarbij, mocht iemand daar rijden met z'n fjord of haf dan kan die pony het blijkbaar aan. Ik vind er zelf totaal niks aan aan dat ras, maar om te zeggen dat ze niet in de (hogere) sport horen zal je mij niet horen zeggen en dat vind ik inderdaad discriminerend.[/edit]

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:45

GiorGio_Ndme schreef:
PS.. Guusje.. fjord.. grandprix dressuur..
Adam v/h maathuis.. haflinger.. ZZ-licht dressuur..

Ik wil niet vervelend doen, maar dit kan niet eens . Verder dan Z2 kun je niet komen met een pony, ( dus < 1.59) Dus een fjord die GP dressuur loopt, en een haflinger die ZZ-licht dressuur loopt bestaat gewoon niet. Ze kunnen iig niet op wedstrijden worden uitgebracht

Karl66

Re: discriminatie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:01

Ik denk dat er weinig donkere mensen paardrijden door de cultuurverschillen. In veel culturen is paardrijden exclusief voor mannen, terwijl het bij ons een meidensport is.

De zoons gaan niet paardrijden omdat ze het als een meidensport zien en de dochters mogen niet omdat de ouders dat iets voor mannen vinden.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:36

Ik heb dat echt nog nooit gehoord Karl.
en de donkere mensen/kinderen uit mijn lessen waren op 1 persoon na allemaal dames.

Myra1, da's idd mijn mening.
Maar vertel mij eens hoeveel procent van de paarden in de basissport uit Fjorden en Haflingers bestaat.
Laten we wel zijn, waar je ook van houdt, bepaalde rassen zijn gewoon geschikter voor de sport door hun temperament en atlethische bouw.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:47

Hoeveel er meedoen doet er toch niet toe? Het gaat mij erom dat jij vindt dat ze niet in de 'hogere' sport horen.
Daarbij ligt het aantal mensen met fjorden ed. die serieus les hebben, ook nog leuk kunnen rijden en dan nog is op wedstrijd gaan gewoon lager dan mensen met een warmbloed. Als ik op wedstrijd zou willen zou ik ook een warmbloed kopen, alleen al om van al het gezeik af te zijn.
En dat sommige paarden geschikter zijn voor bepaalde onderdelen van de paardensport dan anderen is gewoon een feit. Maar dat wil niet zeggen dat een fjord maar 100 kilo overgewicht moet hebben, niet aan de teugel hoort te lopen enzovoorts...

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:33

Wat kan jou het nou schelen wat andere mensen denken?
Als jij toch lol met je koedbloed hebt, laat mensen dan zeuren.
Als jij met je koudbloed op wedstrijden wil moet je dat lekker doen.
Ik geef gewoon mijn mening.
Persoonlijk vind ik het niet mooi.
Als jij het wel leuk vindt, moet je het gewoon doen.

Wat ik aan wilde geven met mijn vraag hoeveel procent er op wedstrijden rondrijden, is dat de meeste koudbloeden door hun bouw gewoon wat moeilijker oefeningen uit kunnen voeren.
Daarmee zeg ik niet dat het onmogelijk is, maar met een iets andere lichaamsbouw gaat het gewoon makkelijker.

Maar ik vind het allerbelangrijst, dat je lol hebt in wat je doet.
Dus als jij graag wedstrijden rijdt met je koudbloed moet je dat gewoon doen.

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:05

Van discriminatie heb ik nog nooit iets gemerkt. Veel donkere mensen zie ik niet rijden, maar ja waar het aan ligt???

Ook heb ik nog nooit iets gemerkt over het benadelen van ' andere rassen' zoals fjorden, tinkers etc.
Ik zou nooit zo'n ras kopen omdat ik een bepaald doel voor ogen heb.
Omdat hun bouw niet meezit (over het algemeen) ga ik zo'n dier niet lopen plagen. Ook niet voor mezelf trouwens. Ik en het paard zouden er beide diep ongelukkig van worden.
Maar als iemand anders veel plezier met hun paard hebben ongeacht wat ze ermee doen dan is dat toch goed?? Ik zou er niet anders tegenaan kijken dan wanneer iemand een KWPNner heeft.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:10

Lourens, ben ik de enige die denkt Fajah Lourens?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:43

MissJ schreef:
Ik heb dat echt nog nooit gehoord Karl.
en de donkere mensen/kinderen uit mijn lessen waren op 1 persoon na allemaal dames.

Myra1, da's idd mijn mening.
Maar vertel mij eens hoeveel procent van de paarden in de basissport uit Fjorden en Haflingers bestaat.
Laten we wel zijn, waar je ook van houdt, bepaalde rassen zijn gewoon geschikter voor de sport door hun temperament en atlethische bouw.

Is helemaal waar, maar als er toch iemand helemaal weg is van een fjord of haflinger, heeft die het volste recht om daar mee deel te nemen aan concoursen zonder gezeik of scheve gezichten daarvoor te moeten ontvangen.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:54

MissJ schreef:
Ik zal waarschijnlijk heel wat over me heen krijgen, maar ik zal eerlijk zeggen dat ik het er ook niet uit vind zien, Fjorden en Haflingers in de dressuurbaan.
Vind dat toch meer recreatiedieren.
En nee, ik heb niks tegen die rassen, ik vind ze harstikke leuk en stoer, maar ik vind ze gewoon minder geschikt voor hogere sport.

Hier gaat het mij om. Dat jij het er niet vindt uitzien, prima. Maar dat wil niet zeggen dat die beesten maar in een wei gekwakt moeten worden, voor de kar geknoopt en bereden met een kop in de sterren.
Elk dier wat correct loopt heeft in mijn ogen wat op wedstrijd te zoeken. Ze kunnen zich daar toetsen of alles wel zo lekker loopt als gedacht. En in de hogere sport zal jij geen last van ze hebben, want dat mogen ze met hun stokmaat niet .

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:01

toen de verzekeringsmeneer naar Robin kwam kijken zei hij tegen me: zit er soms iets draverbloed in? Ik (vol trots) : Jazeker, het is een draver!!!
Nou zegt ie, ik vraag het tegenwoordig maar voorzichtig want er is nog wel eens iemand beledigd als ik dat vraag!!!
Nou ja, zeg!!! Alsof dat een belediging is, dravers zijn super paarden met super Karacters!!!

michele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:11

amondi schreef:
Tjonge jonge wat een vooroordelen, donkere mensen rijden geen paard omdat ze paarden te min zouden vinden.

Ik denk dat de oplossing veel triester en eenvoudiger is. Donkere mensen hebben vaak een minder inkomen. Neem de kinderen van gastarbeiders, de ouders hebben niet zo'n hoog inkomen, wonen in een flat of huurhuisje. Van welk geld wil jij je kind dan laten paardrijden? Voetbal lukt nog wel. Maar 1 manegeles kost netzoveel als 2 maanden voetballen. ( ik ga uit van €15,00)

De keuze is dan snel gemaakt. Daarbij zit je met vervoer, de meeste maneges liggen buiten de stad. En op het platteland wonen nou eenmaal minder donkere mensen. Wij hebben hier misschien 5 donkere gezinnen waarvan er 2 zowiezo gewoon hollanders zijn en 3 vluchtelingen( o.i.d.) Die laatsten kunnen dus de paarden al helemaal uit hun hoofd zetten.

Gewoon economie dus, ook lichte kinderen uit armere millieu's moeten het met boeken en poppen doen. Die kunnen ook niet naar de manege alleen valt dat minder op.

Het klopt dat ik donker ben en minder geld, heb.

of kwam dat nou omdat ik 5 paarden heb

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:21

Myra1 schreef:
Hier gaat het mij om. Dat jij het er niet vindt uitzien, prima. Maar dat wil niet zeggen dat die beesten maar in een wei gekwakt moeten worden, voor de kar geknoopt en bereden met een kop in de sterren.
Elk dier wat correct loopt heeft in mijn ogen wat op wedstrijd te zoeken. Ze kunnen zich daar toetsen of alles wel zo lekker loopt als gedacht. En in de hogere sport zal jij geen last van ze hebben, want dat mogen ze met hun stokmaat niet .

Waar beweer ik dat zo'n beest in de wei gekwakt moet worden dan?
Sjee, misschien moet je eens lezen wat er staat.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:22

Desiree schreef:
Is helemaal waar, maar als er toch iemand helemaal weg is van een fjord of haflinger, heeft die het volste recht om daar mee deel te nemen aan concoursen zonder gezeik of scheve gezichten daarvoor te moeten ontvangen.

Mee eens.
Sjonge, ik zal nog eens eerlijk mijn mening geven.

braafpaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:34

het valt mij op dat als je op een dressuurconcour kijkt 9 van de 10 mensen vrouw zijn en blond.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:21

En je ziet ook heel weinig mensen met maar 1 been! Laten we de gehandicapten niet vergeten. Of mensen boven de 45 jaar of boven de 90 kg!

Michele, ik denk het laatste

Dee_Es

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:13

Ik ben half surinaams maar ben gelukkig nog nooit gediscrimineerd, ook niet op manege's. Ik denk dat het echt met het geld te maken heeft dat er weinig buitenlanders op paardrijden zitten. Ik ben laats op de manege in het Kralingsebos geweest (R'dam) en het is echt kak daar. Ik denk niet dat je daar snel een surinaamse ofzo tegen zal komen. Maargoed op de laatste manege waar ik heb gereden huppelde op zn minst 4 andere donkere meisjes rond dus misschien komt er nu een beetje verandering in.

Dat over die fjorden, haflingers en tinkers. Ik vind ze super, heb zelf op fjorden leren rijden, die beesten hebben echt gevoel voor humor. Maar nu ik wat beter rij wil ik ook wel wat meer en stap ik toch liever op een KWPN'er, alleen al omdat ik er niet van hou als mn benen onder mn paard uit bungelen...

Dee_Es

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:24

Owjah misschien wel leuk om even te vertellen. Ik ben toen ik op vakantie was in suriname (de enige keer dat ik er ben geweest) naar de jaarlijkse wedstrijddag van de ponyclub geweest. Ik heb me echt helemaal kapot gelachen daar. Er waren wel 2 deelnemers bij de springwedstrijd. 1 Paard rende maar langs alle hindernissen en de andere die sprong wel maar ging overal in stap of een sukkeldrafje op af.
Er was ook nog een estafette voor de kleine kindjes. Er is geen 1 kindje op zn pony blijven zitten, ze vielen er allemaal af en dan gingen die ponietjes er vandoor. Ik heb zo'n lol gehad. Het gaat er daar toch iets anders aan toe dan hier.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:29

MissJ schreef:
Myra1 schreef:

Waar beweer ik dat zo'n beest in de wei gekwakt moet worden dan?
Sjee, misschien moet je eens lezen wat er staat.

Nergens, maar op wedstrijd hoeven ze van jou niet te verschijnen. Daar moet je namelijk een WPN-er voor hebben .

Maar goed, ik ga hier geen moeite aan verspillen. Om deze reden houd ik het bij springen