Het renpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re: Het renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:49

Ik gok erop dat het bij de dravers net zo moeilijk is om in te schatten wat de gemiddelde leeftijd is. Als een paard verkocht wordt zonder papieren, wordt het ook wel als gestorven opgegeven, terwijl het paard dus nog wel vrolijk rondloopt, maar zonder naam. Als ik eens bij zou houden hoeveel van de paarden die op internet staan, dravers zijn, gaat het heel hard.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:51

knolliepower schreef:
maar net zo als jij bij jouw haflinger waarschijnlijk merkt dat hij nog niet klaar is voor het echte werk, zal een trainer ook merken bij zijn renpaard.

(leuke haf btw)

bedankt voor het compliment altijd leuk om te horen haha
Maar even weet ontopic als ik bij mijn haf nu een zadel opleg weet ik zeker dat hij ervoor gaat hij wil werken.
als ik al 2 dagen met hem niet heb gewandelt is hij goed vervelend en dat terwijl hij in de wei staat 24/7 en dus beweging heeft.
Maar hij wil meer hij wil werken dat merk je gewoon.
Maar ik doe het niet ik wandel alleen om de dag zeker een uur met hem.
Longeren heeft hij wel kennis meegemaakt maar dat was niks geen werk.
Maar ik doe het niet omdat zijn spieren en pezen etc etc gewoonweg nog te jong zijn.
Omdat het paard het wilt wil nog niet zeggen dat het ook kan.
Dat is het enige wat mij niet aanstaat.
De draf en rensport vind ik super geweldig om te zien en paarden in topconditie.
En net wat je zegt een paard wat er met dwang neer is gezet zal dat ook zo laten zien.
Maar dat zie ik niet.
Nogmaals niks tegen de sport maar wel tegen het te jonge beleren.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:07

woogy amen _/-o_ heel goed gezegd.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 15:09

tsja met volbloeds ook trouwens, heel erg veel worden als dood opgegeven omdat je jaarlijks moet betalen voor de stamboek registratie van een renpaard en een draver. Het is niet weinig en daarom worden de meesten zonder papieren verkocht. Er zijn er namelijk niet veel die bij de slager belanden ik denk zelfs relatief minder dan in de andere takken van sporten maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
dank je wel mickeytje

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:40

Heb dit topic al een tijdje gevolgt en wil nu toch wel is gaan reageren.

Ten eerste: Ik denk dat er echt wel mensen zijn die goe voor hun renpaarden/dravers zorgen. net zo goed als mensen die dat niet doen.

Dan vind ik ook niet dat je een paard draver, renpaard, kwpn of haflinger kan inrijden op een leeftijd van 1 tot 2,5 jaar. Om die reden die al tig keer genoemd is. Er wordt gezegt dat de renpaarden/dravers het leuk vinden om te werken en het daarom wel aankunnen. Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Volbloedpaarden/dravers zijn dieren die erg gevoelig zijn, maar als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen gaan ze voor je door het vuur. --> Ik rij endurance met mijn draver. Als ik haar niet tegen zichzelf zou beschermen zou ze zich doodlopen voor mij. ik moet haar echt remmen en tegenhouden. Doe ik het niet en let ik niet goed op haar, zou ik echt niet merken dat ze moe is en eigenlijk niet meer kan. Ze zou dan gewoon doorlopen. Daarbij komt dat ik merk aan mijn paard dat ze in de drafsport geen goede ervaringen heeft opgedaan. Ze was eerder bang voor mannen. Ze heeft veel littkens op de plekken waar het tuig gezeten heeft (ze heeft na haar drafcarriere nog niet weer in het tuig gestaan) Mijn paard heeft een erg gevoelige rug, kan ermee te maken hebben dat ze vroeg is beleerd. Daarbij komt dat ze geleerd heeft dat galop fout is en het daarom heel moeilijk vind. Ik vind het zielig eerst een paard te leren dat galop niet mag en vervolgens wordt het paard verkocht omdat hij niet snel genoeg is en dan moet hij ineens wel weer kunnen galoperen. (Hier heb ik het vooral over de draf sport) Mijn paard is erg eenkennig en het heeft mij erg lang geduurt voor ze mij een klein beetje begon te vertrouwen. Ik geloof niet dat dit komt omdat ze altijd goed is behandelt.

Verder vind ik de rensport niet echt erg. Op dat ene puntje van vroeg beleren na dan.

Dressuur ben ik ok niet op tegen. Wel merk ik vaak dat mensen idd vergeten dat ze met paarden te maken hebben. Zo ken ik iemand die dressuur rijdt (ze zegt op hoog niveau, maar dat weet ik niet zeker) zij heeft haar paarden dag en nacht binnenstaan, omdat ze bang is voor blessures. Nou, maar dat vind ik werkelijk belachelijk. Daar moeten ze een straf op zetten. maar goed, dit is een andere discussie. Wat ik dus wil zeggen is dat er in bijna alle takken van de paardensport wel haken en ogen zitten. Het gaat er veel meer om hoe men zijn paard behandelt!

Ik denk dat geld een belangrijke rol speelt in deze branch. Daarom wordt er door sommige mensen wel goed voor de paarden gezorgt, er zijn echter ook mensen die denken makkelijk en snel geld te verdienen. Deze zorgen niet goed voor hun paarden, trainen ze niet goed en gebruiken wel doping. IK ZEG NIET DAT IEDEREEN DIT DOET< MAAR JE HEBT ZE ERBIJ!

Iemand die vlakbij mij woont zit in de dravers en red er heel veel van de slacht.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:52

het feit dat je paard een gevoelige rug heeft komt waarschijnlijk omdat hij er niet voor gefokt is om iemand op zijn rug te dragen
littekens van het tuig klinken mij alleen wel behoorlijk ernstig,
Ik weet niet hoe het in de draf sport gaat, vind het niks aan vergeleken de rensport dus ...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:57

wreckh schreef:
Ze was eerder bang voor mannen. Ze heeft veel littkens op de plekken waar het tuig gezeten heeft (ze heeft na haar drafcarriere nog niet weer in het tuig gestaan) Mijn paard heeft een erg gevoelige rug, kan ermee te maken hebben dat ze vroeg is beleerd.

Bang zijn voor mannen kunnen alle paarden hebben, littekens van het tuig kunnen gebeuren, maar kijk eens rond hoeveel paarden er met witte plekken op de schoft lopen van een slecht passen zadel. Die van mij heb ik zelf als jaarling beleerd om tussen de lijnen te lopen, bij de trainer is ie voor de kar beleerd (als jaarling). Hij is nu 8 en heeft een hartstikke sterke rug. Tammy is als jaarling beleerd, is nu 4 en heeft ook een prima rug.

En het trainen is niet zozeer het afleren van de galop, maar het trainen van de snelheid in draf.

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:00

Ik blijf erbij dat het niet goed is voor een paard om op zo'n vroege leeftijd ingereden te worden, het gaat er niet om hoe ze er van buiten uitzien maar van binnen. Bovendien zijn rennende paarden niet verzameld (bij mijn weten iig correct me if I'm wrong) wat nog meer slijtage oplevert.

Wat doen die paarden eigenlijk nadat ze een paar jaar gerend hebben?

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:06

Niseyra schreef:
Bovendien zijn rennende paarden niet verzameld (bij mijn weten iig correct me if I'm wrong) wat nog meer slijtage oplevert.

Nu moet je me wel even uitleggen waarom dat sneller zou slijten

N aeen paar jaar koersen gaat het gros weg als rijpaard, een deel gaat de fokkerij in en een deel zal naar de slacht gaan. Maar dat is niet anders bij rijpaarden, naar mijn idee.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:15

wkoekoek schreef:
wreckh schreef:
Ze was eerder bang voor mannen. Ze heeft veel littkens op de plekken waar het tuig gezeten heeft (ze heeft na haar drafcarriere nog niet weer in het tuig gestaan) Mijn paard heeft een erg gevoelige rug, kan ermee te maken hebben dat ze vroeg is beleerd.

Bang zijn voor mannen kunnen alle paarden hebben, littekens van het tuig kunnen gebeuren, maar kijk eens rond hoeveel paarden er met witte plekken op de schoft lopen van een slecht passen zadel. Die van mij heb ik zelf als jaarling beleerd om tussen de lijnen te lopen, bij de trainer is ie voor de kar beleerd (als jaarling). Hij is nu 8 en heeft een hartstikke sterke rug. Tammy is als jaarling beleerd, is nu 4 en heeft ook een prima rug.

En het trainen is niet zozeer het afleren van de galop, maar het trainen van de snelheid in draf.

Tuurlijk, alles wat je nu zegt is waar. Maar ik heb ook niet gezegt dat het allemaal sowieso van de drafsport komt. Maar ik weet zeker dat mijn paardje geen leuk leven heeft gehad in de drafsport. En dat betekent niet dat iedereen slecht is voor zijn draver. En zo zijn er idd ook paarden met plekken van een zadel. ook helemaal fout vind ik. Mijn paard was niet snel genoeg op de baan en is daarom verkocht. Kan best zijn dat ze snleheid in draf trainen, maar galop wordt zeker ook afgeleerd. Dit zal niet bij alle dravers gebeuren, je kan moeilijk iedereen over 1 kam scheren.

Wat ik vooral wil zeggen is dat niet alles en iedereen in de draf/rensport slecht is. Net zoals dat niet iedereen in de dressuur slecht is en niet iedereen in het springen slecht is. Dat mijn paard geen leuk leven heeft gehad in de drafsport weet ik zeker. Maar het kan gewoon ook zo zijn dat ze het verkeerde baasje had, een die niet goed voor zijn paarden was! Kan toch!

Mijn paard is al wat ouder. De reden dat ze een zwakke rug heeft kan natuurlijk zijn dat ze niet is gefokt om op te rijden. Maar het kan net zo goed zijn dat het komt omdat ze al vanaf te jonge leeftijd wordt belast. Dat jij 2 paarden hebt met een sterke rug hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dit altijd zo blijft.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:23

Wij beleren ze altijd als jaarling en ik heb inmiddels al 24 jaar aan dravers meegemaakt, en maar 1 met rugproblemen, die niet door het werk komen.

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:25

Zal het proberen uit te leggen
Heb in een boek wel een mooi plaatje maar ik heb geen scanner..
Maar het ging erom dat het voorbeen recht is en niet kan veren, dus geen "klappen" op kan vangen en een achterbeen wel, omdat dat een soort "zigzag"-vorm heeft.

Deze tekst vond ik op: http://www.easpstamboek.nl/Equus%20Orientalis.htm

HET BEKKENMECHANISME, DE WERKING EN DE INVLOED OP DE DRESSUURMATIGE BEWEGING VAN HET PAARD
De mogelijkheid om het bekken via de lendenwervels te kunnen kantelen, geeft fysieke voordelen bij het steigeren en springen, maar heeft daarnaast een essentiële invloed op de beweging en prestaties. In stap, in draf en in de handgalop wordt middels het gebogen achterbeen (kniegewricht) het bekken via de lendenen naar beneden gekanteld. Het afzettende achterbeen (kniegewricht) ontwikkelt door het natuurlijke mechanisme een heffende en een voorwaartse kracht zonder dat spieren zwaar belast worden. Het andere been kan nu met geringe krachtinspanning worden opgeheven en midden onder het lichaam worden geplaatst. Vervolgens wordt het lichaam omhoog en voren gestuwd zonder veel krachtinspanning. De rug blijft volledig stil en geeft de ruiter een zeer aangenaam gevoel. Op het moment dat het achterbeen via het kniegewricht krachtig, doch soepel, onder de massa wordt geplaatst en afzet (kniegewricht opent), gaat het bekkengedeelte weer mee omhoog. De rug krijgt door dit mechanisme een zeer verende werking maar blijft horizontaal. Terwijl de spieren minimaal worden belast. Het paard ontwikkelt door middel van het natuurlijke mechanisme een tactmatige beweging. In vaktermen wordt tact beschreven als: lekker los door het lichaam. In de linkergalop wordt bij de aanvang van de linkergalop het linkerbeen eerst midden onder het lichaam gebracht en vervult een heffende werking en een stuwende werking. De drie andere benen worden gespaard. Het paard landt vervolgens op drie benen, verdeelt het gewicht over drie benen en spaart één galopsprong het linkerachterbeen. De verende werking van de lendenen in combinatie met het kniegewricht maken het voor het paard gemakkelijker om het gewicht via het linkerbeen te heffen. Bij de landing op drie benen wordt het toenemende gewicht (Newton) optimaal verdeeld en worden spieren, gewrichten en botten minimaal belast. Het omgekeerde vindt plaats in de rechtergalop. De galop krijgt zo een verheven en licht rollend beeld. Galopwissels kunnen daarom veel vloeiender verlopen omdat het paard veel minder gewicht bij de wissel hoeft te verplaatsen. De bedoeïenen noemen deze galopvorm de rachwan. Met deze techniek hoeft het paard alleen het rechter of linkerbeen afhankelijk van de gevraagde wissel, onder de massa te brengen. In de sprintgalop worden de beide sterk gebogen achterbenen (kniegewrichten) via het lenden- mechanisme gelijktijdige in werking gezet. Wanneer het paard een bepaalde snelheid heeft bereikt, gaat het paard over in de normale galop. In de verzameling worden de achterbenen (kniegewricht) sterker gebogen, de lendenen zakken, het kniegewricht gaat functioneren als een hefboom en het gewicht komt meer op de achterhand. Door de heffende en stuwende werking van de natuurlijke mechanica kan het paard volledig in balans een perfecte uitgestrekte draf en galop demonstreren. In de verzamelde galop maakt het paard gebruik van de rachwangalop.
De Hogeschool gangen zoals passage en piaffe zijn alleen mogelijk bij een verzameld paard. Het paard benut nu de heffende en stuwende werking in combinatie met het kniegewricht en het lendenmechanisme optimaal. Door de vaak als diep omschreven rug zit de ruiter nu gemakkelijk in evenwicht en verend in het zadel. Het paard buigt in de verzameling sterker door het achterbeen en kan moeiteloos vanwege de omschreven natuurlijke mechanica het lichaam omhoog heffen en voorwaarts stuwen. Toch is het voor de ruiter gemakkelijk om rechtop te blijven zitten. In de Hogeschool gangen is het paard voor hoog en mooi van de grond, zonder dat de ruiter achterover of voorover helt en zo het paard uit balans brengt. De ruiter raakt daarom 'verkleefd' met het zadel. Dankzij het lendenmechanisme in combinatie met het kniegewricht worden, via de natuurlijke mechanica, de rug- en beenspieren minimaal belast. De rug, het beenwerk, de gewrichten, de hoeven en de spieren worden gespaard door de schokdempende werking van het bekken en kniegewricht. Het lendenmechanisme stelt dit paard voorts in staat om een relatief zwaar gewicht over grote afstand te dragen. In de rengalop van Engelse Volbloeds is het lendenmechanisme niet in werking en stuwt het paard zich voort door zover mogelijk met de achterhand de massa te over het zwaartepunt te duwen. De hoek van het kniegewricht is aanmerkelijk groter vergroot, de hoek van de elleboog kleiner en de elleboog zelf is langer geworden. Dit levert weliswaar een hogere snelheid op. Maar vergt aanmerkelijk meer spierkracht, een hogere slijtage en gaat ten koste van de sprint en drafbewegingen. Vandaar dat het Engelse Volbloed over langere afstand aflegt het tegen het Arabische Volbloed. Ook sommige dravers beschikken via één of meerdere Arabische voorouders in enkele gevallen nog over een functionerend lendenmechanisme. Het kantelen van het bekken via de lendenen is met het blote oog amper waar te nemen. Wanneer het paard zich middels een goed functionerend lendenmechanisme beweegt, wordt dat tactmatig genoemd. Paarden met tactmatige bewegingen laten dit, zonder enige vermindering, evengoed zien op een harde ondergrond. Het is echter nooit omschreven noch vastgelegd waarom het ene paard wel met tact en het andere niet tactmatig loopt. Alleen voor een geoefend oog en bij een zeer vertraagde opname is de lendenfunctie goed waarneembaar. Het zou bij een verantwoorde röntgenopname optimaal zichtbaar moeten zijn.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:31

Ik heb mij anders door een GP ruiter laten vertellen dat hij zijn paard zo weinig mogelijk verzameld liet lopen, omdat dit meer slijtage zou veroorzaken.

In de Dravers zit trouwens net zo veel arab bloed als bij de Engelsen. Er is tot in de jaren 50 wel gekruist met EV, maar arab is wel heel ver weg.

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:38

Hm ik vind het wel logisch klinken.
Maar ja deze discussie houdt toch nooit op denk ik..

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:41

arabs waren erin gefokt rond 1700 bij renpaarden hoe het bij dravers is weet ik niet.
Daarbij wil ik ook graag zeggen dat verzamelt niks te maken heeft met slijtage. Al kan ik wel met 100% zekerheid zeggen dat er geen gang is waarin een paard zijn lichaam meer gebruikt dan in de rengalop. De achterhand moet eronder om vaart te kunnen maken en de voorhand moet erbij om balans en evenwicht te houden.
Mensen denken dat verzameld lopen alleen maar enorm rond is lopen ze in de western dan ook "uit elkaar" omdat ze niet zoals je het in de lessen leert helemaal rond loopt en in de krul? ik weet het niet. Mensen moeten wat meer tijd en onderzoek ergens insteken voordat er van alles wordt geroepen.
Daarbij is het mogelijk om slecht behandelde paarden in elk ras tegen te komen. Ik heb vaker gehoord van rijpaarden die een slecht verleden hebben gehad dan renpaarden en dravers uitzonderingen daar gelaten.
Ik moet ook wel lachen om het hele feit wat iedereen noemt dat rensport makkelijk verdienen is voor zo'n eigenaar. Even een rekensommetje uiterst makkelijk
Stalling is bij de 400 euro. Voor 1000 euro kan je een leuk paardje kopen wat mee kan komen in de koersen. Het gemiddelde wingeld ligt bij de 750 euro....Goh das toch niet echt makkelijk verdienen met je renpaardjes.

nee deze discussie zal nooit ophouden puur omdat er altijd mensen zullen zijn met een andere mening die ze vol blijven houden.

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:55

Ja net zoals jij jou mening vol blijft houden..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:56

oooh wat is de mensheid toch koppig

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 17:20

ach voorlopig is het mijn topic dus neh
nee maar laten we het leuk houden het is informatief bedoelt

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:01

Mijn mening is ook informatief bedoeld

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:54

Citaat:
nee deze discussie zal nooit ophouden puur omdat er altijd mensen zullen zijn met een andere mening die ze vol blijven houden.

Waarom ben je de discussie dan begonnen???
Dit had je eerder moeten bedenken.
Daar is het een forum voor

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:48

tja begrijp best waarom ze dit topic is begonnen, het is best vermoeiend als rensport freak steeds te moeten horen hoe zielig het allemaal is

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:48

Ik heb zelf een eng. volbloed van 22 jaar. Ik weet echter niets van zijn verleden helaas(zou op de renbaan gelopen hebben). Hij is 2 jaar bij zijn vorige eigenaar geweest, die hem western wilde beleren, maar daar was hij niet voor in.
Hij loopt bij mij heerlijk dressuur en van blessures geen last. Ook springen vind hij het einde. In het bos is hij nog steeds de snelste.
Ik kan aan hem merken dat hij veel heeft meegemaakt(in positieve zin), want bijna niets is hem vreemd. De smid en de da, schatten hem jonger dan mijn andere kwpn paard van 14 jaar.
Kortom een wereld paard, ik hoop nog lang van hem te genieten.

dus weg met al die negatieve dingen, over te jong begonnen en vroeg oud.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 08:37

Ik ben dit topic nog steeds niet begonnen als discussie maar om mensen te informeren dat renpaarden niks zielig zijn of slecht behandelt of wat ook. Nogmaals uitzonderingen daar gelaten aangezien je in elke tak van sport wel iets negatiefs vind een stal die slecht is of wat dan ook.
@Santos veel oude volbloeds zien er heel erg jong uit omdat ze zich ook altijd jong blijven voelen, vaak als rijpaarden echt oud worden trekken ze op en zien ze er uit alsof ze geen eten krijgen dat is bij een enorm hoog aantal volbloeds niet het geval.
Dravers eveneens een vriendin van mij heeft een 18 jarige draver die ziet eruit alsof hij nog maar net 4 is echt een kanjer om te zien.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:15

over een paar maandenkomt er een programma op tv over renpaarden, daar heeft een camaraploeg een paar dagen mee gelopen/gedraait... misschien ook eens leuk om daar na te kijken. de trainster geeft ook veel uitleg en info!

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:23

Woogy schreef:
Damask Steel is een 15 jarige volbloed ruin bij ons op stal. Heeft in zijn leven meer dan 184.000 gulden verdiend. Mask kreeg een leven op een dressuur stal omdat hij maat heeft en een mooie bouw en super moie gangen. Hij ging daar de wei op had een schuilstal kreeg veel te eten en trok helemaal op viel af van elke hap die hij at. Stond hij binnen wilde hij naar buiten en andersom. Na een maand is hij terug naar stal gehaald. Hij rende de trailer op toen ze hem kwamen halen. Thuis galopeerde hij de trailer af de binnenstal door en z'n eigen box weer in. Zou het leven van een renpaard dan echt zo slecht zijn?

Hier is trouwens wel erg makkelijk een conclusie getrokken.
Een paard hecht zich aan bepaalde soortgenoten waar ze goed mee op kunnen schieten en het beest weet niet beter dan dat ie daar altijd gestaan heeft. Als ie van jongs af aan buiten had gelopen of met z'n vriendjes die wei in had gemogen, had het er misschien al anders uitgezien denk ik zo.
Ik vraag me nog steeds af hoe jullie denken te weten of dat het paard er geestelijk volwassen genoeg voor is om als jaarling te beleren.
En, mocht dat zo zijn, (denkutniet), waarom zijn ze in vredesnaam dan zo gefokt???
Alleen maar omdat men er dan eerder geld aan kan verdienen, echt weer zo'n zieke motivatie van de op winst beluste mens.
BAH
Dit is dus informatief bedoeld he