Traditie boven dierenleed?(kan schokkende foto's bevatten)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:56

Citaat:
die na zo´n training weer gewoon de wei in gaat

Kan zijn, maar die speren in die stier vind ik er toch niet gezellig uitzien..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:01

Er staan geen speren in DIE stier, de stokken van de training hebben een rubber dop.
In de arena is het wat anders, maar zoals gezegd, ik ben ook gewoon tegen stierenvechten, maar ik wil alleen aangeven dat het hier niet zielig is voor het paard...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:03

Paard of stier maakt me te weinig uit denk ik

en rubber doppen, ik zie ze niet

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:08

Nee ik zie ook geen rubber doppen.. hoe kan een stok met rubberen dop trouwens in de stier zitten? Ik zie er toch duidelijk 1 inzitten!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:15

Goed kijken Marloes, op de foto's zie je rubberen doppen.
Verder blijft het een probleem dat de toreadors en de picadores als helden worden beschouwd, en je dat machogedrag er toch echt heel moeilijk uitkrijgt.

Maar als ik dan weer eens een foto zie dat de mens het onderspit delft, kan ik toch echt geen greintje begrip opbrengen...

Afbeelding

in dit geval was dat 1-0 voor de stier....

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:29

Oeh , die is zeker gecastreert *sadistisch lachje*
Dit is eigenlijk erg voor alle partijen (behalve de toeschouwers , die hebben alleen maar plezier )
Stierengevechten moeten ze gewoon verbieden!

muildier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:35

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:13

Marloez schreef:
Nee ik zie ook geen rubber doppen.. hoe kan een stok met rubberen dop trouwens in de stier zitten? Ik zie er toch duidelijk 1 inzitten!
Die staat op de grond, is afgeketst. Het is maar wat je wilt zien, hè?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:19

runningkawa schreef:
Paard of stier maakt me te weinig uit denk ik
Ik wilde stierenvechten niet goed praten, maar wat uitleggen over het verschil voor de paarden en de opleiding van de paarden hier
runningkawa schreef:
en rubber doppen, ik zie ze niet

Vergrootglas gebruiken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:20

Goed idee
Heb je er 1?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:58

Eh, ja, maar daar heb jij niks aan... maar als je hem nu gewoon naar je eigen documenten verhuist en opent in een programma waar je wel mee kunt vergroten?
BEEEETJE OFF TOPIC, sorry

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:13

ik ben altijd al tegen stierengevechten geweest, laat staan met nog meer dieren die lijden, de paarden dus..
ookal worden die paarden daarvoor opgeleid, je ziet toch hoe ze toegetakeld worden door die stier(en).. en is dit alleen voor het vermaak van mensen? van de mensen die er mee bezig zijn, een sport ofzo?
dat ze er mee bezig zijn, ok.. maar laat het dier niet zo lijden..
moet je jezelf eens in die positie plaatsen..

Gabon

Re: Traditie boven dierenleed?(kan schokkende foto's bevatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:15

Ik had honger..totdat k dit las..ben er misselijk van bah

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:52

crazy_funky schreef:
ik ben altijd al tegen stierengevechten geweest, laat staan met nog meer dieren die lijden, de paarden dus..
ookal worden die paarden daarvoor opgeleid, je ziet toch hoe ze toegetakeld worden door die stier(en)..

Dat is dus niet zo. In Portugal, waar ik het over heb, en waar de paarden gewoon worden opgeleid voor werk met stieren, worden paarden helemaal niet toegetakeld door stieren!
Daarom vind ik het belangrijk om er altijd op te wijzen dat er verschil is tussen Spaans en Portugees stierenvechten.
Ben, nogmaals, evengoed tegen stierenvechten, hoor. Maar ook tegen dierenbeulerij van gewone ruiters naar hun paarden, wat steeds erger ipv minder lijkt te worden.
En als iedereen die wat tegen stierenvechten heeft, nu eens gewoon actie ging ondernemen bij een arena, ipv alleen te klagen en foto´s te publiceren op internet, dan gebeurde er misschien nog wat positiefs.

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:57

dit is dus gewoon ziek!
dat mensen daar niks aan doen kan ik niet begrijpen.
ik ga straks gezondheid ( van dieren, vooral paarden ) leren en wil daarna zoveel mogelijk paarden helpen om uit deze verschrikkelijke situaties te halen.... kan dit niet aanzien hoor

kan wel janken als ik dat zo zie.

schijt aan tradities als er mensen/dieren mishandeld worden...
of niet dan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:02

Uit dit soort dingen blijkt wat een walgelijke beesten mensen eigenlijk zijn. Helaas is nog steeds een groot deel van de mensen voor stierenvechten. Ik snap niet dat emnsen van iets nutteloos kunnen genieten waarbij dieren mishandeld en gebruikt worden..

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:26

Lusitana schreef:
crazy_funky schreef:
ookal worden die paarden daarvoor opgeleid, je ziet toch hoe ze toegetakeld worden door die stier(en)..

Dat is dus niet zo. In Portugal, waar ik het over heb, en waar de paarden gewoon worden opgeleid voor werk met stieren, worden paarden helemaal niet toegetakeld door stieren!
Daarom vind ik het belangrijk om er altijd op te wijzen dat er verschil is tussen Spaans en Portugees stierenvechten.
Ben, nogmaals, evengoed tegen stierenvechten, hoor. Maar ook tegen dierenbeulerij van gewone ruiters naar hun paarden, wat steeds erger ipv minder lijkt te worden.
En als iedereen die wat tegen stierenvechten heeft, nu eens gewoon actie ging ondernemen bij een arena, ipv alleen te klagen en foto´s te publiceren op internet, dan gebeurde er misschien nog wat positiefs.

sorry...
ik dacht dat die paarden voor het stiergevecht, zoals op de eerste pagina, daarvoor werden opgeleid, dacht dat je die bedoelde..
maar dat is dus een andere "stierensport" waar die paarden voor worden opgeleid, waar jij het over hebt?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:38

Het heet ook stierenvechten, maar het gaat er hier gewoon heel anders aan toe. Stier wordt ook niet uitgeput of in de arena gedoodt.
Maar ik wil het geenzins promoten alleen uitleggen dat hier de paarden heel anders in de arena aan het werk zijn (zonder angst). Er zijn hier een aantal vrouwelijke stierenvechters , die hier trouwens gewoon ruiters heten en er is een ruiter die met losgelaten teugels op de stier af gaat en met twee handen spiest. Als het paard niet goed gereden werd, en angst had, zou zoiets niet mogelijk zijn. De paarden kunnen ook piaffreren, passageren, levades, pirouettes en appuyementen, om maar wat te noemen. Ze kunnen meer dan een GP paard en allemaal met 1 handje gereden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:56

Het heet trouwens geen stierenvechten in het Portugees, maar tauromatica, of corrida. Het heet, vreemd genoeg, alleen in het buitenland stierenvechten....
Het bestaan van het Lusitanopaard hangt nauw samen met het bestaan van stierenvechten.
Gelukkig zijn ze nu in het buitenland ontdekt en worden ze ook in de sport gebruikt anders was:afschaffen stierenvechten=uitsterven Lusitanopaarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:12

Maak je niet zo druk Lusitano en je 'moet' je ook niet zo tegen Spanje en Frankrijk (en nog een dozijn landen) afzetten. Hier heet het ook tauromaquia, corrida of lidia maar het blijft hetzelfde spectakel of die stier nu binnen of schijnheilig buiten de ring gedood wordt.
Waar het om gaat is dat hier en elders slecht geïnformeerde mensen het recht op het roepen van een mening vinden te hebben zonder dat ze weten waar het over gaat dus waar ze het over hebben en al helemáál niet inzien wat het perspectief is...

Ja, het kwartier van de stieren volgens de 'Saanse regels' is geen aangename gebeurtenis. Kan ik ook niets anders van maken en wil ik van geen kant.
Wij gaan wel jaarlijks een keer, als dat al zo uitkomt, naar rejoneo kijken voor de ruiterkunst, maar het gesol met de stier is voor mij daarbij niet nodig. Alle gesol met dieren is echter dierenleed en waar trek je de grens. Wat is 'nodig' en wat is voor vermaak. Uiteindelijk is dat stierenvechten niet meer dan een geformaliseerde slacht van 15 minuten en het slachtproces in de meeste andere landen, zoals ook NL bijvoorbeeld, langer en alleen op het moment supréme 'eleganter'.

Wie zelf macrobiotisch veganist is en zijn/haar paard volledig paardgericht huisvest en niet berijdt heeft, mits goed geïnformeerd, recht van spreken.
Voor de rest staan we allemaal op een hellend vlak van glad ijs. Of denk je dat een bit diervriendelijk is?
Waar de grens op dit hellend vlak ligt is voor een ieder anders en ook houdt dit verband met hoe je zelf tegen het leven aankijkt. Ikzelf bv. zou onvoorwaardelijk kiezen voor het leven-en-dood van zo'n vechtstier boven dat van een stiertje in NW-Europa en weiger een bit in onze paarden te hangen of een andere optoming met dwangmogelijkheid te gebruiken.
Ik ga er echter wel voor mijn eigen egoïstische lol opzitten, eet met smaak salami en slacht ook onze overtollige geitenbokjes voor eigen consumptie. Dat laatste doe ik zo effectief mogelijk, maar wat die bokjes ervan vinden is echt wel duidelijk. Nogmaals: waar trek je de grens?! Petje héél diep af voor macrobiotische veganisten.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:19

Je hoeft er geen marcobioot voor te worden, gewoon eens kritisch de 'traditie' om iedere dag van de week een lap vlees te eten eens herbekijken zou al een hoop schelen. Hier thuis dus. Al eens in een industriële stal geweest? Ieder land zijn eigen leed hoor.

Bubblicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:39

ik wilde eerst niet kijken en nu heb ik dus spijt , ik zit hier echt te janken van die 3 fotos en wat je er over vertelde

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:06

Bubblicious schreef:
ik wilde eerst niet kijken en nu heb ik dus spijt , ik zit hier echt te janken van die 3 fotos en wat je er over vertelde

Dat had ik nu bij Athene; om de paarden die daar nodeloos vanwege vermaak afgemaakt moesten worden. Nog afgezien van de doping....
Idem WK-endurance.

Huil je ook om de penny-ponny die in zijn donkere piskot van 6m² langzaam hersendood wordt gemaakt? Of om de vele, véle dressuurpaarden die routinematige met dwangmiddelen gemechaniseerd worden?

Doe nu zelf eerst maar eens alles wat je binnen je eigen invloedssfeer kan doen. Het is misschien spreekwoordelijk onjuist om alléén je eigen straatje schoon te vegen maar het is geen gek begin.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:07

Ik geloof best dat de Spanjaarden ruiger te werk gaan met stieren dan de Portugezen. Maar ik zal nooit stierengevechten bekijken, never. Of ze het er nu levend vanaf brengen of niet; het is pure dierenmishandeling.

Ik vind die traditie met die vuurstieren ook vreselijk; vuurwerk en brandende pekbollen worden aan de horens en het lijf vastgebonden en die stieren krijgen afschuwelijke brandwonden en raken helemaal gestresst. Over de stieren die te water raken maar te zwijgen; die komen de kant helemaal niet meer op want men blijft ze maar in het water duwen totdat ze van uitputting en angst verdrinken.

Ik schaam me ervoor dat mensen zoiets kunnen doen.
Zolang er mensen zijn, blijven dit soort verschrikkelijke tradities in stand vrees ik..

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:08

Waarvoor gaan die gasten niet op elkaars rug ipv op het paard.
Ene mensen, dit land schijnt geciviliseerd te zijn en het behoort tot
de EU.