Wat een nachtmerrie: veulen met fiets in de sloot

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Re: Wat een nachtmerrie: veulen met fiets in de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:37

Nou ja, het is gebeurd. Het is allemaal goedgekomen gelukkig.

Ik wil ook zeer zeker niet beweren dat ik nooit stomme acties uithaal maar in dit geval, poeh hee. Maar goed, alles is goed afgelopen. Eigenlijk heeft het ook geen nut om er zolang op door te gaan.

Sorry als ik wat heftig was. Als het om dieren gaat dan schiet ik soms wel eens wat door.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 08:50

Faas schreef:
Nou ja, het is gebeurd. Het is allemaal goedgekomen gelukkig.

Ik wil ook zeer zeker niet beweren dat ik nooit stomme acties uithaal maar in dit geval, poeh hee. Maar goed, alles is goed afgelopen. Eigenlijk heeft het ook geen nut om er zolang op door te gaan.

Sorry als ik wat heftig was. Als het om dieren gaat dan schiet ik soms wel eens wat door.

Ik neem het je verder niet meer kwalijk; dat doorschieten gebeurt mij ook wel eens als ik dit soort dingen lees. Zijn we allemaal ook maar mens voor

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:00

Het is een erg mooi veulen, en het heeft een beschermengeltje op zijn rug gehad. Ik had het dier iig niet zo naar buiten meegenomen, de opmerking dat een dier op jonge leeftijd alles moet meemaken hoor ik wel vaker, maar dat kan ook op latere leeftijd ingehaald worden.
Ik ga in deze dus met Ilindra en Billy mee. Een veulen hoort op de wei of in de opfok, en naar buiten ga je ermee aan de hand of onder het zadel, maar NIET op de fiets.

Voor het welzijn van alle paarden waarvan de eigenaren/verzorgers menen dat het allemaal wel kan, hoop ik dat niet alleen jullie, maar ook iedereen die dit leest, ervan heeft geleerd.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:20

Als je nou nog eens met je veulen op pad gaat dan is het inderdaad handiger om je veulen te zekeren aan de moeder. (aan de singel dus) Je moet echter te alle tijden ook het tauw los kunnen maken dus daar moet je dan met een goede panieksluiting iets voor zien te maken. Als je veulen aan de moeder vast zit dan wordt je zelf niet uit elkaar gerukt.

Cassidy: ze heeft toch duidelijk uitgelegd dat ze normaal nooit het veulen naast de fiets meeneemt?!!

En over de opfok. het is super als een veulen in de opfok lekker samen met andere veulens kan rondknarren. Dat gaat dus ook met dit veulen gebeuren als ik het goed begrepen heb. Het is echter wel heel goed om in de beginmaanden dingen met je veulen te doen. Dat scheeld je enorm in de africhting van het dier als hij 3+ is. En als je de tijd hebt en zo'n super locatie daarvoor dan kan ik het alleen maar toejuichen. Die veulens waar ze niets mee doen in de eerste maanden zijn later een stuk moeilijker. Tuurlijk kunnen ze het inhalen maar dat kan je veel meer kracht en moeite kosten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:32

@ Cassidy
Ze zegt toch zelf ook dat het een domme fout is en dat ze gewoon de fiets op slot had moeten zetten? Ze was maar 3 minuten van stal. Iedereen maakt wel eens fouten toevallig hier niet bij nagedacht natuurlijk een hele domme fout, maar ze geeft er aan toe.
Hoop nogmaals dat je veulen niet bang word voor fietsen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:50

Ach, bekijk het van de positieve kant. Je veulen zal later niet zo snel een sloot inspringen, dat heeft ie dan weer wel geleerd!
En alles is goed afgelopen, en ik denk dat jullie tegenwoordig ook wel heel goed nadenken voordat je iets doet. Dus ook jullie hebben er van geleerd, want niet alleen jullie, maar er zijn er genoeg die dingen doen die achteraf niet zo slim waren. Dus denk maar dat dit een wijze les is geweest met een hele goede afloop!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:03

Doen we niet allemaal wel eens iets ergs waarvan je achteraf bedenkt van ..had ik maar.....

Gelukkig is het redelijk goed afgelopen

Sterkte meiden

Markvniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:48

Hee Kel en Iris,

Wat een geluk dat het zo afgelopen is! Had het al een beetje gehoord maar nu ik het hele verhaal lees bof je echt Iris! Fijn dat jullie zelf de fout zien dat zegt al genoeg, Iedereen maakt wel is een foutje toch! Voor de rest zit een ongeluk in een klein hoekje en kan dit idd overal gebeuren! Hoop nu idd niet dat Sapphire bang geworden is voor dat stukje weg of voor de fiets! Zou dit snel weer uitproberen door Sapphire mee naar buiten te nemen!

Spreek jullie snel weer!

Grtz

Mark

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:52

Idd genoeg gezeik nu weten Iris en Kelly wel dat het niet verstandig was om Sapphire aan Iris te geven toen ze op de fiets zat!
Ik vind het heel erg voor jouw en Sappie ik hoop dat dit nooit meer gebeurd
Geef dr maar een dikke kus van mij

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:05

tja ik was direct al van mijn fiets af gestapt als ik door had dat de moeder beetje gek deed.dan maar 100 meter terug lopen.

ben blij dat en het meisje op de fiets en het veulen het hebben overleeft.mijn tip.nooit maar dan ook noot weer een paard/pony/veulen aan de fiets mee.ook al is ie nog zo braaf.

een meisje dat vlak bij mij in de buurt woonde was ook met haar paard naast haar fiets aan het rijden.haar vriendin ook.paard van het ene meisje staat in 1 keer boven op de rem , meisje valt, met hoofd op rand van asvaltweg.

als je over een portie gezond verstand bezit.kan je bepaalde ongelukken ook voorkomen.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 16:25

paardje2005 schreef:
tja ik was direct al van mijn fiets af gestapt als ik door had dat de moeder beetje gek deed.dan maar 100 meter terug lopen.

ben blij dat en het meisje op de fiets en het veulen het hebben overleeft.mijn tip.nooit maar dan ook noot weer een paard/pony/veulen aan de fiets mee.ook al is ie nog zo braaf.

een meisje dat vlak bij mij in de buurt woonde was ook met haar paard naast haar fiets aan het rijden.haar vriendin ook.paard van het ene meisje staat in 1 keer boven op de rem , meisje valt, met hoofd op rand van asvaltweg.

als je over een portie gezond verstand bezit.kan je bepaalde ongelukken ook voorkomen.

Waar lees jij dat moeder beetje gek deed? Volgens mij was ik duidelijk dat de moeder stevig doorstapte en het veulen erg langzaam liep, waardoor ik half uit elkaar getrokken werd. Tóen heb ik het veulen aan Iris overhandigd zodat ik de merrie even stil kon zetten, met de gedachte om het veulen daarna weer naast me te nemen.

Dat het anders liep weet ik inmiddels ook wel, en ja, ik weet na 3 pagina's ook wel dat het uiterst dom is om met je paard naast de fiets te gaan. Die les hebben nu beide wel geleerd, dat hebben we ook toegegeven, en daarom vraag ik me af waarom je hier weer over moet beginnen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:19

Zóóh zeg!! Wat een verhaal!!
Nou het is zoiezo een traumatische ervaring voor jullie!
Ik kan me goed voorstellen dat je daarna wel ffies zit te shaken.....
Als ik eerlijk ben kan ik zeggen dat ik zelf ook de nodige domme dingen gedaan heb ....achteraf besef je wel dat je dát beter niet had kunnen doen...het enige wat hier eigenlijk verkeerd is gegaan is dat het touw achter het spatbord is blijven hangen, anders was er niks aan de hand geweest......weer wat geleerd, gelukkig is het goed afgelopen!
Nu maar hopen dat iedereen dit leest en er wat van leert!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:15

MirandaFuego schreef:
Zóóh zeg!! Wat een verhaal!!
Nou het is zoiezo een traumatische ervaring voor jullie!

Denk dat het traumatischer is voor het veulen, arm dier.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:22

Gelukkig is het zo goed afgelopen joh! En wat een k*t opmerkingen zitten er toch weer tussen he! Ze beseffen zelf maar al te goed dat ze het beter niet hadden kunnen doen lijkt mij hoor!
Zie het toch positief dat ze hier hun fout vertellen, niet alleen zij zelf maar ook mensen die dit lezen kunnen hier van leren en ik vind het dus juist goed dat ze dit op bokt durfden te vertellen!
Ben blij dat met jullie en met het veulen niks aan de hand is! Die fiets is slecht materiele schade die kun je vervangen, een veulen niet.
Als jullie veulen inderdaad zo braaf en handmak is dan snap ik best dat jullie ermee de weg op gegaan zijn hoor, dit kan je ook niet voorspellen van te voren natuurlijk, als ze 3 was geweest en jullie hadden haar net ingereden had ze ook kunnen schrikken en een sloot in kunnen springen met 1 van jullie eronder! Er kan altijd iets fout gaan of het nou een veulen of een 20 jarig paard is, het kan altijd.
En blijkbaar hadden jullie verwacht dat het goed zou gaan, logisch dat je het dan gewoon doet!
Ik zou het met mijn veulens niet doen, maar die zijn ook gewoon niet zo braaf dat dat zou kunnen. Alleen moesten wij ze voor ze in de opfok gingen wel te voet over de weg naar de wei brengen zo af en toe en dan liepen ze los achter de merrie aan, dan had er ook een hoop fout kunnen gaan.
Helaas kun je dat niet altijd voorkomen!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:11

en hoe is het nu met veulen???
beetje bijgekomen van de schrik???

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:46

weer een ervaring rijker
maar wat heeft het veulen op zijn knieen?
is het al vaker gevallen?

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:43

Ohw verschrikkelijk dit! Dan voel je je machteloos als het veulentje direct ervandoor knalt met een fiets achter zich aan!

Wat een geluk inderdaad!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:45

Dus niet twee penny's van 13 maar een van 15 en een van 17 . Sorry hoor ik kon het niet laten.

Ik heb wel degelijk GOED gelezen en ik blijf het ongelofelijk stom vinden. Allereerst geloof ik best dat jullie het beste met het veulen voor hebben en als jullie dit hadden kunnen voorzien, dat jullie het NOOIT gedaan zouden hebben. Daarnaast is denk ik iedereen hier hardstikke blij dat het veulen 'op het oog' niets mankeert, ik ben het echter wel met Faas (geloof ik) eens dat dit diertje waarschijnlijk wel de schrik er goed in heeft zitten.

Ik blijf het dom vinden om een veulen los te laten lopen (ook vast aan de fiets is trouwens niet slim). Je zegt dat je het veulen roept en dan vastpakt als er andere fietsers of wat dan ook aankomen, wat als het veulen nou niet komt? Je kan wel zeggen, ze komt altijd maar dat is bull, dat is idd wachten tot ze een keer niet komt. En wat als de merrie schrikt en veulen en zij raken in paniek en schieten allebei een andere kant op? Als jij of je vriendin dan op het paard zat en het veulen wil de ene kant op, de merrie de andere en je raakt in de knoop met het touw, laat je het veulen dan los? Mèt touw?

Sorry, maar ik ben het met het merendeels eens: vragen om problemen!! Bovendien vind ik dat iedereen sowieso veel te veel met veulens loopt te leuren, waar is dat in vredesnaam voor mogelijk? Die beestje hebben al zo'n 'korte' jeugd maar dat is dan weer mijn mening . Anyway, ik ben wel heel blij voor jullie dat niemand hier lichamelijk iets aan over gehouden heeft en niemand hier twijfelt aan jullie liefde voor dat veulen, dat geloof ik niet. Hoe gaat het nu met haar trouwens?

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:17

olgamaria schreef:
weer een ervaring rijker
maar wat heeft het veulen op zijn knieen?
is het al vaker gevallen?

Ja, vorige week is ze uitgegleden en heeft daarbij haar knietjes opengehaald. Die korstjes zijn zondag weer opengegaan, goddank was dat het enige

@ Sees: dat het achteraf een domme actie was is voor ons ook meer dan duidelijk, en als we van tevoren hadden geweten hadden we het idd never gedaan, uiteraard.

Wat betreft het veulen los laten lopen; dat is de enige manier waarop dat beestje nog eens iets anders ziet dan de wei en de stal. Zodra wij het erf verlaten hebben gaat ze los, en zoals je mss op de foto kan zien en in mijn beschrijving kon lezen leent de omgeving zich daar uistekend voor. Behalve dat er absoluut geen auto's zijn is het aantal fietsers dat daar komt zeer gering. Het veulen blijft zodra we 5 minuten bij stal weg zijn dicht bij haar moeder, en zodra er wel een fietser aankomt wordt de moeder stilgezet, blijft het veulen bij haar staan/grazen en heeft het tot op heden nog nooit een probleem gevormd haar te pakken.
Wat betreft schrikken, tuurlijk, dat kan ieder paard gebeuren. Zelfs de merrie, dat hoor je mij niet ontkennen. Maar in dit geval hebben we het over een merrie van ruim 10 jaar oud, totaal bomproof, en dat verkleint het risico dat ze ineens zou schrikken en ervan door zou kletteren (ik zeg niet dat het nooit gebeuren kan). Het veulen gaat overigens ook alleen vast zodra we weer in de beurt van de stal komen, omdat het veulen daar vast moet van de boer.

Wat betreft leuren met veulens: zoals iedereen zijn manier heeft om zn kinderen op te voeden, zo heeft iedereen ook zijn manier om z'n veulen voor te bereiden op de rest van haar leven. In de 8maanden dat ze nu leeft en bij Iris is heeft ze al zoveel mogelijk kennis gemaakt met vreemde dingen, waardoor ze dus zo goed als verkeersmak is en niet opkijkt als ze straks als 3jarige ineens wél overal aan gewend moet zijn. Juist doordat ze al vanaf jongs af aan veel mee op stap is geweest is ze heel vertrouwt met mensen en is het voor haar niets vreemds om op bovenstaande manier mee naar buiten te gaan.
Ze gaat per november lekker naar de opfok, dus wat jeugd betreft komt ze niets tekort

Hoe ze het maakt hoop ik straks van Iris te horen

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:23

Sommige mensen leren ook nooit dat paarden geen honden zijn die je even langs de fiets meeneemt. Maar gelukkig dat het goed afgelopen is.....

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:28

StalGriendt schreef:
Sommige mensen leren ook nooit dat paarden geen honden zijn die je even langs de fiets meeneemt. Maar gelukkig dat het goed afgelopen is.....

Sommige mensen leren het wel, helaas hebben wij het moeten leren na deze rotervaring...

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:39

Het word idd wel tijd dat Sappie naar de opfok gaat maar waarom moeten jullie nou zo gemeen reageren?

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:48

De waarheid kan nu eenmaal hard aankomen.

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:07

Ik wil je ook niet aanvallen hoor Kellebel, je zal zelf genoeg geschrokken zijn. Laat nog even weten hoe het met het veulen gaat.

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 16:13

Sees schreef:
Ik wil je ook niet aanvallen hoor Kellebel, je zal zelf genoeg geschrokken zijn. Laat nog even weten hoe het met het veulen gaat.

Ik begrijp je, ik vatte het niet als aanvallend op hoor Als het goed is spreek ik Iris straks, en waarschijnlijk zal ze hier zelf laten weten hoe het met de kleine gaat