Mijn eerste rijles!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Mayo_

Re: Mijn eerste rijles!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:32

Wat dacht je van een cap????????????

Ik zie namelijk allemaal dingen die je kan kopen zoals poets spullen enzo, het kost vel geld en straks vind je het niet leuk?
Een cap is wel een van de dingen die je nodig hebt, of wou je gelijk een hersen schudding oplopen.

Sta er trouwens van verbaasd dat niemand er wat van zegt...

(dit is niet aanvallend bedoelt maar juist uit bezorgdheid.)

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:37

je bedoelt zeker gewoon "op het goede been lichtrijden " idd als het buitenbeen naar voren gaat ga jij staan.

wel leuk hoor, dat het zo goed gaat, en dat je zelf ook zo enthousiast bijft !

nog veel succes ermee!

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:25

Mayo_ horses je hoeft niet bezorgd te zijn want een paar berichtjes terug schreef TS dat ze tijdelijk een cap van de manege kan lenen en dat dit één van de volgende aankopen wordt.

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 17:44

Inderdaad, ik leen nu tijdelijk even een cap van de manege todat ik weet welke ik ga kopen. Ik toch echt niet zonder cap Pluk op. Straks gooit hij mij eraf!? Je weet maar nooit.

Bedankt, voor de "paardebegrippen". Lichtrijden en een volte, weer wat geleerd!!

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:30

Ow, geweldig om te lezen hoe enthousiast je bent!
Hoe kom je er zo ineens bij om te gaan paardrijden als ik vragen mag?
Nou heel veel plezier met rijden!
En Pluk, wat een super naam

MarleenvB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 07:51

Sabbel schreef:
Ow, geweldig om te lezen hoe enthousiast je bent!
Hoe kom je er zo ineens bij om te gaan paardrijden als ik vragen mag?
Nou heel veel plezier met rijden!
En Pluk, wat een super naam

Tja, eigenlijk kriebelde het al een hele tijd. Ik rijd namelijk door de binnenvelden iedere dag naar mijn werk en dan kom ik langs verschillende boerderijen waar ze paarden hebben met een buitenbak. Af en toe zie ik dan mensen rijden in de wei of in de bak en dat leek me nu een geweldig gevoel. Op zo'n groot paard, lekker buiten, super gewoon.

Eigenlijk is dat gevoel steeds erger geworden. Laatst sprak ik een vriendin die vroeger ook gereden heeft en toen vertelde ik haar dat het me hartstikke leuk leek om te leren paardrijden en dan lekker het bos in te gaan of de hei op. Dus vandaar.

Hoe lang rijden jullie al en leer je een beetje snel de basisvaardigheden? En wanneer mag je mee met een buitenrit?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:24

ai,wat zal je spierpijn krijgen,hihi

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:04

Nou, de meesten hier rijden al jaaaaren. Ik zelf ben net 17 geworden en ik rijd nu ongeveer 9 jaar paard. De meeste mensen zijn begonnen rond hun achtste. Je kan met een buitenrit mee als je ongeveer een jaar rijdt, maar dat kan per manege verschillen.
Om je nog wat op weg te helpen: Ik heb wat bakfiguren getekend, met de namen eronder, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Afbeelding

MarleenvB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:23

Hmmm, dat ziet er ingewikkeld uit! Wat is "van hand veranderen"?

En een foto van Pluk!
Afbeelding

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:42

Als je linksom rijdt dan zit je op "de linker hand" en als je dan van hand verandert ga je dus van linksom naar rechtsom rijden (of vice versa). Oftewel, van rijrichting veranderen.

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:55

Misschien stom hoor, kom nog maar net kijken, maar wat is dan "zitten op de linker hand"? Dat van rijrichting veranderen is duidelijk, alleen dat "hand" snap ik niet.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:03

Is alleen maar een uitdrukking. Dus dat hand hoef je niet te letterlijk te nemen. Als je eertst linksom rijd en je gaat daarna rechtsom rijden dan ben je van hand veranderd. Het is niet zo dat je dan anders op je paard gaat zitten of zo. Alleen ga je wel op het andere been licht rijden in draf want je moet staan als het buitenbeen naar voren is.

MarleenvB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 20:12

Ok, ik dacht al dat ik het snapte, maar dat er misschien nog iets speciaals aan was! Bedankt!

Tjee ik heb echt nog veeeel te leren!

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:18

Dat leren gaat vanzelf...voor je het weet ben je helemaal bekend met alle termen en uitdrukkingen.

Pluk heeft een lief koppie .

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:47

Leuk om te lezen zeg! En wat dat draven betreft; op een gegeven moment is het net als fietsen, het gaat vanzelf en je verleert het nooit Succes dinsdag!

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 08:47

Bedankt! Ik ben van plan iedere zondag te gaan lessen, maar aankomende zondag ben ik verhinderd, dus volgende week wordt de 3e keer en dan gaat de instructrice meteen kijken of ik misschien al kan meekomen in een groep

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:44

hoii
ik had ff op de internet site gekeken van die stal. leuke paardjes hebben ze daar vind nina ook wel wat hebbe maar goed nog veel plezier met je lessen en suc6

Yentl_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:06

Ow wat gaaf ik weet nog dat ik de eerste keer ging rijden (een weekje na mijn zesde verjaardag, ben nu bijna veertien) ik zat toen op Spirit een hele live schimmel! ik heb toen 5 jaar op de manege gereden en toen heb ik een verzorgshet gehad toen na 2 maanden een verzorgpaard (een volbloed) die zijn na 6 maanden verhuisd. toen kreeg ik mijn andere verzorgpaard (Sunny, kwpn) zij liep echt goed en was echt een superpaardje, maar je raad het al ze ging ook verhuizen en nu ben ik helemaal ingeburgerd op stal 'de vlakkenburg' en daar rijd ik de paarden van een handelaar en ik rijd sommige paardjes van de pension- klanten! SUPER HE? (ik heb het liefst natuurlijk een eigen paardje, maar daar hebben we het geld niet voor ! sorry voor dit lange verhhaal!!

aniekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:28

wat leuk! ik weet nog dat ik de eerste keer ging rijden. ik was 6 jaartjes. En ik zat op bonnie een bonte eerst dacht ik dat ik op een koe zat..
en de 2e of 3e les vroegen ze of ik wou galloperen.. eerst duurfde ik dat niet maar toen ze zeiden dat het net leek of je vloog, wou ik heel erg graag, en nu ben ik al meer dan 9 jaar met het paarden virus besmet:P

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:33

Citaat:
Hoe lang rijden jullie al en leer je een beetje snel de basisvaardigheden? En wanneer mag je mee met een buitenrit?

Zelf rij ik 9 jaar. Basisvaardigen gaat vrij vlot hoor, al hangt het wel van persoon tot persoon af. Ik ken mensen die op een maand tijd evenveel kende als ik op twee maanden, en andere deden er dan drie maanden over. Maar gemiddeld duurt het een paar maanden voordat je goed evenwicht hebt in alle gangen en je paard goed rond kan sturen.
Let wel, nu spreek ik echt over de basis, laten we zeggen wat je nodig hebt om zonder hulp op een paard te blijven zitten. Als je echt nog verder wilt leren, ik ga bijvoorbeeld verder in dressuur, dan geraak je nooit uitgeleerd. Ik heb na 9 jaar nog altijd iedere week les met mijn eigen paard en ik ben er nog lààààààng niet

Wanneer je buiten mag hangt er ook al weer vanaf. Ik zal pas buiten gaan als je van jezelf vind dat je goed in het zadel kan zitten en dat je een beetje kan sturen. Dus veel oefenen dat je zo snel mogelijk naar buiten kan Is echt super, ik vind het jammer dat ik zelf de mogelijkheid niet meer heb om het te doen. Maar die tijd dat ik vroeger nog op de manegepony's/paarden reed en we door het bos op kropen en galopeerden vergeet ik nooit meer

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:45

Dieuwke1989 schreef:
Maaammm!! hij doet het niet meer!!
Intilligente antwoord van mijn moeder: Dan moet je er een nieuw kwartje in doen

hihii kei mooi,, bij mij was t' altijd, "Janneke mag het zadeltje ook wel loslaten' (dat zeiden ze dus na 2 jaar nog )

trouwens, veel plezier nog met paardrijden he !

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:59

Ik rij nu 13 jaar, en leer ngo elke keer weer wat nieuws als ik op mijn paard spring. Heel veel succes!

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:34

MarleenvB schreef:

ik rij nou 5 maanden, zit in de gevorderde groep, en de meeste mensen denken dat ik een paar jaar rijd ( hoe komen ze erbij ? ) maar dat verschilt ook per persoon, verder denk ik dat de draf wel snel goed zal komen en trouwens heb je ook al eens de galop geprobeerd ?
ik vind paardrijden trouwens wel een echte uitdaging er is zó véél te leren

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:58

Idd, een echte uitdaging!!

Maarre galop.....dat lijkt me subliem, maar ik heb al gehoord dat de eerste keer heel eng is en dat je moet oppassen dat je er niet af valt!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:34

Nou ik vond de galop volgens mij niet zo heel eng, zeker niet als er iemand naast loopt. Het zit in ieder geval lekkerder dan doorzitten in draf .
Ik vond het trouwens wel heel spannend hoor, die eerste galop.