Merrie, ruin of hengst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzjuh

Re: Merrie, ruin of hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:48

merries die zijn zo lief. (soms wel een beetje zuur)
neem die van mij nou: echt een zuurpruim op stal, je moet echt oppassen, maar als ze los in de bak staat ofzo dan loopt ze als een hondje achter je aan

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:45

Qua omgang maakt het mij allemaal niet zoveel uit.

Maar om te rijden: merries! Die hebben over het algemeen meer looplust dan ruinen en hengsten. Dat merkte ik vroeger al op de manege, maar ook later op particuliere paarden.

Oke, je hebt er van die aardappels tussen die super snel beledigd zijn, maar dat neem ik dan maar op de koop toe. Als ze maar wel willen lopen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 10-10-05 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:46

Maakt mij niks uit........ M'n appies zijn alledrie merries, de Friezen zijn of merries of hengsten, want castreren doen we haast nooit

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:08

Ik heb het liefst ruinen

Ik heb een ruin en een merrie en de merrie en ik botsen nog weleens. Ze kan ook zó zeuren...

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:11

Ik heb het liefst ruinen .. maar merrie's zijn ook leuk Hengsten zijn mij nog wat te 'wild' 'druk' 'kijkerig' enz. maar ik rijd ook op een manege en als je daar met een hengst gaat rijden in een bak met merrie's

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:55

Ruinen zijn over het algemeen het makkelijkst in de omgang, maar dat is in het algemeen Ik heb zelf een merrie, op het werk staat vanalles en ik kan niet zeggen dat ik een voorkeur heb. Met het ene paard klikt het beter als met een ander, maar dat ligt niet aan het geslacht. Zo zijn er 2 merries waar ik echt dol op ben, maar er staat ook een hengstje van 2 (lees megapuber ), maar hij is zo leuk!

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:02

Op zich maakt het mij niet zoveel uit als het maar een leuk paardje is.Aan merries vind ik het weer leuk dat ze vaak een eigen willetje hebben,Ruinen wisselen wat minder van stemming maar zijn in andere dingen weer leuker en kan je wat beter wetstrijden mee rijden vind ik.Hengsten vind ik ook wel erg leuk en ze zijn inderdaad lang niet altijd vervelend en je kan er goed mee werkenmijn verzorg pony was een hengstje helaas pas gelede overlede maar daar kom ik erg goed mee opschieten wel consuqent blijven.Maar dat was echt mijn lieveling dus hengsten zijn echt niet altijd vervelend.maar ik vind ze allemaal leuk!!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:23

Hengst

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:52

Ik kies dan voor ruinen denk ik, alhoewel ik ook super met merries kan omgaan. Ruinen zijn gewoon even wat constanter dan merries. Hengsten zijn in de omgang druk, maar wel lekker brutaal en dat mag ik wel. Dus eigenlijk vind ik het allemaal wel leuk. Maar als ik dan toch mijn eigen paard zou kopen zou ik voor een hengst gaan kijken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:00

Neonlight schreef:
Lusitana schreef:
Ik zie dat pis en zeik nogal eens verkeerd begrepen wordt. Een pismerrie heeft een hormonale aandoening. Het is dus een paard met een ziekte. Het is geen naam voor maar elke vervelende merrie!!!

Zoals ik de oude mannetjes hoor in ons wereldje (oa 80+ers die heel hun leven paarden hebben gehad) is een pismerrie niet een merrie met een hormonale aandoening, maar een merrie die begint te pissen uit kwaaiigheid omdat haar iets niet aan staat. De laatste jaren zie je meer en meer merries met een hormonale aandoening (ligt misschien aan de fokkerij of wellicht het rijkelijke eten wat ze tegenwoordig krijgen ipv wat hooi en restjes van vroeger), en de jongere mensen (wij dus) die vaak alleen deze merries meemaken beginnen meer en meer het woord pismerrie voor een merrie met een hormonale afwijking te gebruiken.
Neem voor de gein een kijkje in de hackneywereld, daar zie je nogal wat pismerries. Niet door hormonale afwijking, maar door karakter. Zelf hebben we er ook eentje, notabene onze fokmerrie (nog wel, is verkocht omdat we stoppen met fokken) en die is onderzocht op hormonen, niks mis mee.

Ik ken de uitdrukking van uit de jaren zestig en toen was het gewoon een hormoon afwijking, waardoor de merrie constant hengstig is. Dit gaat gepaard met het typische gillen etc.
Merries die pissen uit kwaaiigheid ken ik ook maar zou ik zelf nooit en pismerrie noemen. Meestal is het trouwens onzekerheid/nervositeit en geen karaktereigenschap, maar gedrag. Reacie op iets waar ze niet op een andere manier mee uit de weg kunnen.
Ik kan geen kijkje nemen in de Hackneywereld, want die heb je hier niet. De Hackneymerrie die ik heb gehad was een braaf beestje en verder ken ik alleen hengsten.
Maar neemt niet weg dat de twee termen wellicht door elkaar gebruikt worden, maar zeker veel te overdreven. En daar kan ik slecht tegen, vooral als het van leken komt. Daarom reageerde ik.

Waar ik ook slecht tegen kan is het stereoptype idee van elk geslacht en daarom ben ik blij met dit topic wat het tegendeel bewijst.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:32

Ik heb een ruin. Waaron weet ik eigelijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:16

Ik heb nu wel een lief jong merrietje, maar hoe leuk ik dr ook vind, ik heb toch in de omagng veel liever mn kereltje .

Met merries bots ik veel sneller en ze lopen vaak zo te zeuren om niks.
Nee doe mij maar een ruin of een hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:32

Een ruin of een hengst, de kans is zeer klein dat ik ooit een merrie zal bezitten. Ik kan zelf soms nogal temprament zijn, en dan heb ik liever een nuchtere man als een zeikerige merrie. En laten we eerlijk zijn, 9 van de 10 merrie's zijn zeikerds.

Ik heb 1 lieve merrie in mijn leven gekend, die was ook bijna mijn paard geworden, maar die had iets waardoor het een te groot risico werd om haar te kopen.

Ruinen/hengsten zijn gewoon iets nuchter in het hoofd, ik vind dat heerlijk, ze zijn meestal niet snel van hun stuk te brengen, en de mannelijkheid moet er ook vanaf stralen! Geef mij maar een lekker mannelijk paard

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:46

Mist schreef:
[

De kans dat en stalgenoot zijn paard bij een hengst wil neerzetten is klein hoe graag de eigenaar ook een maatje zou willen voor zijn hengst.

Ik heb zelf een hengst hij staat gewoon in een stal naast anderen paarden.
om de paddock staan ook stallen daar staat de mijne altijd in.
Oke hij mag niet met een ander in de bak .zo zit het eenmaal in elkaar.
Maar ik denk als ik een eigen stal zou hebben dan zou het even anders zijn geweest.....
Maar zoals ik al zei mensen zetten liever niet hun paard bij een hengst.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:39

hengst of ruin.
Ik heb zelf nu 3 hengsten en een merrie.
Merries en ik botsen meestal nogal!

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:55

Ruinen. Omdat hengsten zo vervelend en druk kunnen zijn en merrie's altijd een beetje zeurderig zijn
Maar een merrie is wel weer leuk dat je ze kan laten dekken met een ruin kan dat niet.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:00

Lastig .. maar onbewust rijd ik eigenlijk altijd ruinen vraag me niet waarom, het klikt gewoon het beste denk ik ...

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:11

ruin, merries vind ik helemaal niet leuk en hengsten ligt eraan of ze druk zijn en of ze echt hengstengedrag vertonen. Merries kunnen vaak zo chagrijnig doen (ruinen natuurlijk ook wel ) maar ik denk dat ruinen in het algemeen vrolijker en knuffeliger zijn dan merries.

myhorses4evr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:28

de mening van de messte topruiters:

Coby van Baalen heeft altijd veel verschillende hengsten gereden. Coby is van mening dat zij toch liever een goede ruin in de topsport rijdt dan een hengst. Dit omdat een hengst naast de sport te maken heeft met een dekseizoen en hengsten in het algemeen minder geconcentreerd zijn en moeilijker aan de hulpen zijn te krijgen.

anky: “Het rijden van hengsten vind ik hartstikke leuk maar ik deel de mening van Coby wel. Tijdens het dekseizoen kun je niet optimaal doortrainen. Daarnaast wordt er natuurlijk altijd erg kritisch naar hengsten gekeken. Er wordt veel van ze verwacht; ze moeten goed presteren en ze moeten braaf zijn. Wanneer een hengst een mindere dag heeft, wordt hij daar vaak op afgerekend terwijl iedereen wel eens een rot dag heeft.”

merries: merries zijn over het algemeen wat heter en VAAK inteligenter dan ruinen.

ruinen: zijn over het algemeen wat luier en dommer, meestal wel braver.

oke ik hoop dat je hier genoeg aan hebt

-xxxxx-ies

Seertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 18:37

haha leuk om te lezen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:39

Inderdaad leuk om te lezen. Maar hun hebben het over hengsten die naast de sport ook nog in de fokkerij ingezet worden. Ik heb alleen maar hengsten die in de sport ingezet worden, en niet weten waar dat 5de been voor dient.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:16

Mijn eerste pony was een ruintje
Maar eigenlijk word ik over het algemeen echt aangetrokken door merries
Mijn pony is een merrie, en verder hebben ze aldoor wat meer uitwerking op me. Ze zijn wat sterker qua karakter, misschien juist door de stemmingswisselingen En ik vind ze vaak gewoon leuker.

Ik zal me ook eerder aangetrokken voelen door een pittige dame dan door een ruin.
Maar het kan natuurlijk best dat ik opeens tegen een lekkere vent aanloop waar ik als een blok voor val

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:23

Ik heb geen ervaring met hengsten, maar als ik moet kiezen ga ik voor merries. Heb daar zelf betere ervaringen mee, sterkere band en ze willen net iets meer voor je doen. Het ruintje wat ik nu heb is een lief beest hoor, netjes opgevoed en braaf, maar dat extra ontbreekt net. Die klik had ik met de merries die ik hiervoor reed wel.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:56

Ik heb toch een lichte voorkeur voor hengst.Ongeacht hoe moeilijk het kan zijn met ze om te gaan, ik ga graag met ze om en rijd ook het liefste met een hengst.

Ik denk dat dat van karakter afhangt.Je moet ervaren genoeg,veel doorzettingsvermogen en vooral zin hebben om met een hengst om te gaan.Hangt echt ontzettend van mens tot mens en hengst tot hengst af.Kvind echter wel dat je een bepaald niveau nodig hebt en niet angstig mag zijn.Je hebt ook hengsten die niet weten dat ze hengst zijn..maar deze zijn er niet zo veel ( en als ze er zijn zijn ze jong en komt rond hun 5 wel het besef dat ze daar iets hangen hebben)

Ruinen zijn ook heel oké =) ergens heel erg zeker om met 1 om te gaan ( tenzij hij een klier is..zoals eerder gezecht opvoeding is super belangerijk) maar met een ruin heb je gewoon meer zekerheid ( als er met je iets gebeurt en je zit op een hengst dan ben jij altijd in de fout, had je ma niet op een hengst moeten kruipen zeggen ze dan) bij een ruin ligt dit anders.

Merries zijn niet echt iets voor mij, vind ze niet zo aangenaam rijden en ze zijn natuurlijk vaak zuur of pissig..merries hebben een heel apart karaktertje dat me iets teveel aan echte vrouwen doet denken haha..dus geef mij maar lekker een hengst of een ruin

kelliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:58

Ik vind ruinen het fijnst, de meeste zijn erg nugtig. merries kunnen soms van die echte merrie neigingen hebben.