Slecht passende zadels op manegepaarden, normaal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jillyken

Re: Slecht passende zadels op manegepaarden, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:37

Pff als ik aan mijn manege tijd terug denk
Ze smeten daar maar het zadel op dat ze het snelst vonden, er werd dan wel onderscheid gemaakt in pony en paardenzadels maar dan heb je het ook gehad... Het feit dat ieder paard al niet z'n eigen kopstuk, bit, zadel en zadeldoeken had is voor mij al genoeg om die arme beestjes niet meer te martelen en daar dan weg te gaan

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:50

bij ons op de manege zoals ik al zij ging het eerder wat slechter maar nooit tot bloedens toe enzo. maar het is nun nog beter bij ons hebben ze allemaal een eigen hoofdstel en zadel (www.jandolfing.nl)

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:53

Het is niet normaal in de zin dat het diervriendelijk is, maar jammergenoeg komt het erg veel voor.. een van de redenen waarom ik nu niet meer op een manege rijd (er is alleen een slechte in de buurt en verder geen)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:32

Tjah, bij ons is het een manege met een aantal vaste paarden. Die hebben dus ook allemaal een eigen zadel. Die wel goed passend is. Ze hebben bij ons ook allemaal een scharbrak met een bontje of gelpad. Bij paarden waarbij het zadel niet heel lekker ligt komt er nog een deken onder.
Bij de paarden die om de 2 weken weer uit de deur gaan is het vaak een verschillende zaak. Ook hebben ze niet altijd het zelfde zadel op.

Lynnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:51

Erg genoeg gebeurt dit op veel manege, ik an het wetne want ik rij op een manege. Ik probeer toch het zadel zo goed mogelijk op de rug te leggen, want meer kan ik er ook niets aan doen (jammer genoeg) . Ik help meestal ook nog de wat jongere kinderen omdat die meestal niet snappen dat het zadel niet zowat op de kont moet liggen.

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:26

OK, misschien raar dat ik het vraag, maar was er toch even benieuwd naar.
Kan er hier iemand aan mij uitleggen wanneer een zadel past?
Misschien is hier al een topic over, wil je die dan even geven?
Alvast bedankt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 17:16

Een enorme expert ben ik ook niet, maar ik weet wel dat er voldoende ruimte onder de boom moet zitten. Deze mag niet aan de bovenkant op de schoft drukken. Ook met neerkomen bij het lichtrijden moet er nog ruimte over zijn. Verder moeten de kussens overal netjes aansluiten en moet de boom niet te wijd of te smal zijn, waardoor de druk ongelijk verdeeld wordt. Dat kun je voelen door van de voorkant met een vlakke hand tussen het zadel en de schoft van bovenaan naar beneden te schuiven, dan mag het niet ineens ergens smaller of ruimer worden. Tenslotte moet het zadel aan de achterkant ook netjes op de rug liggen, het mag niet opwippen. Het kan best zijn dat ik nog wat vergeet, maar als de bovenstaande dingen al niet kloppen past het in ieder geval niet goed.

_Elke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:24

helaas, zijn er op de manege waar ik rij.. ook geen goede passende zadels... de pony's lopen er zelf geregeld rond met schoftwonden .. en dan nog moeten ze doorijden.. met de open wonden gewoon het zadel erop

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:26

Speedster schreef:
Een enorme expert ben ik ook niet, maar ik weet wel dat er voldoende ruimte onder de boom moet zitten. Deze mag niet aan de bovenkant op de schoft drukken. Ook met neerkomen bij het lichtrijden moet er nog ruimte over zijn. Verder moeten de kussens overal netjes aansluiten en moet de boom niet te wijd of te smal zijn, waardoor de druk ongelijk verdeeld wordt. Dat kun je voelen door van de voorkant met een vlakke hand tussen het zadel en de schoft van bovenaan naar beneden te schuiven, dan mag het niet ineens ergens smaller of ruimer worden. Tenslotte moet het zadel aan de achterkant ook netjes op de rug liggen, het mag niet opwippen. Het kan best zijn dat ik nog wat vergeet, maar als de bovenstaande dingen al niet kloppen past het in ieder geval niet goed.

En het zadel mag aan de voorkant niet drukken op de schouder (moet ook vrij liggen tijdens beweging.)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 17:37

Yep, dat klopt! Was ik vergeten erbij te zetten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:22

Vind het echt niet kunnen, manegepaarden zouden het beste van het beste moeten krijgen voor het werk dat ze verrichten.
Helaas denken niet veel manege's via deze weg, kwak er maar gewoon wat op, en lopen maar...

Vind het niet kunnen

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:36

bij mij op de manege wordt er goed voor gezorgt.
er is alleen eentje die heeft wel een plekje op zn schoft,maar dat komt omdat daar weinig gepoetst wort
maar die heeft een verzorgster(annabelle)en die heeft allemaal eigen spullen voor der.
eigen hoofstel,deken,poetsspullen,dekje,zadel enz.
zij zorgt er echt heeeeel goed voor!
ze hoest ook best wel vaak(door dat stro ofso iets was het)
en daar had ze hoestdrankje voor gekocht.
dus dat ene paardje die wondje op zn schoft heeft,heeft het aan de andere kant toch weer goed !

maar ik vindt het ook niet kunnen.
maar waren het er heel veel paarden?
want bij ons maar eentje maar daar wordt wel goed voor gezorgt.
misschien was het alleen die?
(ja ik wet het niet:P)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 08:14

Ik heb die andere paarden niet zelf gezien, alleen die waar ik op reed. Maar ik heb wel naderhand van de anderen gehoord dat het niet geweldig was. Maar ik ben blij dat er zo te horen op de meeste plaatsen toch goed voor de manegepaardjes gezorgd wordt. Ik denk dat het inderdaad zoals al eerder gezegd werd bij paardjes die moeten zorgen voor seizoensinkomsten vaak wat minder gesteld is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:55

Ik had het hier laatst nog over met een kennisje.

Vorig jaar mei zijn een meisje en ik een bosrit wezen maken op manegepaarden. Bij 'haar' paard lag het zadel echt op de schoft, knelde echt af en na het afzadelen zagen we idd ook witte plekken.

Die dieren moeten 7 dagen per week soms wel 4 uur lopen. Mijn paard daarintegen loopt een aantal keer per maand een half uurtje en ik zorg ervoor dat alles perfect ligt.

Dát is zo tegenstrijdig... Die paarden hebben meer een perfect zadel nodig dan mijn knollie, maar ik doe het mijn paarden niet aan, die plekken...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 14:46

Ik snap zoiets ook niet. Ik kan me voorstellen dat manegehouders op een andere manier tegen hun paarden aankijken dan jij en ik. Maar zelfs (of misschien wel juist) als je paard puur een bron van inkomsten is, dan is het toch ook belangrijk om ze goed te verzorgen?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:19

SuperSpikey schreef:
helaas, zijn er op de manege waar ik rij.. ook geen goede passende zadels... de pony's lopen er zelf geregeld rond met schoftwonden .. en dan nog moeten ze doorijden.. met de open wonden gewoon het zadel erop

Waarom blijf jij eigenlijk nog rijden op die manege?

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:45

Volgens mij hebben ze bij ons allemaal gewone veelzijdigheidszadels ofzo (kan dat?), heb er eigenlijk nooit zo op gelet, en aangezien ik dr nu weg ben

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:56

ymneuss schreef:
Volgens mij hebben ze bij ons allemaal gewone veelzijdigheidszadels ofzo (kan dat?), heb er eigenlijk nooit zo op gelet, en aangezien ik dr nu weg ben

Ja ik denk dat de meeste maneges veelzijdigheidszadels hebben.
Op springzadels zou je moeilijk dressuuroefeningen kunnen leren en springen op een dressuurzadel is ook niet zo geslaagd.
Denk niet dat er maneges zijn met meerdere zadels voor een paard dus denk ik dat bijna alle maneges veelzijdigheidszadels hebben.

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:56

lindsey schreef:
SuperSpikey schreef:

Waarom blijf jij eigenlijk nog rijden op die manege?

Ik heb ook op deze manege gereden, ik was het hier ook niet mee eens, maar het is daar echt super gezellig en die pony's daar zijn best wel wild, en dat is wat ik leuk vind. Als er bij een andere manege bij ons in de buurt een pony een keertje bokt ofzo dan worden ze gelijk verkocht... en dat vind ik gewoon saai.

_Elke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:00

ik ben er idd ook over na aan het denken te stoppen...

dan wil ik lessen op spikey ( verzorgpony) ...
alleen nog eventjes me ouders over halen

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:06

bij ons net 't zelfde , 1 zadel past( overlaatst nog nagekeken) en de rest is te groot ...
Elk paard/pony heeft zijn eigen zadel , dekje , gel , onderlegger , etc wel , maar de staat en pasvorm

de manegehouder zwemt werkelijk in het geld ( weten we )
en toch koopt ze nooit nieuwe spullen aan
tegenwoordig heb je al hoofdstellen voor 20 euro , veel geld is dat nie .. 20 . 18 = 360 euro , kan ze gemakkelijk missen
en zadels heb je ook al vanaf 100 euro .. ach ja

onze manege staat te koop momenteel dus hopen maar

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:43

roosbananas schreef:
en zadels heb je ook al vanaf 100 euro .. ach ja

Maar die zijn na een paar maanden tot een jaar intensief gebruik ingezakt en dan krijg je toch weer die drukkingen en schoftwonden.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:49

PinkyPower schreef:

Ik heb ook op deze manege gereden, ik was het hier ook niet mee eens, maar het is daar echt super gezellig en die pony's daar zijn best wel wild, en dat is wat ik leuk vind. Als er bij een andere manege bij ons in de buurt een pony een keertje bokt ofzo dan worden ze gelijk verkocht... en dat vind ik gewoon saai.

Dat die pony's bokken komt dan waarschijnlijk omdat ze pijn in hun rug hebben van het zadel. Dus jij vind het dan eigenlijk leuk dat de pony pijn heeft. Rij dan toch tien keer liever op een saaie pony die niet protesteert omdat hij zich gewoon lekker voelt. Dan op een "wilde" pony die hiermee laat zien dat hij pijn in zijn rug heeft.

Dat het gezellig is op een manege vind ik ook erg belangrijk maar ik doe niet mee aan paarden en pony mishandeling.
Maar gelukkig lees ik uit je bericht dat jij daar ook niet meer rijd.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:19

Ik ben toch wel blij dat de keren dat ik een buitenrit ben gaan maken (strandrit of bosrit) we zelf konden opzadelen. Als we er geen ervaring mee hadden (aantal onervaren mensen mee) mochten of degene met ervaring helpen of de begeleiding kwam helpen. Maar op die manier weet je wel zeker dat je het zadel zo goed als mogelijk neerlegt.

Op de manege waar ik rij hebben de meeste paarden een eigen zadel, maar niet allemaal. Ik geloof dat ze wel de best mogelijke combi maken van zadel met paard, maar dat dit toch niet helemaal past. Geen extra dekjes of gelpads ervoor, alleen een simpel dekje onder het zadel. Toch merk ik dat er een aantal paarden zijn (en eentje in het bijzonder) die een hekel heeft aan het zadel. Ik heb al gekeken of er iets mee aan de hand was (iets zichtbaars) maar het lag naar mijn idee goed. Toch bleef dit paard bijten als je aan wilde singelen, oren in de nek en zelfs trappen. Dus ik denk toch dat er iets mis is met het zadel. Nu moet ik ook zeggen, het piept echt enorm. :S

Het is jammer dat er zo weinig aandacht aan besteed wordt, ik wou dat er een manege was die en gezellig was en goed voor zijn dieren zorgde en redelijk goedkoop was en in de buurt was. Dat zou gewoon ideaal zijn, tot die tijd moet ik het helaas doen met een iets mindere manege.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:31

SuperSpikey schreef:
ik ben er idd ook over na aan het denken te stoppen...

dan wil ik lessen op spikey ( verzorgpony) ...
alleen nog eventjes me ouders over halen

Goed zo
Dan wel even vertellen waarom je daar stopt als veel mensen dit doen gaan ze misschien eindelijk eens voor goede zadels zorgen