"Voor dressuur moet je mager zijn"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

"Voor dressuur moet je mager zijn"

Mee eens
15 (32%)
Mee oneens
31 (67%)

Totaal aantal stemmen: 46

little_angel

Re: "Voor dressuur moet je mager zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:23

ok sorry shadowflower ik heb het verkeerd begrepen
ik ben zelf ook wat steviger, maar ik heb wel een jasje die ruim past en een broek met hoge plooi zodat mijn buik mooi strak onder me jasje zit.
ik ben het inderdaad wel met je eens dat sommige mensen op top niveau zich in kleren proppen waar ze zich ook letterlijk in moeten PROPPEN.
maar ik vind: dik, dun, klein, groot , alle mogen dressuur rijden ook op hoog niveau!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:39

ik heb het ook verkeerd gebracht .... maar je snapt wat ik bedoel ..
het idee alla dat knoopje moet en zal dicht gaan en dat je de striemen van het strak zitten van het jasje van de stof ziet zitten zeg maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:29

nee, ben ik het totaal niet mee eens....ik ben super dun en iel zoals mensen dat tegen me zeggen...maar ik vind me niet mooi op een paard als ik foto´s bekijk...ik ben te dun vind ik zelf en dat is ook niet mooi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:32

Afbeelding

dit ben ik dus te paard..en zo staat het bij alle paarden zowat die ik rij....ik zie liever een te dik iemand dan iemand die zo dun is!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:08

Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens.
Als ik naar iemand kijk die te dik is, zie ik vaak iemand die zichzelf en het paard in de weg zit.
En dan bedoel ik met name het doorzitten.
Maar het is natuurlijk onzin om te zeggen dat dikke mensen niet kunnen paardrjiden.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:04

germie schreef:
Ik denk dat een dikke ruiter nog makkelijker een proefje rijdt dan dat deze ruiter een parcours springt.

Maar voor het mooie moet een ruiter niet te dik zijn.

Er zijn heel wat springruiters die aan de maat zijn. Meer als bij dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:07

Ik vind het wel een veel mooier beeld geven als de ruiter/amazone slank (genoeg) is. Verder heb je natuurlijk verschillende gradaties van dik en zwaar. Zolang een zware/dikke ruiter/amazone op een 'passend' paard zit, heb ik er geen moeite mee. Extreem zware/dikke mensen horen IMO niet op de rug van een paard thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:37

Quarterh0rse schreef:
want de meeste op hoog niveau hebben een normaal figuur.

Absoluut niet, als je er naast staat zul je merken dat de meesten broodmager zijn. Op foto's ziet het er dan normaal uit.

Ik denk dat de meeste bokkers alleen in de basissport rijden en daar maakt het echt geen donder uit. Als je verder wil gaat je eigen lijf meespelen en zul je daar ook aan moeten werken. Niet alleen puur je gewicht, maar vooral ook anderssoortige training zodat je niet te eenzijdig belast wordt.

Ik merk bij mezelf wel dat ik prettiger rijd als ik wat dunner ben. Omgekeerd gaat dat vrij makkelijk als je intensief aan het trainen bent.

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:48

ik ga deze topic is volgen

want ik vind het nergens opslaan dat je PERSE slank moet
zijn om op een hoog niveau te rijden.

Ik ben ook stevig gebouwd en probeer ook al jaren al vanaf ik 8 was af te vallen,, maar helaas ben ik zo gebouwd.

Hiermee kwets je alleen maar mensen mee sorry maar dat denk ik erover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:53

Ach, Isabell Werth is ook geen klein poppetje

Ik vind het bij de mannen nog opvallender. Een Arjen Teeuwissen of Leunis van Lieren geeft toch een heel ander beeld dan een schriel mannetje als een Edward of een Mattias Jansson. Vind de laatste 2 toch stukken eleganter op een paard. Met zo'n lichaamsbouw kun je ook makkelijker dingen verhullen, als je groter/zwaarder bent zie je het meteen als je er een beetje aan moet rijden.

Maar dan heb ik het over topsport, dat heeft weinig te maken met de basissport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:55

Maar bijv Ann-Kathrin Linsenhoff, als je daar naast staat heeft ze een behoorlijk normaal figuur, als die op een paard zit heeft ze toch een paar forse dijen hoor. Niet dat dat storend is, ze komt er prima mee uit te voeten.

Ik weet niet of je Nicole Uphoff wel eens in normale kleding bent tegenkomen. Die is net zo'n platte vis qua bouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:58

Ik verwacht dat de mensen die aan topsport doen, dus ook de gptop in de paardensport goed aan hun conditie en lichaam werken. Als je zoveel traint als deze mensen en wellicht meer dan 1 paard per dag rijdt, verbruiken ze veel energie dus tegen wil en dank wel snel afvallen. Ik denk ook wel dat er sporters tussen zitten die aan wellicht zwemmen/hardlopen e.d doen om hun spieren soepel te houden en adem/conditietraining doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:02

0ojannekeo0 schreef:
Afbeelding

dit ben ik dus te paard..en zo staat het bij alle paarden zowat die ik rij....ik zie liever een te dik iemand dan iemand die zo dun is!

Niet zo min over je zelf hoor! Je bent nog piepjong en nog in de groei. Lekker veel boterhammen eten , wacht maar als je 10 of 15 jaar ouder bent, dan ben je niet meer zo hoor.

Ik was ook zo op jouw leeftijd, werd er ook vaak mee gepest, mocht niet buiten komen anders waaide ik weg e.d., ik kan nog steeds alles eten, maar zo ben ik niet meer Als ik zo ben op mijn leeftijd nu, heb ik óf anorexia óf zwaar ziek.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:03

Dat denk ik ook wel Russel. Het is en blijft topsport het is niet meer dan normaal dat je er extra naast nog aan je conditie werkt. Ik meen dat ik ergens heb gelezen dat Anky naast het rijden ook nog andere oefeningen doet om haar conditie op peil te houden.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:08

ik ben met mijn maatje 42 ook niet de slankste, maar mag wel zeggen dat ik met veel succes en vooral plezier op mn paarden zit!
T wil niet zeggen dat ik omdat ik wat zwaarder ben dat ik niet kan zitten, ik haal altijd zevens en soms achten voor mn houding en zit.
De meeste slake mensen, halen dit nog geen eens dus........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:32

Eigenlijk hebben we het over de hogere dressuur, in de basissport kom je van alles tegen en dat moet kunnen, is meer voor de lol. Topsport is jarenlange training met 1 paard om het beste er uit te halen en dat is niet alleen meer een eis voor het paard alleen. Kan me indenken dat de sponsors ook eisen aan de amazone of ruiter stelt. Er gaat een gigantische hoeveelheid aan geld in om.

Ook de formule 1 en karters moeten aan gewicht en fitheidseisen voldoen. Als je in je kartje wilt winnen is techniek er 1 maar gewicht doet ook wonderen.

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:59

achh maar het gaat er toch gewoon
eigenlijk om dat je je maar lekker zit in je vell

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 18:17

Ik denk ook dat er verschil is in wat je dik vind. De ene vind een bepaald persoon dik terwijl de ander hem of haar juist heel slank vind. Ik vind de dressuurruiters en amazones ( vooral de amazones) juist heel dun. Er zijn ook dikkere ruiters en amazones ( vaak op de grote paarden met veel massa), maar veel zijn wel mager/slank naar mijn idee.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:53

Ik heb "mee eens" gestemd. PUur omdat het beter scoort. De jury verkijkt zich daar nu eenmaal op. Maar ik ben het niet eens met de jury. Want die zou zich daar nu juist NIET op moeten verkijken.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:40

CCCCorine schreef:
Ik vind het wel een veel mooier beeld geven als de ruiter/amazone slank (genoeg) is. Verder heb je natuurlijk verschillende gradaties van dik en zwaar. Zolang een zware/dikke ruiter/amazone op een 'passend' paard zit, heb ik er geen moeite mee. Extreem zware/dikke mensen horen IMO niet op de rug van een paard thuis.

Wat is in jouw ogen extreem zware/dikke mensen?

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:44

Ik vind niet dat je slank/mager hoeft te zijn om dressuur te rijden. Ook niet op hoog niveau. Ik kijk naar het geheel of iets me bevalt of niet. En dan neem ik ook de manier mee hoe mensen met hun paard omgaan. Bij ons op stal staat een persoon die Grand Prix rijdt en hoort bij de slankere afdeling.
Maar sorry als het op de manier gaat waarop deze persoon Grand Prix rijdt en traint dan kan ik het geen mooi plaatje meer vinden.
Bovendien kunnen ook slankere mensen zwaar paardrijden en soms zwaarder zijn voor een paard dan een dikkere ruiter.
Voor het geval mensen het zich afvragen ik ben een dikkere ruiter.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:49

Tuurlijk moet je slank zijn om echt op topniveau te kunnen rijden. Denk maar eens na over de drukverdeling op de paardenrug, het gevoel tussen ruiter en paard en de snelheid waarmee je gewicht kunt verplaatsen om zo de juiste hulpen te geven. Maar dat neemt niet weg dat dikkere mensen niet goed zouden kunnen rijden. De echte echte echte top is maar voor een kleine groep mensen weggelegd en daarvoor is echt wel iets meer nodig dan een postuur (geld, stimulans, talent etc.)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:00

0ojannekeo0 schreef:
*foto*

Weet je hoe mooi zo'n figuurtje is als je een witte rijbroek, een mooi getailleerd jasje en hoge laarsen aan hebt?

Verder denk ik dat elk kilootje te veel, jezelf altijd in de weg zit. Zeker in de topsport.

shell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:16

ik vind het echt nergens op slaan hoe denk je dat hun zo dun komen omdat ze vaak zo ver zijn doorgetraint dat je vanzelf dun wordt. anky was toen ze jong was ook niet zo dun hoor. zelf hebben wij op de manege vrij veel z dressuur mensen rijden en de helft daarvan heeft een normaal postuur (niet dun niet dik)

ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:27

Ik ben het er wel mee eens dat je niet vaak een stevig persoon in de grand prix ziet rijden. Maar ik ben zelf echt niet de slankste en let er dan ook echt op op welk paard ik ga rijden. ik ga niet op een super dun en klein paardje rijden. Ik rij liever op een wat groter en steviger paardje. Maar wat verstaan jullie onder te dikke mensen? Hoeveel kilo wegen die en hoeveel kilo mag je wegen. Het is eigenlijk een groot cliché.