Eigenaar heeft veulen opgehangen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Eigenaar heeft veulen opgehangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:37

Een ongelukkige titel ja. Wanneer die man dit voorzien had, had hij het niet gedaan. Een keiharde les

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:04

ik vind dit topic eigenlijk niet kunnen....

de titel is erg misleidend. Daarbij is het een verhaal, je hebt ervan horen zeggen. Die man word nu voor ik weet niet wat uitgemaakt hier terwijl hij misschien gewoon niet beter wist. Ik ga geheel met runningkawa mee...

Je hebt hier gewoon te weinig informatie om te gaan lopen oordelen. Ga eens naar die man zelf en vraag hoe het gekomen is, dan heeft hij ook gewoon de kans om zich netjes te kunnen verdedigen.... Geef desnoods wat advies, doet hij er niets mee houdt het op, maar wie weet is die man ermee geholpen en gebeuren dit soort gruwelijke dingen in het vervolg niet meer! Denk dat die man er ook heus wel mee zal zitten....

puiloog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:40

Wat een rare man hij had tog kunnen weten dat het veulentje gaat hangen of dergelijk :S had hij dat beestje niet gewoon los kunnen laten staan in de stal ...!! agg t is gebeurt maar zo'n man verdiend geen paard ...!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:44

Dundijk, denk je nou echt dat die man 's ochtejds opstond en tijdens het ontbijt gezegd heeft : Kom, ik ga vandaag eens een veulen ophangen?
Doe niet zo dom, dit is gewoon een krom ongeluk, en hij zal het er zelf het moeilijkst mee hebben denk ik zo.
Hij heeft het veulen zelf gefokt, dus het is allemaal al erg genoeg voor hem zonder dat een stel pennymeisjes allemaal kinderlijke beschuldigingen uit de lucht plukt....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:46

Ik ga ook met kuss en RK (oa) mee. Vastbinden in de stal hoeft niet per definitie fout te gaan. Ook ik ken mensen die hun veulen vastzitten, na een aantal fikse ongelukken met het veulen los. Daarbij ben ik van mening dat je beter - zoals deze meneer wsn ook heeft willen doen - langzaam af kun spenen en de merrie regelmatig weghalen, dan in één keer de merrie en het veulen scheiden. Wij haalden altijd pas met 3 a 4 maanden de veulens en merries uit elkaar, niet erg vroeg dus...

In de bak rijden met een veulen los erbij vind ik ook levensgevaarlijk.

Spijtig dat dit zo af moet lopen.

bambam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:53

Bij de paarden die ik verzorg is er ook een veulen. Die is nou 6 maanden maar wij rijden ook al weer zo'n 2-3 maanden als we in de bak rijden blijft de bovendeur open en staat hij op zn gemakje te kijken en als we naar buiten gaan gaat die dicht en is er verder niks aan de hand. We zetten hem vrijwel alleen vast als we alleen zijn en de moeder uit de stal moeten halen daarna gaat hij weer los.
Die man zal het ook niet met opzet gedaan hebben maar het is wel een beetje lomp.
Een ongeluk zit in een klein hoekje.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:20

Op een vorige stal waar ik gereden heb ging het ook fout. Ze wilden de merrie en het veulen langzaam wennen aan het scheiden. Op een nacht hebben ze de merrie in een stal gezet en het veulen in de stal ernaast. Nu was er tussen die twee stallen net aan het uiteinde een v vormige opening zeg maar. Daar is het veulen met zijn nek in gekomen. Vermoedelijk is hij vervolgens uitgegleden waardoor zijn nek gebroken was. We vonden hem de dag erna in ieder geval zo dood in de stal.
Inderdaad kun je hele verhalen ophangen van, ja maar ik zou dat nooit zo doen e.d. Nee klopt achteraf bekeken was het absoluut niet slim. Het is nu een hele tijd geleden en de eigenaar heeft er waarschijnlijk nog wel een schuldgevoel over...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 14:48

Billy schreef:
Dundijk, denk je nou echt dat die man 's ochtejds opstond en tijdens het ontbijt gezegd heeft : Kom, ik ga vandaag eens een veulen ophangen?
Doe niet zo dom, dit is gewoon een krom ongeluk, en hij zal het er zelf het moeilijkst mee hebben denk ik zo.
Hij heeft het veulen zelf gefokt, dus het is allemaal al erg genoeg voor hem zonder dat een stel pennymeisjes allemaal kinderlijke beschuldigingen uit de lucht plukt....

Dit is geen krom ongeluk.
Dit is een onodig ongeluk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:49

Elk ongeluk is onnodig als jet het van te voren kon voorspellen.

Want elke automobilist, was dan wel een min later weg gereden van huis om maar eennet zo dom voorbeeld te geven.

L0veR0sanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:57

Je bind een veulen toch ook niet vast aan een touw als die nog niet gewent is zonder zn moeder te zijn, vooral niet als er niemand bij is. we hebben vandaag ons veulen ook even bij de moeder weggehaald en aan een touw gezet ( we waren er natuurlijk wel bij) maar het veulen raakte ook direct in paniek en liet zich vallen. gelukkig is het wel goed gegaan omdat we erbij waren en haar dus direct los gemaakt hebben

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:00

Billy schreef:

Goed verwoord ga ik helemaal in mee!
En inderdaad, dit is een verhaal van 'horen zeggen' .. geef zo iemand een kans zichzelf te verdedigen, misschien heb je niet eens het gehele verhaal gehoord oid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:05

L0veR0sanna schreef:
Je bind een veulen toch ook niet vast aan een touw als die nog niet gewent is zonder zn moeder te zijn, vooral niet als er niemand bij is. we hebben vandaag ons veulen ook even bij de moeder weggehaald en aan een touw gezet ( we waren er natuurlijk wel bij) maar het veulen raakte ook direct in paniek en liet zich vallen. gelukkig is het wel goed gegaan omdat we erbij waren en haar dus direct los gemaakt hebben

Wie zegt dat het veulen dat niet gewend was?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:07

ik hebzelf ook wel eens een veulen bijmijn merrie gehad en die was maar wat blij als ze er even van weg kon .
Maar dit hebik gewoon langzaam opgebouwt .
eerst veulen in stal en merrie voor de stal vastbinden en ff lekker borstelen .
Daarna de tijd ertussen steeds iets langer gemaakt .
En als ik voor de eerste keer ging rijden vroegik iemand die het veulen in de gaten kon houden .
Maar tegen de tijd dat ik mijn merrie ging rijden wist het veulen al dat mama gewoon terrug kwam en bleef verder heel rustig .
om een merrie nu helemaal stil te zetten ben ik het niet mee eens mijn merrie wilde graag beweging en ff ertussenuit .
maar om nu gelijk te gaan rijden zonder verdere voorbereiding vind ik niet zo slim .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:06

Ik vind dat je erg overdrijft met dit topic, je bent er zelf niet bij geweest, maar je staat wel vooraan om te oordelen! Dat vind ik niet netjes. Denk dat die man er al genoeg van baalt zonder dat je hem nog even meer naar beneden trapt.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:14

DunDijk schreef:

Dit is geen krom ongeluk.
Dit is een onodig ongeluk!

Welk ongeluk is niet onnodig?

Ik vind dat je de eigenaar geen enkele schuld kunt geven! Zelfs op de beste stallen van de wereld kan zoiets gebeuren, ook door andere 'domme' oorzaken! De titel vind ik erg misleidend (net of hij het express heeft gedaan).

De eigenaar heeft het er al moeilijk zat mee en nu worden ze door een kudde penny's ook nog als een dierenmishandelaar betiteld

on·ge·luk (het ~, ~ken)
1 ongunstige loop van de omstandigheden

Eerst even nadenken voordat je wat zegt en een topic begint!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:24

vind dit ook erg voor de eigenaar......

bij mij op stal gaan we ook gewoon rijden terwijl de merrie''s veulens hebben, en ja die blijven gewoon los in stal.
we hangen dekens erover heen zodat het redelijk donker blijft, en ze niet proberen door de trailies tekomen.
dit duurt maar kort, want ze blijven zo snel mogelijk met de anderen merrie''s en veulens in het land. ze voelen de bui dan al hangen en blijven liever bij hun vriendjes.

erg dramatisch topic, inderdaad.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:17

runningkawa schreef:
Maar aan de andere kant, deed hij het zo misschien al jaren
En dan ga je er niet vanuit dat het nu wel ineens fout gaat.

Vind daarom de titel ook niet echt passend.
Als die man dit had geweten, kan ik me niet voorstellen dat hij was gaan rijden.
Maar achteraf is alles wel heel makkelijk...

Idd.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:21

Ik denk ook dat die man zich al rot genoeg erover voelt. Ben blij dat hij (hopelijk) niet op dit forum komt en dan nog even leest dat hij er zowat van beschuldigd wordt dit opzettelijk gedaan te hebben en inderdaad ook nog eens "van horen en zeggen". Niemand weet of het echt zo gegaan is.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:23

Ptries, de eigenaar van de stal van de TS verzint dit niet hoor...

Onzin... Ik vraag me af of TS wel eens heeft meegemaakt wát men zoal kan verzinnen... En wat een óngeluk teweeg kan brengen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:40

Ik vind niet dat je die man zomaar kaqn beschuldigen.
Hij heeft het vast met de beste bedoelingen gedaan en vaak kunnen veulens best vast staan in een stal.
Bovendien zo als er al een paar keer wordt gezegd : als het veulen losstaat kan hij ook met zijn hoeven door de tralies gaan.

Ga nou eerst maar eens met de eigenaar praten zodat je weet wat er gebeurd is, dan pas vindt ik dat je mag oordelen.

Bovendien: op veel stallen worden de veulens vastgebonden in de stal omdat ze anders meer kans op ongelukken hebben.
Hij is dus niet de enige die het op deze manier doet.

En wat jij zegt dat je de merrie zo lang stil wil zetten: ik denk niet dat veel mensen het daar mee eens zijn, ik zit er zelf ook na een week of 2 weer op voor een minuut of 5 en ik heb nog nooit een ongeluk gehad met een van de veulens.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 19:07

Sylvia schreef:
Ptries, de eigenaar van de stal van de TS verzint dit niet hoor...

Onzin... Ik vraag me af of TS wel eens heeft meegemaakt wát men zoal kan verzinnen... En wat een óngeluk teweeg kan brengen.

Nee idd, die man heeft het niet verzonnen!
En idd. Misschien is de titel niet helemaal passend.
Maar waarom heeft niemand het dan laten veranderen?
Je kan me niet wijsmaken dat niemand weet hoe je dat moet doen!
En er komt ook geen kudde penny's over die eigenaar heen.
Dat vind ik nergens op slaan. Als ik zou weten dat dit een verzonnen verhaal was, dan had ik het hier ook niet opgezet!
Als ik jullie was zou ik ook naar al mijn reacties kijken die ik heb geplaats. Kijk maar hoe penny ik ben

Dat ik hier nog op in ga

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:12

Je hebt het topic toch zelf geopend?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 19:32

Ums...ja...dus....

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:52

ik denk dat het inderdaad gewoon perongeluk is gegaan.. maar ik vind het wel een beetje dom... dat zou je toch kunnen weten ?

gewoon zielig voor zo'n kleintje.. die sterft na helemaal in paniek te zijn geraakt .. en opgehangen te zijn.... germ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:55

Dus hoe meoten wij dan een titel veranderen?

Dat moet jij dan temmen, niet wij
Jij vind die titel wel, of niet kloppen.

ik persoonlijk denk bij die titel aan iemand die ene lus heeft gemaakt in een touw, dat over een balk heeft gesmeten en het vuelen eraan op gehangen heeft omdat die ziek is oid.

En dom
Denk dat vele het zo doen, waar het altijd goed gegaan is.
Die zullen bij het lezen van dit bericht het misschien ook wel iet meer doen.

maar goed alles kan verkeerd gaan.
Als je springt heb je ook de kans dat het paard in de koprol gaat

ook maar niet meer doen?