Wonderlijk zadel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sando

Re: Wonderlijk zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:21

Aqua8horse schreef:
Zo denk ik er ook over Sando. Maar ik denk niet dat een paard het bewust vindt. Ik denk dat mijn paard ervaart dat ze meer ruimte heeft.

ja, haha.. natuurlijk.. hij zal echt niet tegen je zeggen:"Nou, geweldig zadel hoor !" Ik bedoel ermee te zeggen dat hij het ook een super zadel vindt omdat hij er beter is door gaan lopen......

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:42

Aqua8horse schreef:
Nee, ik geloof niet dat dat wat met het paard te maken heeft. De zdelmaker zegt dat de steun er enkel voor de ruiter is. Hoe dunner de kniewrong hoe beter de zit van de ruiter volgens de zadelmaker.

je bedoelt: hoe minder kniewrong hoe beter een ruiter kan zitten, óf hoe beter de ruiter kan zitten, hoe minder kniewrong deze nodig heeft..?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 23:39

Ja Lenn, dat heb ik wat knullig omschreven. Ik denk dat hij inderdaad bedoeld: hoe onafhankelijker de zit van de ruiter, hoe minder steun deze nodig heeft.

Ja, Sando we bedoelen hetzelfde.

Wat ook opvalt is dat het paard rustiger is. Meestal als ik opgestapt ben draft ze bijna altijd weg. Terwijl mijn andere zadel ook op maat voor haar was gemaakt. Nu doet ze dat niet meer. Dat zijn van die wonderlijke dingen waarvan ik denk, hoe kan dat? Dus ik ben ervan overtuigd dat het paard als ze zou kunnen kiezen, zeker voor dit zadel zou kiezen. Haar temperament is gewoon gelijk maar de impuls is zichtbaar en merkbaar krachtiger met dit nieuwe zadel.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:43

Leuk dat het zadel zo goed bevalt! Ik heb het zadel inmiddels ook mogen ervaren, het zit heerlijk! Ik heb je zien rijden toen je het zadel voor de eerste keer probeerde (ik was met de zadelmaker mee) en ik vond je paard er super onder lopen, geweldig om te zien met hoeveel afdruk en impuls ze toen liep!

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:51

Zo nou dat verschil is zeker te zien..
Ik heb er ook op gezeten dat zadel het was een Wonderlijke ervaring..
Ik had het gevoel als of er niks tussen mij en het paard zat.. en dat je veel meer mee gaat me de beweging van het paard..
Ik heb het Paard zien lopen met dit zadel ..
Het zag er p[ratig uit kan niet anders zeggen ..
En het was voor mij ook ff wennen toen ik er op zat ik moest oppassen dat ik bleef zitten Knipoog

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:53

zo hebben jullie dat zadel allemaal bij aqua8horse uitgeprobeert, leuk hoor dat je het verschil voelt en ziet, ben er ook steeds benieuwder naar.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 20:21

Het gaat elke dag beter. Althans met mij Haha! Het paard gaat prima en is allang aan die nieuwe, kennelijk aangename situatie gewend. Voor mij idee eigenlijk al na de eerste dag.

Met mij ligt dat even anders. Het gaat ook nog wel snel maar voor mij is het toch echt wel even wennen. Natuurlijk moet een nieuw zadel altijd vormen (heb nog geen nieuw zadel gehad) maar het ligt toch echt aan die boom.

Dobbel heeft hem ook gezien, inmiddels.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 23:38

Ja ik heb hem gezien en het ziet er mooi uit, echt een stuk korter, lijkt me wel moeilijk om op te zitten maar goed alles wat nieuw en anders is moet je eerst aan wennen. ik hoop hem nu noch wel eens te zien als je rijdt. Laat je dat nog even weten, waneer dat kan.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 01:01

Ik heb vandaag op een ander paard gezeten met mijn 'oudé'Passier GB. Dat zadel heb ik altijd met veel plezier gebruikt. Vooral toen er lucht in kwam, kon het voor mij eigenlijk niet meer stuk.
Het was dus echt een even verrassende als schokkende ervaring dat ik van mijn oude zadeltje toch niet meer kon genieten. Ik vond het gewoon niet meer plezierig zitten. Terwijl ik het idee heb, dat ik toch echt nog wel moet wennen aan het nieuwe zadel.....wondelijk vind ik het ik begrijp het eigenlijk niet....

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:30

k heb er ook ff op gezeten en het zit echt heel lekker! t is net alsof je zonder zadel rijd!
K zou er ook wel zo eentje willen maar jah hij is zoo duur hè?

Feike, kan er niet wat korting af voor mij?? Tong uitsteken
Offeh Ylva heb jij dat ook niet voor mekaar gekregen?? Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:10

Aqua je klinkt echt PRECIES als mensen die een boomloos zadel geprobeerd hebben Haha!

Dat hun paard er duidelijk lekkerder en enthousiaster onder loopt , je zelf even moet wennen aan het andere gevoel en het andere uiterlijk....en dat je oude zadel dat altijd goed beviel , ineens niet fijn meer zit.

Ik zou me er dus geen enkele zorgen over maken :

dit is dan een heel ander zadel maar je ervaringen zijn precies hetzelfde als al vele nieuwe boomloze ruiters voor je , komt allemaal goed Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:56

Ik ga wel een beetje met Gouda mee (reactie op pagina 1) dat juist die kortere kussens er in bij kunnen dragen dat je voor of juist ruim over het blessure punt heen komt met de kussens.
Daarnaast hoe kleiner het raakvlak op de rug hoe groter de druk per cm2 (= vierkante centimeter)
de inch maat heeft zeer zeker met je broekmaat te maken maar ook met het type zadel... hoe dierper de zit hoe groter de inchmaat...

even off-topic:
Sinds wanneer heeft Passier zadels met Flair/lucht?
Kennis is zoekende maar volgens de geleerden maakt Passier ze niet met lucht.
Heb je je zadel zelf laten ombouwen? en bij wie? en is dat goed bevallen?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 17:36

Nee, dat is volgens mij niet waar, de inch maat heeft niets met de diepte van het zadel te maken. De diepte heeft te maken met de boom, de inchmaat met het zitoppervlakte van de ruiter.

En de druk bij dit zadel is volgens mij in verhouding gelijk wat de verdeling van de druk van de ruiter betreft. Dit komt door de speciale "close-contact" boom.

Ik heb zelf lucht in mijn Passier laten zetten. Het bevalt prima. Het is gedaan door Zadelmakerij van Triest, de top van Nederland wat zadelmakers betreft.

Dat ik dit nieuwe zadel heb genomen komt omdat ik altijd on the move ben naar nog meer perfectie!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:42

WOUW !

Hoi Aqua8horse,

Wat leuk om te horen dat van Triest een eigen zadel heeft ontwikkeld !! Ik ben ook een grote fan van van Triest namelijk.

Altijd had ik ruzie met mijn zadel, het lag nooit goed, en mijn paard liep niet lekker. Een nieuw zadel gekocht, zelfde problemen.
Vorig jaar is meneer van Triest langs geweest, bleek dat de boom veel te smal was en de kussens verkeerd gevuld. Dus mijn hele zadel is verbouwd. Inmiddels is mijn paard in bespiering aan het bijkomen en lang niet meer zo boos met opzadelen etc.
EN mijn zadel ligt gewoon goed, stabiel etc. Perfect dus !!!!

De theorieen van van Triest zijn gewoon goed. En wat ik ook heel fijn vond, is dat ik het idee had dat hij niet een bepaald merk ofzo aan je wil verkopen. Nee, hij kan ieder zadel op maat maken.
Hij is idd tegen een diepe zit ( veroorzaakt puntbelasting op de rug van het paard ) en wrongen duiden er ( volgens hem ) eigenlijk op dat je niet kan rijden ( want je hebt kennelijk steun nodig ). Beetje cru gezegd zo hoor, want van Triest hoor je dit niet zo zeggen.

Mijn zadel heeft dus wel een diepe zit en wrongen ....... . MAAR past wel op mijn paard, en das al heel wat. Ga maar sparen geloof ik ..... Knipoog
Zou een testzadel mogelijk zijn ?

Doe je de groetjes aan je man, van mij ?? Hij was er vorig jaar bij toen van Triest langs kwam om het zadel aan te passen ! Kijken of je man het nog weet Knipoog 'T was in Zonnemaire in Zeeland.

Groetjes,

Maris

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 23:11

Aqua8horse schreef:
Nee, dat is volgens mij niet waar, de inch maat heeft niets met de diepte van het zadel te maken. De diepte heeft te maken met de boom, de inchmaat met het zitoppervlakte van de ruiter.

Je draait het om.... hoe dieper de zit, hoe meer inch je nodig hebt (en dat is niet gelijk 5 inch of zo maar kan toch al gauw een halve inch schelen)

Aqua8horse schreef:
En de druk bij dit zadel is volgens mij in verhouding gelijk wat de verdeling van de druk van de ruiter betreft. Dit komt door de speciale "close-contact" boom.

Hoe groter het vlak hoe lager de druk per cm2.....

Aqua8horse schreef:
Ik heb zelf lucht in mijn Passier laten zetten. Het bevalt prima. Het is gedaan door Zadelmakerij van Triest, de top van Nederland wat zadelmakers betreft.

Dat ik dit nieuwe zadel heb genomen komt omdat ik altijd on the move ben naar nog meer perfectie!

Ben je niet de enigste, wees gerust Haha!

Ik ben vooral om de rijkunsten te vergroten en niet de oplossing te zoeken in het materiaal, wat past dat past... Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:15

Hoi Alane,

Diepte van het zadel heeft bij mijn weten echt helemaal niets met de inchmaat te maken hoor. Dacht ik. Maar jou redenering klinkt wel logisch !

ALLEEN, hoe dieper het zadel hoe meer de boom gebogen moet zijn, hoe meer er puntbelasting voor het paard ontstaat. Kortom een diepe zit is niet al te best voor de rug van het paard. Daarom is van Triest ook voor een niet diepe zit, dus wel voor een rechte boom.

Maar ik vind wel dat je altijd op zoek moet zijn naar materiaal dat nog beter past, waardoor het paard zich beter kan bewegen onder het zadel. Dat de rijkunsten van de ruiter hierbij ook een grote rol spelen spreekt vanzelf.

Wat zijn de voordelen van een luchtgevuld zadel boven wol ?? Ik hoor van diverse kanten dat lucht minder goed de druk verdeeld.......

Groetjes.

Maris

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:21

De diepte van de zit heeft op zich niets met inch maat te maken, maar kan er dus voor zorgen dat je een halve inch meer nodig hebt.

Dat een diepe zit punt belasting geeft zie ik iets anders.... immers steken de kussens verder achter de boom uit en rust de boom op zich niet op de paardenrug.
Als je met die puntbelasting verder wilt redeneren zou juist een closecontact zadel voor opuntbelasting zorgen, ook omdat de kans op verkeerd op het zadel zitten groter wordt naar mate de lepe platter, en dus iemand te ver achter op het zadel terecht komt....

Je zou je eens af kunnen vragen welk soort ruiters gebruiken close contact, waneer en waarom, welke een diepe zit, wanneer en waarom?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:31

Ho, ide snap ik even niet. Je verhaal over puntbelasting ?? Ik heb het al 3 keer gelezen, maar de info wil er niet in.

Mij lijkt het zo - diepere zit, houdt in dat je de boom meer moet buigen. Of terwijl de boom is niet meer recht, maar gebogen. Op het punt waar het diepste punt van de boom is ontstaat puntbelasting.
De boom zorgt immers voor de drukverdeling, niet de kussens.

Groetjes,

Maris

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 21:11

De inch maat heeft alleen te maken met het achterwerk van de ruiter. De diepte van de zit heeft inderdaad te maken met de rijkunst van een ruiter, of anders gezegd, met de onafhankelijkheid van de zit van de ruiter. Een goede ruiter heeft geen steun nodig.
Alleen bij een close contact boom zit je dichter bij je paard terwijl de druk goed verdeeld blijft. Dit kan alleen als je als ruiter geen diepe zit nodig hebt om lekker te kunnen rijden.

De move naar begint met een deskundige zadelmaker die er voor zorgt dat je zadel goed past!!! Geen belemmeringen in de bewegingen en geen pijn! Dan is het belangrijk dat je je paard leert dragen omdat je dan meteen de perfecte balans hebt (3/5 op de achterhand) en dan heb je nog een goede instructeur nodig.
Wat ook heel belangrijk is, naar jezelf durven kijken omdat de problemen die ontstaan bijna, voor 99,5% bij de ruiter liggen en niet bij het paard!!! Zoals in mijn ogen nog veel te vaak gedacht wordt en het paard onnodig op zijn donder krijgt of er hulpmiddelen worden gebruikt.

Het spreekwoord :Waar de hulpmiddelen beginnen, houdt de rijtechniek op.

De weg naar perfectie, is dus niet eenvoudig...maar wel een echte uitdaging!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 23:53

Aqua8horse schreef:
De inch maat heeft alleen te maken met het achterwerk van de ruiter.

Lezen Aqua lezen.....
Als jij normaliter in broek maat 40 past, kan door het model komen dat je maat 42 moet hebben of maat 38, omdat door het model net iets veranderd waardoor het niet past./lekker zit/fijn aanvoelt...

Aqua8horse schreef:
De diepte van de zit heeft inderdaad te maken met de rijkunst van een ruiter, of anders gezegd, met de onafhankelijkheid van de zit van de ruiter. Een goede ruiter heeft geen steun nodig.

tja daar kunnen we over bomen....
Een paardemens kijkt niet wat een ander verkeerd zou kunnen doen, maar kijkt wat je van die ander kan leren....
Die vraagt waarom men dat zadel heeft gekozen, en verzint er niet zelf een verhaal bij....

Aqua8horse schreef:
Alleen bij een close contact boom zit je dichter bij je paard terwijl de druk goed verdeeld blijft. Dit kan alleen als je als ruiter geen diepe zit nodig hebt om lekker te kunnen rijden.

Als een zadel met een diepe zit, drukpunten heeft dan past het zadel niet goed..... idem voor eeen close contact....

Aqua8horse schreef:
De move naar begint met een deskundige zadelmaker die er voor zorgt dat je zadel goed past!!!

die verkoopt je een goed passend zadel.... en jijzelf zorgt er voor dat een zadelmaker de ligging regelmatig controleert....

Aqua8horse schreef:
Geen belemmeringen in de bewegingen en geen pijn!

En dat is een kwestie van weten hoe en waar je zadel op de rug moet liggen.....

Aqua8horse schreef:
Dan is het belangrijk dat je je paard leert dragen omdat je dan meteen de perfecte balans hebt (3/5 op de achterhand) en dan heb je nog een goede instructeur nodig.

En daar gaan we weer... dit heeft niets met een zael te maken en is reclame.. ben je zo wanhopig?

Aqua8horse schreef:
Wat ook heel belangrijk is, naar jezelf durven kijken omdat de problemen die ontstaan bijna, voor 99,5% bij de ruiter liggen en niet bij het paard!!!
Zoals in mijn ogen nog veel te vaak gedacht wordt en het paard onnodig op zijn donder krijgt of er hulpmiddelen worden gebruikt.

veroordelen of oordelen?

Aqua8horse schreef:
Het spreekwoord :Waar de hulpmiddelen beginnen, houdt de rijtechniek op. De weg naar perfectie, is dus niet eenvoudig...maar wel een echte uitdaging!
mis allen nog de defintie van perfectie....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 08:56

Tjonge jonge Alane......

Als je een onafhankelijke zit hebt, krijg je last van je rug bij een zadel met een diepe zit! Die beperkt namelijk in je bewegingsvrijheid.

Niks bomen, voor het kiezen van het zadel geldt hetzelfde als hier boven! Een uitzondering kan bv. een hoge schoft zijn.

Een zadel met een diepe zit, kan gaan schommelen. Drukpunten zijn
altijd funest, kijk naar je eigen schoenen.

Hoeveel mensen kopen een zadel bij een deskundige???? Niet omdat de mensen dat niet willen maar door onwetendheid. Veel mensen denken daar te makkelijk over.

Niet alleen een kwestie van waar je het neer legt, een niet passend zadel past nergens!!!

Waar zie jij reclame???? Het gaat wel deelijk over een zadel, want met een goed passend zadel alleen red je het niet!
Nee, Alane, ik ben zeer zeker niet wanhopig. In tegendeel zelfs!!!!

Wie oordeelt of veroordeelt hier eigenlijk?
Ik constateer iets en daar vorm ik MIJN mening bij. Zou je mij kunnen uitleggen waarom ik dat niet zou mogen doen?

Nou de defintie kan je krijgen hoor:

Voor mij is de definitie van perfectie:

Een paard wat in balans loopt tijdens alle gangen en oefeningen, waarbij er tact is, gelijke schwung in alle 4 de benen, de impuls in alle 4 de benen even krachtig is, het paard geconcentreerd is en uitermate goed aan de hulpen (zo dat men aan de kant niet kan zien dat er een hulp gegeven wordt) heerlijk meewerkt met zijn ruiter en samen werken van ontspanning naar inspanning......zonder dat dat ten koste gaat van het welzijn van het paard!

Ben je nu tevreden of ontbreekt er nog iets in jouw ogen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:52

Aqua8horse schreef:
Als je een onafhankelijke zit hebt, krijg je last van je rug bij een zadel met een diepe zit! Die beperkt namelijk in je bewegingsvrijheid.

Die last krijg je als je altijd verkeerd op een paard hebt gezeten en nu in de juiste houding wordt "gedwongen" en dat heeft niets met een onafhankelijke zit te maken Haha!

Aqua8horse schreef:
Niks bomen, voor het kiezen van het zadel geldt hetzelfde als hier boven! Een uitzondering kan bv. een hoge schoft zijn.

Een zadel met een diepe zit, kan gaan schommelen. Drukpunten zijn
altijd funest, kijk naar je eigen schoenen.

een slecht of niet goed passend zadel kan gaan schommelen, heeft niets met een diepe zit te maken.....

Aqua8horse schreef:
Hoeveel mensen kopen een zadel bij een deskundige???? Niet omdat de mensen dat niet willen maar door onwetendheid. Veel mensen denken daar te makkelijk over.

ja en??? en nu ben jij de barmhartige die zich opofferd om al die onwetende zieltjes te beleren??

Aqua8horse schreef:
Niet alleen een kwestie van waar je het neer legt, een niet passend zadel past nergens!!!

Omdraaien... een passend zadel verkeerd leggen en het is een niet passend zadel. Bij het ene paard leg je het zadel iets verder terug dan bij de anderen (en nee geen halve meter)
Leg je dan een goed passend zadel op de vefkeerde plek, dan belemmer je zeer zeker het paard....

Aqua8horse schreef:
Waar zie jij reclame???? Het gaat wel deelijk over een zadel, want met een goed passend zadel alleen red je het niet!
Nee, Alane, ik ben zeer zeker niet wanhopig. In tegendeel zelfs!!!!

Lijkt er anders aardig op Haha!
dit topic gaat over een wonderlijk zadel en niet over hoe een paard zou moeten lopen in jou of mijn ogen Haha!

Aqua8horse schreef:
Wie oordeelt of veroordeelt hier eigenlijk?
Ik constateer iets en daar vorm ik MIJN mening bij. Zou je mij kunnen uitleggen waarom ik dat niet zou mogen doen?

Ik stel gewoon een vraag.....

Aqua8horse schreef:
Nou de defintie kan je krijgen hoor:

Voor mij is de definitie van perfectie:

Een paard wat in balans loopt tijdens alle gangen en oefeningen, waarbij er tact is, gelijke schwung in alle 4 de benen, de impuls in alle 4 de benen even krachtig is, het paard geconcentreerd is en uitermate goed aan de hulpen (zo dat men aan de kant niet kan zien dat er een hulp gegeven wordt) heerlijk meewerkt met zijn ruiter en samen werken van ontspanning naar inspanning......zonder dat dat ten koste gaat van het welzijn van het paard!

Ben je nu tevreden of ontbreekt er nog iets in jouw ogen?

en zo heeft een ieder een definitie en een manier om daar naar toe te werken..... en daarbij is geen harnachement heilig, geen methode heilig....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:13

Geen ruzie maken hoor !

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. En wie is er een deskundige zadelmaker ? Ik heb er inmiddels al aardig wat bij mijn paard en zadel gehad, allemaal met een andere mening. Helaas kan je paard niet vertellen wie er nu gelijk heeft. Ja hij kan natuurlijk beter of slechter gaan lopen. Maar of het nog beter kan, of nog slechter ??

Zadels zijn gewoon een heel moeilijk topic. Ieder paard is anders gebouwd, dus ieder zadel zou anders moeten zijn/anders moeten liggen. Soms hoor je van die aanwijzingen, van " het zadel moet 3 vingers achter het schouderblad liggen". Maar dat is toch voor ieder paard anders ?

Aqua8horse, snap jij de redenering van van Triest dat een zadel aan de onderzijde helemaal recht moet zijn ? Ik snap dat , net als Alane, niet. De rug van een paard is toch ook niet helemaal kaarsrecht ?
Of is het de bedoeling dat de kussens niet vol gevuld zijn en zodoende zich naar de rug van het paard kunnen vormen ?

Groetjes,

Maris

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 17:59

Ik vraag me af waar jij je zadelmakercursus hebt gevolgd zeg.
Het is werkelijk flauwekul om die dingen te stellen die je stelt.

Heeft wel met een diepe zit te maken!!!! Krijg je dan geen kom? Zou je mij kunnen uitleggen hoe jij je een diepe zit voorstelt?

Nee, Alane dit heeft niets met barmhartig te maken. Dit noemen ze informatief, ken je dat?
En ja ik heb met de paarden te doen, dat klopt.

Sorry, ik begrijp geloof ik niet dat ik nog reageer. Wij zitten duidelijk niet op 1 lijn. Een zadel kan je namelijk maar op 1 manier neerleggen!!!

Het is ver te zoeken, die reclame van jou.... Moet je even lezen hoe het paard is veranderd onder het zadel. Heeft dat in jou ogen niets te maken met het doel dat jij en ik voor ogen hebben?

Makkelijk antwoord, Alane, ik stel hem anders voor je. Kan je de gronden voor het stellen van je vraag uitleggen of ik veroordeel of oordeel? Kom op, gezien jouw houding, lijkt me dit niet zomaar een vraag.

Ja, dat is het WEL!!!!!!!!!!! Ik wil alleen op deze manier mijn doel bereiken.

Wat voor problemen heb je eigenlijk met mij en waarom?

Bij deze mag je mijn zadel eens komen proberen.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 14-06-05 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 18:02

Maris, ja dat snap ik. Dat is belangrijk omdat het zadel dan goed draagt. Je paard moet dan wel zijn rug goed gebruiken en dus recht zijn, dus in balans. Dan draagt een zadel zoals het hoort.