promptertje schreef:Quellian schreef:En BTW: 19 is nog niet spectaculair oud, hoorIig niet voor een paard dat rustig wordt beleerd vanaf z'n 3e.
En wel voor een paard dat beleerd werd met 16 maanden? Ik kom ook heel weinig warmbloeden tegen van 19, uit cijfers van verzekeringsmaatschappijen is gebleken dat het gemiddelde warmbloedpaard maar 8 jaar oud wordt. Zegt me ook niet zoveel, want alle onverzekerde paarden doen niet mee in dit cijfer, en ik heb geen idee hoeveel dat er zijn.
Maar ik wilde hier geen discussie opstarten over dravers, hoe boeiend voor mij ook, maar terug naar de basis van dit topic: TS zegt dat een jaarling longeren erg slecht is, en bijna iedereen is het met haar eens, maar ik vraag me dan of waarom dat gezegd wordt. Zoveel ervaring hebben we er gelukkig niet mee, en onderzoeken zijn jammer genoeg niet te vinden.
En 19 is ook geen gemiddelde, dat is klaarblijkelijk een uitschieter bij Dravers. 19 is voor een rijpaard geen uitschieter. En dan bedoel ik (zoals al eerder gezegd) paarden die vanaf 3 jaar rustigaan beleerd worden.
En 16 maanden vind ik belachelijk vroeg, van mij mag de drafsport ook verboden worden, maar das een ander onderwerp
Iig niet voor een paard dat rustig wordt beleerd vanaf z'n 3e.