Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:35

promptertje schreef:
Quellian schreef:
En BTW: 19 is nog niet spectaculair oud, hoor Knipoog Iig niet voor een paard dat rustig wordt beleerd vanaf z'n 3e.

En wel voor een paard dat beleerd werd met 16 maanden? Ik kom ook heel weinig warmbloeden tegen van 19, uit cijfers van verzekeringsmaatschappijen is gebleken dat het gemiddelde warmbloedpaard maar 8 jaar oud wordt. Zegt me ook niet zoveel, want alle onverzekerde paarden doen niet mee in dit cijfer, en ik heb geen idee hoeveel dat er zijn.

Maar ik wilde hier geen discussie opstarten over dravers, hoe boeiend voor mij ook, maar terug naar de basis van dit topic: TS zegt dat een jaarling longeren erg slecht is, en bijna iedereen is het met haar eens, maar ik vraag me dan of waarom dat gezegd wordt. Zoveel ervaring hebben we er gelukkig niet mee Lachen, en onderzoeken zijn jammer genoeg niet te vinden.

En 19 is ook geen gemiddelde, dat is klaarblijkelijk een uitschieter bij Dravers. 19 is voor een rijpaard geen uitschieter. En dan bedoel ik (zoals al eerder gezegd) paarden die vanaf 3 jaar rustigaan beleerd worden.

En 16 maanden vind ik belachelijk vroeg, van mij mag de drafsport ook verboden worden, maar das een ander onderwerp Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:40

Zoals gezegd Quellian, ik ga hier niet over dravers discussiëren. En nee, 19 is ook voor een draver geen uitschieter, ik heb er meerdere gekend die dik in de 30 werden, ondanks hun vroege arbeid.

Nu weer on-topic: waarom is het longeren van een jaarling slecht?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:42

Nou nou gaat ie lekker Quellian. Een tandje minder kan ook wel dacht ik zo. Iedere sport heeft excessen. En iedere sportrichting ook. Of het nu dressuur, draven, springen, sgw, western is. Er zijn in iedere tak van sport wel gekken te vinden die het welzijn van hun paard volkomen ondergeschikt achten aan hun mogelijke prestaties in de sport helaas. Dat is niet beperkt tot dravers. En ik ken helaas ook een stevig aantal uitgerangeerde dressuur/spring/sgw/reiningpaarden die a.g.v. hoefkatrolonsteking, artrose, dampigheid of andere belastingskwaaltjes hun leven in een weitje voortzetten.
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-05-05 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:44

Omdat het teveel vraagt van de pezen. Zoals al eerder gevraagd: laat jij je kleuter fulltime werken op kantoor?

Maar de vraag 'waarom is het longeren van een jaarling slecht?' was niet de vraag/mededeling van TS, dus net zo offtopic Knipoog

Maar @ TS: waarschijnlijk heeft ze een enorm blad voor der hoofd, dus zal ze niet zien dat ze fout zit... Heel cru gezegd kun je er niets mee... Alleen maar zuinig zijn op je eigen paarden en andere mensen waarschuwen Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:46

Anya schreef:
Nou nou gaat ie lekker Quellian. Een tandje minder kan ook wel dacht ik zo. Iedere sport heeft exessen. En iedere sportrichting ook. Of het nu dressuur, draven, springen, sgw, western is. Er zijn in iedere tak van sport wel
gekken te vinden die het welzijn van hun paard volkomen ondergeschikt achten aan hun mogelijke prestaties in de sport

helaas. Dat is niet beperkt tot dravers. En ik ken helaas ook een stevig aantal uitgerangeerde dressuur/spring/sgw/reiningpaarden die a.g.v. hoefkatrolonsteking, artrose, dampigheid of andere belastingskwaaltjes hun leven in een weitje voortzetten.

Dát bedoel ik nou!! Er zijn hier mensen die dat goedpraten, dat heeft niets te maken met een bepaalde tak in de paardensport, maar ik zal me er verder niet meer mee bemoeien Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:51

precies dat bedoel jij nu. En zonder nu direct een lans te willen breken voor de draverssport, die ken ik onvoldoende... scheer jij zaken wel heel erg over een kam. Ik weet van Prom toevallig hoe zwaar het welzijn van haar paarden bij haar weegt. Terwijl ze toch een draver heeft lopen op Duindigt. Een draver die verhoudingsgewijs weinig start en alleen als hij fit is. Ik ken ook een fokker hier in de buurt die al zijn KWPN-ers steevast met twee jaar longeert en er met tweeenhalf jaar iemand op zet. Omdat ze anders niet op tijd klaar zijn voor de jonge paarden wedstrijden. Maakt dat alle fokkers fout? Maakt dat alle dravers fout? Maakt dat alle westernruiters, dressuurruiters etcetera fout.

Als je commentaar hebt, kom dan met een duidelijk voorbeeld en spreek de betreffende persoon aan. In plaats van een beetje in het wilde weg met vooroordelen om je heen te strooien. Dat is ongenuanceerd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:54

Anya schreef:
precies dat bedoel jij nu. En zonder nu direct een lans te willen breken voor de draverssport, die ken ik onvoldoende... scheer jij zaken wel heel erg over een kam. Ik weet van Prom toevallig hoe zwaar het welzijn van haar paarden bij haar weegt. Terwijl ze toch een draver heeft lopen op Duindigt. Een draver die verhoudingsgewijs weinig start en alleen als hij fit is. Ik ken ook een fokker hier in de buurt die al zijn KWPN-ers steevast met twee jaar longeert en er met tweeenhalf jaar iemand op zet. Omdat ze anders niet op tijd klaar zijn voor de jonge paarden wedstrijden. Maakt dat alle fokkers fout? Maakt dat alle dravers fout? Maakt dat alle westernruiters, dressuurruiters etcetera fout.

Als je commentaar hebt, kom dan met een duidelijk voorbeeld en spreek de betreffende persoon aan. In plaats van een beetje in het wilde weg met vooroordelen om je heen te strooien. Dat is ongenuanceerd.

Ik geef mijn mening, maar dat mag tegenwoordig niet meer op bokt Knipoog Sorry dat ik zeg wat ik denk, zal het nooit meer doen Knipoog

Ik val niemand aan, het is niet mijn bedoeling om mensen persoonlijk aan te vallen en heb dat ook niet gedaan. Ik BLIJF erbij dat ik te vroeg beginnen werkelijk sneu vind, maakt me niet uit in welke tak. Allen even slecht.

Maar niet zo eerlijk van jou, jij bent niet onpartijdig Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:56

Wat ik doe is helemaal niet interessant, ik probeer het zo goed mogelijk te doen en ik ga ervan uit dat 90% van de paarden-eigenaren dat probeert. Ik vind het alleen zo jammer dat er zo weinig onderzoek naar belasting bij paarden is gedaan, we dénken allemaal dat het werken van jonge paarden slecht is, maar we hebben geen bewijzen in de hand om die aan de mensen die met die jonge paarden werken te laten zien.

In mijn sport zijn zat zaken die ik anders zou willen zien, maar ik kan dat alleen maar door veel te leren, mensen aan te spreken en proberen zelf het goede voorbeeld te geven, dat je een paard kan laten presteren en hem toch blij en gezond kan houden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:59

Staat er een slotje op dit topic?
Is je post verwijderd?
Volgens mij niet.
Volgens mij ben ik hier niet bezig met modden. Maar met een discussie met jou. En ik ben het niet met je eens. Dus ik geef mijn mening. Daar kun jij het dan weer niet mee eens zijn (of wel natuurlijk) en daar weer wat op zeggen. Of we kunnen het samen eens zijn dat we het oneens zijn en het daarbij laten.

En natuurlijk ben in niet onbevooroordeeld. Niemand is onbevooroordeeld. Dat komt omdat je oordelen gevormd worden door je hetgeen je meemaakt, opvoeding, opleiding ervaring e.d. Dus das logisch Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:18

Ik heb zojuist met Quellian en prettige PB-wisseling achter de rug en wij komen er wel uit denk ik Lachen

En nu weer terug naar het topic!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:22

Das hartstikke mooi.
Prom ik heb net even in mijn pauze gezocht op het net. Er is niets te vinden over de mate waarin het longeren van jaarlingen slecht is. Er is wel redelijk wat te vinden over het eenzijdig (dus op een cirkel) belasten van jonge paarden. Met name in Amerika is daar onderzoek naar gedaan. Omdat veel gebruik wordt gemaakt van round penn training. Het schijnt dat deze paarden een verhoogde kans hebben op peesblessures op latere leeftijd..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:29

"NO matter what the horse looks like or how thick the bones feel, there is a closure order that does not change, regardless of breed. We look for the front of the knee to close by 2 years of age. The horse's back is the last to close at 6 years of age. The hocks are also relatively slow to close. Damage done is not reversible, although sometimes repair mechanisms lead to reasonable function. Horses ought to be sound for decades. Waiting the extra couple of years in the beginning will lead to a better long term future. However ground work, taken from the various natural horsemanship programs available today, is great for developing the mind and manners. Small riders can de-sensitize to weight and movement on the back - as long as the horse is not asked to do much. Circles, as in lunging, at trot and canter can do serious damage especially to hocks. ICHO will not be supporting show classes that encourage young horses to do more than one would reasonably expect bones of that age to handle without damage. Young wild horses do some pretty heavy short periods of non weight bearing galloping in straight lines. They also do some fancy foot work to get out of tight places, but they do not do it repetitively and have the muscles to support the bone from being out all day. The thing that does seem to vary is the age when the horse's attention span becomes capable of focusing on a lesson, but then it becomes very tempting to overface a young, honest horse." ~Andrea Schaap, DVM, Jondra Acres, Ontario

-------------------------
Repetative small circles are not at all natural to horses and it can damage joints, tendons and ligaments. Some studies have proved that lunging can cause unnatural calcification of joints, so please seriously think about this before making any horse do it.

Long-lining with two reins is much better as the horse goes forwards, uses the same commands as if you were in the saddle therefore preparing him in the same way, the horses head is in a more natural position keeping his muscular, nervous and skeletal systems in balance. It's also wonderful exercise for you too. Going around fields and eventually onto tracks is not only better for your horse but more interesting for you both. Also with horses that need exercise but can't be ridden it's wonderful for getting them out of the field.
--------------------------
Bench (off-set) knees. A very common forelimb fault, though only one leg may be affected. The problem is not the knee so much as the cannon, which is set too far to the outside of the leg. This causes the inside splint bone to take too much of the downward pressure, irritating the periosteum and causing a painful lump known as a splint. Once past the swollen and painful stage splints do not cause a problem but do remain as blemishes. No topical application will reduce or remove healed splints, though they will become smaller in time if not reinjured. A predisposing cause of splints in young horses, whether they are bench-kneed or not, is too much lunging or any other form of tight circling work.
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-05-05 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:31

Ik heb het er ooit met een DA over gehad (is wel al weer lang geleden)
En dan ook over longeren bij oudere paarden.
Hij was van regelmatig longeren geen voorstander.
Omdat dit teveel eenzijdige belasting mee bracht.
Ook voor revalidatie zag hij liever veel rechtuit, zoals in een bos.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:53

Zet een paard eens aan een korte lijn op de volte op het harde. Kijk dan eens naar hoe de voeten de grond raken. Iedereen kan dan zien waarom het slecht is en waar de slijtage door veroorzaakt wordt.

Nu worden paarden normaliter niet op het harde gelongeerd, maar de bodem van een rondpenn/longeerton is meestal ook niet de beste. Hij is óf te mul (te zwaar), waardoor de pezen overbelast worden óf hij is te hard (veel gelopen hetzelfde rondje) waardoor de botten een klap krijgen (vergelijkbaar met lopen op het harde).

Ook voor oudere paarden is te lang longeren een te grote belasting, al kunnen uitgegroeide gezonde botten wel iets meer hebben dan de onvolgroeide botten en nog niet gesloten groeiplaten van een veulen.

chantalmelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:57

Tja, ik zou zeggen, laat haar lekker doen met haar paardje wat zij denkt dat goed is en doe jij lekker met jou paardje wat jij denkt dat goed is. Misschien was ze gewoon wat aan het oefenen. Zonde om je over anderen zo op te winden denk ik altijd maar.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:57

hmm vind het een beetje een zinloze discussie hier Haha!

ik vind het fout dat die vrouw haar jaarling longeerd..
maar goed als ze graag haar beestje wil overbelasten moet ze dat maar doen..
daar kan denk ik niemand iets van zeggen
het is immers haar eigendom Ach gut

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:04

Anya bedankt, weer een stukje wijzer Lachen. Longeren heb ik voor mezelf ook geen goed gevoel bij (doe het dus ook nooit), maar ook ik heb daar geen onderbouwing bij. Nu dus een klein stukje weer wel.

Ik heb ondertussen nog even via de Waiboerhoeve gezocht, en klein detail: de trainingsmolens zijn daar inmiddels van 40 m doorsnede, dat scheelt ook al een heel stuk! Maar toen ik er destijds was, waren ze volgens mij ook niet zo groot (maar geheugen laat me op dit gebied nu even in de steek...)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:32

Wat is belasting? Het doelmatig trainen van je paard of zelfs al het laten wennen aan een longeerlijn. Zelf ben ik ook niet voor doelmatig longeren van een volwassen paard, mede door de belasting. 1x per maand is mijn idee daarbij. Verder vindt ik dat je hierbij niet altijd moet gooien naar opfok. Als je je paard rustig wilt laten wennen aan allerlei dingen als de hand, borstels e.d. vind ik het fijner dat ik hem vanaf jongs af aan daar al in kan begeleiden. Tussen oudere paarden is naar mijn mening ook niet verkeerd. Wel wat minder speels, maar zo leren ze en ze zien. Iedereen zijn mening en heb ook respect. Maar aan elke manier zitten voordelen en nadelen. Hoewel ik geen voorstander ben van jaarling te longeren hoor.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:30

Getroetel en gefrut met een veulen zou ik zelf niet doen. Maar lijkt me minder schadelijk dan dit soort akties.
Ook vind ik het ronduit sneu voor zo´n jong ding om in ieder geval 20 min. redelijk geconcentreerd bezig te zijn. Dit houden ze simpelweg niet vol.[/quote]

"minder schadelijk" ??? Hier kan ik ff niet meekomen hoor. Een veulen vindt het helemaaaaaal niet vervelend (en al zeker niet schadelijk) als er aan'm gefrut wordt. Ik heb er ook eentje staan, en die vindt het heerlijk, hoe meer frutten hoe liever. Dus er wordt vooral veel geknuffeld en zo.

Natuurlijk moet een veulen de kans krijgen veulen te zijn, maar voor de rest vind ik zelf: jong geleerd oud gedaan. Waarom zou je als het veulen 3 is hem opeens uit de wei trekken en dan pas van alles gaan leren? Er is toch helemaal niets op tegen om daar eerder mee te beginnen? Wij doen vooral veel spelletjes, met een bal spelen, grondwerk, dat soort dingen. En en passent leert de kleine ook nog wat manieren. Longeren doen wij ook, maar niet aan een kort touw, meest in stap en vooral niet te lang (!). Ik loop dan een eind mee, dus voor haar komt dat op een grote cirkel neer, met rechte lijnen er tussenin. Dat ze dat best aan kan merk je aan hoe ze erop reageert, het gaat allemaal heel kalm en rustig en "op begrip", geen getrek of gesleur (dat is natuurlijk wel vreselijk fout). Ik leer haar ook in galop aanspringen, maar op de volte galopperen doen we dus nog niet, omdat ik haar geen korte bochten wil laten galopperen.

Zolang je echt goed let op wat het veulen aan kan of ze het snapt en het kort en leuk houdt, kan het volgens mij alleen maar positief uitpakken hoor!

Dat ze als wij komen meteen vooraan staat zegt voor mij genoeg. Heb echt niet het idee dat zij overbelast wordt.

Gewoon altijd goed opletten met een veulen, dan kun je best al veel doen hoor.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:34

Oh jeeh.. ik heb mijn veulen dan volkomen verpest Haha!

Die kent helemaal nog niet zoveel.. en al helemaal geen longeren. Vind het wel prima zoals hij er nu bijstaat, werken kan hij nog de rest van zijn leven. Hij is nog teveel "kind" dus hij mag lekker spelen nog de komende tijd!

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:08

Als ze nou op schiet haalt ze Peking misschien nog wel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:08

haha, briljante opmerking Haha! *LOL*

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:33

Miss87 schreef:
Als ze nou op schiet haalt ze Peking misschien nog wel Knipoog

Haha!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:51

youngster schreef:
Oh jeeh.. ik heb mijn veulen dan volkomen verpest Haha!

Die kent helemaal nog niet zoveel.. en al helemaal geen longeren. Vind het wel prima zoals hij er nu bijstaat, werken kan hij nog de rest van zijn leven. Hij is nog teveel "kind" dus hij mag lekker spelen nog de komende tijd!

Het gaat mij niet om de prestatie, maar dat je gezellig samen wat doet.
Wil je niks doen met je veulen, ook prima. Maar ik vind het te kort door de bocht dat er door sommigen meteen beweerd wordt dat het zo slecht zou zijn. Je moet wel rekenen dat dat veulen de rest van de tijd lekker op de wei staat, die paar kwartiertjes dat je wat met hem/haar doet, is juist leuke afwisseling voor 't beest! (waarmee ik dus niet zeg dat ik voorstander ben van een jaarlinger in galop al "trekkend" te longeren). Is toch gewoon leuk, een wandelingetje maken met je jaarlinger, over de weg, beetje wennen aan verkeer en aan eruit zijn. Longeren, tsja, hangt er dus vanaf hoe je het doet. Zoals wij het doen kan ik er niets verkeerds aan ontdekken en heeft onze jaarlinger er dus blijkbaar ook niets op tegen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:57

ZoekStalling schreef:
Getroetel en gefrut met een veulen zou ik zelf niet doen. Maar lijkt me minder schadelijk dan dit soort akties.
Ook vind ik het ronduit sneu voor zo´n jong ding om in ieder geval 20 min. redelijk geconcentreerd bezig te zijn. Dit houden ze simpelweg niet vol.

"minder schadelijk" ??? Hier kan ik ff niet meekomen hoor. Een veulen vindt het helemaaaaaal niet vervelend (en al zeker niet schadelijk) als er aan'm gefrut wordt. Ik heb er ook eentje staan, en die vindt het heerlijk, hoe meer frutten hoe liever. Dus er wordt vooral veel geknuffeld en zo.
Het is afhankelijk van wat je schadelijk vindt. Ik heb meerdere pony's meegemaakt die als veulen volledig vertroeteld werden. Every single one of them, was als volwassen dier een verwende aandachtvrager. Kreeg het paard ernaast aandacht? Dan was het de stal afbreken tot de aandacht eindelijk bij hemzelf kwam (voorbeeldje).

Maar goed, wat kunnen we eraan doen he? Blijkbaar vind deze mevrouw het verstandig haar jaarling nu te longeren. Ain't much we can do about it. Misschien kun je eens heel onopvallend aan haar vragen waarom ze haar jaarling longeert? Onder het mom "ik kan nog veel leren, dus kom maar op met je redenatie, dan wil ik het wel aannemen" Lachen . Een gezonde discussie kan veel meer impact hebben dan een betweterig waar-denk-jij-mee-bezig-te-zijn...