Karin schreef:Bij een sport als endurance, maar ook bij samengestelde wedstrijden (zowel onder het zadel als aangespannen) wordt niet voor niets na de rit de hartslag opgenomen. Op die manier is goed te controleren of het paard wel voldoende herstelt in de tijd die daarvoor 'gezond' is. Buiten wedstrijdsituaties (tijdens trainingen) dien je zelf je paard in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat je hem niet over de kop rijdt.
Precies... maar wie houd dat tijdens de training bij?
Citaat:
Overigens lees ik hier steeds over 'in het zweet rijden'. Maar IMO is zweten niet per definitie een maatstaf van hard werken. Het ene paard zweet nu eenmaal sneller en/of meer dan het andere paard. En ook weersomstandigheden kunnen misleidend zijn: bij warm weer is zweet soms verdampt voor je het weet en dan lijkt het of je paard niet zweet.
Mijn maatstaf is het wel een beetje, verder voel je aan of je paard moe wordt. Het is misschien een beetje kort door de bocht maar wel het meest gangbare om te meten, ook bij mensen? Maar idd, ook daar verschilt het. Ik zweet bijv heel snel, mijn vriend daarintegen amper... Dus ik snap je punt wel. Maar ik heb paarden voor ogen waar je een teiltje onder kan zetten om zweet op te vangen, zo stroomt het eraf... En dat vind ik niet nodig, helemaal niet gecombineerd met pompende ademhaling.
Citaat:
Hmm, bij endurance worden paarden IMO wel degelijk ook geestelijk getraind. Ze moeten bijvoorbeeld met verschillende soorten terrein leren omgaan en zich daarop aanpassen, en dat vergt meer van een paard dan alleen maar 'in één tempo doorlopen'. Of begrijp ik je opmerking verkeerd?
Wellicht. Wat ik bedoel te zeggen is dat het voor dat soort paarden nog veel belangrijker zijn dat ze op conditie getraint worden (niet dat het voor het andere werk niet belangrijk is *gaat op dr tenen lopen nu*). Maar dat je voor duursporten, als ik het vergelijk met mensen dan he, meer tegen de grens aandrukt van conditie dan voor denksporten. Ik bedoel dus niet dat een endurance-paard niet hoeft te denken, maar dat een uitmuntende lichaamsconditie van belang is en dat je daar anders voor traint als voor een ...weet ik veel... dressuurproef?
Ik neem aan dat je bij endurance training misschien het terrein-trainen afwisselt met het duurlopen? Dat als hij goed kan duurlopen, het niet betekent dat dat dus maar over alle terreinen kan, en dat je dan dus weer iets teruggaat in training om de verschillende terreinen door te nemen? Zoiets?