Even voor de goede orde inzake Bogaschka

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 10:55

Ik ga volkomen met mytens mee!

En shalane ik had je ook gezegd dat je basisbrok moest gaan voeren. Die van mij is ook zo over energiek en die mag alleen basisbrok anders zit ik op een tonnetje buskruit. Trouwens over mais. Ik heb van de week de DA bij die van mij gehad en die mocht geen mais meer. Dat was pure energie die je ze geeft zei hij. Dus mijn paard krijgt nu nog maar 2 kilo basisbrok op een dag en verder alleen maar hooi. Hij is bijna 1.80 en werkt ruim een uur per dag en staat verder op stal. Ik moet hem nu 2 keer per dag doen van de DA. S'morgens longeren en s'middags of s'avonds rijden.

Gisteren voor t eerst gedaan en s'avonds met rijden was ie superontspannen.

Ook moest ik een ander zadel want die van mij lag niet goed en daardoor bleef ik achter in zn bewegingen. Nu heb ik dus een andere en ook daar liep hij super op!

Verder heeft ie in zn lendenen een zwakke plek ontdekt en die ga ik nu laten masseren.

Er was dus wel degeelijk een andere oorzaak bij mijn paard dan alleen maar kloten of verzet. Hij had gewoon een beetje last van zn rug en van t zadel. OOK had ie dus teveel en te energierijk voer.

Laat gewoon eens een DA kijken en wie weet voelt ie wel iets en dat hoeft helemaal geen bakken met geld te kosten.

Succes met Bo

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 10:57

Ook mijn paard krijgt last van een explosie aan onbruikbare schrikenergie op sportbrok (tenzij echt minimaal aan hoeveelheid), hij krijgt nu een 'veilig' energie opleverende brok, Pasture Mix en gaat nu weer over op ander voer, de Equiral Karakterblend.
Ook de paarden van een vriendin gingen door het dak toen ze een korte periode op sportbrok stonden (County Competitor). Zwaar werk, waarvoor meeste sportbrok voor dient doen maar weinig paarden van amateurs. Deze informatie heb ik van Litjens (Equiral) zelf, toch is het frappant dat dat toch veelvuldig gevoerd word.

En anderhalf uur losgooien? dat valt onder rust.

Ik ben verder vrij simpel, als je haar niet meer wilt dan moet je jezelf niet gaan dwingen haar toch te houden, maar zorg dat je het niet te snel opgeeft. Je had misschien beter het voer dat ze kreeg voordat je haar kocht kunnen opvoeren tot wat meer.
Misschien wat Haver vrije muesli van Havens erbij...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 11:56

Ik wil me er ook nog even tegenaan bemoeien. Sunny, ik denk dat de helft van de problemen die je hebt ontstaan door onkunde. En dat kan ook niet anders want je bent nog maar 12 jaar en dat moet je allemaal nog leren. Maar geef anderen niet de schuld van jou probleem. Je helpt je pony er niet mee en jezelf al helemaal niet. Achter elk probleem zit een oorzaak en het is de kunst om de oorzaak te vinden. Naar mijn gevoel ligt de oorzaak voor het grootste deel in slecht stalmanagement. Hieronder valt voeding, verzorging en kijken!!! Ik denk dat je daar al een groot probleem mee oplost als dat goed zit. Je voert veel te veel, 2kg sportbrok is vragen om moeilijkheden. Zet hem bijvoorbeeld op 1kg basisbrok en eiwitarme muesli (Havens)! Vervolgens moet je kijken naar je eigen rijstijl, misschien zet je je paard wel helemaal vast of overvraag je je pony te veel. Leer kijken naar je pony, want ik ben er van overtuigd dat je dat nog nooit hebt gedaan!!! Kijk verder dan je neus lang is. In je berichten stel je dat het de pony is die slecht is en de vorige eigenaar heeft een slechte pony verkocht, kijk eerst naar jezelf.
Ik heb op dit moment echt medelijden met Bo. Zij is de dupe, er wordt naar haar niet geluisterd maar er wordt wel voor haar beslist!
Ik denk dat jij nog helemaal niet toe bent aan een eigen ''echte'' pony, doe eerst wat meer ervaring op op de manege of met een verzorgpony. Je krijgt geheid weer hetzelfde probleem met een volgende rijpony. Ik zie dit zo vaak gebeuren, het dier is altijd de dupe maar het probleem ligt toch echt bij jezelf.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 12:42

Ik sluit me volledig aan bij Zwelgje. Dit is de 2e pony waarmee je "al besodemieterd" bent. Hoe komt dat toch dat jij steeds besodemietert wordt? Volgens mij heb jij gewoon geen verstand van paarden, door de manier waarop je pony gevoerd wordt en een uur longeren (moet dat beest soms de conditie krijgen van een renpaard?!). Je bent zelf de oorzaak ervan dat de pony een hete brok dynamiet is. Ga inderdaad nu maar eens over naar gewone sportbrok. Daarnaast vraag ik me af of jij een "afwachtende" ruiter bent of een "rijdende" ruiter die de pony bezig weet te houden en af weet te leiden van allerlei mogelijke spatjes. Heb je les van een goede instructrice of ben jij zo'n 12 jarige die het allemaal al weet? Uit alles wat ik gelezen heb, jouw verhaal, jouw reacties op de anderen (die tegen jou zeiden wat je niet wilde horen, namelijk de waarheid) lijkt het er wel op. Maar het is niet erg om onwetend te zijn, en dat je nog veel moet leren. Leren gaat met schade en schande en dat is helemaal niet erg. Maar je moet wel willen luisteren en willen leren. Als je nooit luistert zul je zelf nooit wijzer worden en altijd onwetend blijven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 12:47

Ik sluit me aan bij Zwelgje en Desiree, maar ik vind eigenlijk dat dit onderwerp nu wel afgerond kan worden. Alle meningen zijn al ettelijke malen herhaald, en ik zie geen nieuwe opmerkingen meer. Eerdere topics zijn niet voor niets gesloten.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 14:23

ik wil me er toch nog even mee bemoeien. En dan kom ik weer met het verhaal van mij en bram.
Toen ik hem kreeg was ik 15, reed bijna 7 jaar en had 4 jaar lang een verzorg/bijrijdpaard. De eerste was een fjord die ik gedeeltelijk zelf heb ingereden en de tweede was een WPN-basis paard dat Z-drs had gelopen maar nu geen wedstrijden meer reed. Als je het zo hoort zou je denken dat ik genoeg ervaring had wat paarden betreft.

Toen ik op bram ging proefrijden was hij vrij druk, en ik vond dat niet erg, dat zou door veel te rijden wel overgaan.
Dat werd anders toen hij naar soest kwam, en hij helemaal van mij was. Hij stond toen dag en nacht op de wei, genoeg bewegingsvrijheid zou je denken. Elke dag was een drama, erop rijden kon ik niet, hij deed alles, maar dan ook alles om mij eraf te krijgen. Op hol slaan, hengstendraai met zijn hoofd,opeens omdraaien,omhoog komen, bokken, noem het maar op.
In de omgang zag hij mij niet staan, walstte dwars over mij heen, graafte hele kuilen bij de poetsplaats en kwam regelmatig omhoog, of in staking waardoor ik er weer achteraan hing.
Iedereen verklaarde mij voor gek, waarom ik dat paard nog hield. Maar hij was $#@&* mijn paard en hij was mijn droompaard.
Bijna elke dag stond ik jankend naast hem, waarom deed hij zo rot tegen mij.
Toen was er iemand die mij erop wees dat ik misschien wel helemaal geen band had met hem, en hij het dus ook vertikte om voor mij te werken, tja waarom zou hij ook, ik was maar iemand die hem telkens uit zijn lekkere weilandje plukte om stomme dingen te gaan doen.
Toen ging er bij mij een lampje brandde, misschien had ze wel gelijk.
Ik ben een periode lang alleen maar gaan wandelen, longeren, urenlang knuffelen en poetsen,....maar het hielp allemaal niet. Hij bleef zo dwars doen.
Toen ik hem ongeveer 4/5 maanden had, was ik het zat, ik was echt van plan om hem weer te verkopen, maar plotseling kreeg hij een zware koliek aanval. Hij moest drie dagen op stal staan, kreeg alleen een plukje hooi. Alle drie de dagen heb ik met hem gestapt, heb ik bij hem in de stal gezeten, heb ik heb lekker over zijn schoft gekriebeld of lekker even gepoetst. En ineens een week na zijn ziekte sloeg zijn gedrag om. Hij kwam al gillend naar me toe gerend als ik hem riep in de wei. Hij was met rijden uiterst braaf en deed alles wat ik vroeg, met poetsen kriebelde hij me terug. Ik kon zelfs alleen met hem het bos in!!! Nu 3 jaar later ben ik inmiddels 18 en heb ik een ruime ervaring wat paarden betreft. Hij is mijn maatje, we gaan samen door het vuur, samen door een deur,we kunnen met zijn tweetjes de wereld aan........

Waarom ik je dit verhaal vertel, misschien is Bo wel helemaal geen rotknol en misschien heeft de oude eigenaar je wel helemaal niet belazerd.
Bo moet haar plekje vinden bij jou, en jou gaan zien als haar maatje, als diegene die leuke dingen met haar doet, en die haar heeerlijk uren kan kriebelen over haar rug, net wanneer ze daar zin in heeft. Die haar stalletje uitmest, die bij haar is, als ze zich rot voelt, die liedjes zingt als ze een injectie krijgt bij de dierenarts en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bo moet vertrouwen gaan krijgen in jou, jou gaan zien als een maatje , als de redder in nood als zij een keer iets niet durft. Ze moet jou niet zien als iemand waar ze niet op kan bouwen.
Maar helaas is die vertrouwensband heel erg moeilijk te creeren. Dat heeft tijd nodig, en misschien komt die band er wel helemaal nooit.
Misschien ligt het wel aan jou, dat jij teveel wil ineens en Bo daar gewoon nog niet aan toe is. ( als ze b.v M-drs bij de vorige eigenaar heeft gelopen, wil niet zeggen dat jij haar daar ook zo naar toe rijdt, omdat Of jij die ervaring nog niet heb OF bo is gewoon nog niet vertrouwd in haar omgeving)
Maak een lijstje en zet dingen tegenover elkaar zoals voer>beweging poetsen>rijden. Dan kom je voor jezelf al een heel eind.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 14:23

Sunnylover schreef:
ik wou ook even een paar dingen kwijt.

1.ten eerste heb ik bijna nooitde naam van de vorige eigenaresse genoemt,en jij doet dat constant laura.

2.laura weet niet hoe het er hier aan toe gaat,weet misschien maar een kwart van de gehele waarheid.

3.ik ben met jameela toch ook bedonderd? dat was toch ook een goede kennis van mijn stalhoudster? waarom is het in jouw oogen dan niet mogelijk dat er een kans in zit dat ik bedonderd ben door 1 of andere vage kennis van jou?

4.ik neem aan dat jij,laura,er niet bij bent geweest met de verkoop...dus vanwaar die conclussie dat bo's vorige eigenaar altijd goed was?

5.ze krijgt 2kg sportbrok omdat ze vrij snel energie verbrandt,en ze het er goed op doet,ze krijgt wat meer glansen word met tijden een beetjedikker

6.ze krijgt sportbrok omdat er voor mijn val ontzettend veel met haar werd gedaan,als het niet rijden was was het wel een uur longeren of lopen,of anderhalf uur lang in debak losgooien

7.we zijn de hele tijd continu aan het prakiseren waardoor het evt. zou kunnen komen...dus doe ajb niet alsof ik niks doe!!

ajuus!!!!!

mag ik even een ding zeggen, het is misschien offtopic, maar je bent met jameela niet bedonderd. ze is alleen afgekeurd, maar dat wist syl van tevoren ook niet, en trouwens syl heeft in de 7 jaar dat ik haar ken nog nooit iemand bedonderd... echt niet!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 15:01

ik sluit me met de volle 100% bij Ymke aan.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 15:41

Ik denk dat er nu wel genoeg over gepraat is.

Daarom een slotje(op verschillende verzoeken)