Mens met paarden of paardenmens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Re: Mens met paarden of paardenmens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:36

Ik beschouw mezelf als een mens met paarden (en helaas valt er ook niks te erven Knipoog ) maar zodra ik tussen de paarden zit: een paardenmens...
Ik ben niet het type waarvan de hele wereld draait om paarden, paarden, paarden, maar ik ben absoluut ongelukkig zónder...
Ik zie mijn paard als mijn maatje en ik zal er een hoop voor doen, maar soms heb ik ook geen zin, of zin om iets anders te doen.
Soms heb ik ook geen tijd, want ik moet gewoon werken om het beest te onderhouden en naast het paard is het goed voor mij om ook andere dingen te doen.
Ik zit niet helemaal 'diep' in de paardenwereld en heb niet veel paardenvrienden/dinnen, ook besteed ik de rest van mijn tijd niet op andere manege's, handelsstallen, bij Divoza of op allerlei evenementen.

Maar zodra ik tussen de paarden zit, vergeet ik alles en voel me ook helemaal thuis.
Ik heb zelf ook vaag het idee dat ik ze (iig mijn eigen paard) best goed aanvoel, soms...

Bij 'mensen met paarden' krijg ik zelf een beetje het idee van:
als een fiets, weken niet naar omkijken en dan opstappen en rijden maar...!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:23

Alane schreef:
ala mijn dochter:
een mens met paarden moet er een bezitten
een paardemens hoeft er geen te bezitten

Ik geef je dochter hier helemaal gelijk in!

Voor mij zijn mensen met paarden mensen die graag willen. Ze willen goed voor hun paard zijn maar weten niet hoe ze dat moeten doen. Dat zijn voor mij de mensen die de Divoza leeg kopen. Die denken dat het paard gelukkig is met ieder jaar een nieuwe deken van de kleur die op dat moment in de mode is. Dat een paard gelukkig is als hij met een setje mag lopen. Die bij iedere pas verkeerd de VA erbij roepen omdat hij wel wat moet mankeren.
Dat zijn voor mij ook de mensen die zich niet verdiepen in het paard, die tegen het paard praten en denken dat hij dat snapt. Degenen die met alles wat fout gaat de schuld bij het paard leggen en niet bij zichzelf gaan kijken waarom het paard zo reageert op hun.

Paardenmensen zijn voor mij mensen die respect hebben voor en krijgen van hun paard. Die het paard ook werkelijk paard laten zijn en blij zijn dat het paard voor hun wil werken. Die het ook snappen als het paard een keer geen zin heeft om te werken, die dan de lat voor die dag een stuk lager leggen en de volgende keer weer verder gaan.
Het zijn mensen waar een paard snel vertrouwen in heeft, die duidelijkheid uitstralen naar het paard.
Dat wil niet zeggen dat paardemensen nooit fouten maken, maar ze leren van die fouten. Ook paardemensen moeten leren omgaan met paarden.
Het wil niet zeggen dat paardemensen gelijk ook het talent hebben om goed te kunnen rijden... Maar ze zullen er alles aan doen om zo te rijden dat het paard er beter van wordt en ze niet afraggen.
(Nieuwste inzicht van mij waar Z voor staat: zogenaamd goed rijden....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:48

[quote="Cassidy"]Maar Stef, hoe kom je er dan achter dat hij bepaalde dingen niet aankan? Wie zegt dat een paard bepaalde dingen niet aankan? Dat moet je toch eerst zelf hebben geprobeerd. En net zoals jij iedere keer weer door een pijngrens heen moet bij het trainen van de spagaat, of dat jij tijdens een marathonwedstrijd de bekende man met de hamer tegen komt: ben je een beul als je een paard dwingt om door een bepaalde grens heen te gaan, om te proberen iedere keer die grens te verleggen? Als ik de ene dag hard met een paard heb gewerkt, en hij de volgende dag spierpijn heeft, ben ik een beul als ik er evengoed op ga zitten?

Een echt paardenmens weet hoever hij kan gaan terwijl hij zijn paard heelhoudt. Voor de rest blijft het meer een aftasten van de grenzen van het paard, en het proberen om die grenzen te verleggen. En soms interpreteer je fout, en legt teveel druk op een paard. Maakt je dat automatisch een mens met paard?[/quote]

Als dat een keer gebeurd en er word van geleerd niet
Gebeurd het steeds weer dan wel.

idem met mensen die nooit weten hoe grenzen te bepalen, maar dan door te lief te zijn.
Het tegenovergestelde van het te hard zijn dus.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:06

Ik denk dat ik het op passie houdt. Een paardemens heeft passie voor paarden (en of deze nou alles weet over paarden of niet, iemand is bereid om te leren vanwege zijn/ haar passie)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 15:08

Ook niet waar. Iemand die passioneel is, hoeft niet open te staan voor andere manieren of een andere insteek. Sterker nog, een mens met een echte passie ziet of hoort helemaal niets meer Lips are sealed

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:19

Hmm weet niet, tis moeilijk denk ik om gewoon zo een lijn te trekken. Meisje bij mij op stal vindt ik soms echt een paardemens maar andere keren een mens met paard! Ze leeft helemaal voor dat paard, volgt een opleiding paardenhouderij en is echt gek op haar paard. Aan de andere kant staat dat paard wel 24 uur per dag op stal en slaat ze geregeld een dagje over.
Een paardemens is in mijn ogen toch iemand die er voor zn paard is. Hij hoeft niet voor dat paard te leven maar respecteert het dier en zorgt er goed voor. Is bereid advies van anderen op te volgen en leert van zn eigen fouten. Hij merkt meteen als er wat aan de hand is met t paard en zal proberen een oplossing te zoeken en niet doorrijden of wat dan ook.
Een mens met paard vindt ik dan weer iemand die een paard heeft maar het ziet als iets waar ie mee op kan vallen. Of iemand die zn paard uit de stal trekt en meteen verwacht dat ie zo alles voor m doet, zonder van warm rijden of wat dan ook te hebben gehoord.
Iemand die t uiterste van zn paard vraagt vind ik nog niet direct een mens met paard, het hoort er toch ook een beetje bij om je grenzen te verleggen. Een paardemens herkent echter wel wanneer ie te ver is gegaan en rustiger aan moet doen!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:36

Sily schreef:
Mijn oude instructrice/staleigenaresse etc. zag ik als echt paardenmens, verstand van paarden, altijd met paarden, zonder paard was ze niet compleet

Dit is in mijn ogen een goede omschrijving van het begrip "paardenmens" Lachen .

Een mens met paarden is voor mij iemand, die misschien wel dol is op paarden en er (misschien) ook een behoorlijke dosis verstand van heeft, maar die niet persé alleen voor z´n/de paarden leeft.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:15

paard-en-mens
mens en paard
mens met paard

Volgens mij is hier het enige verschil het woordje met.

Ieder heeft zijn eigen manier van omgaan met paard/hond/kat/koe/schaap of noem maar op.
Wie ben ik dan om te beoordelen of je dat wel of niet goed doet.

Wederzijds respect is volgens mij datgene waar het om draait, heb je dat geen probleem, heb je dat niet? Dan doe je of iets fout of het klikt gewoon niet.

Dit is mijn mening ben ik nou een paard-en-mens, mens-en-paard of een mens met een paard.
Ik weet het niet, maar wederzijds respect is er wel.

krunsjkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:50

mensen met paarden zijn voor mij mensen die er geen bal verstand van hebben, een paard (voor hun kind) kopen, maar er vervolgens helemaal geen tijd en aandacht in willen besteden. Als het paard iets heeft denken ze het zelf wel te weten en verder vinden ze het allemaal best.

een paardenmens voelt meer connectie tussen hem en het paardm, wil er veel over leren en veel tijd in steken. DEnk dat hier op bokt eigenlijk alleen maar paardenmensen zitten...anders zit je hier niet Haha!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:42

krunsjkim schreef:
mensen met paarden zijn voor mij mensen die er geen bal verstand van hebben, een paard (voor hun kind) kopen, maar er vervolgens helemaal geen tijd en aandacht in willen besteden. Als het paard iets heeft denken ze het zelf wel te weten en verder vinden ze het allemaal best.

een paardenmens voelt meer connectie tussen hem en het paardm, wil er veel over leren en veel tijd in steken. DEnk dat hier op bokt eigenlijk alleen maar paardenmensen zitten...anders zit je hier niet Haha!

"een paardenmens voelt meer connectie tussen hem en het paardm, wil
er veel over leren en veel tijd in steken."
Hier ben ik het volledig mee eens.

Maar daarentegen ben ik het niet eens met: "DEnk dat hier op bokt eigenlijk alleen maar paardenmensen zitten...anders zit je hier niet"

Ik denk dat er heus wat mensen op Bokt zitten die een paard kopen, als het niet aan hun eisen voldoet, vérkopen en dat alles weer opnieuw, en opnieuw.
Ik vind dat een paardenmens niet meteen opgeeft als het paard even niet doet wat hij/zij wil. Dat is een mens met paard.
Maar geef je veel om paarden én je wilt verder in de sport komen en dat lukt alleen maar om van paard te wisselen... Tja dan weet ik het ook niet....

En trouwens er zullen best wel mensen met paard op bokt zitten, die totaal geen paardenmensen zijn, maar die gewoon een paard hebben met dure spullen, en graag hier willen opscheppen... Die heb je altijd.

Maar de meerderheid is paardenmens. Dat geloof ik zeker!! Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:15

Alane, je dochter verwoord het helemaal super goed!!!!

haha, echt geweldig!!

ik heb ook geen paard maar weet dat ik een paardenmens ben..
en rijden doe ik ook haast niet.
maar ik ben een paarden gek in hart en nieren!!!
ik snap niet eens dat het voor sommige mensen onbegrij[pelijk is, hoe kan je nou een paard 'wel leuk' vinden??????!!!

ik vind dat een paardenmens iemand is die met het 'virus' besmet is.
ik vind bijvoorbeeld een hond ook wel lief, maar niet heel bijzonder.
terwijl er mensen zijn die heeel graag een hond wilen enz enz, en daar echt van dromen enzo.
kan ik me niet voorstellen.
en zo zijn er ook legio mensen die bijvoorbeeld in de paardensport zitten, of een paardje in het land hebben lopen..
heel leuk..
maar niet heel apart ofzo.

het hoeft niet persé slecht te zijn hoor.
als ze het paard maar wel de juiste verzorging geven.

waar ik minder over te spreken ben zijn inderdaad die rijke mensen die een pony kopen voor dochtertje lief, op de manege stallen, allemaal nieuw spul..
en het enige wat er belangrijk is aan de pony is dattie mooi is, om mee te pronken.

enne, wat die advertenties betreft, ik denk dat de wereld ook een stuk kleiner is nu met internet..
mensen praten elkaar na, of beleren een jong paard snel omdat ze denken dat ie dan meer waard is, of proberen te voldoen aan de vraag van het moment ofzo... (zonder een idee te hebben van het verwoestensde effect op het leven van het dier)..
en kopen ook makkelijker een paardje van marktplaats denk ik..

heel triest vind ik dat, die dingen gaan me echt heeeeel erg aan het hart. Boos!

groetjes loveblacky

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:04

Mensen met paarden...dat zijn voor mij mensen die hun paard zien als een paard, dat door elk ander paard vervangen kan worden als dat hun toevallig goed uitkomt. Dit zijn mensen die liever een nieuw paard kopen als het een keer niet goed loopt op de wedstrijd ipv kijken naar waarom dat zo is, en hoe je het kunt verbeteren.

Paardenmensen....dat zijn voor mij mensen die GAAN voor HUN paard, het is hun maatje, eentje die ze voor geen goud kwijt willen. Loopt hij een keer iets minder? dan zoeken naar een oplossing. Wordt hij te oud om te berijden? dan mag tie lekker op de wei blijven staan, en wordt niet naar de slager gebracht omdat dat nou eenmaal geld oplevert. enz. enz.

Hoe je paard erbij staat, staat voor mij los van mens met paard of paardenmens. De nieuwste deken kleuren zijn natuurlijk leuk, maar zijn niet noodzakelijk. Niet voor mensen met paarden en niet voor paardenmensen.

Op stal of in de wei? een mens met paarden heeft zijn paard op stal staan, waarschijnlijk omdat het bang is dat ie moe wordt, of zich bezeerd in de wei. een paardenmens kan zijn paard ook op stal hebben staan, maar eigenlijk alleen omdat het nou eenmaal niet anders gaat.

Paardenmensen gaan voor het paard
mensen met paarden gaan voor zichzelf, met de hulp van een paard

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:09

Esther schreef:
Ik geef je dochter hier helemaal gelijk in!

Voor mij zijn mensen met paarden mensen die graag willen. Ze willen goed voor hun paard zijn maar weten niet hoe ze dat moeten doen. Dat zijn voor mij de mensen die de Divoza leeg kopen. Die denken dat het paard gelukkig is met ieder jaar een nieuwe deken van de kleur die op dat moment in de mode is. Dat een paard gelukkig is als hij met een setje mag lopen. Die bij iedere pas verkeerd de VA erbij roepen omdat hij wel wat moet mankeren.
Dat zijn voor mij ook de mensen die zich niet verdiepen in het paard, die tegen het paard praten en denken dat hij dat snapt. Degenen die met alles wat fout gaat de schuld bij het paard leggen en niet bij zichzelf gaan kijken waarom het paard zo reageert op hun.

Paardenmensen zijn voor mij mensen die respect hebben voor en krijgen van hun paard. Die het paard ook werkelijk paard laten zijn en blij zijn dat het paard voor hun wil werken. Die het ook snappen als het paard een keer geen zin heeft om te werken, die dan de lat voor die dag een stuk lager leggen en de volgende keer weer verder gaan.
Het zijn mensen waar een paard snel vertrouwen in heeft, die duidelijkheid uitstralen naar het paard.
Dat wil niet zeggen dat paardemensen nooit fouten maken, maar ze leren van die fouten. Ook paardemensen moeten leren omgaan met paarden.
Het wil niet zeggen dat paardemensen gelijk ook het talent hebben om goed te kunnen rijden... Maar ze zullen er alles aan doen om zo te rijden dat het paard er beter van wordt en ze niet afraggen.
(Nieuwste inzicht van mij waar Z voor staat: zogenaamd goed rijden....)

Ik vind het juist andersom Tong uitsteken .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:20

angela88 schreef:

Is een paard beter af als je het als paard behandeld en ziet of als je het als mens/maatje ziet?

Ik vind dat mijn dochter gelijk heeft....
als je een paard hebt ben je altijd een mens met een paard
maar je hebt geen paard nodig om een paardemens te zijn.

En verder vind ik er niets negatiefs aan als iemand een mens met een paard wordt genoemd.
Ik leer al jaren over, van en met paarden en ben nog niet uitgeleerd.....
en ik ben lekker een mens een pony Tong uitsteken

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 00:45

Jouw dochter heeft een heerlijk nuchtere kijk op dingen Alane Haha!

De definities vliegen je om de oren als je dit topic doorspit.
Voor mij is een paardenmens altijd iemand geweest die van jongsaf aan met paarden bezig is, het geleerd heeft van de oude rotten in het vak en die paarden "in het bloed heeft zitten".

Een mens met paarden klinkt negatief maar het gros zijn mensen met paarden en daar heb je ik weet niet hoeveel gradaties in.

Mensen die zeer betrokken zijn, altijd bereid om te leren door te luisteren en te kijken, goed voor hun paarden naar beste eer en geweten.
Mensen die op hun eigen gevoel afgaan en daarbij net zo goed voor hun paarden zullen zijn.
Mensen die onzeker zijn en teveel adviezen aannemen waardoor ze het spoor bijster raken, daardoor misschien fouten maken terwijl ze echt het beste met het paard voor hebben.
Mensen die eigenwijs zijn, geen enkel advies willen aannemen en op de foute weg verder gaan.

Zo kan ik nog wel even doorgaan maar eigenlijk is dat volkomen zinloos.

Als ik het zelf een doodenkele keer over mensen met paarden heb doe ik dat in negatieve zin en bedoel ik die mensen die geen flauw benul hebben wat een paard nu eigenlijk voor dier is, die wel het beste voor het paard willen maar daarbij van hun eigen behoeften uitgaan en mensen zijn nu eenmaal geen paarden en wat goed is voor mensen is dat niet per definitie voor paarden.

Maar goed, dat is mijn eigen persoonlijke definitie en die gebruik ik alleen bij mensen waarvan ik weet dat zij weten wat ik bedoel Knipoog

De definitie van Alane's dochter bevalt me eigenlijk veel beter dan mijn eigen definitie Haha!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:47

Percy schreef:
Voor mij is een paardenmens altijd
iemand geweest die van jongsaf aan met paarden bezig is,

het geleerd heeft van de oude rotten in het vak en die paarden "in het bloed heeft zitten".

Hmm... ik vind dat je met deze zin mensen "onrecht" aandoet, die niet op 5-6-jarige leeftijd hu eerste kontakt met een paard/pony hebben gehad Knipoog .

Leeftijd heeft er imo niet echt veel mee te maken en ook niet het aantal jaren dat iemand kontakt met paarden/pony´s heeft.

Als ik aan mijn moeder (die mijn paarden leuk vind omdat ze van mij zijn Knipoog , maar er verder niks mee heeft) zou vragen wat ik ben, zal ze vast-en-zeker paardenmens zeggen Clown . Alleen al door het feit, dat ik naast mijn kinderen, praktisch al mijn tijd aan de paarden besteed.
Doordat ik ga verhuizen (naar een huis met stallen *o/* ), was het voor mij praktischer om mijn paarden tijdelijk op een stal met volpension neer te zetten, ipv een zelfverzorgerstal waar ik de laatste 7 jaar gestaan heb.
Mijn vriendin heeft 3 mnd. terug een komplete pensionsstal gekocht, waar ze nu staan. Ik heb met haar die 7 jaar een stal gedeeld, dus als ik van iemand weet dat mijn paarden daar goed staan, is het bij haar.
Op het momen heb ik het hardstikke druk met hier een huis op-/uit te ruimen en daar een huis klaar te maken, zodat het fijn is dat ik tijdens drukke dagen niet naar m´n paarden moet.
Ze staan er nu sinds een kleine 4 weken en ik moet eerlijk zeggen, dat er nog geen dag geweest is, dat ik niet naar de paarden ben gegaan Knipoog . (ja, tijdens de paasdagen, toen was ik in Ned. Knipoog !)

Misschien is een paardenmens het best te omschrijven als iemand "die leeft voor de paarden", terwijl een mens met paarden heel goed "een leven zonder/naast paarden kan hebben" Clown .

Pff.... moeilijke vraag Gestoord !

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:11

Paardenmensen zijn voor mij mensen die met gevoel met het paard omgaan. ze hebben een gezond (boeren) verstand. Hebben verstand van opvoeding, voeding en training en weten welke methode ze moeten toepassen op welk paard. Het niveau doet er hierbij niet toe.

Mensen met paarden hebben van zichzelf niet het voorgaande. Ze kunnen het overigens wel leren. Ze reageren vaak niet juist op dingen. Je kunt nog zo goed rijden en in mijn ogen geen paardenmens zijn. Deze mensen kunnen vaak ook niet goed inschatten welke opvoedings/ trainings methode ze moeten toepassen bij het individuele paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:08

Alane schreef:
angela88 schreef:

Is een paard beter af als je het als paard behandeld en ziet of als je het als mens/maatje ziet?

Ik vind dat mijn dochter gelijk heeft....
als je een paard hebt ben je altijd een mens met een paard
maar je hebt geen paard nodig om een paardemens te zijn.

En verder vind ik er niets negatiefs aan als iemand een mens met een paard wordt genoemd.
Ik leer al jaren over, van en met paarden en ben nog niet uitgeleerd.....
en ik ben lekker een mens een pony Tong uitsteken

Natuurlijk bedoel ik niet dat je je paard als mens moet zien. Ik bedoel dat je het belang van het paard voor je eigen belang zet. Een paard mag het best fijn vinden om bij je te zijn, maar moet zijn eigen paarden-maatje hebben. Als je mijn tekst goed leest heb ik het er ook alleen over dat als je paard een keertje (of een tijdje) minder presteerd, je een oorzaak gaat zoeken, en hem niet de deur uitdoet en een ander paard koopt.

Wat je dochter zegt is natuurlijk ook waar: een paardenmens hoeft niet perse een paard te hebben, maar dat kan natuurlijk wel het geval zijn. En zo'n iemand (paardenmens zonder paarden) zal ALS hij wel een paard zou hebben, voor het paard gaan, en niet voor (alleen) zijn eigen prestaties.

nb: het kan natuurlijk zijn dat je, na een aantal jaren, je paard verkoopt voor een paard met meer sportpotentie, maar als je een echt paardenmens bent, houd je wel contact met de volgende eigenaren van je paard. Hetzelfde geld voor als je de pony's ontgroeid bent en een paard koopt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:46

angela88 schreef:
Natuurlijk bedoel ik niet dat je je paard als mens moet zien. Ik bedoel dat je het belang van het paard voor je eigen belang zet. Een paard mag het best fijn vinden om bij je te zijn, maar moet zijn eigen paarden-maatje hebben. Als je mijn tekst goed leest heb ik het er ook alleen over dat als je paard een keertje (of een tijdje) minder presteerd, je een oorzaak gaat zoeken, en hem niet de deur uitdoet en een ander paard koopt.

Heb ik je even niet begrepen, sorry...

kun je nog een discussievoerren wat prestatie is... is dat een sportprestatie of ook als je een recreatiepaard hebt en door de bossen hobbeld?
Ik sluit dan een (tijdelijke) blessure uit, kan me wel voorstellen dat iemand zijn/haar paard verkoopt/in laat slapen/over laat nemen door de verzekering als het een langdurige/blijvende blessure is (zonder of met een zeer kleine kans op herstel)
en ja dan praat je overr minder presteren ook al is het geen topsportpaard.

angela88 schreef:
Wat je dochter zegt is natuurlijk ook waar: een paardenmens hoeft niet perse een paard te hebben, maar dat kan natuurlijk wel het geval zijn. En zo'n iemand (paardenmens zonder paarden) zal ALS hij wel een paard zou hebben, voor het paard gaan, en niet voor (alleen) zijn eigen prestaties.

er zijn langer paarden dan dat ik er ben.... en mijn gezin gaat toch echt voor de pony's...
paarden mens of mens met paarden heeft niets met eigen belang te maken... Als een paardemens een paard heeft is het ook een mens met een paard.

angela88 schreef:
nb: het kan natuurlijk zijn dat je, na een aantal jaren, je paard verkoopt voor een paard met meer sportpotentie, maar als je een echt paardenmens bent, houd je wel contact met de volgende eigenaren van je paard. Hetzelfde geld voor als je de pony's ontgroeid bent en een paard koopt.

denk je dat?
echt niet.... als er een drachtige merrie verkocht wordt vind ik het leuk te weten wat het is geworden en hoe het eruit ziet.... voor de rest verkocht is verkocht.
Ze zullen maar minder goed voor je paard zorgen....
dat vind ik nu echt geen paardenmensen... ik zie het als een soort van wantrouwen naar de nieuwe eigenaar toe.
Wat als ik een paard van jou zou kopen, en ,in jouw ogen, er niet zo goed voor zou zorgen?

Ik bel alleen met de vorige eigenaar als er iets idioots aan de hand is, koliek, spontaan bijten.... om te weten of dat toch normaal gedrag lijkt te zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:37

Ook ik kan me voorstellen dat je je paard laat inslapen (e.d.) als het paard een blijvende PIJNLIJKE blessure heeft. Al is het maar omdat als je je paard verkoopt, de volgende eigenaar er misschien toch op gaat rijden, terwijl dit zeer pijnlijk voor het paard is.

Dat je je gezin voor de pony's zet begrijp ik (en dat doe ik ook). Het is wel zo dat ik mijn paarden wel voor mijn eigen belang zet, in zoverre dat ik onze pony bijvoorbeeld niet de deur uitdoe omdat ze oud wordt en ik minder met haar kan rijden, maar ze nog wel steeds het volle pond kost.... En als een van de paarden iets heeft, dan doe ik er alles aan om ervoor te zorgen dat het opgelost wordt, en doe ik ze niet weg omdat een ander paard dat probleem niet heeft.

Als je echt om een paard geeft, wil je weten hoe het met het paard gaat, en dan bedoel ik niet dat je ze iedere maand opbeld, maar wel dat je af en toe iets van je laat horen, gewoon uit interesse, en niet om je ermee te bemoeien. Wantrouwen is er wat mij betreft pas als je na een maand zomaar op de stoep staat om te kijken hoe je paard erbij staat. Maar even een mailtje om te vragen hoe het gaat duidt alleen maar op interesse (wat mij betreft dan...)

Prestatie is in deze context: sportprestatie. Lekker door het bos rijden is natuurlijk ook een soort prestatie, maar niet eentje waar een echt ontwikkeling in zit.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:57

Ik vind;
De eerste is een paardenmens
de tweede is een mens met paarden
en de derde is ook zekers een paardenmens

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:53

hm, leuk topic! ik vind een mens met paarden iemand die alleen paaardrijdt om de beweging, het rijden. een paardenmens vind ik iemand die hart en gevoel voor paarden heeft. hoeft niets met rijden te maken te hebben, maar met de manier van omgaan. altijd het beste voor het paard doen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:44

een paardenmens vind ik echt iemand die met paarden is opgegroeid. Dus zeg maar zo iemand die al het hele leven met dieren bezig is, niet om ieder pijntje de dierenarts haalt, echt zo'n boerenmens. Die niet te hard is voor het paard en zeg maar overal van zegt dattut aanstellerij is, maar ook niet iemand die bij alles wat er gebeurt zoiets heeft van: oh, arm paard, er is echt iets mis.
Ben er van overtuigd dat een paard daar misbruik van kan maken.
Dus iemand die een keer hard optreed en die ook echt duidelijk door heeft dat een paard als het wil een mens gemakkelijk aan kan, maar die wel respect toont en van z'n paarden houd.

Een mens met paarden vind ik zo'n persoon die overal een dierenarts bijhaalt en die een paard nooit uitdaagt om iets meer te doen als hij normaal doet, dus zeg maar als je normaal met het paard nooit hoger als 90 hebt gesprongen ook niet het lef heeft om de meter te springen.
Duidelijker kan ik het eigenlijk niet zeggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:52

voor mij is een paardenmens iemand met een zeer goed ontwikkeld al dan niet aangeboren gevoel om op de juiste manier met diverse soorten paarden om te gaan. Duidelijk, consequent, liefdevol. Met oog voor de verschillende noden van verschillende paarden, met oog voor hetgeen een paard communiceert. Met oog voor ziekte en gezondheid, oog voor voeren etcetera. Een paardenmens hoeft geen paard te hebben. Hij zij gaat ermee om. Een paardenmens heeft zelden echt problemen met onopgevoede paarden (tenzij van een ander), hij/zij is die problemen voor of pakt ze op tijd aan. Een paardenmens heeft geen paard dat door mensen heen dendert, of op voeten gaan staan, of de stal uitstormt. Een paardenmens hoeft niet te kunnen rijden. En al helemaal geen wedstrijden te rijden.

Ik sta op een pensionstal met een kleine 20 paarden. Daarvan zijn er vier paardenmens (inclusief de pensionhouder). De anderen hebben een paard. Dat wil niet zeggen dat die paarden het slecht hebben. Integendeel. Maar dat specifieke hebben die mensen niet. Sommigen van die mensen kunnen overigens wel weer behoorlijk goed rijden. Maar dat maakt ze geen paardenmens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:07

Dat vind ik een mooie omschrijving Ja