angela88 schreef:Natuurlijk bedoel ik niet dat je je paard als mens moet zien. Ik bedoel dat je het belang van het paard voor je eigen belang zet. Een paard mag het best fijn vinden om bij je te zijn, maar moet zijn eigen paarden-maatje hebben. Als je mijn tekst goed leest heb ik het er ook alleen over dat als je paard een keertje (of een tijdje) minder presteerd, je een oorzaak gaat zoeken, en hem niet de deur uitdoet en een ander paard koopt.
Heb ik je even niet begrepen, sorry...
kun je nog een discussievoerren wat prestatie is... is dat een sportprestatie of ook als je een recreatiepaard hebt en door de bossen hobbeld?
Ik sluit dan een (tijdelijke) blessure uit, kan me wel voorstellen dat iemand zijn/haar paard verkoopt/in laat slapen/over laat nemen door de verzekering als het een langdurige/blijvende blessure is (zonder of met een zeer kleine kans op herstel)
en ja dan praat je overr minder presteren ook al is het geen topsportpaard.
angela88 schreef:Wat je dochter zegt is natuurlijk ook waar: een paardenmens hoeft niet perse een paard te hebben, maar dat kan natuurlijk wel het geval zijn. En zo'n iemand (paardenmens zonder paarden) zal ALS hij wel een paard zou hebben, voor het paard gaan, en niet voor (alleen) zijn eigen prestaties.
er zijn langer paarden dan dat ik er ben.... en mijn gezin gaat toch echt voor de pony's...
paarden mens of mens met paarden heeft niets met eigen belang te maken... Als een paardemens een paard heeft is het ook een mens met een paard.
angela88 schreef:nb: het kan natuurlijk zijn dat je, na een aantal jaren, je paard verkoopt voor een paard met meer sportpotentie, maar als je een echt paardenmens bent, houd je wel contact met de volgende eigenaren van je paard. Hetzelfde geld voor als je de pony's ontgroeid bent en een paard koopt.
denk je dat?
echt niet.... als er een drachtige merrie verkocht wordt vind ik het leuk te weten wat het is geworden en hoe het eruit ziet.... voor de rest verkocht is verkocht.
Ze zullen maar minder goed voor je paard zorgen....
dat vind ik nu echt geen paardenmensen... ik zie het als een soort van wantrouwen naar de nieuwe eigenaar toe.
Wat als ik een paard van jou zou kopen, en ,in jouw ogen, er niet zo goed voor zou zorgen?
Ik bel alleen met de vorige eigenaar als er iets idioots aan de hand is, koliek, spontaan bijten.... om te weten of dat toch normaal gedrag lijkt te zijn.