Dan ondek je dat je 3 jarige luchtzuigt..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Dan ondek je dat je 3 jarige luchtzuigt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:46

Ik heb zelf onlangs een merrie gekocht die zou weven. En het is dat ik haar daar zelf op stal heb gezien, ze klom bijna tegen de muren omhoog. Maar anders had ik gedacht dat die vent die mij dat paard verkocht zwetste. Want ze weeft helemaal NIKS. Maar luchthappen doet ze wel eens.

Nou is dit een heel energiek paard en best wel heet. Ik probeer nu het volgende te hanteren: overdags zoveel mogelijk naar buiten, net als jouw haflinger. Van op zijn laatst 10.00 uur tot momenteel nog 20.30 uur 's avonds. Ook mijn paarden staan op een zandvlakte en ik geef ze 2 tot 3x per dag voordroog te eten om te voorkomen dat ze honger krijgen en aan het zand beginnen. s'Avonds als ze binnen komen zorg ik dat er een flinke pluk voordroog ligt en in de bak slechts een beetje brokken. Het is maar voor het idee. Want die brokken ben ik gaan afbouwen. Om 22.30 uur ga ik ze een laatste keer voeren, ook weer een beetje brokken (beker is kwart gevuld, zou staan voor 1/4e kilo) maar met weer veel ruwvoer. Zo kan ze doen wat paarden graag doen: eten. Met krachtvoer zijn paarden zo klaar, maar ruwvoer moeten ze lang over doen, dat scheelt een hoop verveling. Mogelijk is het een optie voor jouw haflinger. Het houdt de darmen ook goed in vorm en scheelt koliek. Eten gaat verveling tegen, het houdt ze bezig en ze blijven er rustig bij. Jouw haflinger heeft waarschijnlijk te veel energie, net als mijn merrie. Dus weinig tot geen energierijk voer geven (wat krachtvoer dus is), zodat ze zichzelf niet in de weg zit. Je kunt het eens proberen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 06:58

Gelukkig dat je hem het niet meer hebt zien doen! Wat heb je nu allemaal in de stal hangen en liggen?
Wij hebben ook een merrie die doet luchtzuigen, hebben we zo gekocht. Bij haar kregen we het er niet meer uit en hebben we een stroomdraad in de stal hangen. Werkt prima voor haar. Wel moet ik zeggen dat het een hackneymerrie is van 1.28m, vrij klein dus en daardoor heeft ze niet echt last van die stroomdraad, omdat die hoger hangt dan zij is. Voorkomt net dat ze haar tanden op de rand van de stal zet. Buiten heeft deze merrie nergens last van. Ze hapt dan wel naar lucht, maar krijgt niet hetzelfde effect als dat ze haar tanden ergens op zet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 07:13

Citaat:
ehm ik wil niet vervelend doen hoor Knipoog Maar met medicatie kun je het probleem wellicht verhelpen. Met een luchtzuigband en een lick-it steen etc. onderdruk je het daadwerkelijke probleem alleen.

Ik zeg hier niet mee dat je die dingen niet moet doen hoor, want die willen ook wel helpen. Maar feit blijft dat je paard dan nog steeds last heeft van zijn maag.

Heel vervelend dat je paardje dit nu is gaan doen. Ik hoop dat je een oplossing vindt.

Probeer toch je paard zoveel mogelijk met soortgenoten in een paddock te laten lopen met ruim voldoende ruwvoer (lees: uren knabbelplezier). Ik denk toch dat luchtzuigen veelal door stress veroozaakt wordt. Een van de groter stressors voor Nederlandse paarden is het voor paarden/groepsdieren totaal ongeschikte huisvestingssysteem: cellen. Eenpersoonshuisvesting voor groepsdieren is ongeschikt. Veel buiten, veel lopen en veel soortgenoten, dat is wat paarden nodig hebben om gelukkig te zijn.

Als dit op zijn huidige stal niet mogelijk is dan een andere stal zoeken, want luchtzuigen gaat niet over maar wordt erger.

In de Bit van deze maand staat een heel erg leuk artikel over groepshuisvesting: pag 80 en verder.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 07:22

stal ondeugden kunnen verschillende redenen hebben... Het kan door een medische reden komen ( bijv pijn), het kan door verveling komen, maar het kan ook een per ongeluk ontdekte hobby zijn.
Je paard is drie zei je... Dit is de leeftijd dat je paard tanden kan gaan wisselen... nou kan het zijn dat hij last heeft van zijn tanden en dus overal op wil bijten. Hij er toevallig achter het hele luchtzuigen kwam.
Er zijn al genoeg mogenlijkheden en oorzaken besproken, maar wat ik je eigenlijk aanraad ( als je de mogenlijkheid hebt) is om van kuilgras over te stappen op hooi met minder voeding. Hij moet dus een grotere hoeveelheid hiervan eten om voldoening te hebben en als hij dan bezig is dan zal hij minder snel gaan luchtzuigen.
Luchtzuigen kan een heel erg kwalijke zaak worden. Ik las dat je aan een band zat te denken, als je hieraan begint dan kan je paard er dus blijvend aan vast zitten. Probeer eerst dat hij afleiding heeft voordat je dramatische dingen gaat binden rond paarden...