Monty Roberts in 'Hart van NL' - straks

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Botervlieg

Re: Monty Roberts in 'Hart van NL' - straks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:09

Doorgewinterde NH-demogangers (en -beoefenaren) weten dat
denk ik wel, Apple.

Maar voor mensen met alleen de gemiddelde manegecultuur
als bagage is het uiteraard een ander verhaal. Pling

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:17

Dat denk ik ook BV Lachen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:46

Equinecoach schreef:
Goed, tussenschot of geen tussenschot, speciaal halster of niet, 'paardenpetjes' etc.... Merchandise genoeg. Niet meer dan gezonde bedrijfsvoering. Het feit dat er daar hekken bij de trailer stonden was o.a. om te voorkomen dat het paard toch ineens een run naar buiten kon nemen (zaal met veel mensen en toch wat rumoerig zo nu en dan, hoeft niet uit te maken, maar toch) naar buiten, over SPEKGLAD beton. Monty is amerikaan en het laatste wat hij wil riskeren is een vette schadeclaim tgv iets wat niet helemaal lekker ging...

Ik was zaterdagavond de hele avond aanwezig. Noblesse paardje, fantastisch! Uitermate amussant hoe MR de gedachten 'verwoord' van het paard, met nogal wat humor. Bottomline is; het is goed om eens kritisch te kijken naar de traditionele trainingsmethodes die nog door veel (te veel) trainers wordt gehanteerd. Er zijn andere wegen! Dat dat bij een aantal mensen ook niet meteen lukt, kan. Oefening baart nog steeds kunst.

Ik ben kritisch en heb de hele avond niets van dingen die 'zo gepland' waren gemerkt.
Diep onder de indruk was ik bij de 'case' van een 5 jarige grijze merrie. Met deze merrie kon eigenlijk alleen aan de hand gewandeld worden. Niets maar dan ook niets dulde zij. Na de 'Join up' kwam er een klein beetje vertrouwen en ontspanning in. Deze merrie wou geen bit in... Na wat spelen met een stokje met jam eraan en daarna z,n vinger met jam contstateerde MR dat dit dier in haar tong een litteken had, zo diep dat dit voor 50 % door was!
Voor de critici/sceptici onder ons: stel dat dit overdreven is, laten we er dan 25 % van maken.. Dan nog! Haar mond zat onder de littekens van allerlei schade. Geen wonder dat dit dier zo panisch op haar mond was.

Deze case was niet binnen een half uurtje opgelost maar de merrie was rustiger. De bazin zeer geemotioneerd. Minstens drie 'proffesionele' trainers waren de 'sport' aangegaan deze merrie te trainen.
Gelukkig krijgen deze twee (merrie en bazin) gedegen nazorg.
Tenslotte zei MR tegen deze merrie, met zachte stem en een doodstille zaal; Now, you go and get a life...

Ik weet niet of deze dame weleens op bokt komt, ik wens haar ontzettend veel succes!!

Kan je na een 5 min. durende compilatie van één case een gedegen mening vormen?

Hartelijke groeten, Bianca

Nee dat kun je niet Haha!
Daarom is het zo jammer dat er niet meer zendtijd aan besteed is Verdrietig

Tijdens een uitzending op de NDR een hele reportage gezien van iemand(opgeleid door MR) die deze problemen precies op dezelfde manier oplostte.
En de problemen komen voort uit het feit dat er steeds meer mensen met paarden zijn en die op een onduidelijke manier communiceren met hun dier.
Ze had de meest uiteenlopende paarden en eigenaren gehad en de meeste problemen op kunnen lossen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:16

Jongens!!!! Het is hier in 1 nachtje tijd verzand in een discussie over 5 minuten TV!!!!!
Ik ken Jules en weet dat het niet een dwinger/mepper is...wel een dressuurprikker (vaststelling geen kritiek) Die man zit zn hele leven al tussen de paarden en weet hoe je bepaalde problemen netjes op moet lossen. Ik vind HEM dus een dom voorbeeld...(van SBS6) deze meneer is competent genoeg om zn eigen problemen op te lossen.... beter was het (mi) geweest om een "groentje" te nemen met een groen paard.....

En of MT's way ook my way is......ach, ik gebruik van iedereen iets + mijn (hopelijk) gezonde verstand. Soms lost zelfs dat niets op en zul je er gewoon het beste van moeten maken.
Merchandising van welke partij dan ook, kan ik alleen maar goed vinden. MR verkoopt zn methode en JJ laa zien dat hij niet zo rigide is als veel van zijn geachte collaegae dressuurruiters en dat hij open staat voor andere wegen om Rome te bereiken.....

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:39

Citaat:
T@nj@ schreef: Overigens, welkom op Bokt Equinecoach!

Dank je wel T@nj@! Ik bekijk veel topics maar nu had ik toch eens zin om te reageren. Op de vraag die ik stelde of je, op een filmpje van 5 min. een mening kon vormen vinden de meesten van jullie dat dit niet kan. Iemand had geschreven dat het voor 'manege' volk nog 's leerzaam zou kunnen zijn. Ik deel die mening!

Helaas zie ik zoveel mensen om mij heen die paarden zó vanzelfsprekend nemen en het dier daarmee onnodig schade toebrengen, zowel emotioneel als fysiek. Terwijl een manege toch een eerste kennismaking met een paard / pony mogelijk maakt..

Tja, en dan krijg je idd een discussie over 5 min. TV... Ik vind dit onderwerp wel een discussie waard! Gelukkig zijn er wel steeds meer mensen die ook andere methodes gaan gebruiken om respectabel met hun paard / pony om te gaan.

Ik rijdt vanaf mijn 5e jaar en heb zelf in verschillende disciplines gewerkt. Vanuit wat ik daar ervaren heb ben ik het ook anders gaan doen. MR was voor mij een zeer welkome bevestiging toen ik ongeveer 5 jaar geleden z,n boek las.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:23

Ik heb zelf altijd dressuur gereden en gesprongen en heb jaren (vanaf 9 jaar) alles 'klassiek' gedaan. Lang geleden alweer mee gestopt omdat dit hét niet was voor mijn paard.
Ben toen naar andere manieren gaan zoeken, dit paard was ronduit vals en zoals we allemaal wel weten wordt een paard niet vals geboren maar gemaakt, daar moest ik toch het 'orginele' paard in terug kunnen vinden. Na veel boeken lezen (ook van MR, die heb ik hier uiteraard ook staan) en verschillende methodes naast elkaar gelegt te hebben en mijn eigen gezond verstand te gebruiken (waar het bij erg veel methodes toch uiteindelijk weer op neer komt) en dan vooral het klassieke wat mij was geleerd te laten varen ben ik met mijn paard aan de slag gegaan, het heeft echt jaren geduurt maar ik kan nu lezen en schrijven met hem, voor een vreemde kan het nog altijd een link paard zijn maar ik kan met hem door 1 deur en daar gaat het bij mij om. Het was bij hem dus duidelijk een uiting van angst en het gebrek aan vertrouwen, dat heb ik door een paar jaar intensief met hem bezig te zijn gelukkig allemaal weer boven weten te krijgen, voor mij is dit nu een heel fijn paard.

5 min. op TV kan je natuurlijk geen goed beeld van vormen, vandaar dat ik ook zo kritisch heb zitten kijken en dáárdoor vielen mij weer een aantal dingen op, dat is niet om de methode van MR onderuit te halen, integendeel. Ik heb dit opgemerkt omdat ik ook een beetje bang ben dat er een heleboel mensen (en dat zullen dan vooral de overbekende penny's zijn) na 5 min. tv kúnnen denken dat zij het ook wel 'even' kunnen doen bij de gevaarlijke hengst die op stal staat (geloof me, ik heb het meegemaakt) dus ik wil MR gewoon niet gaan verheerlijken en hoop dat als mensen daar interesse in hebben, zij zich ook echt zullen gaan verdiepen in zo'n methode en niet zomaar lukraak een paard door de bak gaan jagen om hem daarna naar de trailer te leiden, weer terug te meppen enz. Dier snapt er meteen niets meer van en het probleem zal alleen maar verergeren. (je moet ze de kost geven die denken een join up met hun paard te doen maar eigenlijk geen flauw benul hebben wat ze aan het doen zijn) het ziet er nl. zo makkelijk uit.

Maar ik ben het met je eens dat zo iets voor veel mensen een stukje inzicht kan geven hoe het ook ánders kan, jammer alleen dat er op de NL tv maar 5 min. aandacht aan wordt besteed....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:04

Ik ben zondagavond wezen kijken. Gister lag ik al op 1 oor toen SBS het stukje uitzond.

Wat ik ook gezien zou hebben zou voor mij geen afbreuk meer doen aan wat ik zondagavond allemaal gezien heb.

Ik verklaar die man niet voor heilig, maar wat hij met paarden doet, vind ik heel erg goed.

Zoals ik al in een ander topic schreef.............er zijn mensen die met gezond verstand omgaan met paarden en niet tegen dit soort problemen aanlopen.
Er zijn genoeg mensen (en ik denk wel meer dan de helft van paardrijdend Nederland) die zichzelf zooooooooooooo geweldig vinden dat ze met plezier het paard de trailer op rammen.
Oh, wat zijn we toch weer stoer.

Over het algemeen ben ik van mening dat alles te maken heeft met respect van het paard voor de ruiter en andersom. Niet anders.
Degene die dingen met geweld oplossen moeten nog maar eens gaan nadenken of ze niet beter kunnen gaan boksen of zo.
Mensen die alles van hun paard pikken kunnen maar beter een carriere ambieren als perfect kantklosser, want dat is ook vragen om ongelukken.

Ik zou zeggen, gebruik je gezonde verstand en daar kom je al een heel eind mee!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:09

Op de avond zelf deed MR ook niets anders dan benadrukken dat het tijd kost om iets dergelijks te bereiken en dat je ook vooral de tijd er voor moet nemen.

Zelf gaf hij ook aan dat hij met bijv het schimmeltje meer tijd had willen hebben en dat het niet in 1 avond opgelost is.

Ook over het halster gaf hij aan dat het geen wondermiddel is en dat je eerst goed moet oefenen bij gewone makkelijke paarden voordat je naar een probleempaard toe gaat.

Maw, MR brengt zn boodschap zorgvuldig. Hopelijk wordt dat ook opgepikt door 'de penny's die nu naar de gevaarlijke hengst op stal gaan'.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:13

Was maar een voorbeel voor de pennys die er dus niet geweest zijn en alleen die 5 min. hebben gezien en dus de hele uitleg er niet bij hebben gehoord.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:33

Dat risico zit er idd in ja Haha!.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:37

Equinecoach schreef:
Ik weet niet of deze dame weleens op bokt komt, ik wens haar ontzettend veel succes!!
Hartelijke groeten, Bianca

ja zet zit ook op Bokt....zie VvdD topic Monty

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:54

Ik heb het ook gezien Lachen.
Was namelijk bij klasgenootje haar werk en hadden het er wel vaker over gehad dat hij niet wou laden enzo Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:45

ik denk dat mr best wel een slimme meneer is met een eieren geduld
en daarbij helder nadenkt , kijkt naar het paard en de reactie , ontiegelijk veel ervaring heeft ondertussen , en daardoor bepalde dingen veel eerder inziet als anderen

de 5 minuten tv , nee daar was ik niet van onder de indruk
maar denk dat hij door zijn ervaring en geduld dingen veel sneller voor elkaar krijgt dan "anderen"

ik heb hier geen trailer staan en 15 minuten om er een paard in te krijgen (huur trailer)de trailer stond voor de deur op de open bare weg

paardje wou ook niet en sprong naast de plank , dus verschillende keren aangelopen en weer omgedraaid uiteindelijk dus wel een lijntje achter zijn kont gehouden en binnen 5 minuten na aankomst vd trailer stond meneer er in , ok niet een super moeilijk te laden paardje dus maar wel met tegen zin , als het mijn eigen paardje was en had eigen trailer gehad had ik der zeker op geoefend ,en op exact de zelfde manier als wat ik zag van mr(zo doe ik dingen ook vaak met mijn zoontje en met andere aspecten hier met de dieren thuis en het werkt Haha! ) , maar in de praktijk lopen dingen vaak anders , slim nee , natuurlijk niet , maar het is nu aan de eigenaren om dit te oefenen

ben zeker niet van mening dat ik vergelijkbaar ben met laat staan beter dan mr bij lange na niet , maar de 5 minuten tv deed m dus niet echt of eigenlijk echt niet tot zijn recht komen ,