Monty roberts was echt zooooo gaaaf!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan

Re: Monty roberts was echt zooooo gaaaf!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:54

Ik ben zondagavond geweest (met fransje23) en ik vond het een hele leuke en interessante avond.

Ik heb op wat Parrelli demonstratie's en een Hempfling video na, me weinig met Natural Horsemanship bezig gehouden. En ging ook een beetje met de instelling: Monty Roberts is niet wekelijks in Nederland, dus laat ik maar eens van de gelegenheid gebruik maken, naar de "voorstelling".
Hoewel er uiteraard wel degelijk commerciele aspecten naar voren kwamen, was ik behoorlijk onder de indruk. Behalve zijn bijzondere gave met paarden, kan Monty Roberts zeer duidelijk en boeiend vertellen.
Op zondag kwam er als eerste een zwarte merrie in de roundpen, die voor het eerst een zadel en ruiter op haar rug kreeg. De merrie was onervaren, maar accepteerde alles zonder problemen. Vervolgens kwam er een vreselijk brutaal hengstje aan de beurt, waarvan de eigenaresse maanden bezig is geweest om hem te vangen uit de wei. Als derde een appaloosa merrie, die bij de eigenaresse ging liggen als ze haar wilde opzadelen en niet stil wilde staan bij het opstijgen. En als laatste een erg leuke bonte merrie, die de trailer nooit in wilde en nu binnen 20 minuten bijna de trailer in rende.

Ik moet zeggen, dat ik de Monty Roberts artikelen niet zo overdreven duur vind als bijvoorbeeld de Parrelli spullen.
Al met al een boeiende avond!

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:33

Ik ben ook zaterdag geweest en vond het helemaal super. 3 van zijn boeken had ik al, en heb nu zijn laatste in Nederland verschenen boek: 'from my hands to yours' ook meteen gekocht en laten signeren.

Er straalt zo'n enorme rust van die man uit, en ik moest ook heel erg lachen om de conversaties die hij voor ons even vertaalde met het trailer laden: 'Please Mr. Roberts, let me go on the trailer' No, you can't go in the trailer'. Echt lachen !

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:40

ja hij zat vol grapjes Haha!
en die van elke moeder weet waar ik mee bezig ben vond ik ook een goeie!!!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:43

cowboyberend schreef:
ja hij zat vol grapjes Haha!
en die van elke moeder weet waar ik mee bezig ben vond ik ook een goeie!!!

Haha ja idd, en toen die zwarte merrie (van zondag) zo met haar hoofd ging zakken direct nadat hij dat zei": Ah, she read my book Haha! "

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:48

hmmmm dat grapje had ie zaterdag ook al Tong uitsteken

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:48

Of heeft hij haar boek gelezen?
Dat grapje had hij zaterdag in de voorshow en tijdens de echte show gemaakt. Zal er wel standaard ingebakken zitten, maar wel iets om over na te denken.

Zoals hij nog meer stof tot nadenken heeft gegeven.

Ik vind het alleen jammer dat hij zegt dat hij een non-profitable organisation is terwijl een 2-daagse cursus 360 euro's moet kosten. Waarom zo duur dan?

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:58

ja maar al zulk soort dingen kosten veel geld...
je moet rekenen dat die opleiding ook veel kost , de huur van een bak en zo komen er nog veel dingen bij!

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:02

Mathilde, ik wilde je even zeggen dat ik het echt heel goed van je vindt dat je hebt gevochten voor je paard! Ik kan me voorstellen dat veel mensen het al veel eerder hadden opgegeven...

Gelukkig is ze nu goed terecht gekomen en ik vind het fijn om te horen dat de verandering (ze was natuurlijk niet zo lang bij Monty Roberts) nu nog merkbaar is.

Wat ik zelf erg ontroerend vond om te horen (en te zien) was dat Monty zei dat ze duidelijk erg haar best deed om haar eigen angst opzij te zetten voor hem omdat ze eindelijk iemand had gevonden die haar begreep, die 'verstond' wat ze had te zeggen. Dat al haar agressieve gedrag eigenlijk haar manier was om zichzelf te beschermen (logisch eigenlijk).

Ik zou het ook erg leuk vinden om meer van je te horen, hoe het met haar (en jou) gaat nadat er verder met haar wordt gewerkt in mei.

Alle lof voor jou en je kunt merken dat iedereen (alle 2800 mensen zaterdag) ontzettend met je hebben meegeleefd!!!

Babs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:04

Mathilde,

Heel veel sterkte met je merrie. Niemand zal haar snel vergeten denk ik. Heftig! Ga je nog stappen ondernemen t.o. wie haar dit heeft aangedaan?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:19

Kkkaren schreef:
Mathilde, ik wilde je even zeggen dat ik het echt heel goed van je vindt dat je hebt gevochten voor je paard! Ik kan me voorstellen dat veel mensen het al veel eerder hadden opgegeven...

Gelukkig is ze nu goed terecht gekomen en ik vind het fijn om te horen dat de verandering (ze was natuurlijk niet zo lang bij Monty Roberts) nu nog merkbaar is.

Wat ik zelf erg ontroerend vond om te horen (en te zien) was dat Monty zei dat ze duidelijk erg haar best deed om haar eigen angst opzij te zetten voor hem omdat ze eindelijk iemand had gevonden die haar begreep, die 'verstond' wat ze had te zeggen. Dat al haar agressieve gedrag eigenlijk haar manier was om zichzelf te beschermen (logisch eigenlijk).

Ik zou het ook erg leuk vinden om meer van je te horen, hoe het met haar (en jou) gaat nadat er verder met haar wordt gewerkt in mei.

Alle lof voor jou en je kunt merken dat iedereen (alle 2800 mensen zaterdag) ontzettend met je hebben meegeleefd!!!

sluit me hier helemaal bij aan!!!!!!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:37

Ik lees net hier op Bokt dat Monty Roberts straks bij Hart van Nederland op SBS6 komt.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:52

Normaal ging ik zaterdag ook kijken, maar ik was ziek en lag met 38°koorts in m'n bedje Boos!.

funstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:03

Ik ben zondag geweest en nog wel als vip gastik had meegedaan aan de prijsvraag en had 2 kaarten gewonnen Haha! Haha!
we moesten er om 16,30 a 17,00 uur zijn bij binnen komst kregen we wat te drinken en daarna een buffet dat was heel goed .
daarna moesten alle prijswinnaars met Monty roberts op de foto, ik stond gelijk naast monty, Haha! daarna kregen we een brief met daar in een waardebon voor een jas met cap van havens,
daarna zijn we naar de grote hal gegaan waar een vip/sponsor tribune was.
we zaten op de eerste rij in het miden
we kregen een priveshow en daarna de grote show.

ik vond zeer indrukwekkend wat hij allemaal liet zien.
hij heeft op mijn een grote indruk gemaakt.
ik heb het boek en dvd van hem met mooi gesigneerd door hem Haha!
en het Dually halster en de longeerlijnen.
het was een avond die ik niet snel zal vergeten.

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:18

Ik heb net gekeken op SBS, en kippevel rolde over mijn lijf toen Nobless de trailer instapte, heb zijn boek ook gelezen, en zijn manier van denken spreekt me enorm aan, commercie zit er altijd aan vast, maar ik kijk altijd of de kern oke is, en ik denk dat die zeker goed is.
Wat baal ik dat ik er niet bij was dit weekend, had dit graag allemaal live willen zien.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 01:44

hoi

ik had al een bericht gepost op uit het zadel maar er niet aan gedacht om hier te kijken Bloos

ik vind die man zo gaaf !!

de rust die hij uitstraald is ongelooflijk

ik ben zondag gaan kijken en het spectaculairste vond ik dat bont paard dat na 20 minuten de trailer in rende

MATHILDE : ik heb spijt dat ik jouw paard niet heb gezien want ik heb zelf een paard dat door trainers bij verschillende vorige eigenaren mishandeld is geweest en ook mijn paard was erg agressief
hij beet en schopte als een gek en ook ik dacht in het begin dat dit dominantie was maar eigenlijk vertoonde hij dit gedrag door angst
iedereen verklaarde me gek toen ik dit zei want nee hoor dit was gewoon een agressief paard en geef hem maar eens goed een mep als hij slaat of bijt en daardoor werd het erger en erger
toen ik besefte dat het angst was en met hem op een andere manier omging ( parelli, emiel voest enz ) ging het steeds beter en beter
ook ik voelde me schuldig dat ik de eerste jaren mijn paard niet begreep maar je hoeft je echt niet schuldig te voelen want uiteindelijk hebben zowel jij als ik verder nagedacht en naar ons paard geluisterd en het dus op een andere manier aangepakt dan iedereen adviseerde
ik wil je daar voor feliciteren want ieder ander had het allang opgegeven , maar jij niet je zette door en luisterde naar je paard !!!
hou je ons op de hoogte hoe het verder met haar gaat ?

ik ben zo blij dat ik naar monty zijn show ben geweest want ik heb er veel van geleerd , die man is geweldig OK dan!

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:44

Heej allemaal,

Ik ben zaterdag ook naar Monty geweest.
Had al veel over hem gehoord en zijn boek 'de man die naar paarden luistert'gelezen. Was hier al erg van onder de indruk.

Om het nu in het echt te zien was echt fantastisch!
Vooral hoe hij met die mishandelde merrie omging, was geweldig. Zo mishandeld en toch weer vertrouwen krijgen vond ik mooi om te zien.

Hoe hij met de paarden omgaat is voor iedereen een aanrader Haha!

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:55

P.S. Mathilde,
Ik wens je veel succes en sterkte met je paard en hoop dat ze het vertrouwen weer terug kan krijgen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:20

Ik vraag me af of er misschien ooit een ongelukje is gebeurd met die merrie dat haar tong gehalveerd is. Want wat is nou het nut van die tong afsnijden? Waarom zou iemand een paard zo mishandelen (behalve als die ziek is in zijn kop)? Ik vraag me ook af of die eigenaresse gaat proberen te achterhalen wie dat gedaan heeft. Ik zou dat namelijk doen en een verklaring eisen als ik de persoon in kwestie zou vinden. En hem misschien ook wel een fikse dreun voor zijn kop verkopen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:31

Ik bne niet geweest, wel heb ik al zijn boeken gelezen, behalve hoe je zijn theoriën op de mensen om je heen toepast. Shyboy vind ik vooral een heel mooi verhaal. echt knap werk wat die man levert.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:01

gohhh...
ik kom heel vaak op de boerderij tegenover annemarie, en ik heb echt nooit geweten dat ze met dit soort dingen bezig was..
wat leuk ..
ik kom echt snel een keertje kijken hoor annemarie.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:28

Mathilde schreef:
Moira is dus mijn paardje en ik wil iedereen graag even antwoord geven.

.....

Al met al heb ik er zelf ook veel van geleerd en ben ik ervan overtuigt dat het goed komt met haar.

Mathilde, fijn om wat van je te horen, mijn vriendinnen en ik hebben het nog veel over je paard gehad dit weekend. We waren erg onder de indruk. Heel veel sterkte verder en veel succes in mei!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:32

Monty Roberts was zeker gaaf!! We zijn echt onder de indruk van de man en zijn manier van werken.
Wij zijn met ons (ex) paard gegaan, op de zondag, hij werd uitgekozen om zadelmak gemaakt te worden, tijdens de VIP-show- funstables jij moet hem dan gezien hebben!
Valley, een bijna 3-jarige zwarte ruin, hij werd uitgekozen uit 9 paarden die deze dag zouden komen, de merrie die ook zadelmak gemaakt zou worden, kwam in de avondshow.
Ik zeg ex-paard omdat hij eerst van ons was en 1,5 maand geleden door een vriendin van ons gekocht is, maar ik had Valley in november al opgegeven via onze vrouwelijke hoefsmid. (hele toffe meid!)

We waren behoorlijk zenuwachtig we hadden 6 vrijkaarten gekregen, 1 voor Anouk, 1 voor mij, 1 voor mijn dochter Stephany, 1 voor Rosalie (Barley-Queen hier op Bokt) en nog 2 voor degene die ons met de trailer bracht met zijn vriendin.
Toen we daar om 12.00 aankwamen werd Valley op stal gezet, en wij naar binnen, daar ontmoeten we Monty Roberts al en de mensen die hem bijstaan in de ring.
Op 13.30 ging hij de eigenaren van de 9 paarden welke gekomen waren
uitleggen wat de bedoeling was, hij vertelde overigens ook over de merrie van de avond daarvoor (Moira), je merkte dat hij nog "boos"was dat er trainers zijn die een paard zo mishandelen....
Alle 9 paarden moesten 1 voor 1, 4 minuten in de ring komen, de eigenaar moest vertellen wat het "probleem" was Monty maakte aantekingen en Dan, de man die ook meehielp (hij zag er uit als een jongen, maar is al een man van 32 jaar! zou je niet zeggen uit de verte)
liet de paarden lopen in de ring.
Daarna koos Monty de paarden voor die avond en legde ook zijn keuze uit.
De paarden die niet aan bod kwamen werden toch voor de show even apart door hem genomen.
Wij natuurlijk helemaal blij dat Valley in het VIP-uurtje zadelmak gemaakt zou worden....is natuurlijk geweldig!!!

Wat een geweldige man is Monty Roberts, zijn uitstraling, de rustige uitleg die hij gaf, de vragen die je kon stellen, hij is ECHT goed, absoluut niets van fake of wat dan ook, prachtige en pure man.
Bij die 9 paarden zat ook een 3-jarige doodsbange (prachtig dier) merrie (van Goodtimes) paard brieste alleen maar (stond in de stal naast Valley en je zag al hoe bang ze was) en Monty is er voor de show nog een tijdje mee bezig geweest, paardje was zwaar mishandeld door de fokker (als jaarling), hij vond haar te trots en ze had 3 weken geen bix gehad en was geslagen, toen de eigenaren bij hem kwamen voor een paard, hebben ze haar meegenomen, paard had een centimeters dikke laag mest op haar lijf, ze hadden haar nu 2 jaar en nog nooit een hoefsmid of wat dan ook kon er aan komen, zo bang was de merrie....zij hadden nog 4 andere paarden aan huis en hun eigen zoon was hoefsmid (kun je nagaan!)
Ik heb echt met tranen in mijn ogen gezeten hoe MR met haar omging en haar uiteindelijk wat rustiger kreeg, heel ontroerend om te zien.....hij heeft ook nog een tijdje met de eigenaar gepraat en vertelt wat ze moesten doen, hij verwachtte wel dat het goed zou komen, maar dan zou zeker wel 1 a 2 jaar duren!

En die Annemarie, wat een leuke spontane vrouw is dat, ze is geknipt voor dit werk, ze komt heel goed en zeer spontaan over! Petje af hoor!!!

Wat heb ik veel geleerd zeg afgelopen zondag, 9 paarden in de ring gezien, problemen aangehoord, oplossingen die zijn aangedragen, onze eigen (ex) ruin in de ring terwijl 600 mensen toekeken, echt ik ben er nog van onder de indruk...

En zoals MR zelf zegt, ik train hier geen paarden, maar ik geef een aanwijzing(en) hoe WIJ met zijn allen met paarden moeten gaan trainen, ...geen geweld, respect voor je paard, en vooral veel kijken en luisteren naar je paard, dan ga je zijn lichaamstaal ook begrijpen en kun je op een hele positieve manier met elkaar communiceren....

Ik zal wat foto's plaatsen, we mochten eigenlijk niet flitsten wanneer de paarden erbij waren, toch een stuk of 4 gemaakt, maar van vage kwaliteit, gelukkig krijgen we nog mooie foto's opgestuurd door Annemarie, welke prof fotografen gemaakt hebben....
Valley bij ons:
Afbeelding

Monty Roberts met Anouk (nieuwe baasje van Valley)
in de middag voor de show
Afbeelding

Spullen die Monty gebruikt, eigenlijk heel simpel en normaal:
Afbeelding

Stephany (mijn dochter), Rosalie (Barley Queen) en MR
Afbeelding

VIP-show, join up van Valley
Afbeelding

zadel ligt erop:
Afbeelding

Dan (de student) loopt er naar toe:
Afbeelding

En ja...voor het eerst een ruiter op Valley (JIPPIE!!)
Afbeelding

Wanneer de mooie foto's er zijn plaats ik ze nog wel!
We hebben een geweldige dag gehad, zal ik nooit vergeten!!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:52

Wow Stephany... Valley is uitgekozen en 'zadelmak' gemaakt! Tof hoor! Ik wil ook wel eens naar een 'show' lijkt me erg indrukwekkend!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:12

Sam, het is absoluut indrukwekkend! Wanneer je de kans ziet, zou ik je zeker aanraden om naar een van zijn shows/clinique toe te gaan!

Het is natuurlijk geen training, maar een "handvat" wat hij aanreikt voor de eigenaren en voor het publiek, wanneer hij de paarden ECHT traint heeft dat veel meer tijd nodig, dat vertelde hij ons ook....het is niet zo van " ohh mijn paard is bij MR geweest en nu is hij zadelmak of geeft hij voetjes of is hij niet bang meer", zo werkt dat natuurlijk niet, je moet zelf als eigenaar zijnde aan de slag met je paard, constant herhalen en als je het op deze paardvreindelijke manier doet, krijg je zoveel gedaan van en bij je paard en daardoor ook zoveel positiviteit terug.... Lovers

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:37

Desiree schreef:
Ik vraag me af of er misschien ooit een ongelukje is gebeurd met die merrie dat haar tong gehalveerd is. Want wat is nou het nut van die tong afsnijden?

Ik weet natuurlijk niet of het op Moira van toepassing is, maar ik heb ooit op de BBC gezien dat men bij gestolen paarden de tatoeage uit de tong snijdt, dus dat zou een reden kunnen zijn. Verdrietig