Gemeen rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Troeta

Re: Gemeen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:11

2 zwepen???? Erg apart...

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:38

Nou ja piep jong hij 6. Maar hij heb zelf nog al een koppie er op zitten. Hij is heel erg dominant. Klopt belonen is zeker heel erg belangrijk. Maar af en toe heeft hij echt even een kader nodig, anders walst hij over je heen. (been????? nooit van gehoort, moet ik hier op reageren nou euhhhh steigeren dan maar)
Beetje uit proberen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:22

sorro1 schreef:
Nou ja piep jong hij 6. Maar hij heb zelf nog al een koppie er op zitten. Hij is heel erg dominant. Klopt belonen is zeker heel erg belangrijk. Maar af en toe heeft hij echt even een kader nodig, anders walst hij over je heen. (been????? nooit van gehoort, moet ik hier op reageren nou euhhhh steigeren dan maar)
Beetje uit proberen.

oke, ik dacht dat 3 of 3,5 jaar bedoelde Haha! als hij 6 is mag hij het wel een keer begrijpen

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:24

Ik vind het jammer dat mensen hier zo sterk reageren op bepaalde hulpmiddelen.
Ik gebruik zelf bijvoorbeeld vaak een spoortje maar dat is dan omdat het paard heel lui voor het been is (10 keer been nog geen reactie als ik zonder rijd) en ik door een operatie aan mijn been minder kracht heb.
Als je hiermee weet te rijden vindt ik het geen probleem als je met sporen of zweep of slof rijdt.
Maar als dat meisje inderdaad zo rijdt als de ts dat zegt vind ik het niet kunnen.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:27

Troeta schreef:
2 zwepen???? Erg apart...

Apart?
Als je ze goed weet te hanteren is het alleen maar handig.
Ziet er misschien wat overdreven uit, maar ik vind het nogal een kromme beredenering: één zweep is normaal, en twee is zielig.
Je gebruikt toch ook niet één been met rijden omdat twee zielig zou zijn?
Je hoeft de zweep niet over te pakken en kan ze beiden gericht gebruiken om bijv. je kuithulpen te ondersteunen.
Lijkt me verder overbodig om te vermelden dat 'met twee zwepen erop los slaan' belachelijk is.

S&T + slof lijkt me idd wel wat teveel van het goede...

TS: goed dat je erop af bent gestapt. Jammer dat je niet het gevoel hebt dat ze daadwerkelijk iets met je commentaar doet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:13

Rest nog 1 vraag Haha! :

Hoe lukt het dat meisje in vredesnaam om een trensteugel + stangteugel + slofteugel + zweep vast te houden?

Of heeft ze behalve grote sporen ook grote handen?

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:18

Ja dan zal ze wel grote handen hebben Haha!
@ Fjordygirl: er wordt hier niet zo heftig gereageerd op hulpmiddelen in het algemeen, er wordt gereageerd op S&T met slof en sporen met scherpe wieltjes in combinatie met meppen met twee zwepen.
Twee zwepen is niks mis mee, zolang je weet hoe je ze moet gebruiken. Ik rij zelf ook met wieltjes en deze zijn vaak een stuk milder dan stang-sporen.
Over die opmerking dat je die hulpmiddelen gewoon nodig hebt bij Z dressuur; ik weet niet of iemand de foto's heeft gezien van Arnd Bronkhorst tijdens de Olympische spelen, daar reden ontzettend veel dressuur ruiters / amazones hun paarden elke dag (buiten de ring natuurlijk) op een simpele trens.
Goed dat je erop af bent gestapt, jammer dat er altijd zo'n mensen tussen zullen zitten die hun paarden zo de vernieling in helpen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:35

Stennisje schreef:
Rest nog 1 vraag Haha! :

Hoe lukt het dat meisje in vredesnaam om een trensteugel + stangteugel + slofteugel + zweep vast te houden?

Inderdaad...toen ik het eens doorlas...die heb gewoon handen als kolenschoppen (spreekwoord)...kan toch niet?? ja dan heb je tussen elke vinger een teugel Knipoog

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:45

Stennisje schreef:

Slof onder de pink, trens onder de ringvinger, stang onder de middelvinger.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:00

Dan zal de fijne afstemming wel niet zo fijn meer zijn Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:11

dit lijkt me niet echt een RT discussie, ik verplaats het naar PP

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:13

Lielle schreef:

Wouter24 schreef:

Rijtechnischer dan dit kan bijna niet hoor Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:31

Wouter24 schreef:
Wouter24 schreef:Slof onder de pink, trens onder de ringvinger, stang onder de middelvinger.

En niet te vergeten: de 2 zwepen Clown

hahahaha! Ik vind 1 zweep al ontzettend irritant om mee te rijden, laat staan 2 zwepen van 1,50m Haha!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:33

Als het echt zo erg was vind ik het wel erg zielig voor dat paard, serieus.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:35

Parcival schreef:
Ik weet dat er al topics zijn over dit onderwerp, maar ik wil toch nog even kwijt wat ik vorige week heb gezien.
Ik was op een stal bij een vriendin van me en daar was een meisje in de bak aan het rijden. Ze had een mooi groot, zwart paard. Het viel al meteen op dat ze reed met stang en trens plus slofteugel, en dat ze daarmee het hoofd helemaal op zijn borst had getrokken. Verder had ze twee lange zwepen bij zich en werkelijk enorme sporen aan. Die bleken naderhand ook nog eens scherpe wielen te hebben.

Met 2 zwepen rijden zie je bij de hogere dressuur zie je wel eens vaker. Het is verplicht om met sporen te rijden vanaf de M, en die wieltjes, het lijkt zielig, maar dat valt wel mee anders mochten ze heus niet gebruikt worden.
Citaat:
Ze hield constant haar paard in elkaar getrokken met die stang en die slof, terwijl ze ondertussen de hele tijd zat te prikken met haar sporen en tegelijk bij te tikken met die zwepen. Echt hoor, de sporen had ze constant aan het paard liggen, af en toe stak ze haar benen af en drukte beide sporen er hard in. En steeds maar meppen met die zwepen.

De stand wordt meestal wel strak getrokken en het zal wel meevallen, anders komen ze meestal niet in het Z Of ze heeft er zeer lang over gedaan. Wie weet was ze gewoon met een training bezig en moest ze streng zijn voor het paard??? Ik heb het zelf natuurlijk niet gezien dus kan ook niet precies oordelen of zit zielig was of niet.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:02

Wouter24 schreef:
Lielle schreef:

met de nadruk op technisch Haha!

ik vind al die hulpmiddelen apart of met twee, enfin ja, als ze maar gedoseerd zijn niet erg. maar om alles nu te combineren? twee zwepen: normaal, niet erg, sporen met wieltjes: zolang je niet voortdurend loopt te prikken zoals zij doet, niet erg, gebruik normale beenhulpen, een slof: als je weet hoe het te gebruiken, geen probleem stang en trens: is in principe geen hulpmiddel eerder iets erg verfijnd in mijn ogen, maar als ze die stang strak trekt, wil ik dat paard zijn mond niet zien.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:09

Ik zie ook neit hoe ze dat zou kunnen doen.

Oke met stang en tres teugels gaat nog een slof erbij moet nog net kunnen. Echt fijne hulpen geven kan je dan al niet meer en dan ook nog in beide handen een zweep!

Sorry als het echt zo is vind ik het heel apart maar vind het maar een raar verhaal.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:48

Wouter24 schreef:
Lielle schreef:

Wouter24 schreef:

en zeker met die zwepen er nog bij *LOL* Maar ik laat het toch maar hier staan, er wordt ook best veel over paarden gepraat Haha!

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 13:39

Stennisje schreef:
Rest nog 1 vraag Haha! :

Het was toch echt zo !
Slof onder de pink, stang onder de ringvinger en trens onder de middelvinger. En dan in de hand de zweep.
Ze had op zich vrij normale handen volgens mij.

Een bijkomend nadeel was dat steeds als ze met die zwepen mepte, ze hem in zijn mond trok. Hoewel ze de teugels sowieso al superkort had.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:54

MissSisa schreef:
[en die wieltjes, het lijkt zielig, maar dat valt wel mee anders mochten ze heus niet gebruikt worden.
[/quote]

Beetje kort door de bocht, er zijn meerdere dingen die gewoon te pas en te onpas verkocht en gebruikt worden, terwijl het wel degelijk martelwerktuigen zijn ( in de handen van de verkeerde ruiter dan, maar helaas zit er geen slot op de stellingen voor onkundige ruitersl )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:20

Ik denk dat het rijden met stang en trens en slof en 2 zwepen en dan sporen met wieltjes alleen maar getuigd voor de rijkunst van het meisje.

En die rijkunst stink. Hewt gaat er niet om dat het paard het niet zou kiunnen het gaat erom fat het meisje het niet kan en het paard zeer duidelijk hindert.

Al die dingen zijn bij een goed doorgereden paard niet nodig, geen stang en trens geen slof. De sporen met wielen okee, ik rijd zelf ook met het sonnenrad. Wat ik bedoel is als je er zoveel hulp middelen voor noddig hebt om hem er voor bij te krijgen en achter eronder waar ben je dan mee bezig?

Dat meisje moet maar terug naar de basis.

Eens komt de dag dat ze de wedstrijdring in moet en daar zijn 2 zwepen en slof niet geoorloofd.
En ja de toppers rijden hun paard thuis vaak genoeg op een simpele trens dat moet ook kunnen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:30

Als je zo een paard aan het been moet krijgen, vraag ik me af waar het mis is gegaan in de training.
Of als dat ineens is gekomen, of dat komt omdat het paard overvraagt word in zijn kunnen, ergens pijn heeft.
Want zo een paard rijden vind ik niet logisch.
Het eerste waarmee je bij een jong dier aan de slag gaat, is het leren direct reageren op het been.
je mag dan hopen dat dat in het Z wel voortaan moet kunnen.
dat je daar een spoor of wat ook als hulpmiddel wilt, dat kan, maar zo?
dan krijg ik toch echt twijfels in de kunde van de ruiter en vraag ik me af hoe ze de andere klasses door gekomen is.

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 07:56

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties.
Ik zag dat meisje gisteren weer "rijden" en helaas, ondanks wat ik vorige week gezegd heb tegen haar, nog steeds met al die hulpmiddelen.
Het is echt geen pretje om zo'n meisje die lange sporen met scherpe wielen in haar paard te zien hakken, en dat constante gemep met die zwepen is ook niet fijn om te zien en te horen.
Ik vind het erg gemeen om een paard voorwaartse impulsen te geven (met die sporen en zwepen), terwijl je hem aan de voorkant vast houdt, sterker nog, volledig in elkaar trekt.

En dan komt ze na het rijden de kantine in, met haar lakleren Cavallo laarzen en die grote rammelsporen. Vervolgens begint ze te klagen dat hij zo slecht aan het been is, en dat ze steeds maar scherpere sporen om moet doen om hem voorwaarts te houden. Gek he ?!?
Als dan een ander meisje tegen haar zegt: "moet je kijken wat je nu al voor mega-sporen om je laarzen hebt", dan praat ze erover heen.
Ik heb echt medelijden met haar paard.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:01

Erg gewoon. Ik zou haar te kijk hebben gezet ten over staan van ieder een en eens opgesomd hebben wat ze ongeveer allemaal verkeerd had gedaan.
Maar ja, als je bij ons zo rijd was je er alllang met paard en al op de kop uigevlogen. Dat wordt echt niet getollereerd. Kan ook niet want de winkel kijkt uit op de binnenbak, mooie reclame is het dan niet als er een zo rijd.

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:28

kom op mensen !
voor een keer ga niet lopen uitzoeken wat er allemaal nier waar zou zijn...en wat ze zou hebben verzonnen ...
haar verhaal kan kloppen met wat dingen die verzonnen zijn so what ??
doet iedereen wel eens...ga nu niet zo lopen te doen...

als het echt waar is vind ik het erg grof allemaal....de manier waarop ze haar paard rijd...
ik had er iets van gezegt... Sigaar Haha!