Kermispony's zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re: Kermispony's zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:43

Je kunt je afvragen wat er nou precies zielig is:

De kermispony's lopen niet altijd de zelfde rondjes. Een kermis staat hooguit een week op een lokatie, daarna verhuist hij naar een andere plaats. Een ander rondje dus, in een andere omgeving.
Manege pony's lopen vaak dag in dag uit in dezelfde bak, zelfde omgeving, zelfde pony's in de bak, jaar in jaar uit.

Zielig al die vervelende kinderen? Valt best mee, meestal hebben de pony's geen bit in, loopt er iemand mee, of worden ze iig goed in gaten gehouden. Terwijl in een manege de kinderen er zelfstandig op zitten, met bit, met al het getrek en geduw van dien. Die kinderen proberen te sturen, aan te drijven enz. terwijl de kinderen op kermis pony's dat vaak niet weten, en dus meestal wel stil zitten, en daarmee de pony dus niet in de weg zitten.

De hele dag lopen? Valt best mee. Meestal worden de pony's tussendoor gewisseld. Terwijl de kermis afgebroken moet worden, er naar een andere lokatie gereden moet worden, en weer opgebouwd moet worden (hier gaan zo'n 2/3 dagen overheen, afhankelijk van waar je heen moet, en wanneer er weer opgebouwd kan worden) hebben de pony's rust.
Deze pony's zijn het gewend een poosje te lopen, ze hebben conditie. Terwijl er genoeg recreatie paarden zijn die de hele week op stal staan, en vervolgens in het weekend ineens 3 uur over de hei moeten crossen. Die hebben elke week spierpijn.

De kermis stopt in winter, vaak zo'n 3/4 maanden, verschilt per kermis. Dan gaan de pony's meestal op het land. Terwijl manegepony's vaak niet eens weidegang krijgen.

Kermispony's hebben vaak een sociaal leven omdat ze bij elkaar in de trailer staan, meestal los (als er niet gereist word natuurlijk). Manege pony's zien elkaar vaak alleen in het gangpad en in de bak, en misschien vanuit hun stal.

Luide muziek? Zoals al eerder genoemd, de pony's wennen eraan. Vaak staan ze aan de rand van de kermis waar de muziek niet zo luid is.

Vooropgesteld dat de pony's goed verzorgt worden, en al het tuigage past (wat op veel maneges vaak ook te wensen overlaat), hebben ze het echt zo slecht nog niet. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar als een manege verkeerd met de paarden om gaat, zijn toch ook niet ineens alle maneges slecht en dierenmishandelaars?

Natuurlijk verdient elk paard een blijvend en vast tehuis bij particulieren. Maar ik zie liever kermispony's die goed behandeld worden, en bij mensen die er verstand van hebben, dan een pony bij particulieren die een pony voor hun kinderen gekocht hebben en er verder geen verstand van hebben. Waardoor de pony dus niet ontwormt word enz. enz. Die mensen bedoelen het goed, maar dat vind ik nog veel erger, en dat komt ook veel vaker voor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 16:18

okee dat is ook wel waar.

Maar die kermis staat er wel 3 weken dus en echt te midden van al het geflits en lawaai dus daar was je wel even fout.

En wat die manegepony's betreft; ik heb het al duizend keer gezegd, blijkbaar heb ik toevallig een hele goede manege. Bij ons leren de kinderen aan de longe rijden, zodat ze al redelijk goed kunnen zitten vooraleer ze teugels in hun handen krijgen. Bovendien staan ze ELKE dag op de wei, allemaal bij elkaar gewoon, het is echt een vrolijke bende van 25 paarden en pony's. Ik heb net zo goed iets tegen maneges waar de pony's verzorgd worden op de manier waarop jij het beschrijft. Maar daar draait het niet om.
Dat de pony's trouwens vaak van uitzicht veranderen..Ik weet niet. Heb je ooit nog gehoord van kooiblindheid? Dat is iets bij honden. Als ze te lang in een kooi gehouden worden, worden ze ahw blind voor de omgeving. Met die pony's leek het net zo. Ja, alle argumenten ten spijt, ik blijf het zielig vinden gewoon.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:20

Huisvrouw schreef:
Het is goed om te horen dat die beesten goed verzorgd worden maar ik vind het in die zin toch zielig omdat het geestdodend is. Ook vind ik het sneu dat ze steeds hetzelfde rondje moeten lopen en dus steeds dezelfde spiergroepen gebruiken, of kan de molen ook de andere kant op? Een paardje moet ook gewoon lekker op een andere manier zijn benen kunnen strekken.
Dieren zijn gewoon geen kermisattractie.

Niet iedere kermispony loopt heel de tijd rondjes in een molen. Op de kermis waar ik werkte, moesten wij met de pony's gaan lopen, en niet heel de tijd dezelfde rondjes Knipoog

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:47

Wat ik beschreef is hoe het er bij meeste kermissen aan toe gaat. Mijn vriend heeft jaren op verschillende kermissen gewerkt, heeft aardig verstand van paardes, heeft connecties in dat wereldje en kent dus verschillende kermissen die pony's hebben.
Kooiblindheid? En een manege pony die altijd in dezelfde omgeving staat dan? Kooiblindheid zal best kunnen bij van 'levende draaimolens' maar dat is niet manier waarop de meeste kermisponys gehouden worden.
Waar ik fout zit? Ik heb toch duidelijk gezegt dat dit de manier is waarop er MEESTAL mee omgegaan word? Iedereen denkt meteen dat als ze een slecht verzorgde kermispony hebben gezien dat het altijd zo gaat. Daarom vind ook iedereen ze zielig. Ik wilde gewoon duidelijk maken dat het IN DE MEESTE GEVALLEN niet zo gaat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 00:00

Okee, mss is het in Nederland dan gewoon anders, want hier zijn het gek genoeg allemaal van die levende draaimolens.
En over dat kooiblindheid, het is iets heel anders om in een rondje met nog geen diameter van 11 meter te stappen, dan in een manege te leven toch? Daar gaanz e nog eens op buitenrit, en dat soort dingen. Ja ik weet niet, het was niet mijn bedoeling hier de hele tijd met manegepony's te gaan vergelijken, ik wil het fenomeen op zich bekijken.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 07:49

Woon je in Belgie? Ik geloof dat ze daar met slachtpaarden enzo ook niet zo nauw kijken (van horen zeggen hoor). Maar in Nederland gaat het meestal anders.
Ook wat de manege poy's betreft, dat is idd anders als je het vergelijkt met die levende draaimolens, dat ben ik met je eens. Maar hier lopen de kermispony's meestal niet letterlijk in een rondje, maar vaak een ovaal afgezet stukje, of iig een route zegmaar Haha! Ben een beetje vaag aan het uitleggen nu...
Ik ken genoeg maneges waar de manege pony's geen weidegang krijgen (of nauwelijks) en die te druk gelegen zijn om buiteritten te maken. Bij veel andere natuurlijk wel, maar tis maar net waar je het mee vergelijkt.
Ik wil alleen maar zeggen dat je niet alle kermispony's over een kam kan scheren, net als dat je dat bij maneges niet kan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 08:05

De topicstarter komt inderdaad uit Belgie (en ik ook) Clown
En inderdaad, in Belgie zie je op de meeste kermissen die "levende draaimolens". In Mortsel stonden ze iki elk geval niet aan de rand, maar er gewoon middenin Boos!

Verder heeft een kennis van mij wel eens een vakantiejob bij zo'n belgische kermispaardjeshouder gehad. Zij wist te zeggen dat die dieren, in elk geval bij deze man, inderdaad geen slechte verzorging hadden: na het werk op de grote vrachtwagen, voldoende hooi, voldoende stro, 's morgens uigebreide borstelbeurt, passend tuig, geen overdreven vriendelijke maar correcte omgang met de dieren, buiten het seizoen de wei op,...
De controles zijn er ook wel strenger op geworden dan pakweg 10 jaar geleden!

En toch kan ik het ook aleen maar zielig vinden, want die muziek is echt loeihard en de cirkeltjes waar ze in stappen echt piepklein. Ik denk dat de diertjes vreselijk afstompen, dat het toch veel slijtage op de benen geeft en dat ze er erg chagerijnig van worden. Je zou van minder Ach gut

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 08:25

Op die manier de paardjes laten lopen ben ik het idd niet mee eens. Ook al gaan ze daarna in een grote vrachtwagen en is de verzorging correct.
Lekker makkelijk, ik beul mijn paard af met sporen en zwepen (no offence naar de degene die ze gebruiken, ik bedoel hiermee verkeerd gebruiken Haha! ) zet hem daarna in een stal vol stro met hooi en poets hem ff lekker. Dat maakt mijn rijden nog niet goed...

Daar zouden ze eigenlijk wel goede regels voor moeten maken. Niet meer dan zoveel db aan geluid bijvoorbeeld, en een rondje van min. zoveel meter doorsnee.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:04

zo zielig zijn die niet hoor. ten eerste de meeste worden echt super verzorgd. om de zoveel tijd krijgen ze vrijaf en gaan ze gewoon de weide op. en er zijn manegepony's die het toch harder te verduren krijgen hoor. Ze staan dan wel op een vrachtwagen, maar wat voor een, ze hebben echt veel plaats enzo. Ik ben er vorig jaar nl ook gepasseerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 16:18

Ik denk dat het idd wel een groot verschil is hoe ze verzorgd worden en hoe vaak ze daar rondjes moeten lopen. Maar het zou in de eerste plaats gewoon niet meer moeten bestaan vind ik. Er zijn mogelijkheden zat om je kind eens met dieren te laten kennis maken, en de kermis staat toch vol met allerlei andere leuke dingetjes.
Sja, mss is het in belgië echt nog niet allemaal zo goed geregeld. Dat van die slachtpaarden weet ik zo niet. Wat bedoelde je daar precies mee?