Citaat:
marloezzke schreef:
Quote:
Dit vind ik grappig... die van mij krijgen nl. als het koud is wat meer en als het warm is wat minder... nu vraag ik me af wat nou logisch is...
misschien dat het per paard verschildt, maar mijn paard is altijd wat fris in de winter en daarom krijgt hij minder krachtvoer, maar wel meer hooi.
in de zomer zweet hij veel meer waardoor hij naar mijn mening meer vitamines enzo nodig heeft, er staat dan meestal meer gras op de wei en krijgt hij dus minder hooi.
Nu zie ik in beide gevallen de logica... in mijn situatie is het nl. zo dat mijn paarden totaal niet gauw zweten... terwijl ze in de winter duidelijk meer energie gebruiken om zichzelf warm te houden en een goede weerstand te behouden. Overigens staat mijn 3jarige zonder deken en mijn merrie de hele winter onder en niet al te dikke deken... dat maakt het misschien ook al weer anders.
er zit inderdaad in beide logica in. maar toch ben ik van mening, dat als je je paard vol in training hebt in de winter en goed onder deken hebt staan, ze niet veel extra energie nodig hebben om zich warm te houden, daarnaast gaat je paard gewoon overdag de wei op en krijgt extra hooi ten compensatie van het weinige gras wat er staat. mijn paard is als het koud is altijd wat jollig wat niet altijd prettig is en niet altijd ongevaarlijk.
vikki schreef:
Daar zit het grote verschil met mij... ik doe niet aan goed onder de dekens... dat warm houden moeten ze bij mij zelf uitzoeken. Mijn merrie had haar leven lang dekens op gehad toen ik haar kocht als pure beginner dus ah la, haar houd ik maar onder een niet al te dikke winterdeken (hoewel ik me afvraag of ik de deken ook bij haar niet gewoon lekekr af kan laten) -die laat op en vroeg af gaat- maar als het even niet hoeft dan krijgt Eclipse nooit een deken op... bij mij moeten ze zichzelf dus warm houden (dat kunnen ze in de natuur immers ook) en dat kost energie.
kijk en daar zit bij mij het verschil, mijn paarden krijgen wel dekens op. deze worden afgestemd op de tempratuur, het is dus ook niet zo dat mijn paard de hele winter onder dezelfde deken staat, wordt het erg koud net zoals een paar weken geleden dan krijgt hij er eentje bij. blijft dit mooie weer aanhouden dan zal zeer binne kort een dunnere deken 150 grams er op komen.