[poll] wat en hoeveel voeren jullie aan krachtvoer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hoeveel kilo biks/brok/muesli/enz (krachtvoer dus) voeren jullie je paarden?

0-1 kilo
41 (32%)
1-2 kilo
31 (24%)
2-3 kilo
22 (17%)
3-4 kilo
15 (11%)
4-5 kilo
10 (7%)
meer dan 5 kilo
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 126

Zamora

Re: [poll] wat en hoeveel voeren jullie aan krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 15:51

Al onze paarden staan op een schaarse wei;

Bijna 4 jarige Fjord krijgt 2 keer per dag minder dan 1 kilo basisbrok met een klein halfje muesli-zonder-haver.
Shet/welsh pony van 3 jaar krijgt 2 keer per dag 1 klein handje muesli.
IJslander van bijna 9 krijgt 2 keer per dag ongeveer een kwart muesli zonder haver, krijgt binnenkort Pavo-koeken.

Wij voeren havens Lachen

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:58

Mijn NF-pony krijgt ´s ochtends 1 schep equiral stud (= Bix) en ´s avonds 1 schep equiral structuurmix. (=Muesli) over de dag verdeeld natuurlijk ook nog hooi.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:28

mijn fries krijgt s morgens een kwart schep basisbrok en s avonds ook. daarnaast krijgt hij flink wat kuilgras. Als ik gereden heb krijgt hij een halve schep extra. Ook krijgen ze bij elke voerbeurt een flinke hand wortels.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:14

de poll heb ik ingevuld voor mijn paard (kwpn): hij krijgt 4,5 kilo sportbrok op een dag, weet ff niet welk merk (hij staat op deurne, volgens mij voeren ze subli), daarnaast 2 x per dag hooi. in het weekend krijgt hij 3 kilo brok en 1 keer hooi.
hij werkt doordeweeks bijna elke dag 2 uur, in het weekend staat hij 1 dag stil, en 1 dag 1 uur molen.

m'n pony (nrps)krijgt 2 kilo pavo condition per dag, daarnaast 1 x per dag hooi en 24/7 weidegang. hij wordt niet veel en intensief gereden.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 19:14

De mijne krijgt 1 kilo per dag (marstall) dit verdeeld over 4 voerbeurten dus 1/4 per keer daarnaast krijgen ze ruim kuil. Hij word 5 a 6 x in de week vrij intensief gereden.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:04

Citaat:
Dit vind ik grappig... die van mij krijgen nl. als het koud is wat meer en als het warm is wat minder... nu vraag ik me af wat nou logisch is...

misschien dat het per paard verschildt, maar mijn paard is altijd wat fris in de winter en daarom krijgt hij minder krachtvoer, maar wel meer hooi.

in de zomer zweet hij veel meer waardoor hij naar mijn mening meer vitamines enzo nodig heeft, er staat dan meestal meer gras op de wei en krijgt hij dus minder hooi.

Nu zie ik in beide gevallen de logica... in mijn situatie is het nl. zo dat mijn paarden totaal niet gauw zweten... terwijl ze in de winter duidelijk meer energie gebruiken om zichzelf warm te houden en een goede weerstand te behouden. Overigens staat mijn 3jarige zonder deken en mijn merrie de hele winter onder en niet al te dikke deken... dat maakt het misschien ook al weer anders.

er zit inderdaad in beide logica in. maar toch ben ik van mening, dat als je je paard vol in training hebt in de winter en goed onder deken hebt staan, ze niet veel extra energie nodig hebben om zich warm te houden, daarnaast gaat je paard gewoon overdag de wei op en krijgt extra hooi ten compensatie van het weinige gras wat er staat. mijn paard is als het koud is altijd wat jollig wat niet altijd prettig is en niet altijd ongevaarlijk.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:36

Mijn e-pony krijgt 3 keer per dag een halve schep basisbrok. Hij wordt redelijk intensief bereden en is nu iets aan de dunne kant, zodra het weer wat warmer wordt en hij minder idioot vrolijk gaat doen krijgt ie 'savonds een hele schep om toch weer wat dikker te worden.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 08:04

Parouscha(1.65) om de dag een 3 kwartier onder het zadel.
Krijgt 2 kilo biks , sportbrok , met grasbrok meende ik.

Annabel ( E-pony )
1,5 kilo.

Summerfee (Drachtige merrie )

Krijg 2 x per dag een kilo basis brok met mega vitaminen erin!

Dan heb ik de 2 shet's nog die krijgen een halve kilo op een dag basis brok.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 08:41

marloezzke schreef:
Citaat:
Dit vind ik grappig... die van mij krijgen nl. als het koud is wat meer en als het warm is wat minder... nu vraag ik me af wat nou logisch is...

misschien dat het per paard verschildt, maar mijn paard is altijd wat fris in de winter en daarom krijgt hij minder krachtvoer, maar wel meer hooi.

in de zomer zweet hij veel meer waardoor hij naar mijn mening meer vitamines enzo nodig heeft, er staat dan meestal meer gras op de wei en krijgt hij dus minder hooi.

Nu zie ik in beide gevallen de logica... in mijn situatie is het nl. zo dat mijn paarden totaal niet gauw zweten... terwijl ze in de winter duidelijk meer energie gebruiken om zichzelf warm te houden en een goede weerstand te behouden. Overigens staat mijn 3jarige zonder deken en mijn merrie de hele winter onder en niet al te dikke deken... dat maakt het misschien ook al weer anders.

er zit inderdaad in beide logica in. maar toch ben ik van mening, dat als je je paard vol in training hebt in de winter en goed onder deken hebt staan, ze niet veel extra energie nodig hebben om zich warm te houden, daarnaast gaat je paard gewoon overdag de wei op en krijgt extra hooi ten compensatie van het weinige gras wat er staat. mijn paard is als het koud is altijd wat jollig wat niet altijd prettig is en niet altijd ongevaarlijk.

Daar zit het grote verschil met mij... ik doe niet aan goed onder de dekens... dat warm houden moeten ze bij mij zelf uitzoeken. Mijn merrie had haar leven lang dekens op gehad toen ik haar kocht als pure beginner dus ah la, haar houd ik maar onder een niet al te dikke winterdeken (hoewel ik me afvraag of ik de deken ook bij haar niet gewoon lekekr af kan laten) -die laat op en vroeg af gaat- maar als het even niet hoeft dan krijgt Eclipse nooit een deken op... bij mij moeten ze zichzelf dus warm houden (dat kunnen ze in de natuur immers ook) en dat kost energie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 09:14

Een halve kilo basisbrok per dag, en een kwart muesli zonder haver voor de haflingers Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:35

Citaat:
marloezzke schreef:
Quote:

vikki schreef:

Daar zit het grote verschil met mij... ik doe niet aan goed onder de dekens... dat warm houden moeten ze bij mij zelf uitzoeken. Mijn merrie had haar leven lang dekens op gehad toen ik haar kocht als pure beginner dus ah la, haar houd ik maar onder een niet al te dikke winterdeken (hoewel ik me afvraag of ik de deken ook bij haar niet gewoon lekekr af kan laten) -die laat op en vroeg af gaat- maar als het even niet hoeft dan krijgt Eclipse nooit een deken op... bij mij moeten ze zichzelf dus warm houden (dat kunnen ze in de natuur immers ook) en dat kost energie.

kijk en daar zit bij mij het verschil, mijn paarden krijgen wel dekens op. deze worden afgestemd op de tempratuur, het is dus ook niet zo dat mijn paard de hele winter onder dezelfde deken staat, wordt het erg koud net zoals een paar weken geleden dan krijgt hij er eentje bij. blijft dit mooie weer aanhouden dan zal zeer binne kort een dunnere deken 150 grams er op komen.

vannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:48

die van mij krijgt als hij in gewone training is

hij is 1.77 en is vrij pittig in training

wij voeren 4 keer per dag krachtvoer
en 2 keer per dag hooi

en dan krijgt hij 1.5 schep per keer
en 2 dikke plakken hooi

is hij niet in training dan krijgt hij 1 1/4 schep per keer

wij voeren de sportpaarden fyto horse care
en de andere paarden pavo basis brok

hooi komt van eigen land

ietje_wietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:39

owh volgens mij is mijn pony ondervoed Tong uitsteken
nee, mijn shetlander die ong 3 x per week wordt gereden, dan voornamelijk gewoon lekker buiten, krijgt een grote hand brokken p/dag, ong 1 kg wortels p/dag, om de dag meestal 1 bak zemelen, en dan 2 plakken hooi,
en hij heeft dag en nacht, de wei om van te eten dus

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:54

1/2 kilo basisbrok per dag. En dat terwijl het toch een paar van 1.60 is die best intensief recreatief bereden word Bloos. Hij wordt al vet als hij er naar kijkt Clown

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:57

Mijn paard krijgt 2x daags 1 kilo sportbrok + een 1/2 schep kruiden muesli. Daarnaast krijgt ze nog 2 maal per dag een bergje kuil.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:30

Mijn arabische volbloed, die op dit moment heeel weinig gereden word ivm studie en athrose (komt wel elke dag ff zn boks uit lekker los of iets) krijgt

s'ochtends:
- een kwart kg biks
- pluk hooi

s'middags:
- Hooi (meer want dan ben ik er zelf, staleigenaar is niet zo royaal wat hooi betreft)
- halve kg meusli met kruiden

s'avonds:
- een kwart kg bikt
- pluk hooi

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:53

rambo, 29 jaar, 5 keer per week rijdt hij.

hij krijgt 2x per dag 1 schep biks (uit zo'n maatbeker)
en ik geloof ook twee keer per dag kuil, tenzij ze op het weiland staan in de zomer.

van ons krijgt hij musli erbij samen met weidekruiden en lijnzaadolie.
en heel veel wortels en appeltjes, en snoepjes. wat word hij verwend!

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:56

Oud topic. slotje