CGJ12 schreef:Die gaat mij vast vertellen wat de VOORDELEN van een dergelijke bodem zijn. Als ik hem vraag naar de NADELEN zwijgt ie waarschijnlijk als het graf.............
Ik ben nu juist geïnteresseerd in "user-reports" als je begijpt wat ik bedoel.
Ook van mensen die zo'n ding er nu 10 jaar hebben liggen.
Mijn vorige stal had een bak van dezelfde leverancier. Echt ideaal met vorst, maar dan wel tijdig het niveau omlaag halen. Problemen die ik zag waren het volgende:
- zeer goed mest eruit halen, anders slibt de onderlaag dicht en loopt de bak niet meer leeg
- instructies blijven volgen om de bodem zo vlak mogelijk te houden, want doe je dat niet dan heb je een bak met lokale eb en vloed stukken
- zand wat er in die bak lag werd door gebruik gevlakt. Dat houdt in dat de zandkorrels verder werden gerond. Resultaat was dat de bak in natte toestand spekglad werd. Heb begrepen dat in de nieuwere eb en vloed bakken van deze leverancier het zand is verandert.
Voor een binnenbak zou ik het niet snel doen. Oke, het stuift minder maar volgens mij heb je veeeeel meer profijt van alle voordelen van eb en vloed in een buiten situatie. Volgens mij is een sproei installatie aangesloten op een bron een goedkopere oplossing tegen opstuiven. Of misschien de dustbind?
Op mijn huidige stal hebben ze een all-weather tufft bodem. Persoonlijk een waardeloze bodem. Paarden lopen er anders op en bij ons ligt er teveel snippers in. De bak is met de vorst snel niet meer te rijden omdat de snippers die vochtig zijn spekglad worden als die bevroren zijn. De binnenbak is voorzien van een agterberg, en die stoft inderdaad. Er wordt een nieuwe toplaag aangelegt dit jaar. Waar ik les heb is ook een agterberg van 1,5 jaar oud en die stoft niet, zelfs niet tijdens slepen. Moet nog vragen hoe dat kan (voor mijn huidige stal).
Voldoende info
?