Omheining/ Prikkeldraad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 02:28

Natuurlijk zijn er verschillen in kwaliteit van omheining. Heel dure oplossingen zijnhet veiligst, maar dit is lang niet altijd haalbaar. Bovendien is elke omheining van zichzelf eigenlijk al gevaarlijk voor dieren. (Ik heb overigens ook jaren geleden alle prikkeldraad verbannen, maar vraag me nu af of dat nu wel zo handig was)

De meeste wonden onstaan echter in panieksituaties. In zo'n geval kan een dier zich overal aan verwonden, ook aan andere zaken dan omheiningen.
Gebleken is, dat wanneer het dan toch gebeurt dat een dier in blinde paniek overal doorheenvliegt, dit beter prikkeldraag kan zijn dan glad draad. Glad draad (als dat niet knapt) werkt als een mes en snijdt overal doorheen (spieren, pezen). Prikkeldraad kan ook lelijke wonden veroorzaken, maar door het "haakeffect" zien die er wel naar uit, maar zijn meestal minder diep en wat oppervlakkiger, zodat de kans op genezing veel groter is.

Buiten panieksituaties om geeft lint, en in mindere mate het bekende oranje stroomdraad, het probleem dat het snel slijt, en veel meer onderhoud nodig heeft om er stroom op te houden. Ongemerkt staat op een stuk draad geen stroom meer, en op een of andere manier hebben mijn pony's dat zo in de gaten.
Elk jaar heb ik wel een naarling.. uhh sorry jaarling die dagelijks gaat buurten en even zo vrolijk weer terugkomt overigens. Hij moet daarbij wel een dubbele hindernis nemen, ja hoor.. vise versa. Mijn draden + stroom en twee prikkeldraden van de buurman, waar momenteel geen stroom op staat. Zodra het weer voertijd is staat hij telkens, alsof er niets aan de hand is bij de weidegenoten.

Een aantal jaren geleden heb ik eens opgelet hoe zo'n pony dat flikte. Nou gewoon.. een flinke aanloop, en vlak voor de omheining de punt van de neus ter hoogte van het gras houden. (o.a. stak prikkeldraad op 50 cm hoogte, welshpony ruim een meter op dat moment !) Werkt gewoon als een wig of zo. Echt, eerst een paar kaar opgewonden heen en weer langs de omheining, vervolgens een stuk terug de wei in voor de aanloop en hoppa. Niet te geloven. Ik heb al eens een wel vijf weilanden verderop teruggevonden, zonder dat er ook maar een tussenomheining kapot was. Bijna allemaal prikkeldraad.

Wie het weet mag het zeggen.

Bertus

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 19:36

Ik zit met zo'n dilemma. Ik wil een paard, dit mag in principe ook maar dan wil ik hem aan huis. Mijn dilemma is nu dat we ook stieren hebben staan voor de opfok die dus alleen maar achter prikkeldraad (met stroom) te houden zijn. Het paard zou bij de stieren kunnen maar dat prikkeldraad he, en dan in combinatie met die stieren... dat is mijn grote zorg en dat is wat mij ervan weerhoud. Ik weet het niet zeker maar als je het onderhoud en zorgt dat het strak gespannen blijft, is het dan nog steeds zo gevaarlijk? Want als ik zie hoe die stieren met elkaar omgaan, ik krijg al nachtmerries als ik er aan denk dat zo'n paard bang wordt, aan de kletter gaat en in het draad terecht komt... Brrrr. Wie heeft hier trouwens ervaring mee? Onze stieren zijn tot 2 jaar en geen paarden gewend.

Maatje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 19:31

Wij hebben boven lint en daronder draad.
Dit omdat ik draad te weinig zichtbaar vind als 'hoofdomheining'.
Wij hebben niet de breedste band ( die gaan klapperen) maar de helft daarvan zeg maar.
Boven weit lint en eronder rood draad.
In het voorjaar ga ik de boel vervangen, dan neem ik onder wit touw denk ik en boven weer lint.
Het staat nu bijna 8 jaar ( is toch normale tijd..? ), maar hier en daar zitten roestplekken en gaat het een beetje slijten.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 20:19

Ik heb bij Keltic & Rowan eerst schapengaas (met van die vakjes) en daar voor (aan binnenkant van wei dus) schrikdraad, dat draad is erg dik. Keltic & Rowan zijn er nog nooit door gegaan en hebben het ook nooit geprobeerd. Zelf zou ik nooooooit prikkeldraad doen. Hij vlakbij moest een paard zelfs ingeslapen worden Huilen echt niet meer leuk hoor!

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 11:29

wij hebben kippengaas (1.40 m. hoog) en dikke palen en boven en onder houten balk om het gaas te spannen.

het enige nadeel was laatst een pony met zijn hoofd er in vast.... maar goed dan is hij na 2 keer trekken zo weer zelf los.

om de paddock hebben we dik rubber band.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 22:55

Wij hebben om 1 wei een houten omheining.
Om de andere weides schriklint (wit).
Ik ben tegen prikkeldraad en gaas. De risico's die daar aan vast zitten.....
Ik hoor regelmatig de opmerking vallen in deze topic over de kosten van de omheining. Schriklint is toch niet zo duur????

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:04

Sorry ik ben wel tegen prikkeldraad maar niet tegen gaas, tenminste niet als je het zo doet: Schrikdraad (dik draad dat je op kunt rollen) daarachter pas gaas! Ik snap niet waarom dit niet veilig zou zijn ,want ons paar dis er nog nooit in blijen haken, en kom niet in de buurt van dat draad. Hij is ook niet zo dat ie door het draad heengaat als ie schrikt...
Andere pony's die hier welleens staan zijn er ook nooit doorheengegaan of vastblijven zitten (ik heb het trouwens over 1,65 m hoog gaas !)

greets nin