Paard/pony 24 uur in een box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Paard/pony 24 uur in een box

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:33

misschien mag t niet...maar toch een fotó:

deze hengst staat al vanaf vorig jaar oktober. op stal.
foto is genomen in januari. zijn buurman ( die je net met t koppie ernaast ziet steigeren) staat iets korter binnen.

Afbeelding

tja.....enige wat deze eigenaar nodig heeft is een meid of jongen die echt verstand van hengsten heeft! man in kwestie is zelf al 84, vind t doodeng om nog met de beesten aan de wandel te gaan.
verzorging is uitstekend daar, genoeg voer, zat liefde en knuffels.

pas als t land weer droog is mogen ze eruit......
en wie weet hoe lang dat nog kan duren. Verdrietig

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:58

Dit kan echt niet!! Boos! Ik vind het al zielig als een paard maar 1 of anderhalf uur uit zijn stal komt per dag!!

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:28

Ik voel me al slecht als mijn paardje s een dagje niet op de wei kunnen...En als het toch té slecht weer is om op de wei te gaan,worden ze zeker gereden.Nee,mijn paardje staat nooit 24u na elkaar in een stal.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:55

een manege die ik ken zet zn manegepaarden nooit in de wei
ook al vallen de mussen van het dak
komen miss 1 x per week los om te worden gemest, voor de rest lopen ze wel elke dag een paar uurtjes (min 1 uurtje)
en als een paard terug de handel in gaat blijft deze ook in stal
staan er word er niets mee gedaan.
gelukkig lopen er over het algemeen veel meiden rond die de paarden
een borsteltje geven of ff los zetten maar zelf zou hij dit niet doen.
ik vind het niet kunnen maar mensen die daar staan vinden dit de normaalste xaak vd wereld geloof ik ik heb iig nog nooit iemand iets tegen hem horen zeggen erover....Boos!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:00

er bestaat ook zoiets als de dierenbescherming neem eens contact met hen op..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:04

mango schreef:
een manege die ik ken zet zn manegepaarden nooit in de wei
ook al vallen de mussen van het dak
komen miss 1 x per week los om te worden gemest, voor de rest lopen ze wel elke dag een paar uurtjes (min 1 uurtje)
en als een paard terug de handel in gaat blijft deze ook in stal
staan er word er niets mee gedaan.
gelukkig lopen er over het algemeen veel meiden rond die de paarden
een borsteltje geven of ff los zetten maar zelf zou hij dit niet doen.
ik vind het niet kunnen maar mensen die daar staan vinden dit de normaalste xaak vd wereld geloof ik ik heb iig nog nooit iemand iets tegen hem horen zeggen erover....Boos!

Dit lijkt me niet zo schokkend. Er zijn veel maneges waar de manegepaarden niet in de wei komen en waar ze alleen hun boks uitkomen om lessen te lopen. En idd, op veel maneges zijn er dan meiden die soms in een verloren uurtje zo'n paard toch even in de paddock zetten.

Ik geloof dat het in dit topic vooral ging om paarden die echt 24/7 binnen stonden ook zonder eruit gehaald te worden om te rijden of in de paddock te komen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:13

dus dat vind jij niet schokkend?
nou ik wel sorry maar ik vind dit niet echt normaal
een paard die nooit in de zomer lekker ff in de wei kan
lopen en maar 1 uurtje per dag eruit komt ik vind dit wel
schokkend.....maar oke...... Gestoord

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:15

helaas komt die nog al te vaak voor. Ik hoorde laatst van een paard bij een handelaar, iedereen was panisch voor dat beest, dus die heeft een half jaar in een boxje gestaan, omdat het vermoedelijk een paard betreft dat bij het stamboek hoort waarin ik actief ben, werd ik getipt.
Het paard staat nu bij een andere handelaar en komt er nu gelukkig wel uit, is meteen een stuk beter te handelen, gek hè......

Nu ben ik erg extreem, ik vind dat een paard nooit in een box hoort te staan, helaas staat die van mijzelf 's nachts op stal, maar daar komt op korte termijn echt wel verandering in!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:28

mango schreef:

Er zijn meer dan genoeg stallen in de Randstad waar geen mogelijkheid is tot weidegang dus daar zijn genoeg paarden die in de zomer niet in de wei komen. Dan komt zo'n paard dus idd alleen zn boks uit om te rijden en wellicht als dat mogelijk is af en toe in de paddock te staan. Aan het baasje dus om het voor het paard zo afwisselend en interessant mogelijk te houden.

Het voorbeeld van jouw manegehouder is geen uitzondering en komt regelmatig voor.

ViTaMiEnTjUh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:23

ahhhh dat vind ik zielig!!!

als het nou 1x gebeurt dat een paard 24 uur achter elkaar op stal staat is niet zo erg, maar ik vind dat een paard 's nachts op stal moet en overdag gewoon in een buienbak of wei!!

EGT ZIELIG!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:53

Bij ons op stal, doet iedereen zijn best om de paarden regelmatig buiten te laten lopen...op het land kan echt niet...te nat... Er is een klein losgooistukje, maar daar kunnen niet alle paarden staan, omdat het afgezet is met één draadje (zonder stroom momenteel) en er zijn er altijd bij die daar dus uitbreken. Dus staan ze in de bak en/of worden bereden...
Ik heb de mazzel dat ik aan de overkant woon en mijn paardje losgooi in de bak voordat ik naar mijn werk ga...tegen de tijd dat er iemand anders in de bak moet zijn, staat hij dan toch gelukkig een paar uurtjes buiten...
Er staat er bij ons niet één 24 uur of langer stil...gelukkig niet zeg! Onacceptabel om een paard in een stal op te sluiten en er niets mee te doen!

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:58

Bij mij op de manege worden de paarden ook nog wel eens gewoon savonds als er geen lessen meer zijn in de bak losgelaten.
Het is echt heel slecht als je je paard 24 uur per dag in de stal laat staan! Vreselijk!
X maya

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:53

dierenmishandeling Stoom uit je oren

een vriendin van mij reed op een paardje, en dat paard mocht niet naar buiten omdat hij anders vies werd Boos! Stoom uit je oren
dan ben je echt gestoord hoor Gestoord
gevolg was dat die pony 24/7 op stal stond, totdat die vriendin er 1 keer in de week een uurtje op ging rijden. Dat was dan ook een zelfmoordpoging, want dat beest was dan hyper actief (heel raar Knipoog Schijnheilig)

Maar hoe kun je op het idee komen om je paard altijd binnen te laten staan?
ik snap dat echt niet Verward dat vind ik echt dierenmishandeling Ja

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:22

Ik heb mijn paard een keer 8 weken boxrust moeten geven en ze mocht enkel van spoelplaats naar stal zon 500 meter perdag lopen... Nou het was een ramp en ze kwam het dak uit vond het echt heel erg. Dan moet je nagaan dat hun al maanden zo staan... Arme beesjes...

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:44

Apple schreef:
mango schreef:

Er zijn meer dan genoeg stallen in de Randstad waar geen mogelijkheid is tot weidegang dus daar zijn genoeg paarden die in de zomer niet in de wei komen. Dan komt zo'n paard dus idd alleen zn boks uit om te rijden en wellicht als dat mogelijk is af en toe in de paddock te staan. Aan het baasje dus om het voor het paard zo afwisselend en interessant mogelijk te houden.

Het voorbeeld van jouw manegehouder is geen uitzondering en komt regelmatig voor.

ik sta er ook gelukkig niet meer, nu staan ze lekker heel de dag buiten en hebben een super grote box 3 x zo groot als dat ik had ben ik zo blij mee, ik ben ook puur weg gegaan voor mn paard ik zou ook niet meer zo gauw naar een manege gaan met mn paard nooit meer dan maar weer een pensionstal veel bter voor die beesies!!

maar ik dacht echt dat dit niet vaak voorkomt joh, ik zie in onze buurt ook maneges en die paarden gaan echt elke dag naar buiten hoor in de winter niet dan maar in de zomer staan ze lekker heel de dag op het land dus het kan echt wel maarja je moet een stuk land er bij zoeken en voor betalen en dat willen de meeste denk ik niet....
ik zit ook in de randstad plek zat hoor!!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:40

mango schreef:
ik zit ook in de randstad plek zat hoor!!

In Hellevoetsluis misschien...

Ik fiets me echt de pest om nog een plek met weiland te vinden (ben trouwens ook bereid om daar goed voor te betalen. Ik stond dit jaar voor € 180,- per maand in een wei). En dan nog krijg ik nu opeens via via te horen dat het land op een probleem word bij deze stal. (Kortom: ik kan straks misschien WEER een ander plekje zoeken en of ze daar nu gelukkig van word... Verward)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:31

Het is inderdaad triest voor het beestje, maar waar mijn veulen vroeger stond was het veel erger.Naast mijn veulen stond een hengst van 4 jaar, die stond al 4 jaar aan een touwtje en kwam nooit buiten want dan ging hij vechten met andere paarden uit de kudde.Onder veel dwang hebben wij toen de eigenaar zover gekregen dat hij hem liet castreren. Maar de veearts zei hem hij mag de eerste twee weken niet naar buiten van hij voelt zich nog hengst.Wat denk je dat er gebeurd de veearts is weg het paard komt bij, en de eigenaar zet hem in de kudde buiten en gaat thuis koffie drinken.Toen ik later kwam schrok ik me wild ik zag die pony lopen ik dacht ik droom. Mijn veulen kwam niet naar me toe, dus ik ging naar hem.Hij beefde als een rietje en lag helemaal open,hij was gegrepen door de pony. Een merrie die er liep was kreupel getrapt en ga zo maar door Toen ik 2 dagen later werd aangesproken door een boze meneer, die huurde die merrie wist ik niet wat ik hoorde. Die man van die paarden had gezegt dat mijn veulen de merrie had geschopt, hij zei je word bedankt ik heb morgen een wedstrijd en dat kan niet door gaan.Ik zei hem wat er echt was gebeurd ik zei hij heeft die pony die 4 jaar hengst was en binnen stond meteen na de castratie buiten gedaan.Die man was woedend, en zei wat een idioot en hij ging meteen naar die man toe.Gelukkig zijn alle paarden daar weg,het was echt heel triest. Een paardje wat al 3 dagen in de wei lag had zulke lange hoeven dat ze niet meer kon lopen en wat zei de paardeneigenaar ze ligt te zonnen hoor.Ja ik kan een boek er over schrijven. Maar ze zijn weg dus ik denk dat ze nu een beter leven hebben, maar ze zijn wel getraumatiseerd.Nou dit was mijn reactie. groeten van een paardenhfan.
Bonte schreef:
Ik ben in een discussie hier op Bokt met een paar anderen.
Er is een manege(ik schrijf niet welke, want dat maakt niet uit) waar ze een pony hebben, die niet meer in de les gebruikt kan worden, omdat iedereen eraf valt. Dat diertje steigerd en bokt veel. Nu blijkt het dat die pony en nog maar 1 a 2 uurtje per WEEK uitkomt. Verder dus niet, want losgooien en longeren kan daar niet, omdat er geen ruimte voor is. Die ruimte is dan bezet door priveklanten. Ze gaan hem wel verkopen, maar tot die tijd blijft het volgens mij zo.
Ik vind dit dus echt zielig. Wat vinden jullie???

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:46

Ik vind het zowiezo niks om een paard 24/7 op stal te hebben..
Maar op zo'n manier... Verward Dat beestje word hartstikke stijf zo natuurlijk! Straks gaat tie nog kreupelen van stijfheid ofzo..
Het is hetzelfde idee als je zelf 24/7 in een wc-hokje word opgesloten, en 2 uurtjes per week mag je er even uit.. Verdrietig

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:50

Vind ik echt niet kunnen.
Moet je eens kijken hoe jij je voelt als je de hele dag in de auto hebt gezeten! Krijg je vet zere benen van..
Tis wel nodig dat hij iedere dag even zijn benen kan strekken!!

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:56

Tja of dat nou echt zielig is weet ik niet *geen commentaar*

Kan jij niet aan de eigenaar vragen of jij het beestje niet kan
rijden.. zo krijgt het toch nog beweging ?

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:20

wij hadden ook van die leuke mensen op de manege,nog steeds trouwens..
de mensen gingen op vakantie wat ik dus niet wist.
ik kijk altijd bij alle paarden de box in als ik langsloop.
gewoon uit nieuwschierig heid of ze er al uit zijn geweest,vraag me niet waarom het is gewoon een tic.
maar zag dus die ene pony tot z,n knieen in de strond staan,de deken al hetzelfde liggen als 3 dagen geleden.
was woest heb samen met iemand anders dat beestje om en om uit de stal gehaald.
even losgooien in de binnen bak enz.
heb telefoon nr gevraagd van die mensen,en opgebeld.
ze waren nog gepikeerd ook nog dat ik het niet normaal vond dat dat beest al 3 dagen op stal stond.
ze bleven nog 14 dagen weg,dat beest kreeg toch eten,was toch voldoende.
nou ik kookte,en de rest van de mensen bij ons ook Boos!
iedereen praat nou over hun!!

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:05

Hai,

Ook al gaan ze er niet dood van vind ik het niet kunnen. Als je er moeite voor doet is er altijd wel een weg te vinden om dit paardje niet 24 uur per dag op stal te laten staan.
Daarbij als hij zo veel en lang op stal staat vind ik het niet gek dat de problemen op een gegeven moment groter worden, wat de verkoop ook niet gaat bevorderen. Kortom het beest krijgt straks de naam dat hij onhandelbaar wordt wat ik niet terecht vind.
Ik zou zeggen ga zelf maar is 24 uur per dag opgesloten zitten al is het maar 1 dag dan wordt je al gek.
Ik hoop dat er inmiddels al een oplossing is gevonden voor hem.

Groetjes

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 16:12

Ik vind dat paarden/pony's buiten moeten staan en niet de hele dag binnen in een donker hokje, daar worden ze juist gek van. Als ik mijn pony 1 of 2 dagen op stal laat staan is hij de dag daarna ook vervelend, dat vind ik juist logisch, ze horen gewoon buiten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:37

het zou verboden moeten worden. Als er een wet komt dan liever iets hierover dan een over paardenmest ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:29

Vorig jaar heb ik me ook al zo boos om ziets gemaakt.
Heb er zelfs een topic over geplaatst....maar daar was net iets meer aan de hand...opgesloten met een dik slot op de stal enzo
Ik heb toen de dierenbescherming gebelt en de ponys is daar weg.

Verder gebeurt het heel vaak op manege's dat les pony's ( en pension paarden ) ook nooit het weiland zien..staan alstijd maar op stal en worden een uurtje ( of langer ) gereden in de BINNENbak en dan weer op stal..die beestjes zien de buitenlucht dus gewoon nooit.
Ik kan daar echt niet bij met mijn hoofd