Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Apple schreef:Ik heb niet gestemd, mijn mening zou nl een versie van C zijn:
Mijn paard moet gehoorzamen, maar heeft zelf ook een eigen inbreng.
Het voorbeeld van Lusitana vind ik daarin wel passend, als wij per ongeluk op een zacht stuk op het strand komen met mogelijk drijfzand dan hoop ik toch echt dat hij daarin initiatief toont en aangeeft dat het niet prima is om daar te rijden.
Verder, knollie weet precies wat wel en wat niet mag, maar er is wel ruimte voor een lolletje. Bijvoorbeeld: als hij in zn boks staat, met de deur open, moet hij met al zn hoeven binnen blijven. Hij weet dat prima.
Toen ik echter laatst even 5 meter verderop liep sloop hij uit zn boks en ging (net iets te snel voor mij om hem te benaderen) even buurten aan de andere kant van de stal.
Nadat ik hem weer gepakt had keek hij echt met zo'n quasi onschuldige blik 'wie, ik???'
![]()
.
Op het strand ook, als we in galop gaan en hij geeft aan harder te willen dan kan ik daar in mee gaan, maar ik kan ook besluiten dat het huidige tempo goed is. Dat is verder niet zo'n probleem.
Hij doet soms wat voorstellen, maar ik neem uiteindelijk de beslissing of ik daar op in ga of niet.
Als leider heb ik liever een zelfstandig, zelfverzekerd paard in mn kudde dan eentje die slaafs en ongeinspireerd zn taakje doet. In een echte kudde is er ook ruimte voor eigen initiatief en eigen individuele acties.
En, volgens mij krijg je alleen een zelfstandig, zelfverzekerd paard als je de kaders goed weet aan te geven en zekerheid, stabiliteit en duidelijkheid biedt. Maw, als je een goede leider bent.

Serendipity1 schreef:Ik heb optie C gekozen.
Onder 'Mijn paard moet ten alle tijden aan mij gehoorzamen.' versta ik dus echt altijd
Ook wanneer een paard iets niet kan, durft, enz.
Wanneer hij dan dus zou moeten gehoorzamen, gebeurt dat dan met grof geweld ofzo?
Dus 1 pas verkeerd, direct een straf?
Verder is ja ja, en nee is nee, anders ontstaan gevaarlijke situaties. Paard mag, zoals Apple ook al zegt, wel voorstellen doen, maar ik neem de beslissing, en het ligt precies aan waar, wanneer en hoe, of ie persee moet gehoorzamen.
gijsenkim schreef:maar als jouw paard nou deze manier van communiceren kiest om jou duidelijk te maken dat hij ergens pijn heeft, of een bepaalde oefening niet kan????
Ik ga er in eerste instantie vanuit dat als een paard protesteert door te gaan staken of wat dan ook of andersinds heel bewust niet naar mijn aanwijzingen luisterd, dat er dan iets met het dier aan de hand is, misschien lichamelijk, misschien geestelijk. Dat ga ik eers uitvogelen....
Paarden zijn namelijk ongelooflijk dienstbare dieren.
Of slaan jullie het paard er dan wel even doorheen ????
bind er een slof aan, zweep in elke hand en naar voren......... zoiets???
En gelukkig begrijp je dat hij duidelijk alleen maar doet wat je van hem vraagt

zo heb ik bij Capellmann in wissels om de pas gezeten omdat ik uit balans zat

gijsenkim schreef:Jij hebt duidelijk heel veel bof met je paard![]()
![]()
![]()
![]()
Dat kan ook niet iedereen!
Ik noem dat altijd een dekselopjeneus paard![]()
![]()
![]()
![]()
Hele leuke anekdote, maar niet heus![]()
Oja Kafeu........... bovenstaande mag je tegen me gebruiken hoor
Hermesdeux schreef:gijsenkim schreef:Jij hebt duidelijk heel veel bof met je paard![]()
![]()
![]()
![]()
Dat kan ook niet iedereen!
Ik noem dat altijd een dekselopjeneus paard![]()
![]()
![]()
![]()
Hele leuke anekdote, maar niet heus![]()
Oja Kafeu........... bovenstaande mag je tegen me gebruiken hoor
Of jij hebt pech met jou paard... wat je denkt moet jezelf weten, maar dat slaat weer nergens op natuurlijk...ik bof dus inderdaad...

Hermesdeux schreef:Ik vat die post sarcastisch positief bedoeld op...zeker na aanleiding van vorige topics...
gijsenkim schreef:Hermesdeux schreef:Ik vat die post sarcastisch positief bedoeld op...zeker na aanleiding van vorige topics...
zie je maar dat je me slecht kent! als ik een meningsverschil met iemand heb in een topic, betekend dat niet dat ik het in een ander topic niet eens kan zijn met iemand........ of zelfs vinden dat deze het goed doet!
En als ik sarcastisch ben dan ben ik iets anders![]()
gijsenkim schreef:maar als jouw paard nou deze manier van communiceren kiest om jou duidelijk te maken dat hij ergens pijn heeft, of een bepaalde oefening niet kan????
Ik ga er in eerste instantie vanuit dat als een paard protesteert door te gaan staken of wat dan ook of andersinds heel bewust niet naar mijn aanwijzingen luisterd, dat er dan iets met het dier aan de hand is, misschien lichamelijk, misschien geestelijk. Dat ga ik eers uitvogelen....
Paarden zijn namelijk ongelooflijk dienstbare dieren.
Of slaan jullie het paard er dan wel even doorheen ????
bind er een slof aan, zweep in elke hand en naar voren......... zoiets???