Gehoorzaamheid belangrijk of onbelangrijk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gehoorzaamheid altijd, soms, niet

A Mijn paard moet ten alle tijden aan mij gehoorzamen.
68 (61%)
B Mijn paard hoeft niet aan mij te gehoorzamen.
Geen stemmen
C Mijn paard mag aan mij gehoorzamen maar heeft zelf ook mogelijkheid tot inbreng.
43 (38%)

Totaal aantal stemmen: 111

Fitch

Re: Gehoorzaamheid belangrijk of onbelangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:34

Okee... daar heb je gelijk in... op school/werk, heeft iedereen ook een leraar/baas. Maar als ik met een vriendin ga shoppen dan bepaalt een van ons echt niet naar welke winkels we allemaal gaan hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:03

Apple schreef:
Ik heb niet gestemd, mijn mening zou nl een versie van C zijn:

Mijn paard moet gehoorzamen, maar heeft zelf ook een eigen inbreng Haha!.

Het voorbeeld van Lusitana vind ik daarin wel passend, als wij per ongeluk op een zacht stuk op het strand komen met mogelijk drijfzand dan hoop ik toch echt dat hij daarin initiatief toont en aangeeft dat het niet prima is om daar te rijden.

Verder, knollie weet precies wat wel en wat niet mag, maar er is wel ruimte voor een lolletje. Bijvoorbeeld: als hij in zn boks staat, met de deur open, moet hij met al zn hoeven binnen blijven. Hij weet dat prima.
Toen ik echter laatst even 5 meter verderop liep sloop hij uit zn boks en ging (net iets te snel voor mij om hem te benaderen) even buurten aan de andere kant van de stal.
Nadat ik hem weer gepakt had keek hij echt met zo'n quasi onschuldige blik 'wie, ik??? Verward' Haha! Haha!.

Op het strand ook, als we in galop gaan en hij geeft aan harder te willen dan kan ik daar in mee gaan, maar ik kan ook besluiten dat het huidige tempo goed is. Dat is verder niet zo'n probleem.

Hij doet soms wat voorstellen, maar ik neem uiteindelijk de beslissing of ik daar op in ga of niet.

Als leider heb ik liever een zelfstandig, zelfverzekerd paard in mn kudde dan eentje die slaafs en ongeinspireerd zn taakje doet. In een echte kudde is er ook ruimte voor eigen initiatief en eigen individuele acties.
En, volgens mij krijg je alleen een zelfstandig, zelfverzekerd paard als je de kaders goed weet aan te geven en zekerheid, stabiliteit en duidelijkheid biedt. Maw, als je een goede leider bent.

hier kan ik mij dus helemaal in vinden Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:20

Ik heb hier nog een toevoeging aan.

Omdat ik dagelijks met veel verschillende paarden omga is ook de mate van vrijheid per paard verschillend.

Waar de ene wel mag "dansen" naast me mag de ander dat niet. Waar de ene wel een grapje mag maken mag de andere dat niet.

Heeft totaal te maken met het karakter van het desbetreffende paard.

Uitendelijk ben IK degene die bepaald, IK bepaal............. en soms dan sluiten we een compromis Haha! Haha! Haha!

Bijvoorbeeld. Tiesto heeft ontzettend veel verzet getoond in het begin, echt enorm.......... kan je twee dingen doen, je kan hem dwingen om te doen wat jij wil of je kan zeggen........ je doet maar en ik ben zo aan de beurt.

Hem dwingen om zich over te geven had absoluut geresulteert in een onhandelbaar paard onder het zadel, dus laat je hem de eerste 10 minuten klootzakken, laat hem maar met zn kop in de lucht, laat hem maar op de handrem, laat hem maar achter de teugel, laat hem maar te recht, laat hem maar te krom........ het enige wat ik deed was het dier naar voren houden.......... om na 10 minuten de boel langzaam maar zeker in handen te krijgen......... ondertussen is er nul comma nul verzet meer.

Soms moet je dus wat geven om te kunnen nemen, en dat is bij dit paard zeker het geval, heeft niks met niet luisteren of gehoorzaamheid te maken.... heeft te maken met gevoel hebben voor het wezen van een paard en daar adequaat op reageren.

Zo is er nog een die nog zoveel aan het groeien is dat hij het niet aankan soms.... hij was (met de nadruk op was) een heel onzeker paard die geen uitweg zag dan bokken als hij het niet meer wist. Kan je boos op worden, kan je doorrijden, je kan gehoorzaamheid afdwingen............ maar je kan ook naar het paard luisteren en hem een week of twee vrij geven...... om hem daarna weer op te pakken zodat hij weer wat gewend is aan zijn veranderde lijf. Dit paard wordt dus regelmatig een week of twee drie op vakantie gestuurd, en hij doet het verdomt goed..... hij vertoont meer progressie dan paarden die je 3 of 4 keer per week rijd. Had je hem erdoorheen gejaagd of gehoorzaamheid geeist........ had hij nu echt helemaal naar de maan geweest. niet lichamelijk maar wel geestelijk

Zo heb ik ook een 3 jarige merrie gehad vorig jaar........ een heel brutaal ding...... en ja die heeft inderdaad de nodige correcties gehad.. en daar was weinig ruimte voor inbreng.........

en zo moet je luisteren naar het paard, en horen wat deze zegt. Pas dan kan je het hebben over gehoorzaamheid.... ipv slaafs

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:01

mijn paard moet mij ten alle tijden gehoorzamen. Er is best ruimte voor ´discussie´ maar als ik links zeg dan wordt het links.

Mijn paard kan 22 uur per dag doen waar hij zin in heeft. Die andere 2 uur wil ik hebben. Vind hij iets niet leuk= mag jij van mij best laten merken maar ik beslis wat we daarmee doen. Ik wil best een keertje eerder stoppen met rijden als hij geen zin heeft maar dat is de uitzondering die de regel bevestigd. Wel probeer ik ervoor te zorgen dat de omstandigheden zo goed zijn dat hij meestal wel zin heeft door hem voldoende afwisseld werk te laten doen.

Een van de vrijheden die mijn paard krijgt is bijvoorbeeld dat de deur van zijn stal opangaat zodra ik binnen kom. Dan kan hij lekker het gangpad in koekeloeren en een ieder die voorbij komt kan hij dan betasten. Dat vind hij heerlijk. Dit gebeurt dan wel aleen op voorwaarde dat er gaan voetje voorbij de deur wordt gezet. dat wordt dan meteen flink gecorigeerd.

Een ander voorbeeld is het op de trailer gaan. hij moet altijd nog even twijfelen of hij dt wel wil. Nog even om zich heem kijken etc. Prima vind ik dat maar zodra ik weer druk op de lijn pak of hem even toespreek moet hij ook wel onmiddelijk die trailer opkomen of hij kan een draai om zijn oren krijgen.
Zo werkt dat ook met aan de hand gaan. stuiteren mag zo veel als hij wil maar weee je gebeente dat hij aan de lijn gaat lopen sleuren.

Nou heb ik wel een paard met veel streken. Ik heb wel geleerd om hem er goed onder te houden. Spelen mag hij ook best hoor (bv voetballen met mij met een skippiebal) als hij maar onthoud dat ik het laatste woord heb

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:56

Ik denk dat je bij punt C beter iets kunt veranderen. Maak van het woord MAG : MOET en dan de eigen inbreng. Nou, die inbreng kan dan wel of niet getolereed worden. Een paard zal niet zomaar in b.v. verzet komen, daar zal een reden voor zijn. Dan is het maar de vraag wat je daar mee doet. Accepteer je dat verzet of niet. En verder mag een paard best zijn eigen "mening" hebben, maar wat doe je met zijn/haar mening. Het is zo dat je met een dier omgaat en niet met een robot (is ook al gezegd) . Je paard moet eerst ook maar eens begrijpen wat je van hem verlangt. De een heeft dat vlugger door dan de ander. Opvoeding is niet alleen maar zwart wit. Kan bij opvoeding van kinderen ook niet. Als een paard na 5 jaar opeens niet meer door een bepaalde hoek in de manege loopt zal daar heus wel iets zijn wat er nooit was en heeft daar dus zijn reden voor. Dan kun je hem daar wel langs slaan maar is dat dan de bedoeling? Beschouw het maar als democratie en niet als communisme.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:07

Ik vind dat heel erg belangrijk, kijk een paard kan het best wel eens ergens niet mee eens zijn..maar als ze echt gemeen doen daar kan ik echt niet tegen..

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:42

Gehoorzaamheid is natuurlijk heel belangrijk mijn paard moet precies weten wat wel en niet mag.
Maar hoe verkrijg je dit, ik zelf heb mijn eigen verdiept in de natural horsmanship van Pat Parelli ben ook een keer in amerika bij hem geweest .
Daar leer hoe de lichaamstaal van je paard te lezen en zelf te gebruiken , zo snapt je paard veel vlugger wat of je bedoeld en zal hij je graag een plezier willen doen.
Zo kun je ook de problemen met een paard die niet alleen naar buiten wil voorkomen omdat als hij je ziet als zijn leider [niet door dwang maar omdathij dat zelf graag wil] zal hij je overal graag willen volgen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 09:10

Tja, opzich moeten mijn pony's naar mij luisteren, zich aan de 'regels'houden enzovoort, maar toch heb ik op C gestemd. Een paard kan ook niet luisteren omdat hij/zij bijvoorbeeld pijn heeft, ergens last van heeft, het niet meer begrijpt, etc etc...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:02

Het is zowiezo belangrijk consequent te zijn.
Als je iets vandaag toestaat en hem morgen een pets geeft voor hetzelfde, dan zal je paard binnen de korste keren helemaal niets meer van je snappen.
Ja is Ja, Nee is Nee, er is geen tussenweg. Dan snappen de paarden het niet meer en worden ze alleen maar lastiger.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:08

Ik heb optie C gekozen.
Onder 'Mijn paard moet ten alle tijden aan mij gehoorzamen.' versta ik dus echt altijd
Ook wanneer een paard iets niet kan, durft, enz.
Wanneer hij dan dus zou moeten gehoorzamen, gebeurt dat dan met grof geweld ofzo?

Dus 1 pas verkeerd, direct een straf?

Verder is ja ja, en nee is nee, anders ontstaan gevaarlijke situaties. Paard mag, zoals Apple ook al zegt, wel voorstellen doen, maar ik neem de beslissing, en het ligt precies aan waar, wanneer en hoe, of ie persee moet gehoorzamen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 22:53

Nee nee een pas verkeerd is niet direct straf hoor. Maar ik ben wel strikt in ja is ja en nee is nee. Dat is begrijpelijk voor een paard. |
700 kg moet je een beetje in bedwang houden anders krig je ongelukken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:19

Serendipity1 schreef:
Ik heb optie C gekozen.
Onder 'Mijn paard moet ten alle tijden aan mij gehoorzamen.' versta ik dus echt altijd
Ook wanneer een paard iets niet kan, durft, enz.
Wanneer hij dan dus zou moeten gehoorzamen, gebeurt dat dan met grof geweld ofzo?

Dus 1 pas verkeerd, direct een straf?

Verder is ja ja, en nee is nee, anders ontstaan gevaarlijke situaties. Paard mag, zoals Apple ook al zegt, wel voorstellen doen, maar ik neem de beslissing, en het ligt precies aan waar, wanneer en hoe, of ie persee moet gehoorzamen.

Bij mij ook geen grof geweld,daar wordt niet over gesproken. En ten alle tijden is in normale omstandigheden. Dwang is uitgesloten bij mij. Als mijn paard weigert en doet dit 3x en gaat gewoon echt stilstaan is dat in mijn ogen geen angst. Angst is bij mij als die ervan wegdraait of ruim van tevoren aangeeft dat hij bang is. Ik geef hem dan ook tijd. Maar als ik wat zeg: ik geef een hulp, dan moet die die opvolgen. Doet die dat na 3x niet (dus ook geen miscommunicatie) dan leg ik hem toch wat duidelijker uit wat ik nu bedoel. Doet hij het dan wel, beloon ik hem daar uiteraard voor. Ik weet zelf wel precies als mijn paard mij niet snapt, dat ik wat fout doe. Hij gaat dan tegen mijn hulp in, zodat ik kan corrigeren. Makkelijk, een meedenkend paard...!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:35

maar als jouw paard nou deze manier van communiceren kiest om jou duidelijk te maken dat hij ergens pijn heeft, of een bepaalde oefening niet kan????

Ik ga er in eerste instantie vanuit dat als een paard protesteert door te gaan staken of wat dan ook of andersinds heel bewust niet naar mijn aanwijzingen luisterd, dat er dan iets met het dier aan de hand is, misschien lichamelijk, misschien geestelijk. Dat ga ik eers uitvogelen....
Paarden zijn namelijk ongelooflijk dienstbare dieren.

Of slaan jullie het paard er dan wel even doorheen ????

bind er een slof aan, zweep in elke hand en naar voren......... zoiets???

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:49

gijsenkim schreef:
maar als jouw paard nou deze manier van communiceren kiest om jou duidelijk te maken dat hij ergens pijn heeft, of een bepaalde oefening niet kan????

Ik ga er in eerste instantie vanuit dat als een paard protesteert door te gaan staken of wat dan ook of andersinds heel bewust niet naar mijn aanwijzingen luisterd, dat er dan iets met het dier aan de hand is, misschien lichamelijk, misschien geestelijk. Dat ga ik eers uitvogelen....

Nee zeker niet. Het is vaak een hulpfout oid. Ten eerste heb ik geen slof in de kast, rijdt ik zonder zweep en heb ik zelden sporen aan omdat deze totaal niet lekker rijden. wat dat betreft heb ik alleen mijn stem, been en zithulpen. Ik ben het ook totaal niet eens met dat soort praktijken. Maar omdat mijn paard iets voor loopt op mijn kunnen, leer ik meer van hem. Geef ik een hulp en hij draait zijn kont ineens alle kanten op, zit er toch iets fout. Dat bedoel ik met dat hij zelf wel aangeeft als er iets fout gaat. Niet in de vorm van staking (steigeren of bokken), maar hij doet precies wat ik aangeef...dat bedoelde ik met een meedenkend paard. Hij laat gewoon zien, dat met deze hulp, niet de vereiste oefening gaat lukken Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:54

Jij hebt duidelijk heel veel bof met je paard Haha! Haha! Haha! En gelukkig begrijp je dat hij duidelijk alleen maar doet wat je van hem vraagt Haha! Haha! Haha!

Dat kan ook niet iedereen!

Ik noem dat altijd een dekselopjeneus paard Haha! Haha! Haha! zo heb ik bij Capellmann in wissels om de pas gezeten omdat ik uit balans zat Haha! Haha! Haha!

Hele leuke anekdote, maar niet heus Bloos

Oja Kafeu........... bovenstaande mag je tegen me gebruiken hoor Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:56

Ik heb A gekozen. Ik vind dat gehoorzaam zijn iets anders is dan geen eigen inbreng mogenhebben. Natuurlijk mag een paard, tot op zekere hoogte, eigen inbreng hebben, anders kun je beter een fiets nemen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:00

gijsenkim schreef:
Jij hebt duidelijk heel veel bof met je paard Haha! Haha! Haha! En gelukkig begrijp je dat hij duidelijk alleen maar doet wat je van hem vraagt Haha! Haha! Haha!

Ik noem dat altijd een dekselopjeneus paard Haha! Haha! Haha! zo heb ik bij Capellmann in wissels om de pas gezeten omdat ik uit balans zat Haha! Haha! Haha!

Of jij hebt pech met jou paard... wat je denkt moet jezelf weten, maar dat slaat weer nergens op natuurlijk...ik bof dus inderdaad...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:02

Hoe bedoel je jouw post Hermesdeux? Ik lees alleen een positieve reactie van Gijsenkim op jouw post?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:03

Hermesdeux schreef:
gijsenkim schreef:

Of jij hebt pech met jou paard... wat je denkt moet jezelf weten, maar dat slaat weer nergens op natuurlijk...ik bof dus inderdaad...

Ik heb geen paard, ik rij alleen paarden van andere mensen Haha! Haha! Haha!

Goede, en slechte, hoger geschoolde of jonkies Haha! Haha! Haha!

maar wat slaat nergens op als ik vragen mag?

Geef ik je een keer een compliment omdat je imo begrijpt hoe het werkt, krijg je dit Slapen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:51

Ik vat die post sarcastisch positief bedoeld op...zeker na aanleiding van vorige topics...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:58

Hermesdeux schreef:
Ik vat die post sarcastisch positief bedoeld op...zeker na aanleiding van vorige topics...

zie je maar dat je me slecht kent! als ik een meningsverschil met iemand heb in een topic, betekend dat niet dat ik het in een ander topic niet eens kan zijn met iemand........ of zelfs vinden dat deze het goed doet!

En als ik sarcastisch ben dan ben ik iets anders Haha! Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:41

gijsenkim schreef:
Hermesdeux schreef:

zie je maar dat je me slecht kent! als ik een meningsverschil met iemand heb in een topic, betekend dat niet dat ik het in een ander topic niet eens kan zijn met iemand........ of zelfs vinden dat deze het goed doet!

En als ik sarcastisch ben dan ben ik iets anders Haha! Haha!

Nou ja, dan zal het wel goed zijn! sorry dan, voor mijn voorbarige conclusies!

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:48

gijsenkim schreef:

Dat gaan we doen. Een van mijn paarden staat nou een week thuis en durft nou nog niet op de lepel te duwen om te drinken, nou dan sla ik hem toch naar de drinkbak, dan durft hij beslist wel (zeker niet dus)
Hij is gewoon bang van het geluid heeft dat ook iets met gehoorzaamheid te maken? nee toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 08:52

Ongehoorzaamheid wil ik kunnen verstaan (iig bij mijn paard) :

- Gehoorzaamheid met rijden, een paard moet ten alle tijden je hulpen opvolgen en goed reageren. Ik heb er 3 jaar bij de mijne over gedaan, maar hij is nu wel op het punt dat hij me respecteerd en voor me wil werken, zoiets moet je verdienen. Dus als ik mijn been aanleg, wil ik dat hij reageerd, niet pas na 1 of 2 schoppen, been = reactie en gelijk weg.

- Gehoorzaamheid met omgang, hij moet zeker te weten ALTIJD op mij wachten, 1 van de belangerijkste punten van gehoorzaamheid vind ik het ingaan van de stal. Hij mag echt absoluut niet eerder gaan dan ik hem heb aangegeven, rustig wachten tot ik zijn halster heb afgedaan, niet zijn hoofd wegtrekken en al helemaal niet door me heen rennen en me opzij duwen om zijn stal in te gaan! (als ben ik er van overtuigd dat paarden dit doen als ze gewend zijn dat er eten in de voerbak ligt)

Met bv opzadelen ben ik wat minder moeilijk, mijn paard is nogal moeilijk met lichamelijk contact, dus beweegd nogal wat, ik stoor me er niet aan, hij kan er niks aan doen. Na het rijden, of tijdens het lopen mag hij me ook weleens een duw geven, daar ben ik niet zo moeilijk in...

De gehoorzaamheid van het paard is bepaald door de manier waarop jij met hem omgaat...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:19

Banjer moet me wel gehoorzamen, maar ze heeft ook recht op haar eigen mening... als we ergens niet uitkomen gaan we op andere manieren kijken of we er uit kunnen komen.. ze is tenslotte geen automaatje.... ik heb dus gestemd op optie C