Voorplaat Paard & Sport

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yoghurt

Re: Voorplaat Paard & Sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:51

Ja het ziet er idd pijnlijk uit. Misschien is het gewoon niet opgevallen op de redactie?
Ik heb weleens paarden gezien met een kale plek van de sporen, maar niet met zo'n wond.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:05

Wat erg...ik zie hier echt termen vallen als "gat" en "wond".......zal mijn paard en sport er anders uitzien dan die van jullie...maar op de mijne staat WJ met een sir corland die een zeer mooie sprong maakt.....en hij heeft een "schaafplekje" achter de singel.....die hoogstwaarschijnlijk idd wel van de sporen zijn....maar met geschoren paarden en vooral in deze tijd waarin ze alweer in de rui zijn heb je nogal snel een kale plek wat zich met een verkeerde beweging omzet in een schaafplekkie....
vind wel dat er erg overdreven wordt gereageerd hoor...het lijkt hier bijna zware dierenmishandeling

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:48

jeetje overdrijven is ook een vak. Heb bijna een vergrootglas nodig om het te zien Clown

Mijn paard heeft ook aan beide kanten zo'n plekje terwijl ik niet eens met sporen rijd Clown ben ik nou ook een dierenbeul?

Mijn paard heeft trouwens ook een gevoelig huidje, heeft bij het minste al een open plekje of een schaafwondje.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 08:47

love_sander schreef:
Het hoeft toch niet van de sporen te zijn? Kan ook van een deken zijn,, misschien heeft die wel raar gedaan in het land..

deze paarden lopen niet in het land Knipoog en het is wel echt een sporenplekje, maar dat is geen ramp!!!

Er word hier echt zwaar overdreven, jeetje hey, het is maar een sporenplek!!!
Ga maar eens naar een dressuurwedstrijd, wedden dat je er daar nog veel meer tegenkomt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:53

Voor de mensen die het niet erg vinden:
Hoe zouden jullie het vinden als je eigen paard zo zou staan?
Vind je het dan ook normaal?

Ik zal wel heel vreemd zijn, maar ik heb nog nooit een paard lek geprikt en dat vind ik niet meer als normaal. (Ik heb overigens paarden met een heel gevoelig huidje)
Ik zou er doodziek van zijn als mijn paard wel zo'n plek na het rijden zou hebben.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:02

Jij springt ook niet zulke kastelen met dekhengsten.
Nee, het verdient geen schoonheidsprijs, maar wie weet wat er aan vooraf gegaan is.

Normaal vind ik het niet, maar sommige reacties zijn zwaar overdreven, het is geen bloedbad!
Als zulke plekken in je normale rijden ontstaan, dan klopt er iets niet, maar er zijn soms wel eens van die situaties dat grof naar voren trappen nog altijd beter is dan verongelukken.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:31

Ik heb genoeg op stallen rondgelopen met int. springpaarden en/of dekhengsten en daar gebeurde het ook niet.

Ik zeg ook niet dat het verschrikkelijk is, alleen doen sommige mensen mij wat te laconiek.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:38

Sjuimpje schreef:
alleen doen sommige mensen mij wat te laconiek.

Dat ben ik met je eens.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:48

Sjuimpje schreef:
Ik heb genoeg op stallen rondgelopen met int. springpaarden en/of dekhengsten en daar gebeurde het ook niet.

Ik zeg ook niet dat het verschrikkelijk is, alleen doen sommige mensen mij wat te laconiek.

Ik vind het anders behoorlijk overdreven dat mensen het bij een schuurplekje hebben over lekprikken.....uberhaupt dat er een topic wordt geopend over zo'n plekkie...alleen omdat ie toevallig op de voorkant van de Paard en sport staat.
Mijn paard heeft ook weleens zo'n plekje gehad je denkt toch niet dat ik m dan niet op concours start of zelfs helemaal op rust zet.....lijkt me een beetje overdreven...

Het is niet verstandig van de redactie van P&S om zo'n foto te plaatsen maar goed mij was t niet eerder opgevallen dan dat ik dit topic las..

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:35

weet je .. het was me geeneens opgevallen!!
maar je weet idd niet wat er vooraf gebeurd is! miss liep ie zwaar te steigeren en had ie gewoon een harde trap nodig Verward .... en je hebt altijd nog verschil in gevoelige huid , ik ken een meisje die alles met bont moet doen omdat het leer zelfs wondjes maakt! Sorry maar ik kijk hier niet van op , ik zie het bloed niet ‘druipen’ ...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:46

livo schreef:
Ik vind het anders behoorlijk overdreven dat mensen het bij een schuurplekje hebben over lekprikken.....uberhaupt dat er een topic wordt geopend over zo'n plekkie...alleen omdat ie toevallig op de voorkant van de Paard en sport staat.
Mijn paard heeft ook weleens zo'n plekje gehad je denkt toch niet dat ik m dan niet op concours start of zelfs helemaal op rust zet.....lijkt me een beetje overdreven...

Het is niet verstandig van de redactie van P&S om zo'n foto te plaatsen maar goed mij was t niet eerder opgevallen dan dat ik dit topic las..

In dit geval sprak ik over lekprikken omdat ik van een kennisje vernomen had dat na de barage een behoorlijk bloedspoor over de buik van Sir liep.

En als mijn paard zo'n plek zou oplopen?
Mooi dat ik me dood zou schamen en hem met deken op weg zou zetten in de wei of paddock.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:38

Volgens mij ging het hier over de voorplaat van de paard en sport en niet over wat een kennis van een vriendin van een kennis en daar de broer weer van heeft gezien....zo krijg je mooie verhalen de wereld in......
Ik oordeel over dat wat ik zelf heb gezien.....
...volgens jouw kennis liep er een bloedspoor uit en bij drie mensen daarna....viel het paard doodbloedend neer...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:44

Ik heb rechstreeks van 1 persoon dit gehoord,
die sprak ik over de overwinning van Sir en die liet gelijk vallen dat ze zich kapot had geërgerd aan deze spoorplekken.
Jij hoeft het niet te geloven hoor, ik weet echter wel wat ik aan deze kennis heb, die is zeker niet kinderachtig dus.

Dat jij lek geprikte paarden hebt (gehad) en dit niet erg vind is je goed recht.
Mijn mening over dit soort plekken is duidelijk.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:50

Ik heb nooit lekgeprikte paarden gehad met bloedsporen...dit is namelijk ook niet te zien op de voorplaat paard en sport ...hier is enkel een schaafplekje te zien..... de benamingen van lekprikken ed. worden ook niet door mij gebruikt......
ik wil alleen maar zeggen dat de uitdrukkingen als "een behoorlijk bloedspoor" niet echt objectief zijn...wat versta je onder behoorlijk......met dit soort uitdrukkingen krijg je leuke verhalen in de wereld...kun je wel zeggen dat jij t uit eerste hand hebt maar je zet t wel op internet en publiceert dus een leuk roddelverhaal..

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:55

Sjuimpje schreef:
die sprak ik over de overwinning van Sir en die liet gelijk vallen dat ze zich kapot had geërgerd aan deze spoorplekken.
Jij hoeft het niet te geloven hoor, ik weet echter wel wat ik aan deze kennis heb, die is zeker niet kinderachtig dus.

Dat jij lek geprikte paarden hebt (gehad) en dit niet erg vind is je goed recht.

Haha!

Op de eerste rij zitten heeft zo z'n nadelen.

Vreselijk, hoe het bloed echt AAN 2 KANTEN! over z'n buik liep Boos!
Je ziet ook alles op die schimmels, he...

Dit had ik al aangehaald op FA, maar het leek niemand te boeien...

En voor de mensen die denken dat deze plekken 'ergens anders van kunnen komen', hou maar op. Het waren duidelijk spoorplekken. Zodra hij aandreef lagen ze precies onder zijn sporen en geloof me, ik weet hoe die plekken eruit zien Verdrietig
Ik heb ook zo'n schimmel met een dun huidje, die hoef je maar één keer een por te geven en ze ligt open.
Maar dat neemt niet weg dat ik mijn ogen uit mijn kop schaam als mijn dier met zo'n plek rondloopt, gelukkig het laatste jaar al niet meer (lang leve goede instructie Haha! ).

Ik heb over dit akkefietje met Sir Corland de KNHS gebeld, maar die staken helaas weer hun kop in het zand Boos! Boos!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:16

Missouri schreef:
Sjuimpje schreef:

Haha!

Op de eerste rij zitten heeft zo z'n nadelen.

Vreselijk, hoe het bloed echt AAN 2 KANTEN! over z'n buik liep Boos!
Je ziet ook alles op die schimmels, he...

Dit had ik al aangehaald op FA, maar het leek niemand te boeien...

En voor de mensen die denken dat deze plekken 'ergens anders van kunnen komen', hou maar op. Het waren duidelijk spoorplekken. Zodra hij aandreef lagen ze precies onder zijn sporen en geloof me, ik weet hoe die plekken eruit zien Verdrietig
Ik heb ook zo'n schimmel met een dun huidje, die hoef je maar één keer een por te geven en ze ligt open.
Maar dat neemt niet weg dat ik mijn ogen uit mijn kop schaam als mijn dier met zo'n plek rondloopt, gelukkig het laatste jaar al niet meer (lang leve goede instructie Haha! ).

Ik heb over dit akkefietje met Sir Corland de KNHS gebeld, maar die staken helaas weer hun kop in het zand Boos! Boos!

KNHS bellen Verward
misschien een beetje overdreven ? en denk je dat ze hem op het matje zouden roepen ? dus niet! en ik zie toch echt geen DRUIPENDE BLOEDSPOREN ..en het is banketstaaf maar waar , maar dit soort dingen gebeuren op elke wedstrijd en elk concour!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:38

Ik zou me mijn ogen uit mijn kop schamen als er zo'n foto van mij bestond..

(Nah ook weer niet want dan had ik wel een internationaal concours met een gave hengst gesprongen Haha! )

Ik denk ook niet dat dat schuurplekjes van een dek ofzo zijn het zijn gewoon ouderwest spoorgaten.

Ik weet dat het gebeurd maar ik ben het met sjuimpje eens er wordt zo laconiek over gedaan "het gebeurt iedereen wel eens .. en het is een hengst en een groot concours"...

het gebeurt niet iedereen (hoop ik)

Straks denkt iedereen "och die goede ruiters prikken zo ook allemaal kapot het hoort er nou een keer bij dat je er af en toe een kapotprikt"

Nou bij dus niet! Ik heb er nog nooit een kapot gereden.
Een beetje kaal van de laars of spoor alah maar wonden ..
Er waren vast mooiere plaatjes voro op de voorpagina.
Als ik Woutjan was was ik er niet blij van geworden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:08

Als dat paard dan zo gevoelig is waarom dan niet een wat dikker/ronder spoortje ?

Ja ik ben geen grand prix springruiter met een stal vol maar dit lijkt mij in eerste instantie een logische oplossing.

Kan natuurlijk zijn dat er tijdens het inrijden iets gebeurd is(paard springt ineens weg ofzo) maar leuk is het niet.
Ik zou me ook doodschamen en op zoek gaan naar een betere oplossing.

Overigens kan ik het erg moeilijk zien op de foto.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:11

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:17

nou het nut van sporen in de springsport zie ik dan weer wel..
Zon'n parcours door rijden is nét iets meer dan alleen gassen en sturen Knipoog

Maar als het zulke plekken geeft is van verfijnen inderdaad geen sprake dat zie je goed

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:52

Riant schreef:
Ik zou me mijn ogen uit mijn kop schamen als er zo'n foto van mij bestond..

(Nah ook weer niet want dan had ik wel een internationaal concours met een gave hengst gesprongen Haha! )

Ik denk ook niet dat dat schuurplekjes van een dek ofzo zijn het zijn gewoon ouderwest spoorgaten.

Ik weet dat het gebeurd maar ik ben het met sjuimpje eens er wordt zo laconiek over gedaan "het gebeurt iedereen wel eens .. en het is een hengst en een groot concours"...

het gebeurt niet iedereen (hoop ik)

Straks denkt iedereen "och die goede ruiters prikken zo ook allemaal kapot het hoort er nou een keer bij dat je er af en toe een kapotprikt"

Nou bij dus niet! Ik heb er nog nooit een kapot gereden.

Een beetje kaal van de laars of spoor alah maar wonden ..

Er waren vast mooiere plaatjes voro op de voorpagina.
Als ik Woutjan was was ik er niet blij van geworden.

ik zie op de foto ook niet meer dan een beetje kaal van de spoor hoor...ik zie geen druipend bloed etc. maar gewoon een beetje kaal.....
Laatst bijgewerkt door livo op 23-02-05 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:52

Sorry hoor maar wout-jan weet egt wel wat die doet....

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:33

amen
wout jan zal echt wel weten wat ie doet

en als dat paard leeg liep op het voor terrein dan zal er ook wel zoiets als een official rond hebben gelopen die dat toch op zou moeten hebben gemerkt ?? Clown

vind dit allemaal weer erg overtrokken

en laten we het nou niet gaan hebben over de zogenaamde zzgp ruiters die het 45 graden verhaal van de stang ook erg vaak vergeten Slapen

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:00

Een kaal plekje van de sporen, oke dat kan een keer gebeuren. Maar dit is toch een redelijk grote bloedvlek en voordat je zo'n wond hebt gemaakt met je sporen moet je toch wel behoorlijk je sporen erin hakken. Zo'n wond als op deze foto te zien is is ook niet van 1x rijden, maar die wond zit er waarschijnlijk al veel langer en wordt steeds groter doordat de ruiter er elke keer met z'n sporen in prikt als ie aan t rijden is.
Ik heb ook op een aantal bekende (spring-)stallen stage gelopen ivm mijn opleiding en 'achter de schermen' gebeurden (ook met die dure dekhengsten) wel meer dingen die het daglicht eigenlijk niet konden verdragen (niet dat een wond van een spoor nou zo'n misdrijf is, maar toch).
Bloedende wonden hoeven echt niet nodig te zijn als je een paard met sporen rijdt...

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:03

dus dan zou je elk paard met zo'n wondje maar niet meer moeten rijden??? tot dat het genezen is longeren??.. lijkt me ook goed voor je training Clown

kom op zeg tijd is geld in de paarden sport en hoe minder die paarden op concours komen hoe minder interresant het word voor ruiter ,sponser,eigenaar etc etc