Schreeuwende instructies??? Wat vinden jullie???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re: Schreeuwende instructies??? Wat vinden jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:57

Ik doe ook wel eens mijn stem verheffen. Vaak is dat in het heetst van de strijd en probeer ik dit zo motiverend te doen.

Dat geldt voor als de ruiter bv even wat strenger aangepakt moet worden, maar ook als er iets goed lukt.

Je moet er ook wel een stem voor hebben hoor.

Onze buren hebben bv een instructrice en die heeft van nature een schorre stem. Die moet zichzelf dus helemaal overtreffen om duidelijk over te komen. Het is NIET aan te horen. Lijkt alsof ze altijd maar ruzie heeft.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:51

Ik ga niet betalen om me een uurtje te laten afblaffen Haha! Die frustraties raken ze maar ergens anders kwijt. Bovendien vind ik dat ook doorwerken naar het paard toe. Ik had ooit zo'n iemand en ik werd daar wat nerveus van, en uiteraard reageerde mijn paard daar ook weer op. Ik heb nu instructie die meer begrip heeft maar ook meer begrip voor het paard. En zeker hier in de polder hoor ik het gewoon soms niet en dan ga ik ook rustig even stilstaan om om uitleg te vragen. Hooguit komt er een keer tussendoor "RUITERFOUT' maar dan is het voor mij ook al wel duidelijk. Maar dat afblaffen nee, daar begin ik niet meer aan.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:28

VValar schreef:
Schreeuwende instructeurs, afschuwelijk! Ik zou nooit les nemen van een instructeur die naar mij liep te schreeuwen, daar kan ik echt niet tegen. Het verstoord de concentratie van ruiter en paard!

Inderdaad... Hoeft van mij ook niet hoor, ik zou ook geen les nemen van iemand die de halve les tegen me zit te schreeuwen!! Scheve mond

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:47

Af en toe is dat mss wel eens nodig, maar die van mij doet het nooit (of heeft het toch nog nooit gedaan Tong uitsteken)
Mijn instructrice is altijd heel geduldig, en legt als het nodig is de dingen tien keer uit, zolang jij maar snapt wat je moet doen Lachen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:08

MissSisa schreef:
Mijn instructies schreeuwen ook wel. Maar soms moet iets duidelijker doorkomen en heeft dat meer effect.................

Eey dat ken ik ergens van, haha
Ik vind dat van wie ik les had niet erg schreeuwd maar meer is duidelijker laat overkomen...

kwpn_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:16

aaah! verschrikkelijk dat geblèr.
Een instructrice moet wel te verstaan zijn maar dat overdreven geschreeuw Lips are sealed .
Net alsof ze een proef staan voor te lezen bij harde wind.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 06:12

Liever niet. Mijn instructrice verheft alleen haar stem om zich verstaanbaar te maken, maar echt niet uit boosheid. Als ik iets fout doe geeft ze gewoon uitleg of maakt er een grapje over (zijn hoofd valt er echt niet af hoor). Haha!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:31

ik heb een tijdje les gegeven ... en dan schreeuwde ik ook MAAR niet op zo een manier van afkatten .. wel van en door en door totdat dat meisje in galop zat en dan was het ook van goed zo goed gedaan hoor ... dus na schreeuwen ALTIJD een beloning als ze het goed doet ..
dat was wel omdat het een moeilijk paardje was dat aangepakt moest worden ... heb dat beestje ook zelf ingereden en ik was er dan ook helemaal weg van Tong uitsteken Clown

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:06

Dat ligt aan de manier van het 'schreeuwen'...

Als iemand met een rood hoofd loopt te schreeuwen omdat het bijvoorbeeld niet lukt, dan ben ik weg. Dat vind ik onnodig, je kunt het ook rustig oplossen. Als iemand schreeuwt omdat je het anders niet kan horen, dan schreeuwen ze maar, dan maakt het me niet uit Tong uitsteken

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:58

PeruaansePas schreef:
_/-o_

Zeker niet bij herhalend schreeuwen! Dus dezelfde instructie een paar volumes harder schreeuwen. Als ik het niet begrijp ligt dat aan de uitleg van de instructeur, niet aan mijn oren. Haha! Schreeuwen heeft dus geen nut.

Mijn paardrijjuf Knipoog schreeuwt nooit naar mij, maar ik doe dan ook vaak netjes wat me opgedragen is... Haha!:D
Neej, ik zou het zelf heel erg vervelend vinden als er naar me geschreeuwd zou worden, ik doe het heus niet met opzet verkeerd en er mankeert geloof ik nog niets met mijn oren.. .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:44

Mijn instructrice schreeuwt zo goed als nooit, af en toe als ze haar geduld verliest en als jij kwaad op je paard wordt, want dat is iets waar ze niet tegen kan. Kben bijvoorbeeld ooit es zo kwaad op pony geworden dat ik echt op d'r begon te schelden. Dat isde enige keer dat ze tegen mij heeft staan schreeuwen.
Weet wel dat een ander meisje uit mijn les, dat totaal niet gemotiveerd was en totaal niet verder kwam daardoor, behoorlijk wat te verduren heeft gehad. Het meisje heeft zo ongeveer een jaar op de pony gereden en nog kwam er geen vooruitgang. Pony liep rondjes te hobbelen, en die is een aantal keer goed duidelijk gemaakt kdat ze es inzet moest gaan tonen.

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:42

mijn eigen instructrice schreeuwt nooit blijft altijd heel rustig, ben ik ook wel blij om, watn anders ga ik me druk zitten maken op mn paardje en die neemt dat gelijk van me over en is er dus heel de les niks meer met ons aan te vangen.

heb 1x les gehad van iemand anders op mn bijrijdtinkertje, en die stond er dus om bekend dat ze welles kwaad op je kon worden enzo. Nou viel het deze x wel mee, maar ik vind dat ze toch aardiger is in t dagelijks leven. Voelde me niet echt op mn gemak.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:26

Echt schreeuwen kan ik niet waarderen, als iets niet lukt ook al is het de 3e keer, dan geeft ze gewoon een paar extra aanwijzingen of doen we het op een andere manier. Natuurlijk praat ze weleens wat harder anders versta je het niet Lachen. Maar schreeuwen is een heel ander verhaal.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:36

Ligt aan de timing van de instructie...

Mijn instructrice heeft ook wel eens geschreeuwd: "Jezus Suzan, ga er nou eens aan rijden, je hebt zo'n goed bewegend paard en je zit er alleen maar op te hangen. Laat hem nou eens echt marcheren" Of iets in die geest. Bloos
Tja, het was wel de waarheid en net even dat duwtje in de rug wat ik nodig had om even extra mijn best te doen waardoor het wèl lukt.
Ik denk dat zij er wel gevoel voor heeft wanneer ze dat wel en wanneer ze het niet kan doen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:12

Ik had vroeger altijd 2x per week prive les. Dressuur en springles.

Nou daar werd wat afgeschreeuwd hoor. Zat er soms weleens huilend op maar ik deed het later wel hoor. Haha!

Toen ik aan mijn moeder aangaf dat ik niet meer wou springen is ze er een paar keer bij gaan zitten en toen ging het een stuk beter. Clown

Ik moet zeggen dat het bij mij wel geholpen heeft. Ik had snel de neiging om het bijltje er bij neer te gooien en als mijn instructeur dan ff flink kwaad werd ging ik toch weer meer mijn best doen.

Ik heb er dus geen bezwaar tegen maar het moet wel leuk blijven en niet zo zijn dat een kind jankend de les uitkomt. (regelmatig gebeurt Bloos )

Ik vindt het ook terecht als iemand bijvoorbeeld maar aan 1 teugel blijft harken terwijl er al meerdere malen verteld is de hand naar voren te steken bijvoorbeeld.

Het allerergste zijn de mensen die continu ja maar zeggen. Dan mag van mij de instructeur wel even boos worden. Boos!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:54

simongek schreef:
Nou daar werd wat afgeschreeuwd hoor. Zat er soms weleens huilend op maar ik deed het later wel hoor. Haha!

Zoiets heb ik vroeger ook gehad, 2 keer per week les, 1 keer groeps en 1 keer prive...en jees wat was die vrouw erg....
En als ik dan huilend op het paard zat was het nog eens van niet janken daar bereik je niets mee.
Het hielp wel hoor...ik ben nou eenmaal iemand die afentoe kwaad gemaakt moet worden Haha!

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:09

Nou bij mijn weten heeft een instructrice (niet die wat ik nu heb mara van vroeger) 1× geschreeuwt! En dat was naar een rotverwend jongetje, wat zijn pony aan het slaan was en prikken met de sporen, en gewoon niet luisterde! Stond er bijvoorbeeld hindernis om te springen, moesten we wachten tot die was omgebouwd naar oxer, waren ze om aan het bouwen, ging hij er met zijn pony overheen enzo een dingen! Dan vond ik het wel logisch dat je kwaad word! Ja

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:03

als ik bij de ponyclub rij en S. verheft haar stem een beetje doet Cleo ongelofelijk zuur... Ja laast had ze bijna getrapt Bloos! Nagelbijten / Gniffelen

lin1da

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:53

af en toe is scheeuwen best nodig om het een en ander te voor komen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:43

Echt schreeuwen ben ik niet van gediend, ik rij voor mn plezier en als ik iets fout doe is dat niet omdat ik niet wil leren rijden.
Dat kan ook op een normale toon gezegd worden, dan begrijp ik het ook best.

Heb het gelukkig wat dat betreft wel getroffen met mn huidige instructrice.

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:14

Je hebt gewoon het verschil in mensen die het leuk vinden om les te geven, en mensen die het niet leuk vinden.
Dat ze een beetje neerbuigend doen dat je gewoon nog niet zo goed kan rijden.
geef dan geen les vind ik dan.

Ik reed ergens waar we elkaar les gaven, en af en toe gaf een vrouw les die ook op een manege werkt. Zo'n type dik wijf, harde schreeuwstem, vind zichzelf heel goed rijden.
Ik reed mijn pony nooit aan de teugel, simpelweg omdat ik niet wist dat het nut had en een beetje saai vond.
Moesten we het in haar les doen en het lukte niet meteen. Heel logisch als je het nooit doet, dan moet je eerst de hals wat losser maken toch?
Maar het moest meteen dus zij schreeuwen, ging naast me lopen en trok zo m'n Astridje helemaal krom!
En zo heb ik nog wel 100 voorbeelden.

Zij irriteerde zich aan mij en nog een paar anderen dat we al die techniekjes niet konden. En ik ben van mening dat je dat niet kan weten als niemand je dat leert, dus erg nutteloos dat iemand dan boos word want zo demotiveer je mensen alleen maar!

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:42

Ik vind schreeuwen niet nodig.
Wel nodig is dat je je goed verstaanbaar maakt.
Waar ik mij vooral aan stoor is als ik naar een manege les kijkt met kleine kinderen waarbij de instructeur/strice staat te schreeuwen ken genoeg kinderen die daardoor gestopt zijn omdat ze het niet meer leuk vonden.
En je gaat paardrijden voor je plezier en hoe meer plezier hoe beter de gene zijn best doet

Zelf heb ik ook altijd van een schreeuwende/scheldende instructeur les gehad.
Maar toen ik over stapte op een andere instructeur die je stimuleerd door te je een compliment te geven op moment dat het goed gaat, vond ik dat veel positiever.
Dus geef nu zelf ook veel meer complimenten en probeer iemand te stimulieren het uitsterste eruit te halen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:51

Op mijn eerste manege kon de instructrise goed schreeuwen. Ze zat altijd in de hoek van de bak en dan moet je je verstaanbaar maken. Soms als we op kleine volte moesten draven (neus aan kont) dan kon ze ook boos worden als het weer helemaal fout ging. Ach ik heb er heel goed leren rijden.
Bij de manege waar ik nu rijd heeft de instructeur een soort microfoontje. Heel handig. Ook schreeuwt hij niet en ik vind de lessen veel leuker Haha!

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:21

stem verheffen okey maar schreeuwen oeh bah gruwlijke hekel aan mijn instructrice doet het gelukkig ook niet

Vrouw1515

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:36

Ik reed vroeger, heel vroeger, bij de Zilverster in Zoetermeer en daar werkt een dame die het schreeuwen en lelijk doen heeft uitgevonden volgens mij. Ging al met een halve maagzweer opweg naar je les.
Ze had wat favoriete klanten en de wat minder favoriete. Tot de laatste categorie behoorde ik helaas. En het erge is/was je bleef gewoon rijden. Gaf geen commentaar en slikte gewoon alles. Zelfs als je niet op een paard zat was ze niet altijd even vriendlijk.
En ik heb vernomen dat het nog steeds zo is. Mijn vriendin van boven de dertig laat zich gedwee alle hoeken van de bak doorschreeuwen en alle sarcasme welgevallen.
Moet toegeven dat ze wel heel actief les gaf. Maar de zenuwen en de angst zijn me altijd bijgebleven.

Later ben ik bij Chardon in Schipluiden gaan rijden. Er ging een wereld voor mij open !!! Veel vriendelijker tegen de manegeklanten en goed voor de paarden ! Als ik dat eerder had geweten, had ik eerder gegaan !