Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 10:16

Cassidy schreef:
MarijeR schreef:
Daar ben ik idd ook wel benieuwd naar.
Want als een DA straks echt het paard moet identieficeren i.v.m. medicijngebruik en paspoort, duurt dat veel te lang met een DNA registratie.
Met een chip weet een DA binnen een minuut of hij het juiste paard behandelt volgens de papieren.
Anders is het absoluut niet waterdicht.

Op het moment dat mijn paarden vanwege het feit dat ze niet gechipt zijn maar alleen DNA zijn geregistreerd niet de juiste medicatie kunnen krijgen heb ik twee keuzes: Of ik jas er alsnog een chip in en laat ze behandelen, of er dreigt een rechtszaak.
Op dit moment neig ik toch echt naar de rechtszaak. Helemaal omdat ik niet geloof dat het hele systeem rond de chip waterdicht is. Want wat als de chip niet meer te lezen is? Moet mijn paard dan maar dood omdat de chip niet meer werkt? Bovendien kunnen de dierenartsen dat absoluut niet met hun eed combineren, en mijn paard gaat gerust behandeld worden.

Er is ook nog een derde optie: emigreren. Aangezien Duitsland er op dit moment absoluut nog tegen is en men in Belgie ook niet pro-chippen is: even de grens over en je bent van het gezeik af.

Laat mij dan maar bij dat domme meeloperige volk horen...
Ik vind dit nogal wat ver gaan voor 1 klein chipje in vergelijking met alle andere risico's die paarden lopen Lachen

Ik vraag me ook af of de reden van anti-chip zijn komt uit principe (ik wil niet wat de overheid wil, Nederland moet weer de braafste zijn, noem maar op...) of uit echte angst voor een klein chipje?

In het eerste geval kan ik me nog wel vinden.
Er komen steeds meer regeltjes, maar dat is niet alleen met dingen voor paarden.
Dat is al jaren zo en dat zal waarschijnlijk ook alleen maar erger worden.

Angst voor een chipje heb ik absoluut niet.
Net zo min als dat ik mij druk maak om het enten, ontwormen, in de wei gooien, vervoeren van de paarden of het laten dekken van de merries.
Risico's lopen ze altijd, ook als ze stilstaan in een stal.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 10:34

Natasha schreef:
Het hele chippen, is , net als de invoering van de euro, niet goed voor onze portomonnee en vrijheidsgevoel.

Verder is het een grote puinhoop.
Chips die niet gevonden kunnen worden, dubbele, 3 dubbele chips zelfs bij paarden, ik heb al van alles gehoord.

zoals mijn vorige paardje , die zal ondertussen de 3e chip ook al wel te pakken hebben

ach ik heb nu een weide net over de grens , hihi geen chip dus

eerst alleen een chip ivm wedstrijden , daarna ivm transport nu ivm slacht of uberhaubt ,..

laats 2 paarden laten behandelen door de va , allebei gewoon een prik ingedouwd , niet gevraagd naar paspoort niks ook niet naar een chip
(de een is toevallig , was al bij aankoop, gechipt met paspoort de ander heeft helemaal niks , laatste enting staat ook niet geregistreerd is wel gewoon gegeven , .. tja doe geen wedstrijden
en ja ze krijgen wel de kogel als het zover is

daarbij 99% vd paarden in particuliere eigendom die geslacht worden verdwijnt toch echt niet naar de eettafel hoor , vlees is zoieso veel te
slecht (denk aan door bv voeren met biks) het verwdijnt allemaal (meeste dus) het honden voer in )

er staat ook toch wel erg letterlijk dat aan de chip GEEN eigendoms rechten verbonden zijn en ook bij gechipte paarden kan je in het paspoort laten zetten NIET GESCHIKT VOOR MENSELIJKE CONSUMPTIE

ofdat er bij een noodslachting word gekeken naar chip en paspoort en wormenkuur , denk je echt dat ze een paard op 3 benen 2 weken laten staan ivm de wormenkuur?

of een halfjaar ivm chip in brengen en dan verplicht half jaar wachten ?

had leuk geweest met mijn vorige merrie , was gechipt chip kwijt
verkocht mensen nieuwe chip er in laten douwen week later weer de chip kwijt (spoorloos bedoel ik dan he , niet alleen niet af te lezen..)
en dat was ruim 3 jaar geleden dus ze zal onderttussen wel weer gechipt zijn , ben benieuwd ,..

nee onze regering wil control freakje worden met heeele andere redenen

in noordwijkerhout had de gemeente ook al de plannen paarden belasting te gaan heffen ,.. hoe lang zal dat duren ... voordat dat overal gebeurd ...

en tja nederland wil nou eenmaal graag denken dat ze groot is en als haantje de voorste dingen doen ,.. wij zijn het proefkonijn voor europa op heel veel vlakken , terwijl omliggende landen zich met hele andere dingen bezig houden

ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dit in europees beleid geregeld is
en wat zwaarder weegt ,...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:24

In Duitsland wil men bij mijn weten niet aan het chippen ivm de risico's, om dezelfde reden zijn een aantal topsportpaarden niet gechipt.
Als ik ooit zelf een paard heb en die is bij aankoop niet gechipt, ga ik dat ook niet laten doen.

Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat een dierenarts bij behandeling ging controleren op de chip. Ik ken zelfs een paard dat een maand op de kliniek heeft gestaan zonder chip en daar werd niets over gezegd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:02

Ik denk dat er nu een paar dingen ontzettend door elkaar gegooid worden..
@Cassidy: dat met dat extra kastje wat op slot blijft heeft niets te maken met niet mogen behandelen maar met een breder scala aan medicijnen die er nu ook al zijn maar niet gebruikt mogen worden.
Die medicijnen komen dadelijk vrij (waarschijnlijk na het afronden van het hele I&R gebeuren= einde overgangsregelingen)

Een paard over de grens deponeren heeft geen zin als jij als Nederlander eigenaar blijft. De kans is aanwezig dat men in de landen zonder I&R regeling (dus ook identificatie) dat kastje sowieso op slot hebben..

In Duitsland wordt wel gechipt, echter is men daar, naar mijn weten, nog niet zo ver met I&R regeling als NL.
Dat een DA niet controleerd op een chip om te behandelen komt ook vanwege de overgangsregelingen ( nog niet alle paarden zijn voorzien van een chip/dna)

De vermelding niet geschikt voor menselijke consumptie maakt het juist dat er een bredere scala aan medicijnen vrij komt. en heeft niets te maken met de manier van identificatie... echter kan DNA een reden zijn dat dat extra kastje niet open gaat.

Het eigendomsrecht: een paspoort is geen juridisch bewijs van eigendom... wordt ook nergens anders vermeld op geen enkele officiële site. Dat de anti-chip site mensen wil laten geloven dat een reden om te chippen het eigendomsrecht is....
Mede door identificatie zal het op termijn mogelijk moeten zijn om het eigendomsrecht te regelen voor paarden. Maar ook een stamboekpapier is geen eigendomsdocument.

nl-paardenpaspoort schreef:
Voordeel van de chip is dat ter plekke en direct de identiteit van het dier kan worden gecontroleerd. Dit is van belang bij het toedienen en aantekenen van niet-geregistreerde diergeneesmiddelen en bij de aanvoer van paarden aan de slachterij. Zonder deze directe identiteitscontrole lijkt de handhaafbaarheid sterk in het gedrang te komen. Dit is de belangrijkste reden dat het Productschap Vee en Vlees (PVV) als implementatieregelgever heeft gekozen voor de chip.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:11

Het zou toch geweldig zijn als er meer medicijnen voor gebruik bij paarden vrijkomen..... dat komt het welzijn van veel paarden ten goede. Voor pijnstilling en sedatie is er niet veel keus meer om maar eens een voorbeeld te noemen. En de mogelijkheden die er zijn, zijn nogal prijzig (gek he).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:42

Alane schreef:
@Cassidy: dat met dat extra kastje wat op slot blijft heeft niets te maken met niet mogen behandelen maar met een breder scala aan medicijnen die er nu ook al zijn maar niet gebruikt mogen worden.

Een paar jaar geleden mocht Bute niet meer gebruikt worden als pijnstiller. Ineens kun je het weer wel krijgen. Wordt verder niet naar chip gevraagd....is toch raar?

@ Tenfold, meer medicijnen voor schappelijkere prijzen zijn natuurlijk altijd welkom. Maar zoals al gezegd dat een opmerking in een paspoort "niet voor menselijke consumptie" bij een gechipt paard het gamma aan producten vergroot, waarom kan dan dan niet bij een niet-gechipt paard? Niet gechipte paarden zijn sowieso niet voor menselijke consumptie, dus moet ik er dan een chip in laten zetten om het "officieel" te laten worden?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:53

Ik had het helemaal niet over het onderscheid wel of niet gechipt. Ik zeg alleen dat ik het goed zou vinden als er meer mogelijkheden zouden zijn op het gebied van medicijnen.....

Maar goed. Het is wel praktischer voor een da om na te gaan voor welk paard hij een medicijn voorschrijft bij gechipte paarden. Maar waterdicht is het nooit, want in de praktijk kun je een medicijn geven aan een ander paard dan waar het voor bedoeld is, dat hou je altijd.
Denk wel dat een goede en snelle mogelijkheid tot identificatie bijdraagt aan de mogelijkheid en/of snelheid van vrijgeven van medicijnen. En hoe sneller en meer er vrijgegeven wordt hoe beter vind ik.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:06

@Cassidy: Omdat er nog overgangsregelingen zijn wort er nog niet gecontroleerd op de aanwezigheid van een chip.

Niet geschikt voor menselijke consumptie opent een extra kastje...
erchter kun je bij een DNA-paard niet gelijk en ter plaatse de identiteit controleren waardoor het zou kunnen dat dat kastje dus gesloten blijft voor DNA paarden ondanks dat ze de vermelding "niet geschikt voor menselijke consumptie" in het paspoort hebben staan. Het heeft dus niets te maken met niet mogen of willen behandelen van dat paard, maar met de beschikbare medicijnen voor een paard met DNA.

Zo staat het op de site van de PVE
Citaat:
Voordeel van de chip is dat ter plekke en direct de identiteit van het dier kan worden gecontroleerd. Dit is van belang bij het toedienen en aantekenen van niet-geregistreerde diergeneesmiddelen en bij de aanvoer van paarden aan de slachterij. Zonder deze directe identiteitscontrole lijkt de handhaafbaarheid sterk in het gedrang te komen. Dit is de belangrijkste reden dat het Productschap Vee en Vlees (PVV) als implementatieregelgever heeft gekozen voor de chip.

bron: www.nl-paardenpaspoort.nl
onder het kopje: ontheffing chipverplichting paarden voorlopig nog mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:57

ik vind het wel belangrijk dat een paard gechipt is..vanwege diefstal verwaarlozing en dergelijke. Mijn paarden zijn dus ook gechipt!
En voor het paspoort is het ook gewoon handig.
Maar dat er paarden aan dood zijn gegaan is vervelend..Maar door verkeerde medicatie voor ziekten kan dat ook gebeuren..of door te laat komen van dierenartsen bij koliek ofzo.
Ik denk niet dat we het chippen daar door moeten laten.
En inderdaad wat ik al las is dat je meer kans hebt met een buitenrit plat gereden te worden dan dat je paard sterft aan een chip.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:01

In MAAR 14 gevallen >;) Als ze dan erook bij zetten hoeveel er gedaan zijn...Dan valt het op zich nog wel mee denk ik..ok leuk is anders. maar meeste gevallen gaat het gewoon goed.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:22

Cinnepin schreef:
ik vind het wel belangrijk dat een paard gechipt is..vanwege diefstal verwaarlozing en dergelijke. Mijn paarden zijn dus ook gechipt!

Zijn hier ook cijfers van bekend? Ik bedoel, hoeveel paarden zijn er al dankzij de chip weer bij hun eigenaar teruggekeerd. En hoe secuur zullen alle wijzigingen worden doorgevoerd als het paard de handel in gaat? Hebben de douanebeambten chiplezers? De agenten, paardenhandelaren en noem maar op?

Ik ben zelf niet zozeer bang voor de risico's van de chip, maar ik zie er gewoon het nut niet van in. Tenminste niet voor mijn al wat oudere paard dat niet op wedstrijden komt, (hopelijk) nooit verkocht zal worden en niet bij de slacht terechtkomt.

Volgens de laatste berichten is de verplichting trouwens nog steeds niet dichtgetimmerd.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:27

Een paard wordt nooit teruggevonden door de chip. Het is geen systeem waarbij de chip en dus het paard kan worden gevolgd.
Wel kan een paard wat 'gevonden' wordt en/of waarvan wordt verdacht dat het een gestolen paard betreft, worden geidentificeerd. En dus kan de eigenaar worden opgespoord en kan worden aangetoond dat het paard inderdaad het gestolen exemplaar betreft.

Dat zal tot nu toe nog niet of weinig zijn gebeurd in de praktijk, het is echter nog niet zolang op grote schaal ingevoerd. Dat nut zal zich nog moeten aantonen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:33

Tenfold schreef:
Een paard wordt nooit teruggevonden door de chip. Het is geen systeem waarbij de chip en dus het paard kan worden gevolgd.

hahaha dat snapte ik wel hoor. Maar alleen als de chip echt structureel wordt afgelezen door veeartsen e.d. (die ik al noemde), heeft deze nog enig nut om de handel in gestolen paarden tegen te gaan. Vooropgesteld dat het chipregister up-to-date is.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:36

Dat soort systemen bestaan wel voor allerlei andere toepassingen, dus het zou kunnen bestaan.....

Op dit moment wordt er nog niet systematisch gescant, het is allemaal nogal vers, zal in de toekomst steeds wel vaker gebeuren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:40

Tenfold schreef:
Dat soort systemen bestaan wel voor allerlei andere toepassingen, dus het zou kunnen bestaan.....

Op dit moment wordt er nog niet systematisch gescant, het is allemaal nogal vers, zal in de toekomst steeds wel vaker gebeuren.

Als een paard wordt gestolen wordt er handel in gezien. je kunt je paard alleen nog vervoeren of starten als die gechipt is. Daar zit een paspoort bij. Dus stel dat hij op concours of ergens gescand wordt heb je toch nog een kans van herkenning volgens mij

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:29

Alane schreef:
Peterina schreef:

Dat de aparaat aangesloten moet worden op de database is nu ook het geval voor chip controle, dus daar veranderd niets, allen dat het nu een standarisatie is.

Dus niet... het chipnummer staat in het paspoort.
De DNA streng is vertaald in een cijfer code en zal dus gematched moeten worden...

Zoals nu bij DNA controles gebeurt en de voorstel voor de dichter toekomst: ... je hebt alleen een draagbare PC met internet connectie ... je log'd in op de bekende site, password identificatie/security pass, doe een search met de DNA code of met de passport nummer of met de naam van de paard en de computer verifieerd dat je de juiste paard heeft. Heel simpel methode.

Peterina schreef:
Een centrale database waar alle DNA types opgeslaan staan - maakt niet uit welke lab - die ten alle tijden beschikbaar en bereikbaar is. Dit zou pas vooruitgang zijn. Zeker als je nu weet wat gebeurt bij een chip controle op parcours ... optimaal is deze vorm van controle ook niet!

Wat is er mis dan aan die vorm van controle? In principe kan alla minuut worden gezien of het paspoort en het paard bij elkaar horen... dit in tegenstelling tot DNA.
[/quote]
Een passport kan gelinkt worden aan een paard zonder dat er een vreemd voorwerp in het arme paard zit. Er zijn ook andere identificatie methode dan DNA en chip.

[/quote]
Zijn ze wel dubbel aan het berichten dan... Frankrijk heeft aangekondig ook te gaan chippen als identificatie methode in de I&R regeling.

Vwb die man, lijkt me toch stug dat hij niet weet, of kan achterhalen wie allemaal op dat sumposium zijn geweest en via hun niet de benodigde info boven water kan toveren.
En spraak als hindernis... Frans- tegen Frans die ook engels kan en voila...
En zal er zeker wel wat te vinden zijn op www over zo'n machine.
[/quote]

De bericht die het Bestuur van de Stamboek (officieel nagevraagt voor franse leden) heeft ontvangen is dat Frankrijk niet verplan is te chippen. Ze gaan zich aan de EUROPESE wetregeling houden net als Duitsland en gaan zich niet laten 'forceren' door een of andere bond of clubje.

De man in kwestie is een wetenschapper en niet, zoals zovelen hier, een leek. Ik twijfel niet aan zijn uitleg en zie geen reden om daar iets achter te zoeken. Hij is uitgenodigt geweest om de 'lezing' bij te wonen en heeft deze documentatie ter handen gekregen. Het was niet openbaar te krijgen. Dit waarschijnlijk omdat de patenten nog niet af waren.

Niet alles wordt meteen op de internet gezet ... eerst wordt het in de Journals en vakbladden voorgesteld (na afloop van de onderzoeken) en dan wordt het 'openbaar' op de www. gezet.

[/quote]
Er is ook wel een apparaat te verkrijgen die de chipnummers kan veranderen op afstand Ja Zelfs kan peilen waar de chip is incl. paard op een redelijke afstand Ja... apparaatje kost alleen een vermogen.... en je hebt er wel heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel ruimte voor nodig Ja
Worden gemaakt, getest enz. voor oa NASA Haha!
[/quote]
Ja, is ook bij mijn bekend ... heet via satelite ... wordt nu gebruikt om geldtransport, auto's, enz te 'tracen' ... hier worden ook zg chips gebruikt. Wordt niet alleen door NASA maar ook door prive bedrijven en commericeel gebruikt!

En DNA op een vlieghaven controle? dat IRIS scan gedoe was een flop, niet waterdicht hoe groter die database hoe onzorgvuldiger de uitslag.
Op luchthavens werken ze oa met RFID.
[/quote]

Sorry maar over welke IRIS scan 'gedoe' hebt je nou ?? Ik denk dat jij verschillende dingen wel door elkaar haald hier. USA is bezig, en met de wereld onrust zal de rest ook volgen, met een protocol te creeren voor uniek identificatie van reizigers ... momenteel is de voorkeur DNA, maar dit heeft, logisch, op internationale vlak nogal problemen. Andere mogelijkheden, oa Iris scanning, bloodtyping (nog echt in de kinderschoenen en gebaseerd op DNA typing), worden onderzocht.

In ieder geval lijkt het mij dat iets biologisch en wat in feite niet veranderbaar (hetzij niet binnen de eerste miljoen jaren) is, een zeer grote voorkeur heeft over iets mechanisch dat wel veranderbaar is en beinvloedbaar is. En begin niet weer dat je niet een chip kan beschadigen of veranderen ... praat is met een electronisch expert of een micro-electronic engineer in plaats van met de leverancier van de chip. Die zal je ook praktische voorbeelden kunnen laten zien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 01:46

@Peterina: je quotes zijn wat onduidelijk...

Even over de irisscan.. het probleem met biometrie en herkenning is de foutmeldingen die het systeem kan maken... of de persoon (ga even van mensen uit) wordt herkend maar is iemand anders, of de persoon wordt niet herkend door hhet systeem, hoe groter het vergelijiingsmateriaal (database) hoe groter het percentage fouten...

Vwb het apparaat wat chipcodes kan veranderen, werkt mischien wel per sateliet, maar alleen aan die satliet heb je niets..... is een enorme schotel met een toestand erbij (hebben me ooit die naam gezegd maar ben hem vergeten... iemand die daar werkt heeft het uitgeprobeerd met de chipringen van duiven, die zijn wel 2-weg lezen, (herbe-)schrijven. Kan daar ook aan gelegen hebben. Is niet uitgeprobeerd met een implantaat) en dat aparaat is ietwat te duur voor een bedrijf...

En wie gaat al die apparatuur betalen voor die afstandsvergelijk van DNA, als het uberhaupt mogelijk is/wordt? Dat zijn die mensen met een paard met DNA, wat denk je dat zo'n controle dan zou gaan kosten?
Een chip is simpeler, reader erover nummer vergelijken in het paspoort en klaar... reader kost (vanaf) 169 euro is redelijk betaalbaar voor verenigingen, handelaren enz... beetje laptop kost al gauw... 1000 euro, komt dat apparaat nog bij...

VWB die man (ik oordeel of veroordeel de kundigheid van die man niet, kan ik niet want ken hem niet)... geen patent en wel met folders enzo gaan lopen strooien op een symposium? Iemand uit Frankrijk laten komen voor een geheim iets en dan gaat hij tegen jan en allerman vertellen over het hoe en wat... Sorry Peterina, hoe meer redenen jij aandraagt als excuse hoe sprookjesachtig het verhaal gaat klinken (en ik zeg niet dat je verhaal gelogen is, maar het wordt er niet geloofwaardiger op)

De berichtgeving die ik eb vwb het chippen in Frankrijk is dus anders dan die van jou.. (zal het nazoeken) Vwb navolging van de EU regels.. Nederland houdt zich wel degelijk aan de EU regelgeving vwb I&R paardachtigen, echter heeft NL deze regel wat strakker aangetrokken/verscherpt door wat strakker te zijn in de identificatiemethode.

Wat betreft het praten met de leverancier... ik heb nog nooit 1 woord gewisseld met iemand die daar werkt... Maar ik heb gesproken met mensen (zie het bericht over dat nasa gebeuren) die weten waar ze over praten, mede door het chipringen gebeuren bij de duiven.
En een chip is niet mechanisch...

Dat er niet op grote schaal gecontroleerd kan worden op de aanwezigheid van transponders bij paarden ligt aan het feit dat men nog steeds zit met overgangsregelingen vwb de chipverplichting.. dus heeft controleren (nog) weinig zin.

Laten we eens een sprong in de tijd maken(met de kennis die we nu hebben).. van laten we zeggen 5 jaar.
Wat is dan de meerwaarde om de chip te verwijderen/onklaar te maken?
fraude is leuk... echter heb je dan een stamboekloos paard zonder geschiedenis. + voor de slacht onbruikbaar: je moet na de verstrekking van een duplicaat 6 maand wachten eer het paard geslacht mag worden voor menselijke consumptie...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 02:03

randie schreef:
In MAAR 14 gevallen >;) Als ze dan erook bij zetten hoeveel er gedaan zijn...Dan valt het op zich nog wel mee denk ik..ok leuk is anders. maar meeste gevallen gaat het gewoon goed.

In het eerste bericht staat het volgende:

Citaat:
In maar veertien gevallen waren er problemen, louter omdat de chip problemen gaf. Twee paarden vonden de dood als gevolg van complicaties door verkeerd ingebrachte chips, vertelde Veerman aan de Kamer. (anp/AgD)

14 paarden op 100.000 vind ik erg weinig.
Lijkt me dat met andere ingrepen zoals enten de getallen even hoog, zo niet hoger liggen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:14

Nogmaals Alane je haalt dingen door elkaar en alhoewel de quotes misschien voor jou wat onduidelijk zijn, de informatie staat er.

Ten eerste de irisscan wordt HET identificatie systeem van de komende jaren. Irisscan identificatie is unieke zelfs dan de DNA typing, wat al vrij uniek is. En ja, natuurlijk moet de persoon in het systeem zitten om erkend te worden.

Het apparaat wat chipcodes kan veranderen heeft niet met satelieten te maken ... dit kan een gewone zwaar industriele magneet zijn.

De sateliet heeft betrekking op de tracing dat nu mogelijk is van verschillende chip geidentifeerde 'producten' (geldtransporten, auto enz).

De afstandapparatuur van DNA is/zal niet duurder dan dat dat nu gebruikt wordt. Er worden nu al PC's gebruikt op parcoursen en om een te vinden met een internet verbinding lijkt mij niet zo abnormaal.
"...reader erover nummer vergelijken in het paspoort en klaar .." = dezelfde principe alleen nu is de vergelijking rechtsstreeks met de databank gegevens en niet met de passport gegevens ... nog iets tegen fraude.

Collega wetenschappers onder elkaar krijgen meer informatie dan gewone leken. Dat jij geen toegang heeft tot deze informatie laat niet dat het bestaat. En nogmaals lees wat er al eerder geschreven is, nergens is er sprake van "... met folders enzo gaan lopen strooien ...", als je ooit op een lezing ben uitgenodigt op een symposium dan weet je hoe de informatie uitgedeeld wordt.

Voor alle duidelijkheid, chippen is niet opgelegt door de EU regels, alleen de Equine Passport. Dat Nederland wilt chippen moeten ze zelf weten, maar de rest van Europa is nog vrij om te kiezen of ze deze extra identificatiemethode oplegt op hun paardeneigenaars.

Nogmaals spreek is met een micro-electronics engineer, en niet leken die duiven chipringen gebruiken. Je zal een heel andere verhaal krijgen over de chip.
Als een chip niet mechanisch is ... dan is het organisch !!! Sorry, dan moet ik even de woordenboek weer naar kijken wat organisch betekend!

Ik zie helemaal geen meerwaarde in de chip in zijn geheel.
De redening van fraude ivm slacht heeft zoveel gaten dan het echter niet de moeite waard is om nogeens alles uit te leggen.

Paarden die aangeboden worden voor de slacht, worden misschien wel in de toekomst aangeboden met chip maar het is niet op de chip dat het staat dat een paard wel of niet voor menselijke consumptie is, en helaas bij velen (lees hier de meeste) zullen niet worden vergezeld door een passport dan de chipgegevens kan bevestigen.
En laat ons even realistisch zijn en blijven ... niemand gaat 6 maanden wachten bij een slacht (in welke vorm dan ook)! Deze regeling is zeer makkelijk door mens, instantie en dierenarts te omzeilen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:52

Als je wilt zal ik je een telefoon peebee-en van iemand die niets anders doet dan werken met die systemen die betrekking hebben op hetgeen jij bedoelt... kun je die leek die duiven houdt even vragen hoe het een en ander werkt met chipringen bij duiven en de systemen die oa door een duivenleek worden ontwikkeld bij [moet even nakijken hoe het bedrijf heet staat of stond in Hengelo... had toenertijd de naam hollands signaal, die leken maken oa radarsystemen voor defensie enzo, die zal waarschijnlijk niet weten waar hij over praat...]

Maar ehm als die bedrijven en waardetransporten werken met chip???? ook de transportwerled werkt met diezelfde chips... RFID, werkt een bankpas ook op Haha!
Irisscan wordt niet opgeslagen in een database omdat die niet zuiver genoeg kan werken... mischien dat daarom de EU heeft besloten dat de irisscan niet toegelaten is als identificatiemethode, zelfs niet opgeslagen in een chip op het paspoort... waarom?

ik vermoed dat de betekenis van mechanisch in NL anders is dan in België. In Nederland [bron vandale.nl]
or·ga·nisch (bn.)
1 betr. hebbend op een orgaan of de organen
2 [scheik.] koolstof bevattend => primair; <=> anorganisch
3 niet werkend met kunstmatige stoffen

me·cha·nisch (bn.)
1 machinaal
2 betr. hebbend op de mechanica
3 zonder na te denken => gedachteloos

Dat jij geen meerwaarde ziet in het gebruikt van electronische identificatie dmv chip/transponders in paardachtigen wil nog niet gelijk zeggen dat het fraudegevoelig is cq gevaarlijk is.

Voor alle duidelijkheid: lees mijn berichten eens goed na... ik heb nergens gezegd dat chippen een EU regel is of was... alleen dat ieder EU land een EUregel verscherpen en dat heeft NL dus gedaan door een chipverplichting/dna op te leggen.

Als je dan toch mijn berichten nog eens doorleest... DNA registratie ipv chippen kan er toe leiden dat ten eerste bepaalde medicijnen niet gebruikt mogen worden (waarbij de vemelding wel of niet geschikt voor menselijke consumptie er niet toe doet) en ten tweede bestaat er een groot verschil tussen slachten en slachten voor menselijke consumptie.
Door DNA is het onmogelijk om ter plekke te controleren of he aangeboden paard het paard is in het paspoort.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:28

Alane schreef:
ik vermoed dat de betekenis van mechanisch in NL anders is dan in België. In Nederland [bron vandale.nl]

or·ga·nisch (bn.)

me·cha·nisch (bn.)
1 machinaal
3 zonder na te denken => gedachteloos.

En hier dacht ik dacht Nederlands een internationale taal was ...

Volgens de hierboven genoemde beschrijvingen is een chip dus mechanisch en niet organisch.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:36

SANEX schreef:
Wiehiee, met hoeveel topics hierover gaan we bokt nog vervuilen ?
Want dat vind ik het de laatste tijd worden, de 1 probeert de ander te overtuigen van het wel of niet chippen... ziet niemand dan in dat dat nevernooit lukt ?
De antichippers blijven anti-chip, de voor-chippers blijven voor-chip ( tenminste zo de laatste tijd te lezen gaan niet veel meer mensen op bokt om )

14 op de 100.000

Hebben we met zn allen afgelopen jaar ook even de cijfers bijgehouden van alle losgebroken en daardoor doodgereden paarden ? De paarden die verdronken zijn in de sloot, plus de paarden die aan een hartaanval/stilstand whatever zijn doodgevallen tijdens de sport ?
( weten we nog al die nieuwsberichten op bokt waar iedereen vol afschuw op reageerde ? )

Als je die optelt zul je een hele boel meer gevallen tegenkomen dan die 14 gevallen van de chip waarvan 2 ( slechts 2 ! ) dood zijn gegaan (en daarbij nog door onjuiste inbreng )

Kortom : wie schrikt van deze cijfers kan beter zn paard 24/24 op stal klappen en er niks meer mee doen, overkomt hem t minst.
Kan niet uitbreken en doodgereden worden, kan niet in de sloot terecht komen en daardoor verdrinken en kan niet tijdens de sport iets aan het hart krijgen.
Zijn we daar ook vanaf, geen enkel risico meer nemen dus

Nerd Lips are sealed

Mijn gedachte!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:01

Peterina schreef:
Alane schreef:

or·ga·nisch (bn.)

me·cha·nisch (bn.)
1 machinaal
3 zonder na te denken => gedachteloos.

En hier dacht ik dacht Nederlands een internationale taal was ...

Volgens de hierboven genoemde beschrijvingen is een chip dus mechanisch en niet organisch.

Nope NL is geen internationale taal, en naast mechanisch, organisch zijn er wel meer omschrijvingen van zaken oa elektronisch.
Zou een transponder een elektronisch implantaat kunnen zijn?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:40

Anita_D schreef:
In maar veertien gevallen waren er problemen, louter omdat de chip problemen gaf. Twee paarden vonden de dood als gevolg van complicaties door verkeerd ingebrachte chips

Volgens mij wordt er met die 14 gevallen bedoeld dat de chip het niet deed, niet dat de paarden er last van hadden oid

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:54

Alane schreef:
Zou een transponder een elektronisch implantaat kunnen zijn?

Haha! Clown Zo omzeilen wij alles!