Cassidy schreef:MarijeR schreef:Daar ben ik idd ook wel benieuwd naar.
Want als een DA straks echt het paard moet identieficeren i.v.m. medicijngebruik en paspoort, duurt dat veel te lang met een DNA registratie.
Met een chip weet een DA binnen een minuut of hij het juiste paard behandelt volgens de papieren.
Anders is het absoluut niet waterdicht.
Op het moment dat mijn paarden vanwege het feit dat ze niet gechipt zijn maar alleen DNA zijn geregistreerd niet de juiste medicatie kunnen krijgen heb ik twee keuzes: Of ik jas er alsnog een chip in en laat ze behandelen, of er dreigt een rechtszaak.
Op dit moment neig ik toch echt naar de rechtszaak. Helemaal omdat ik niet geloof dat het hele systeem rond de chip waterdicht is. Want wat als de chip niet meer te lezen is? Moet mijn paard dan maar dood omdat de chip niet meer werkt? Bovendien kunnen de dierenartsen dat absoluut niet met hun eed combineren, en mijn paard gaat gerust behandeld worden.
Er is ook nog een derde optie: emigreren. Aangezien Duitsland er op dit moment absoluut nog tegen is en men in Belgie ook niet pro-chippen is: even de grens over en je bent van het gezeik af.
Laat mij dan maar bij dat domme meeloperige volk horen...
Ik vind dit nogal wat ver gaan voor 1 klein chipje in vergelijking met alle andere risico's die paarden lopen

Ik vraag me ook af of de reden van anti-chip zijn komt uit principe (ik wil niet wat de overheid wil, Nederland moet weer de braafste zijn, noem maar op...) of uit echte angst voor een klein chipje?
In het eerste geval kan ik me nog wel vinden.
Er komen steeds meer regeltjes, maar dat is niet alleen met dingen voor paarden.
Dat is al jaren zo en dat zal waarschijnlijk ook alleen maar erger worden.
Angst voor een chipje heb ik absoluut niet.
Net zo min als dat ik mij druk maak om het enten, ontwormen, in de wei gooien, vervoeren van de paarden of het laten dekken van de merries.
Risico's lopen ze altijd, ook als ze stilstaan in een stal.