Citaat:Ja, deze discussie is al totaal uitgemolken, maar ik blijf me verbazen over de manier waarop mensen paarden zonder papieren neer blijven zetten als 'kansloos' en 'fokken voor de slacht'
Inderdaad een uitgemolken discussie en ik snap dus niet dat hier wéér een topic over gestart moet worden.
Volgens mij kun je ál die eerdere topics als volgt samen vatten:
Niemand zegt dat een paard zonder papieren per definitie minder presteert dan een paard mét papieren (hoewel daarbij vaker op een bepaalde (sport)potentie is gefokt). Er zijn genoeg uitzonderingen te noemen van paarden zonder papieren die het prima doen, máár wat er wél gezegd wordt (en terecht) is dat er momenteel een overschot aan paarden (veulens) in Nederland is. Veulens met papieren worden praktisch tegen of onder kostprijs verkocht (tenzij het een bovengemiddeld goed veulen is) en die prijs scheelt daarmee niet bijzonder veel van de aankoopprijs van een papierloos veulen.
De opfok van een veulen met papieren kost evenveel als de opfok van een veulen zonder papieren. Een 3- of meerjarig paard met papieren brengt gewoon meer op dan een paard zonder papieren, dus al het bovenstaande samen nemend (gefokt in sprotrichting, kostprijs en opbrengst) zijn mensen, denkend in hun eigen economisch belang, eerder geneigd een veulen met als zonder papier te kopen. De 'overblijvertjes' die naar Italië gaan zijn dus gewoon eerder papierloze paardjes, waar vast niets mis mee is, maar ja, zo werkt het nu eenmaal. Dat is dus het fokken voor de slacht...
Mijn conclusie: Het fokken van kruisingen, mits overdacht en niet te extreem verschillend zodat geen veulen met rare verhoudingen wordt geboren, is prima, maar houd je dan wel aan je goede voornemen om het veulen op te fokken tot het 3 jaar is een een eerlijke(re) kans op een goed leven krijgt.