Propje steeds wilder..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 16:15

srry voor de woord keuze Bloos . laat ik het zo zeggen denk dat het verzorgstertje hem een beetje verpest heeft. in ieder geval het vertrouwens beschadigt.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:53

Chanelletje schreef:
Als ik bij munia de DA kosten in totaal uitreken,komt het op zo'n slordige 386 euro uit Scheve mond ,snap je nu dat ik geen geld meer heb voor nog zo'n slordig bedrag?

Toch zou ik de dierenarts laten komen om z'n rug na te kijken. Voor hetzelfde geld heeft hij wel erg last van z'n rug en maak je het alleen maar erger door zo verder te rijden. Met het grote risico dat het misschien zo erg wordt dat er niets meer aan te doen is. Hoe erger het wordt, hoe duurder het vaak wordt. Ik heb ook te lang met mijn paard doorgereden, hij heeft ook rugproblemen. Ik heb hem gelukkig nog op tijd laten nakijken en behandelen. Als ik zo door was gegaan, had ik hem af kunnen schrijven volgens de dierenarts. Als ik er ook eerder bij was geweest had het me ook waarschijnlijk niet zoveel geld gekost. Nu moet hij om de paar maanden nagekeken en evt. gekraakt worden wat veel meer kost.
Heb je op dit moment goed les van iemand?? Die had dit in ieder geval moeten zien dat hij zo'n onderhals had en z'n rug wegdrukt.

Ook zou ik je aanraden toch iets van een spaarpotje of zo achter de hand te hebben zodat je de dierenarts kan laten komen wanneer dat nodig is. Je vindt die 386 euro van je vorige paard al een behoorlijk bedrag. Dat is in principe nog niets. Ik heb in totaal al 2500 euro aan rekeningen gehad. Ik heb hiervoor een aparte rekening waar ik elke maand geld op zet.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 21:55

Ik denk dat je gewoon lekker moet longeren, beetje bijgezet zodat hij gewoon lekker gaat lopen. Hij moet het ook leuk gaan vinden want een chagrijnige pony wil sowieso niet meewerken dus beloon hem uitbundig als hij iets goed doet, ga misschien met hem wandelen, laat hem eens lekker uitrazen met zijn vriendjes.
Veel succes! Ik hoor graag nog eens hoe het gaat Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 01:07

ik denk gewoon dat geen van beide partijen r wat aan kunnen doen.. ik wil niet banketstaaf overkomen maar volgens mij is t gewoon een kromme pony,,
en daar kan je aan longeren en trekken maar daar word t niet beter van,
ik denk dat de pony door z'n kromme lichaam niet lekker kan lopen en daardoor staakt....
sorry

Chanelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 09:05

daantjuhhh schreef:
ik denk gewoon dat geen van beide partijen r wat aan kunnen doen.. ik wil niet banketstaaflig overkomen maar volgens mij is t gewoon een kromme pony,,
en daar kan je aan longeren en trekken maar daar word t niet beter van,
ik denk dat de pony door z'n kromme lichaam niet lekker kan lopen en daardoor staakt....
sorry

sorry?kromme pony?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:55

Als je paard al over je heenloopt bij het dichtmaken van een hek dan schort er iets aan de opvoeding van de pony. Ik zou de grenzen heel duidelijk stellen, waar jij staat heeft zij niets te zoeken, en al helemaal niet over je heenlopen. Dat propje nu weinig uit haar stal komt (om even te longeren) is niet goed, haar energie moet ergens heen, en dat kan ze alleen door veel beweging te geven. Verder zou ik het rijden voorlopig even schrappen en toch echt even de DA er bij halen om te kijken of er iets mis is.
Verder kan ik de stalhouder gerust begrijpen als hij dat geklier van de pony zat is. En ik krijg zomaar de indruk dat jij ook niet stevig in je schoenen staat en de nodige fouten maakt waar de pony gruwelijk misbruik van maakt.
Ik zou terug gaan naar stap 1, ga grondwerk doen, bouw vertrouwen op maar eis tegelijkertijd respect van je pony. En laat het rijden voorlopig even zitten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:24

Chanelletje schreef:
sorry?kromme pony?

ja,, hij is nogal krom qua bouw.....
overbouwd, een ondernek, z'n rug ziet r niet sterk uit op de foto's..

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:43

Ik sluit me helemaal aan bij Cassidy, begin gewoon opnieuw, stel grenzen. Altijd consequent zijn, anders snapt Propje het niet, en gaan ze maar wat aan lummelen.
Wat een superlieve en schattige naam trouwens Haha!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:17

*verzorgster weg : goede beslissing
*veel longeren: nog beter
*bijzet ook
maar wat er bij mij schort is dat je telkens als je het hek sluit ze begint te crossen en zo ik denk dat ze verkeerd beleerd is. heb ik ook bij mijn merrie vooral opstappen. maar doet er nu niet toe
zet haar vaak op het land en longeer telkens met longeersingel en géén zadel dan drukt ze zijn rug nog meer weg denk ik laat hem zijn rug gebruike en er ni een beetje achter lummelen. wel mooie pony zonde dat ie verpest is door die PENNYmeid de foto's zeggen héél veel. ik denk dat hij er bang van is ofzo
als nx helpt zou ik de fysio laten komen en zadelmaker

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:48

daantjuhhh schreef:

verkeerde bespiering kan een heel verkeerd beeld van een pony geven.
denk die onderhals eens weg, en denk er wat spieren over heel de bovenlijn bij, dan krijg je al een ander beeld.
denk verder het verzorgstertje van de rug af, en denk er een normale hoofd/halshouding bij, en die weggedrukte rug zal ook aardig bijtrekken als de bovenlijn beter is bespierd en die verzorgster er niet op zit(die gelukkig al weg is)

dus nee, imo is het geen kromme pony, alleen wel een pony die niet lekker in zn vel zit en verkeerd bespierd is.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:37

daantjuhhh schreef:

Maar met de juiste beweging en training aan de longe kan dat verbeteren:)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:32

ik denk niet dat je dat met een beetje longeren enzo rechtkrijgt...
overbouwd blijft overbouwd,, je kunt een ondernek gedeeltelijk wegkrijgen maar z'n hals komt te diep uit de borst om t bij propje helemaal recht te krijgen.. t 'is een verticale nek..
en ik vermoed als ik dat zo zie is dat er bij de onderste nekwerfel vlak bij de schoft een kuiltje zit.. ook wel een verschoven nekwerfel genoemd,, meerdere paarden hebben hier last van en met de juiste training kan je het zelf wel een beetje verbeteren..
en daarbij lijkt t me zoiezo nogal moeilijk om een klein meisje te vinden die deze pony op de juiste manier kan trainen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:37

Daantjuhh, je kletst uit je nekharen. Mijn paard is ook overbouwd, en mijn paard heeft ook een horizontale nek...wat is daar mis mee? En waarom moet het perse een klein meisje zijn dat die pony traint? Het kan best zijn dat je de pony niet mooi vindt, en hij kan gerust wat problemen hebben qua exterieur. Maar ik vind het dus echt minachtend om over die pony te praten als "kromme pony". Ook al is een paard wat minder voordelig gebouwd kun je het nog niet maken om het uit te schelden. Misschien kun je dat even in je oren knopen voordat je het paard van een ander zo onderuit haalt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:38

ja een topdressuurpony zal het niet worden, maar hoeveel leuke recreatiepaarden en pony's zijn perfect gebouwd?

verder kan je hem prima aan de longe trainen, daar hoef je niet klein voor te zijn
een geschikte ruiter vinden wordt idd wat lastiger, maar rijden zou ik zelf dus ff niet doen...

verder een fysio erbij halen, ik betaal 35 euro per behandeling.

[edit] cassidy ik zie je reactie nu pas, ben het helemaal met je eens!
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 29-11-04 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:38

Renske20 schreef:
verkeerde bespiering kan een heel verkeerd beeld van een pony geven.
denk die onderhals eens weg, en denk er wat spieren over heel de bovenlijn bij, dan krijg je al een ander beeld.
denk verder het verzorgstertje van de rug af, en denk er een normale hoofd/halshouding bij, en die weggedrukte rug zal ook aardig bijtrekken als de bovenlijn beter is bespierd en die verzorgster er niet op zit(die gelukkig al weg is)

dus nee, imo is het geen kromme pony, alleen wel een pony die niet lekker in zn vel zit en verkeerd bespierd is.

en daarbij kan je niet iets wegdenken wat r zit..
hij heeft t en als je iets ook maar iets met die pony gaat ondernemen kan je dat niet wegdenken,, want je moet die pony juist op zijn probleem trainen...

maar nogmaals ik denk niet dat je met trainingen veel bereikt....

tuurlijk word de pony losser en word z'n conditie beter, maar daar word z'n nek en rug niet recht van

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:41

daantjuh, met wegdenken bedoelde ik dus dat je ff moet indenken hoe propje er na een training uit zal zien, dus minder onderhals, beter bespierde bovenlijn etc

idd, nu zit het er, en nu moet er rekening mee worden gehouden en er de training op aanpassen, en daarom zal ook een fysio erbij halen niet onverstandig zijn, maargoed ik kan niet in haar portemnonnee kijken he, of bv harrie hioevers(manueel therapeut) er naar laten kijken.

maargoed, ik blijf erbij dat er met de juiste training&begeleiding echt wel een leuke pony van te maken is!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:44

Cassidy schreef:
Daantjuhh, je kletst uit je nekharen. Mijn paard is ook overbouwd, en mijn paard heeft ook een horizontale nek...wat is daar mis mee? En waarom moet het perse een klein meisje zijn dat die pony traint? Het kan best zijn dat je de pony niet mooi vindt, en hij kan gerust wat problemen hebben qua exterieur. Maar ik vind het dus echt minachtend om over die pony te praten als "kromme pony". Ook al is een paard wat minder voordelig gebouwd kun je het nog niet maken om het uit te schelden. Misschien kun je dat even in je oren knopen voordat je het paard van een ander zo onderuit haalt.

ik scheld m niet uit ik had gelijk gezegd dat ik t niet banketstaaf bedoelde...

en ik denk dat ie als recreatie idd leuk kan worden als hij eenmaal braaf is maar als sportpony word t niet wat...
en ik zei verticale nek... en verticaal hoeft idd niet altijd slecht te zijn ..
maar asl t gecombineerd word met een ondernek word t toch gauw minder...

kijk ik heb thuis een afgekeurde pony staan (afgekeurd voor de sport)
en ik ben heel eerlijk tegen over mezelf ik weet dat t geen topper is en ook niet zal worden.. ik vind dat ik best mag zeggen als ik een pony krom vind of niet zolang ik r maar eerlijk over ben....
en niet mijn eigen uitsluit..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:50

Nu maak ik mezelf ook schuldig aan het feit dat ik af en toe hard overkom, en precies zeg hoe ik over dingen denk, maar een paard of pony laat ik in zijn waarde, ongeacht hoe hij er uitziet. En gezien de berichtjes van de topicstarter denk ik niet dat ze voor Propje een sportcarriere in haar hoofd had, of ik moet het erg mishebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:00

Cassidy schreef:
Nu maak ik mezelf ook schuldig aan het feit dat ik af en toe hard overkom, en precies zeg hoe ik over dingen denk, maar een paard of pony laat ik in zijn waarde, ongeacht hoe hij er uitziet. En gezien de berichtjes van de topicstarter denk ik niet dat ze voor Propje een sportcarriere in haar hoofd had, of ik moet het erg mishebben.

neej daar heb je gelijk in, maar dit is gewoon mijn beredenering...
en ik ben ook iemand die zegt wat ze wil, maar ik vind dat dat ook moet kunnen,,
zolang je ook maar zo tegenoverjezelf staat

ik zeg bijvoorbeeld die willekeurige pony die voor 1500 te koop staat is nog geen 1000 waard,,, maar zo ben ik tegen mezelf ook ik heb een pony die bijv 1000 waard is maak ik r ook geen 1500 van alleen omdat ik m zo leuk en lief en mooi vind...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:11

Ik mis even waarom je nu met bedragen komt, maar dat kan aan mij liggen. Voor jou is het paard misschien niet zoveel waard, voor de eigenaresse is hij misschien onbetaalbaar. Wat een paard waard is is de slachtprijs per kilo vlees, de rest is hoop en illusie.

Ik ben het met je eens dat je gerust eerlijk en recht door zee mag zijn, en niet altijd je woorden zo hoeft te formuleren dat ze niet zo hard overkomen. Doe ik ook niet. Maar waar je mij niet op kunt betrappen is dat ik een levend wezen ga be- of veroordelen op grond van de bouw of het uiterlijk dat ze hebben meegekregen, hoe mooi of minder mooi dat ook heeft uitgepakt. Ze kunnen daar namelijk zelf niets aan doen, aan andere dingen wel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:40

met die prijzen bedoelde ik dat je je mening eerlijk kunt laten horen zolang je ook maar eerlijk tegenoverjezelf staat

Maar..laat maar je snapt toch niet wat ik bedoel....
en hier ging t topic niet over...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:55

Ik weet heel goed wat je bedoelt. Maar dat noem ik geen eerlijkheid tegenover mezelf. Als een paard 1000 Euro waard is (en nogmaals, wie bepaald dat) en ik vraag er 20.000 Euro voor en ik kom een gek tegen die dat er ook nog voor geeft, dan zijn er twee mogelijkheden. Of ik heb niet goed gezien wat ik in handen heb, of de aspirant koper is hartstikke gek. En geloven doe ik het dan pas als ik het geld op mijn bankrekening heb staan. De rest is namelijk gebakken lucht.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:16

ja dat bedoelde ik ook niet...
ik bedoel eerlijk tegenover jezelf....
zolang je zelf maar weet dat ie geen 20.000 waard is

Chanelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 19:41

daantjuhhh schreef:
zolang je zelf maar weet dat ie geen 20.000 waard is

bedoel je Propje? Verward

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:48