Net kaartjes gekocht voor de show van Monty Robert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:43

Hallo allemaal,
ik ben het met Cassidy eens, ik heb MR nog niet in het echt mogen ontmoeten maar wel veel over zijn methode gelezen en video gezien. Parelli daarentegen heb ik meerdere malen de hand mogen schudden en ben al 3 keer op cursus geweest bij Birger Gieseke. Ik heb diverse boeken, video’s en dvd’s van Parelli/Voest/Hempfling gelezen en in bezit. Ook heb ik beide level pakketten van Parelli en ik moet zeggen ik ben nog lang niet uitgeleerd! Ik sta volledig open voor alle methodes alleen ik heb zo mn voorkeuren. Je bent nooit te oud om te leren.
Ik ben ook volop bezig met NH en liep met de methode MR tegen een aantal problemen op waarvoor ik geen oplossing heb kunnen vinden indertijd.

Ik voel persoonlijk meer voor het systeem van Parelli omdat die simpelweg bij de basis begint en je eerst een 7-tal ‘spelletjes’ laat doorlopen waarmee je inzicht krijgt in de aard van je paard en de manier waarop paarden plegen te communiceren.
Ook heb ik een 2daagse cursus bijgewoond van de methode MR en die begon (Let wel BEGON!!) met de join-up. Dat terwijl de cursisten nog geen enkele sjoege hebben van NH en het hoe en waarom.
Dan vind ik een join-up psychologisch voor een paard veel te sterk doorkomen, zeker als de cursist daarna aan alle kanten weer het vertrouwen, wat ie zo moeizaam heeft opgebouwd, weer verliest door stommiteiten en niet nadenken.
De cursusleider deed zn best om de cursisten eea bij te brengen maar het ging ze gewoonweg te snel.
Ik vind de methode MR, evenals Klaus Hempfling, best ok maar niet voor beginnende NH-ers. Toch is dat begin heel erg belangrijk om niet gelijk al het vertrouwen van je paard te beschamen.
Die personen die aan de cursus van de methode MR hebben deelgenomen hebben er helaas niks van geleerd want de ene na de anders is inmiddels weer in zijn/haar oude gewoontes terug gevallen.

De mensen bij ons op stal daarentegen die geproefd hebben aan de methode van Parelli hebben een hele duidelijke verandering in hun paard gezien omdat zij zelf anders denken en doen. Paarden die voorheen niet stil konden staan, over hun baas heen walsten of de trailer niet in wilden zijn nu brave gemanierde paarden geworden simpelweg door een omslag in de denkwijze van hun baasjes. Dat is voor mij het beste bewijs dat het werkt!

Citaat:
Kijk altijd goed naar de reactie van de paarden, zij vertellen of iets werkt of niet

Dan moet je dat wel kunnen zien! Het is heel belangrijk dat je een paard leert ‘lezen’ en dat mis ik een beetje in de MR methode. Niet iedereen is begaafd met dat talent en het is te leren maar wel door bij het begin te beginnen en niet halverwege.

Doordat het hele NH gebeuren de laatste jaren zoveel aandacht heeft gekregen zijn er gelukkig heel veel mensen op een andere manier met hun paard bezig. Welke methode ze ook aanhangen dat maakt niet uit, belangrijker is dat ze nadenken en op een voor het paard vriendelijkere manier met ze omgaan. Uiteindelijk doen we het allemaal met hetzelfde doel: betere communicatie met onze paarden.

Ik hoop dat jullie een leuke dag hebben en heel wat wijzer worden in het paarden communicatie gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:38

Daar ben ik eht wel mee eens ja.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 13:11

Jammer dat je de uitnodiging niet aanneemt. Wat betreft het koningshuis, 5 maande geleden is hij er nog gweest en gaat regelmatig terug. Dat bedoel ik nou, conclusies trekken waar je niet precies weet of het waar is.

Ik ben bij iedereen wezen kijken en vind eigenlijk dat bij iedere methode hele leuke dingen zijn. Daarom volg ik ook trainingen bij heel veel verschillende mensen. Ik denk wel dat je erg op moet passen om alles uit de pers te geloven. Die zijn er vaak op uit om mensen naar beneden te halen.

Is het jou manier niet? Prima, alle respect. Ik heb er alleen moeite dat je hem als mens negatief neerzet en zijn motieven in twijfel trekt, zonder dat je hem kent. Nogmaals, dat je zijn methodde niet gebruikt, prima, jouw keus. Dat was ook de reden dat ik je wilde uitnodigen, om daar over te praten.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:26

wat is de show van Monty ? ik weet echt niet wat dat is heeft dat met paarden te maken? of is het gewoon een show?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:40

Persoon, persoonlijkheid en methode zijn in mijn ogen verschillende dingen, maar de combinatie van de drie kan zeer zeker ervoor zorgen dat een en ander wel of niet overkomt. Hoe vaak zie je niet dat voorkeur of antipathie voor een bepaalde leraar op school er ook voor zorgt dat het vak dat degene geeft niet tot je favorieten behoort?

Neemt niet weg dat ik wel degelijk de methode en de persoon van elkaar heb proberen te scheiden, en daar voor mezelf toch aardig in ben geslaagd, hoewel niet helemaal. Mijn conclusie is: ik heb het niet op de methode zoals hij door MR wordt gepracticeerd (variaties daarop vindt je bij andere NH-ers) , en ik heb het niet op de man.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:41

beautylin schreef:
wat is de show van Monty ? ik weet echt niet wat dat is heeft dat met paarden te maken? of is het gewoon een show?

Monty Roberts zal in bijzijn van publiek met een aantal paarden gaan werken. De paarden kiest hij de dag ervoor uit, uit een aantal paarden die de eigenaren hebben opgegeven. Het is geen echte schow, meer een demonstratie van zijn werk.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 14:28

De paarden worden op de dag zelf uitgekozen. Het gaat hierbij om paarden met een duidelijk afwijkend gedrag. Hoe je het noemt maakt wat mij betreft niet uit, het is een avondvullend programma. Hij laat inderdaad zien hoe hij met paarden werkt en legt uit waarom.

Voor mensen die zelf een eigen menig willen vormen een goed idee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:45

Wat me bij een reportage over Monty Roberts, gemaakt door de duitse Televisie (ZDF) is opgevallen: ze lieten zien hoe een aantal paarden bij de selectie van de paarden werden losgegooid en een beetje opgejaagd door een medewerker, maar niet door Monty Roberts zelf. Waarom eigenlijk door een medewerker en niet door Monty?

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 15:22

Leuk dat je dat vraagt. De reden is dat er veel gesproken wordt over het feit dat paarden gedrogeerd worden, reeds getraind worden door Monty, al maanden met hem meereizen, etc. Om alles te doen om dat idee te voorkomen, werkt hij niet zelf 's middags met de paarden. De reden dat ze de paarden wel bekijken heeft te maken met 2 dingen: De paarden moeten fysiek goed zijn en niet kreupel en het probleem moet duidelijk te zien zijn. Wanneer een paard niet naar de hoefsmid kan, maar op zo'n middag netjes zijn beentjes geeft is dat niet het juiste paard. Graag wil hij de paarden die een groter probleem hebben, waar de mensen echt niets meer mee kunnen.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 15:30

Eigenlijk wil ik nog wel iets kwijt. Wat me enorm stoort is je aanmatigende toon betreffende mensen. De mensen die in de middag met de paarden werken, zijn alle zeer goede professionals. In de Brabanthallen zal Ian Vandenberghe aanwezig zijn met zijn team en dat zijn echte paardenmensen. Hij heeft een farm in Engeland waar hij heel veel probleempaarden in training heeft. En niet zomaar propblemen. Allen door goedwillende mensen veroorzaakt maar zo'n gevaar geworden dat wanneer Ian het niet lukt, de paarden afgemaakt worden. Deze mensen geven alles om het paard zo goed mogelijk te heropvoeden, en dat alles met medewerking van het paard, zonder geweld. Net zoals Monty overigens. Je eigen mening hebben, ok. Maar wel met respect.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:07

Huh? Volgens mij mis ik iets? Zei ik iets verkeerds dan? Volgens mij lees jij dingen die er niet staan. Als ik medewerker zeg dan is dat niet aanmatigend bedoelt. Dat is eerder om aan te geven dat iemand anders in de ring staat bij het uitkiezen van de paarden. Dat Ian er bij is, of voor mijn part Kelly verandert niets aan het feit dat Monty Roberts (of is het minder aanmatigend als ik in het vervolg Dhr Roberts zeg?) niet zelf in het midden staat bij de selectie van de paarden. Bovendien was het tijdens die TV reportage niet Ian die met de paarden in de ring stapte, maar dat even terzijde.

Ik ken het werk van Ian, en van Kelly, en het zijn allebei vakmensen in mijn ogen. Wat ik van ze heb gezien is zeer indrukwekkend (en gaat verder dan methode MR)

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 16:21

Je hebt het over een beetje losgegooid, naast hoe je verder over diverse mensen praat. Ik merk dat het mij wat stoort.

Ian en Kelly werken exact volgens de methode van Monty Roberts, met daarbij natuurlijk hun persoonlijke dingen die ze meebrengen. En dat is volgens mij zoals het moet zijn. Iemand werkt volgens een bepaalde methode , daar kijk je naar en integreer je vervolgens in je eigen manier van werken. Wel is het zo dat alje cursussen of iedere behandeling die zij doen van een probleempaard volledig is zoals Monty dat doet. Blijkbaar heb je dus iets tegen de persoon en niet tegen zijn methode? Anders begrijp ik het echt niet hoe je zo enthousiast kan zijn over Kelly en Ian. Overigens bellen zij Monty wanneer ze een paard hebben met een probleem dat ze moeilijk kunnen oplossen, juist vanwege zijn kennis en ervaring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:28

Maar annemarie, wat is het anders dan een beetje losgooien? Ok, er worden wat testen gedaan, er wordt gekeken hoe paarden op bepaalde dingen reageren. Zou het meer zijn dan is het toch een complete sessie (of een gedeelte ervan) en dat is toch wat ze niet willen? Dan is het paard wel al een beetje volgens die methode getraind, of niet soms?

annemariev schreef:
Ian en Kelly werken exact volgens de methode van Monty Roberts, met daarbij natuurlijk hun persoonlijke dingen die ze meebrengen.

Dus is het niet helemaal methode Monty Roberts.
Ian Vandenberghe is bij mijn weten al veel langer met paarden bezig dan de tijd dat hij in contact gekomen is met Monty Roberts. Wat zij doen, en wat mij bijzonder heeft beindrukt is dat ze een soort characteranalyse van het paard maken, nog voor dat ze de join-up doen. Dat ze toenadering zoeken voordat ze de round pen ingaan. Dat is iets wat in de demonstaties door Monty Roberts niet overkomt (als hij dat al doet). En misschien is dat wel hun persoonlijke inbreng?

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 16:46

Het bekijken van de paarden voor de show is een heel belangrijk gebeuren en is niet zomaat even opjagen of losgooien. De mensen die dit doen moeten weten waar ze mee bezig zijn en wat ze op welk moment doen.

Ik bergijp er trouwens echt niets van dat je Ian en Kelly wel goed vindt.
Ben je bij trainingen geweest van Kelly en Ian? Ben je bij trainingen geweest van Monty?

Ik wel. Het gaat op exact dezelfde manier, alleen zegt Ian dat Monty de meester is en dat hij of iemand anders dat niveau nooit zullen halen. Natuurlijk waren zij al veel langer bezig met paarden, het zijn paardenmensen in hart en nieren. Zij geven aan ontzettend blij te zijn dat ze de methode van Monty hebben leren kennen en met hem samen kunnen werken. Dat jij Monty niets vind, prima, maar blijf wel open staan voor de goede dingen. Mede dankzij hem zijn er steeds meer paardenraces waar de zweep verboden wordt. Hij is daarvan de voorvechter, een goede zaak lijkt mij.

Ian en Kelly brengen hun eigen persoonlijkheid mee en ontdekken ook zaken in de benadering van probleempaarden die dan weer ingevoerd worden bij alle mensen die met Monty samenwerken. Wat het goede is van met name Kelly is dat ze een enorm didactisch vermogen heeft.

Juist het snel kunnen 'lezen'van een paard heb ik bij Monty geleerd. Een expert is hij daarin. Ik heb veel meer mensen aan het werk gezien die dit fantastisch kunnen en ik kan daar enorm van genieten. Ook veel van de trainers van Parelli zijn daar erg goed in. Wat ik met name aan Birger Gieseke bewonder is dat hij met respect praat over alle mensen die wat doen met NH. Hij kijkt naar wat hij van ze kan leren en past dat vervolgens zelf toe. Super!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:57

Offtopic: Birger Gieseke is geen Parelli trainer meer. Hij heeft zijn ontslag ingediend en is voor zichzelf begonnen.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 19:26

Zo, dat is wel nieuws. Ik had wel begrepen dat hij wat onenigheid had, maar dit is wel een hele stap. Hopen voor hem dat hij een goede doorstart kan maken. Ik heb een weekend met hem opgetrokken bij Ray Hunt, ik vond het een aardige vent met veel verstand van paarden. Ik ga zeker een keer bij hem langs als hij trainingen gaat geven. Weet je toevallig of hij al een site heeft? Misschien nog te snel?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:50

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 19:59

Dank je wel voor de site, maar ik bedoelde eigenlijk of er al iets bekend was over trainingen die hij gaat geven nu hij blijkbaar voor zichzelf is begonnen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:29

Dat staat toch uitgebreid op die site Verward

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 20:42

Je hebt gelijk. Het zag er nog uit zoals in de tijd van Parelli en ook werden er level vermeld, vandaar mijn verwarring. Nogmaals bedankt!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:44

Beter goed gejat Schijnheilig ...

Haha!

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 14:32

ik ben ook even wezen kijken op ticketservice.nl
maar wat is het verschil van Monty Roberts [plusarrangement]
of gewoon Monty Roberts.? Verward
krijg je bij die plus dan een extra voorstelling.?
en waar ga jij eigelijk heen.?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:58

Leuk joh!
Ik vind Monty Roberts erg goed, samen met een paar anderen mensen die supergoede dier-vriendelijke paardenmethodes hebben.
Gelukkig komt hier steeds meer aandacht voor Lachen

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:04

Sorry hoor cassidy maar wat zit je het allemaal toch weer af te kraken, lijkt mij ook leuk om heen te gaan hoor (p.s join-ups en andere van dat soort dingen heeft mij en de pony's waar ik mee heb gewerkt anders erg veel geholpen).
Veel plezier op de show/clinic)