ik ben het met Cassidy eens, ik heb MR nog niet in het echt mogen ontmoeten maar wel veel over zijn methode gelezen en video gezien. Parelli daarentegen heb ik meerdere malen de hand mogen schudden en ben al 3 keer op cursus geweest bij Birger Gieseke. Ik heb diverse boeken, video’s en dvd’s van Parelli/Voest/Hempfling gelezen en in bezit. Ook heb ik beide level pakketten van Parelli en ik moet zeggen ik ben nog lang niet uitgeleerd! Ik sta volledig open voor alle methodes alleen ik heb zo mn voorkeuren. Je bent nooit te oud om te leren.
Ik ben ook volop bezig met NH en liep met de methode MR tegen een aantal problemen op waarvoor ik geen oplossing heb kunnen vinden indertijd.
Ik voel persoonlijk meer voor het systeem van Parelli omdat die simpelweg bij de basis begint en je eerst een 7-tal ‘spelletjes’ laat doorlopen waarmee je inzicht krijgt in de aard van je paard en de manier waarop paarden plegen te communiceren.
Ook heb ik een 2daagse cursus bijgewoond van de methode MR en die begon (Let wel BEGON!!) met de join-up. Dat terwijl de cursisten nog geen enkele sjoege hebben van NH en het hoe en waarom.
Dan vind ik een join-up psychologisch voor een paard veel te sterk doorkomen, zeker als de cursist daarna aan alle kanten weer het vertrouwen, wat ie zo moeizaam heeft opgebouwd, weer verliest door stommiteiten en niet nadenken.
De cursusleider deed zn best om de cursisten eea bij te brengen maar het ging ze gewoonweg te snel.
Ik vind de methode MR, evenals Klaus Hempfling, best ok maar niet voor beginnende NH-ers. Toch is dat begin heel erg belangrijk om niet gelijk al het vertrouwen van je paard te beschamen.
Die personen die aan de cursus van de methode MR hebben deelgenomen hebben er helaas niks van geleerd want de ene na de anders is inmiddels weer in zijn/haar oude gewoontes terug gevallen.
De mensen bij ons op stal daarentegen die geproefd hebben aan de methode van Parelli hebben een hele duidelijke verandering in hun paard gezien omdat zij zelf anders denken en doen. Paarden die voorheen niet stil konden staan, over hun baas heen walsten of de trailer niet in wilden zijn nu brave gemanierde paarden geworden simpelweg door een omslag in de denkwijze van hun baasjes. Dat is voor mij het beste bewijs dat het werkt!
Citaat:Kijk altijd goed naar de reactie van de paarden, zij vertellen of iets werkt of niet
Dan moet je dat wel kunnen zien! Het is heel belangrijk dat je een paard leert ‘lezen’ en dat mis ik een beetje in de MR methode. Niet iedereen is begaafd met dat talent en het is te leren maar wel door bij het begin te beginnen en niet halverwege.
Doordat het hele NH gebeuren de laatste jaren zoveel aandacht heeft gekregen zijn er gelukkig heel veel mensen op een andere manier met hun paard bezig. Welke methode ze ook aanhangen dat maakt niet uit, belangrijker is dat ze nadenken en op een voor het paard vriendelijkere manier met ze omgaan. Uiteindelijk doen we het allemaal met hetzelfde doel: betere communicatie met onze paarden.
Ik hoop dat jullie een leuke dag hebben en heel wat wijzer worden in het paarden communicatie gebeuren.

- is al een tijdje in de lucht
...