waarom is PAARDEN slachten altijd zieliger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:28

ruitje schreef:
Ik denk omdat het vlees niet zo populair is?...de smaak staat niet bekend als iets 'hoogstaands' ofzo Lachen

Hmm ja zo zal het idd wel zitten denk ik.

Mooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:42

tja... ik ben ook vegitarier, en eet dus geen een dier!
maar ik vind het wel walgelijk hoe die transporten gaan!
het slagten van paarden vinden sommige mensen zieliger omdat het edele dieren zijn! maar ik SNAP HET OOK NIET!

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:12

Inderdaad Mooo Lachen , dat paarden edele dieren zijn slaat nergens op. Koeien kunnen ook voelen net als paarden, die paarden hebben echt niet door dat ze edel zijn, en wat dan nog ?

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:22

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:25

[quote="Fredt"]
Wist je dat vegetariers in Nederland per jaar 6 miljoen dieren besparen! Waaronder dus paarden, koeien, varkens, pluimvee etc.

Hoezo dat??? Die dieren zijn dan toch al gesclacht en danbesparen we ze??
ik snap dat ffuh niet, Niet stom bedoel hoor Lachen

Maarja er worden per jaar een bepaald aantal dieren geslacht.... hoe kan je er dan op besparen
Ik ben zelf ook vega hoor, heb er niets tegen dus..
Maar ik snap je zin ffuh niet :-D

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:20

ruitje schreef:
Omdat ze niet weten waar ze het over hebben Schijnheilig

Is ook een domme redenatie ook trouwens.Omdat er nu overal moslimgroepen tegen de christenen zijn zijn de christenen slecht?!(of andersom)....slecht voorbeeld,maar ik bedoel maar,omdat er ergens actiegroepen zijn worden die maar meteen gegloofd.Ik word een beetje ziek van de actiegroepen.Doe dan iets aan (bijv)Brook Hospital....is stukken erger Scheve mond ....

Weetje wat ik mij dan afvraag he,op hoeveel boeren bedrijven zijn al deze mensen geweest?Ik vind het wel een goed idee om iedereen die vanaf nu zijn mening geeft over de bio-industrie,verteld bij hoeveel boeren hij/zij is langsgeweest Lachen !Gewoon omdat ik me afvraag of dat het berust op eigen ervaringen of via media(dierenbescherming) propaganda?

Ben op meerdere boerenbedrijven geweest tijdens mijn opleiding heb ook meerdere toetsen gedaan over het welzijn van dieren. Heb er geloof ik 2 jaar les in gehad en heb een diploma dierenhouderij nou zeg ik niet dat ik alles weet maar ik weet wel waar ik in geloof.

Actiegroepen is misschien niet het juiste voorbeeld maar ze zijn er wel (om er een geloofskwestie bij te halen vindt ik een beetje onetisch dat zijn geen actiegroepen maar rasicten)
En waarom zijn ze er omdat er een hoop kippen in legbattarijen zitten. Bio industrie is verschrikkelijk.
Melk koeien vallen wat mij betreft niet onder de bio industrie omdat die het over het algemeen goed hebben. omdat er veel van ze verwacht wordt en van een kale kip kan je geen veren plukken (rare beeldspraak maar goed)
Ik heb het over teveel dieren in een te kleine niet geschikte ruimte of bedrijven die over de grens van 3 vee transporten 1 transport maken daar moet echt wel tegen gestreden worden!
Wij eten vlees uit de bioindustrie maar zijn wel tegen stierenvechten!
Gelukkig geef ik ook al tijden aan Brook

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:20

Jolliegirl"]
[quote="Fredt schreef:

Wist je dat vegetariers in Nederland per jaar 6 miljoen dieren besparen! Waaronder dus paarden, koeien, varkens, pluimvee etc.

Hoezo dat??? Die dieren zijn dan toch al gesclacht en danbesparen we ze??
ik snap dat ffuh niet, Niet stom bedoel hoor Lachen

Maarja er worden per jaar een bepaald aantal dieren geslacht.... hoe kan je er dan op besparen
Ik ben zelf ook vega hoor, heb er niets tegen dus..
Maar ik snap je zin ffuh niet :-D

Er wordt vaak geslacht naar vraag. Dus minder vraag minder fok minder slacht Marktwerking

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 08:49

pferdtje"]
[quote="Jolliegirl schreef:

Er wordt vaak geslacht naar vraag. Dus minder vraag minder fok minder slacht Marktwerking

Ik wou et net zeggen

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:52

lowara"]
Beesten zouden jou ook opvreten als ze zouden moeten, zo is de natuur nou eenmaal.
[/quote]

Dat is het verschil,wij moeten niet!
Wij hebben alternatieven,maar zij niet,
en koeien/kippen/schapen/paarden enzo zijn planteneters,dus die zouden geen mens opeten Scheve mond

[quote="MissSisa schreef:
Als we alles laten leven en wachten tot ze dood gaan wordt het wel een beetje overbevolkt. Dus slachten geen probleem. Huilen

En waardoor is die overbevolking?
Omdat ze ervoor gefokt worden...

Anders waren het er echt niet zoveel....
(ik val jullie niet aan Knipoog )

Ik ben zelf ook vegetarier

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:59

YvonneS schreef:
Ik vind het slachten van paarden ook net zo niet erg als bij koeien en varkens en alle andere dieren. Slachten is een goeie oplossing voor mensen die niet willen dat hun dier opgehaald wordt met een grote wagen en samen met tig andere dieren verbrand worden in een grote oven. Slachten is een doodnormaal iets (wordt toch al zolang gedaan als dat er mensen en dieren bestaan) en er is niks mis mee.
Vegetariers zouden eens op moeten houden om alle koeienboeren (en andere boeren met veel vee) een stempel te geven van slechte zorg voor hun dieren. De boeren die hier bij mij in buurt wonen (en dat zijn er heel wat) leven helemaal voor hun beesten en doen er alles aan om het zo goed mogelijk te maken voor ze. Ze leven er immers zelf van en waarom zouden ze die dieren dan niet een goed leven geven?????

Niet alle vega`s zijn zo Knipoog nu worden wij bestempeld!

Ik zie ook genoeg koeien buiten komen en schapen /kippen enzo.
Sterker nog .ik vind (mits een goede boederij,waar ze buiten komen) dat zij het beter hebben dan het gemiddelde stalpaard!

die koeien staaan nu nog buiten op de wei,maar de meeste paarden niet

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:25

Ik eet vegetarische kaas en ik heb wel een leer zadel,
(nooit gebruikt(zat bij aankoopvan mijn paard )die als lmijn paard aan de slag kan word vervangen voor kunststof ,het hoofdstel trouwens ook

I_love_noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:23

Ik ben ook vegetarier maar ik vind dat er opzich niks mis is met het eten van vlees, aangezien het natuurlijk is dat mensen vlees eten! Wat NIET natuurlijk is is hoe de dieren op SOMMIGE boerderijen leven !! De dieren worden soms eigenlijk niet eens meer als dieren gezien! Een voorbeeld : De snavels van kippen die worden afgehakt, de transport van paarden en pony's, de koeien die op elkaar gepropt staan etc
Ik kan me wel voorstellen dat mensen het zieliger vinden als paarden worden geslacht dan andere dieren omdat veel paardeneigenaars paarden als huisdieren zien ipv vee. Ik vind het niet zo slecht dat een paard dat anders toch alleeen maar een leven vol pijn zou hebben naar de slager gaat (als ze tenminste goed getransporteerd worden en niet lang hoeven te reizen). De paarden hebben het volgens mij niet eens door, zo snel als het gaat.
Het is ook wel waar dat we niet te veel moeten denken dat dieren menselijke gevoelens hebben, maar dat betekend niet dat ze niet ongelukkig kunnen zijn.
Scheve mond

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:54

Donna schreef:
Hier moet ik ook even op reageren. Ik ben al jaren vegetarier en ben begonnen omdat het zielig was. Nu heb ik geen behoefte meer aan vlees, heb het nooit gemost, dus waaro zou ik weer beginnen. Ik let goed op dat ik genoeg vervangers binnen krijg. Ik rijd op een leren zadel en eet kaas gemaakt met stremsel uit klavermagen ,want daar wilden jullie natuurlijk naar toe met die vraag. Theoretisch ben ik dus niet consequent. Boeit mij niet, mijn bijdrage maakt ttoch niet een significant verschiil uit.
Ik ben ook absoluut niet tegen het eten van vlees, we zijn inderdaad alles eters. Maar alleseters wiil dus niet zeggen dat we niet zonder vlees kunnen. En daar gaat het naar mijn idee vaak mis.
Mensen eten elke dag vlees, en als het een dag zonder is, wordt er snel gemoppert. Je hebt niet elke dag vlees nodig! We zouden best in mindere hoeveelheden vlees kunnen eten. En als jullie zo graag vlees willen eten, waarom wi lje er dan niet meer voor betalen?

Het begon met koeien in de wei. Mensen, dit zijn melk koeien. Dit is du sniet je heerlijke biefstukje. Weleens een melk koe goed bekeken? Daar haal je niet een heerlijk stuk mals vlees vanaf. Ze gaan wel degelijk naar de slacht, maar worden boterham vlees, of kroket of minder duur vlees.

Het dure vlees en varkens vlees, daar zie je nisk van hoe die beesten het hebben, wnat die worden onder vaak een stuk mooiere omstadigheden binnen gehouden. Vleesvarkenmoederdieren, die dus biggen moeten afleveren, zitten hun hele leven in een hok waar ze allen kunnen liggen en staan. Niks omdraaien, niks stro. Het liefst zo lang mogelij klicht uit, worden ze rustig van, kost minder energie en dus minder voer, dus minder geld.
Gelukkig zijn hier steed strengere regels voor, en krijgen de meeste biodieren het een stukje beter. We spreken dan over welzijn van dieren.
Groepshuisvesting voor varkens, meer licht.

Ik ben niet tegen het fokken van dieren voor het vlees, en ook niet etegn het eten van vlees. Wel tegen het hele intensieve fokken. Vandaar dat ik vind dat mensen best mindervlees kunnen eten en er iets meer voorzouden moeten willen betalen.

Sorry, lang verhaal maar wilde het even kwijt.

Hadden mijn woorden kunnen zijn Haha!

Dat over dat dieren besparen daar is een hele tijd terug onderzoek naar gedaan! Weet niet meer van wat het was is echt al een aantal jaar terug...
Maar als veel mensen minder vlees zouden gaan eten zou er ook minder gefokt worden natuurlijk...
Koeien hebben over het algemeen vaak wel een goed leven, maar kalkoenen, kippen en varkens worden meestal in kleine hokjes gepropt dat is gewoon niet meer diervriendelijk!

Die kentucky kippen hebben het pas slecht die worden helemaal volgestouwd en kaalgeplukt enz.

In rijke landen gaat het er vaak wreed aan toe en wordt er in overvloed geslacht als je nagaat hoeveel er uiteindelijk in de prullenbak belandt.
In arme landen wordt alles genuttigd en wordt naar behoefte geslacht (niet dat ze daar een goed leven hebben...)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:54

Opend iemand een topic,gaan we alsnog offtopic verder Knipoog ....dat die snavels van die kippen afgehakt worden is niet zielig,het is pas zielig wat ze elkaar aandoen als ze niet worden afgehakt.Die beesten zijn gewoon gek,ze pikken elkaar dood.Die van ons zaten met zijn zevenen in een ren van 10 vierkante meter ofzo.Die pikten ook elkaar dood.....Ik heb het niet zo op kippen Schijnheilig

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 17:56

Danielle_1 schreef:
hebben vast allemaal een wintec zadel! Haha!

maar de reden waarom mensen het "zieliger" vinden als een paard geslacht word,dan andere dieren is vrij eenvoudig.

We hebben nu eenmaal een binding en een emotionele band met paarden (durf ik wel te stellen op dit forum)
De meest van ons gaan niet elke dag een koe of een varken poetsen.
En er op rijden en tegen aan kletsen.

Ik wil ook nog heel graag weten wat voor kaas jullie eten?
Kijken of jullie echt van die intelligente brave vegatariers zijn...
Kom maar op!

en idd ook wat voor zadel jullie hebben!hahahaha

in kaas zit Stremsel, Stremsel is sap? uit de binnenkant van een kalf, ik eet ook altijd vegetarische kaas, t bestaat

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 17:58

ruitje schreef:
Opend iemand een topic,gaan we alsnog offtopic verder Knipoog ....dat die snavels van die kippen afgehakt worden is niet zielig,het is pas zielig wat ze elkaar aandoen als ze niet worden afgehakt.Die beesten zijn gewoon gek,ze pikken elkaar dood.Die van ons zaten met zijn zevenen in een ren van 10 vierkante meter ofzo.Die pikten ook elkaar dood.....Ik heb het niet zo op kippen Schijnheilig

deze kippen zitten per kip op een A4TJE!!!!! das toch walgelijk? Die kippen de snavels worden afgebrand of afgehakt zonderverdoving, ze krijgen hun eten volgens mij zelfs ingespoten!!!! Boos! ik word er echt kwaad van kijk anders even op www.eetgeendierenleed.nl daar kun je er alles over vinden! ook hoeveel beesten er al gered zijn

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:05

punkies schreef:
deze kippen zitten per kip op een A4TJE!!!!! das toch walgelijk? Die kippen de snavels worden afgebrand of afgehakt zonderverdoving, ze krijgen hun eten volgens mij zelfs ingespoten!!!! Boos! ik word er echt kwaad van kijk anders even op www.eetgeendierenleed.nl daar kun je er alles over vinden! ook hoeveel beesten er al gered zijn

Lees nou even wat ik zeg en ga me niet zo aanvallen!!Als je nou eens kijkt wat ik schrijf dan zie je dat wat ze elkaar aandoen zonder dat je die snavels eraf haalt nog erger is !Ik wil die site best bekijken maar ik geloof tegenwoordig geen snars meer van dat soort site's.Er komt mij de laatste tijd iets te veel aan het licht dat het foto's van 10 jaar geleden zijn of foto's uit verweggistan Knipoog

EDIT: zinnen als: ze krijgen het eten VOLGENS mij zelfs ingespoten wens ik niet te horen zonder dat je bewijs hebt Tong uitsteken ...anders word de discussie zo welles nietes Knipoog

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:09

Waar ik ook altijd zo melig van word: iedereen flipt bij dieren die zonder verdoving worden gecastreerd ed.

Ik zie de DB al op de stoep staan bij alle besnijdenissen Nagelbijten / Gniffelen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:12

In Nederland worden verder gehouden:

3.000.000 nertsen
1.451.000 kalkoenen
1.186.000 schapen
1.020.000 eenden
380.000 konijnen
255.000 geiten
121.000 paarden

en een onbekend, zeer groot aantal vissen.

Deze dieren leven veelal ook in akelige omstandigheden.

Deze site zegt dat paarden het ook afschuwelijk hebben,ik trek mijn mening in,dit is een toffe site Haha! Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:12

mijn nicht&neef hebben een hertenboerderij,de beesten daar staan in een grote loopstal met mogelijkheid om zelf het land op te lopen overdag,alleen 's nachts zitten ze 'verplicht' binnen.
ik vind dat deze beesten het prima hebben,en ik ben dan ook niet tegen het eten van vlees,daarvoor vind ik het te lekker.
wat ik wel erg vind,is de bio industrie.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:21

ik sta eigenlijk een beetje aan de andere kant van het verhaal, de afgelopen 3,5 jaar heb ik varkens vervoerd...
slachtvarkens wel te verstaan
ze zitten vaak in redelijk kleine hokken, geen ramen in de schuur etc etc
maar ... ze weten ook niet wat ze moeten missen !
ze zijn niet anders gewend!
ze krijgen 2 of 3 x daags flink eten , de rest van de dag liggen ze te luieren . oke ik zou ze ook liever op een groot grasveld zien. maar doordat de economie in nederland zo belachelijk slecht is, is dat gewoon niet haalbaar
ik eet elke dag veel vlees, en op mijn werk doe ik mijn best om het vervoer zo plezant mogelijk te houden voor de dieren.
iemand moet het werk toch doen?
per 1 december ga ik op een slachterij werken op stal..
er word teveel vlees gegeten om alleen biologisch vlees te produceren, dat is gewoonweg niet haalbaar
en uit tests blijken ook nog eens dat mensen gewoon, goedkoper! vlees, liever en eerder kopen , als het dure biologische vlees.....
dus tja...

kippevlees houd ik niet zo van
het stallen van kippen valt nog wel mee vergeleken met het vervoer...
ze worden ruw gevangen en met veels te veel in een veels te kleine mand gedouwt. daarna worden ze met de heftruck of met de hand , op de wagen gegooid of gezet... alles behalve diervriendelijk!
daarna moeten ze een hele tijd gebukt zitten tijdens het transport, en met lossen word er idem dito niet diervriendelijk te werk gegaan

koeien hebben het nog het beste.. die worden beter vervoerd en hebben .. op de kistkalveren na, een goed leven gehad!
veel mesterijen gooien ze op de wei, omdat ze dan het beste groeien

paarden is ook niet altijd even diervriendelijk. maar dat doet ons zowiezo meer pijn omdat wij emotioneel meer verbonden zijn met paarden als met ander vee

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 19:13

ik vind niet dat Dieren onder de stomiteiten en economiën van Mensen moeten leiden

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:15

punkies schreef:
ik vind niet dat Dieren onder de stomiteiten en economiën van Mensen moeten leiden

Ja,maar dat is dus een mentaliteit,die eigenlijk gewoon bijna niet te veranderen is.Want iedereen vind dat,TOTDAT ze voor de kassa staan Knipoog

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 19:19

ik betaal liever meer aan biologisch vlees dan dat ik een bio industrie-kip eet

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 19:21

Sorane schreef:
Slachten is een doodnormaal iets en zolang het op een dierwaardige manier gebeurd ben ik er niet tegen.
Ik zal mijn biefstukje er toch echt niet om laten staan.

maar voor alle vegetariers onder ons: op wat voor zadel rijden jullie? Schijnheilig

wintec, kunststof, en ik heb een nylon hoofdstel *LOL*