Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:33

.......... en die paarden zijn nog nooit ziek geworden. Net zo min als mijn verzorgpaarden vroeger die zonder deken etc. bezweet de wei opgingen. Natuurlijk stap je wel uit, maar helemaal droog krijg je ze niet. Ze zijn nog nooit ziek geweest!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:35

iedereen bekijkt het paardenwereldje op zijn eigen manier, en wat ze hebben aangeleerd, dat geven ze niet snel op Knipoog
Zo heeft hij geleerd dat dit beter is, en daar kiest hij voor.
iemand anders heeft geleerd dat in de winter de pony`s beter binnen kunnen blijven(`savonds) dus die zet `savonds zijn pony`s buiten Lachen
ieder zijn keus, Ik zou best willen dat Arzu en Mick `snachts buiten bleven, maar Arzu wordt een teddybeer in de winter.. als ik dan ook nog eens een beetje fanatiek wil rijden

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:08

Ik vind dat ik zelf wel mag bepalen of ik mijn paard wel of geen deken op leg. Mijn merrie heeft al 17 jaar dekens op en die is daar ook nog nooit ziek van geworden, dus zo slecht zal het wel niet zijn.

Een draver trainen zonder ijzers is ook niet mogelijk. En hoe je het ook wendt of keert, een paard een halster omgooien en erop gaan zitten is ook niet natuurlijk. Ik wil het mijn paarden zo goed mogelijk maken, maar net als ik zelf niet meer dicht bij de natuur sta, staan de geciviliseerde paarden van vandaag dat ook niet meer. Mijn merrie bijv. vlucht naar binnen zodra het gaat regenen, lekker natuurlijk.... Volgens PN zou ze dus niets liever moeten willen dan in weer en wind buiten staan - daar denkt ze zelf heel anders over *LOL*.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 03:20

Ken de site niet van haver tot gort, maar veronderstel dat ook PN
enige vorm van beschutting / schuilgelegenheid voorstaat.

Ken de leefomstandigheden van Danny evenmin v.h.t.g. Haha! ,
maar veronderstel dat jullie weilanden / paddocks die niet bieden
en dat wat bij jullie het meest op een natuurlijke schuilgelegenheid
lijkt een box is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 04:13

Ja, hier zijn de weilanden allemaal kaal en guur...

Mijn paard staat te wachten en te hinniken om naar stal te mogen, misschien door het eten, kweenie...
Ik weet ook niet of mijn paard er veel gelukkiger van wordt als ik 'm naar Spanje verscheep, hij staat met 20 graden al te puffen...

Ik vind het allemaal zo vreselijk moeilijk...
Ik heb in de Randstad niet de mogelijkheid om hem altijd maar buiten te laten lopen. Ging ik op zoek naar een buitenstal... Issie doodongelukkig! Dus nu verkas ik weer naar een binnenstal met tralies (waarvan ik dus dacht: neee, liever een luik naar buiten en frisse lucht!) waar hij de boel kan overzien en alle paarden kan bekijken...
Hij gaat bij deze nieuwe stal weer zoveel mogelijk naar buiten, dat was een vereiste. Maar ik heb om precies te zijn maar 3 (van de...tientallen?) stallen gevonden waar dat kon..
Misschien dat mijn paard gelukkiger is als hij op frisse, ruime weides het hele jaar door mag rennen en spelen en af en toe naar mij mag zwaaien...
Maar om nou met mijn hele hebben en houwen buiten de Randstad of zelfs NL te gaan zitten... Kan ik het mooi in mijn uppie doen, zonder baan, want mijn vriend heeft een belangrijke baan op Schiphol en ik werk ook gewoon hier...
Nou, dan kan ik dus weer geen paard houden...

Okee, het ging over Paard Natuurlijk...
Ik ben ook weleens op de site geweest en heb weleens naar het forum gekeken.
Ik denk dat de "fundametalistich natuurlijk paardenhouders" altijd lijnrecht tegenover de "klassieke" (of hoe je het ook wil noemen) paardenhouders zullen staan.
Er zullen vanuit bijv. wedstrijdruiters altijd argumenten komen als: " mijn paard kost zoveel duizend euro, die zet ik echt niet op de wei!"
Of: "ik heb geen zin in problemen door een deken af te doen"
en andersom.
Het is mij opgevallen dat een hoop mensen angstig zijn om de huidige situatie te veranderen.
Voorbeeld: bij mijn huidige stal staat een meisje, wiens 2 paarden bij niemand op de wei mocht, want de ene zou venijnig slaan, etc.
de andere durfde het veulen niet buiten te zetten omdat ze 'm niet meer kon vangen.
Gevolg: paarden 2 aan 2 op andere weitjes en 1 veulen binnen. De pensioneigenaar heeft een scheidingslint in de bak gedaan en ze daar maar allemaal in gezet, ze zijn er doorheen gebroken....Niks aan de hand. Echt helemaal niks. Ze staan vredig met zijn alle een kudde te zijn. En tegen de avond staan ze allemaal te wachten op ons.
En daar waren al die mensen nou zo bang voor...?

Bij mij is het zo, dat ik het idee heb dat mijn paard in zijn eigen gedrag heel duidelijk heeft aangegeven wat ie wel en niet wil.
Zo ben ik langzaam steeds meer " natuurlijke" dingen gaan doen zonder dat ik wist dat hier helemaal over nagedacht werd en websites over geschreven werden.
Alleen het gedeelte over in de winter 's nachts buiten + geen hoefijzers ben ik nog niet helemaal voor mezelf over uit wat ik daarvan vind in combinatie met mijn paard.
En met een halster rijden zonder zadel, buiten op de weg, zul je me ook niet gauw zien doen.

Maargoed, dat gedeelte van deken + bezweet staat helemaal uitgebreid op hun website beschreven, waarom zij geen deken op doen enz.
Als je je daar totaal niet toe aangetrokken voelt, tot dat idee, waarom ga je dan posten dat jij een deken op doet Verward

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 06:31

Ben de site eens aan het doorspitten. In eerste instantie valt me op dat k het geen lekkere gevulde paarden vind. Schraal. Ik zie een paard met een zadel dat tever naar voren ligt en een paard dat zonder zadel en hoofdstel bereden wordt dat totaal niet blij is. Althans niet als ik kijk naar de lichaamstaal.

Inderdaad is alles nogal zwart wit.

Wat mij al verschrikkelijk tegen het hoofd stoot is dat men mensen zowat als dierenmishandelaars afschilderd wanneer ze een paard niet zeiknat op de wei zetten of op stal maar zorgen dat het met een zweetdekentje droog wordt. Met alle respect. Ik doe dat ook en ik vind nou niet bepaald dat mijn paarden het vervelend vinden. Mensen die paarden op stal hebben zijn dus ook bijzonder slecht. Onze paarden kunnen nu 24 uur per dag buiten. Ze kunnen kiezen. En mooi niet dat ze altijd buiten staan hoor. Ze kiezen toch zeer regelmatig voor hun stalletje met dikke en zachte bodem. Vraag me af hoe slecht ik dan wel niet ben voor mijn paarden als zij zlef mogen kiezen Knipoog.

Wat ik dan wel weer goed vindt is dat ze dingen op een vriendelijke manier te lijken willen oplossen. Dat spreekt mij aan.

Over het zelf bekappen. Tja, ik ben fel tegenstander van het feit dat het beroep hoefsmid een vrij beroep geworden is. De strasser methode heeft me tot zover niet overtuigd. wel ben ik van mening dat geen paard verschillend is en gezond verstand zegt dan ook dat de ene methode het ene paard beter past dan de ander.

Heel erg jammer dat er zo met de vinger gewezen wordt. Iemand zegt in Nederland wil ik geen paarden houden. Ik vind dat een te respecteren keuze. Heel mooi dat de persoon in kwestie natuurlijk een prachtig gebied elders kon opzoeken. Alleen, door de manier van neerzetten van die reactie zeg je eigenlijk wel dat alle mensen in Nederland slecht zijn voor hun paarden of ze slecht gehouden worden. Dat is erg jammer. Want namelijk niet iedereen heeft de mogelijkheid de paarden naar wens te houden. Buiten dat. Als je je paard dan echt zo natuurlijk wil behandelen, dan moet je de omheining weghalen, ze vrij laten lopen en er vooral ook niet op rijden Knipoog.

Zo zie je maar weer. Er is altijd wel iets te zeggen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 06:43

Weer een stukje verder gelezen. Ik vind, laat de mensen in hun waarde. Mij spreekt het totaal niet aan ondanks dat ik ook graag 'natuurlijk' met mijn paarden bezig ben. Deze site wekt bij mij een heel erg onaangenaam gevoel op. Dus ik stop er nu ook lekker mee Lachen. Wel jammer op zich want ik vond het verslag van dat paard in het water een leuk verslag. Zag erook erg prettig uit. Alhoewel een groene opblaaskrokodil dan weer helemaal niet natuurlijk is natuurlijk Haha!

Nogmaals, dit is mijn interpretatie en mijn mening. Zij moeten lekker doen wat zij willen. Het gaat erom dat je je prettig voelt met je paard. Dat is het uiteindelijke doel. Wat ik wel graag zou zien is dat dat respect wederzijds is. En dat mis ik daar jammer genoeg.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:33

Botervlieg schreef:
Ken de site niet van haver tot gort, maar veronderstel dat ook PN
enige vorm van beschutting / schuilgelegenheid voorstaat.

Ken de leefomstandigheden van Danny evenmin v.h.t.g. Haha! ,
maar veronderstel dat jullie weilanden / paddocks die niet bieden
en dat wat bij jullie het meest op een natuurlijke schuilgelegenheid
lijkt een box is.

Klopt. Danny wil ook niet 's nachts buiten blijven, dat hebben we meerdere malen en in verschillende jaren geprobeerd, maar ze wil het niet, punt. Moet ik dan zeggen "hup, dat is je natuur, je blijft maar mooi buiten en jammer dan dat je de hele nacht voor het hek heen en weer blijft lopen en gillen totdat je helemaal bezweet en over de rooie bent, dat is natuurlijk". Misschien zou het anders zijn met een schuilstal, maar dan zou ze denk ik weer alleen willen staan, en dat is óók al niet natuurlijk.

Ik zou zelf volgens de natuurlijk theorie ook de hele dag op blote voeten groenten moeten verbouwen en met pijl en boog achter wild aan moeten jagen, maar daar ontbreken ook even de mogelijkheden toe. Toch ben ik gelukkig en gezond. Zou dat voor onze onnatuurlijk gehouden paarden ook niet op kunnen gaan Lachen ?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:53

Ik zou dat weleens willen vragen aan al die paarden die 23/7 in een
binnenbox staan, niet losgelaten worden omdat er (goed verklaarbare)
kans op blessures is en nooit zomervakantie in de wei krijgen... Scheve mond

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:29

er zijn nu ook mensen hier die doorslaan. Als je goed leest op hun site, staat er uitgelegd dat ze voor "natuurlijk" hebben gekozen, maar dat ze net zo goed "gezond" hadden kunnen kiezen. Zonder hoefijzers is gewoon gezonder, net als buitenstaan en contact met soortgenoten. iedereen moet zelf bepalen hoever hij daarin wil gaan.
Mijn paard staat zowieso overdag buiten, het liefst zou ik een stal willen waar hij zelf kon kiezen, maar dat kom je niet zoveel tegen (bij pn hebben ze ook gewoon een inloopstal, dat is wel noodzakelijk). Ik ben ondertussen helemaal overtuigd geraakt van strasser, niet alleen door die site, maar heb een aantal boeken van strasser gelezen en mijn paard rent nu (na 10 jaar ijzers!) zonder ijzers over asfalt. Ondertussen staat ze ook al zonder deken, waarbij ik rijd en haar daarna bezweet op de wei gooi Bloos! Ik lijk wel een fanatieke volgeling *LOL*
Het gaat er volgens mij niet om om iedereen te overtuigen, maar om aan te geven dat het ook kan zonder dekens, ijzers etc etc, want dat zijn de meeste mensen gewoon vergeten. begin alleen maar bij alle paarden waar eigenlijk niets mee gedaan wordt, maar toch ijzers en dekens hebben, "omdat het zo hoort, hij heeft het toch koud etc, etc", het lijkt me goed om mensen te informeren dat het ook anders kan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:46

Jôh, ik ben verbaasd dat er nog zo fanatiek "ja, maar" geroepen wordt! Iemand stelde me voor op of het forum te ztten dat ik drie uur op mijn paard gereden had en hem bezweet oop stal, blabla. Ik kom nooit terug op een heet paard. Hier gooien ze er een paar emmer koud water over na het rijden, ook in de winter (hoewel het hie niet zo koud is, natuurlijk) en het gaat altijd goed. Ik zeg niet dat ik daar een voorstander van ben, maar een paard kan meer hebben dan we denken. Wat ik zie is dat er veel uit gegaan wordt van wat wij zelf lekker zouden vinden of erg en niet zozeer wat natuurlijk is voor een paard. Nogmaals, ik vind persoonlijk dat als je een paard uit de natuur halt er voor moet zorgen dat hij het naar de zin heeft en dat doet ieder op zijn eigen manier. Verder zijn ijzers best ouderwets en het is ook bekend dat ze niet echt goed zijn voor de werking van de hoef en een dek is niet nodig als je paard gewoon zijn vacht kan laten groeien. Vertder zeg ik niet dan hun site onoverzichtelijk is, maar dat ik hem onoverzichtelijk vind. Ieder mag dat voor zichzelf uitmaken. Ik denk dat jullie in deze discussie niet moeten zeggen "zij" deugen niet, maar gewoon eens vertellen hoe jij je paard houdt en waarom en onderzoeken wat er achter dingen zit. dat zie ik gelukkig ook veel voorbij komen. Nogmaals, ik ben neutraal, ik heb er niks mee te maken, mar ik vind het jammer dat het allemaal op zo´n agressief toontje gaat en dat mensen zich aangevallen voeren. De enige die werkelijk aangevallen worden, door de vraagstelling, zijnde mensen van paardnatuurlijk en die zitten hier meen ik niet bij om zich te kunnen verdedigen, dus het is eigenlijk gewoon roddel, als je het krritisch bekijkt. Daarom, zeg gerust hoe jij je paard houd en warom en kijk wat je kunt leren, maar stop toch met dat "maar zij...". Zeg dat dan tegen hen en niet over hen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:57

Botervlieg schreef:
Ik zou dat weleens willen vragen aan al die paarden die 23/7 in een
binnenbox staan, niet losgelaten worden omdat er (goed verklaarbare)
kans op blessures is en nooit zomervakantie in de wei krijgen... Scheve mond

Die reken ik daar natuurlijk niet bij, dat hoort zó vanzelfsprekend te zijn dat dat niet goed is - al is het dat jammer genoeg niet...

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:56

Lusitana schreef:
Ik denk dat jullie in deze discussie niet moeten zeggen "zij" deugen niet, maar gewoon eens vertellen hoe jij je paard houdt en waarom en onderzoeken wat er achter dingen zit. dat zie ik gelukkig ook veel voorbij komen.

Dan zal ik dat ook maar even vertellen aangezien ik me ook in deze discussie heb gemengd Knipoog

Ze staan vanaf mei tot en met september eigenlijk 24 uur per dag buiten met de mogelijkheid om binnen in de stallen te gaan staan (de bak, stukje paddock en wei sluiten op elkaar aan, zie ook foto in mijn profiel voor idee).

Vanaf september komen ze binnen te staan omdat het dan te vochtig wordt vaak buiten dat ze toch binnen gaan staan omdat het te nat is om buiten te liggen (doen ze gewoon niet) en dan staat net de wind vaak in stal. En ze dan juist een kou pakken (heb ik ervaring mee jammer genoeg in september toen het ineens paar dagen zo enorm koud was en daarna weer warm had ik een ziek paard die een koutje had gepakt).

Ik ben ook een 'reguliere'' ruiter, ik rij wedstrijden, daarom staan ze onder dek. Naast het feit dat Skipper een gruwelijke hekel aan regen heeft en naar binnen rent om zich daar te laten vallen en te gaan rollen waarbij dan ook vaak vastrollen behoort met alle gevolgen en blessures van dien.
Ik weet dat ze prima zonder dek kunnen, Goof wordt nu niet tot weinig gereden en staat zonder dek. Bij Skipper vind ik het gewoon niet praktisch en eerlijk is eerlijk, ik vind het ook niet netjes en gewoon minder praktisch.

Echter in hun ogen ben ik dan meteen een soort van dierenbeul en dat vind ik dus gewoon niet fijn aan die site dat je meteen wordt veroordeeld zonder dat ze ook jóu achterliggende reden kennen.

Op ijzers staat hij (en goof van voren ook om zelfde reden als Skipper) omdat hij enorme platvoeten heeft en onderuit groeit en ik geen hoefsmid kan vinden die elke 3 weken op het erf staat en we een hoefsmid hebben die gewoon verstand van zijn vak heeft en prima bevalt. Dus waarom veranderen? Dus hij staat hierdoor wel op een ijzer zodat hij minder onderuit groeit. Anders komt hij teveel onderuit te staan en dit gaat ten kosten van zijn pezen en spieren en beweging, dan loopt hij gewoon moeilijker en minder makkelijk.

Ook weer hetzelfde, mijn paard staat op ijzers dus ben dierenbeul, nee dan kan ik beter hem van die ongelijke platvoeten laten groeien waarvan hij slechter gaat lopen . Dus weer dat ik wordt afgeschilderd als dierenbeul terwijl ze ook de achterliggende reden niet kennen.

Wel vind ik dat ijzers niet noodzakelijk zijn ook niet voor wedstrijden, paarden hebben zonder ijzers een meer dan prima grip op de grasbodem ook voor de oefeningen van het Z. Mits correct gereden. Echter zo slecht is het ook niet omdat sommige paarden er gewoon wel profijt van hebben of het nodig hebben (zie skipper voorbeeld)

Mijn ervaring is met de stallen, in tegenstelling tot paardnatuurlijk site, dat ze hun stal juist schoonhouden en níet als wc gebruiken maar de wc gewoon buiten doen zodat ze een schone stal hebben om uitgebreid te gaan liggen.

Maar hun zien dat anders op de site terwijl mijn ervaring anders is daarmee, net alsof hun ervaring de enige juiste is.

En dat vind ik dus het storende aan die site. Dan gaan vooraf mijn haren al rechtovereind staan. Zonder míjn redenen te weten wordt alles wat niet op hun manier wordt gedaan al afgekeurd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:22

Nu spring je toch weer in de verdediging. "zij vinden me een dierenbeul" hebben ze dat dan zo letterlijk tegen je gezegd?
Er zijn alternatieven voor ijzers en het is allang bewezen dat er heus nadelen aan ijzers zitten. Verder spreken ze nadrukkelijk over natuurlijk bekappen bij normale en gezonde hoeven. Ik vind het zo jammer dat iedereen zich zo snel aangevallen voelt. Hebben jullie gekeken op buitenlandse sites over natural horse keeping? Ik denk, nogmaals dat het om info gaat voor diegenen die er nieuwsgierig naar zijn. jullie doen net of ze nederland aan het veroveren zijn en papiertjes op jullie stallen plakken met "hier woont een dierenbeul"....

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:33

Tuurlijk is dat niet gezegd maar door de toon en opzet van de site komt het over alsof hun manier de enige juiste manier is en dat je anders niet goed bezig bent. Maar dat is een gevoel dat ik krijg bij die site, voel me niet zozeer aangevallen in mijn manier van mijn paarden houden maar ik kan er meer niet tegen dat ze hun manier als de enige juiste verkondigen.

De juiste manier is er niet en die bestaat helemaal niet. Niet zolang de mensen en paarden individuen zijn.

En dat is wat mij daaraan stoort. Er zijn meerdere manieren die naar Rome leidden.

Maar dit begint onzinnige discussie te worden waar we in cirkels blijven ronddraaien. Dus misschien verstandig dat dit mijn laatste stukje was omdat we zo weinig verder komen met de discussie!

Groetjes!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:40

Als het koud is doe ik mijn paard onder een lekker hete douche en daarna een joggingpak aan en lekker bij de kachel met een kopje thee Haha!
Vindt ie lekker Haha!

Lusitana heeft gelijk als ze bedoelt dat het een soort tendens is dat de mensen steeds bewuster met het paard omgaan, ik hoorde die berichten ook al uit Duitsland.

Ikzelf voelde me nooit aangevallen door Paard Natuurlijk, ik heb een korte tijd zoiets gehad van: "ooo, ik heb het ooit fout gedaan wat erg" maar ik kan het niet meer omdraaien, het is 12 jaar geleden, hte was mijn eerste paard (nog steeds) en ik deed gewoon wat de anderen ook deden.
Ik heb het nog niet meegemaakt, maar ik zou het wel vervelend vinden als mensen mij zouden veroordelen om het feit dat mijn paard ijzers heeft, omdat het gewoon niet anders kon. Ik wil me wel verdiepen in natuurlijk bekappen en het zelf kunnen oplossen (ik heb een kennis die het al jaaaaren zelf doet) maar als blijkt dat mijn paard er slechter van wordt of de hoefproblemen weer terug komen, gaan de ijzers erop.
Ik vind het goed, dat de mensen er bewust van gemaakt worden: waarom doe ik het eigenlijk zo?
En misschien hebben ze juist deze toon gekozen om mensen aan te zetten tot nadenken?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:55

ik kom er niet mee r want ik vind het ook wat te fanatiek !
mijn paarden staan ' s nachts op stal en hebben hoefijzers en dus ben ik volgens hen niet goed voor mijn paarden , want ijzers zijn verschrikkelijke dingen !!

nou ik doe ook aan nh en hou van de zachte aanpak en ik vind ook dat een paard bewegingsvrijheid moet hebben maar zoals zij het bekijken is het gewoon te fanatiek !

nee ik voel me er niet thuis ondanks dat ik toch op een vrij natuurlijke manier met mijn paarden omga

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:57

Nicolletje. Als dat hun manier is om mensen tot nadenken te brengen, dan schat ik niet dat er veel mensen op ingaan. Kan het ze ook niet kwalijk nemen.

Ik had het erover dat ik hun paarden enigzins schraal vond. WIJ rijden endurance en ik ben ervan overtuigd dat ze dat in die conditie niet kunnen doen. Zij zeggen geen krachtvoer. Of met beleid. Nou ik weet van mezelf gelukkig dat ik met beleid voer maar van alleen een onbeperkte hoeveelheid droog hooi kan ik ze geen lange afstand laten lopen.

Overigens vind ik een paard die in de pannen in de keuken kijkt ook niet erg natuurlijk Haha!. Maar dat zal vast een grapje geweest zijn Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:06

Fasel schreef:
Nicolletje. Als dat hun manier is om mensen tot nadenken te brengen, dan schat ik niet dat er veel mensen op ingaan. Kan het ze ook niet kwalijk nemen.

Nou ja, er zijn al heel wat discussies over. Onder andere dit topic.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:09

Boeiend om te lezen. Er is wel duidelijk een zekere bewustwording aan de gang. Een half jaar geleden waren er veel minder mensen die gehoord hadden van de site www.paardnatuurlijk.nl en zo langzamerhand zijn er steeds meer mensen die bepaalde dingen van een andere kant gaan bekijken en wellicht ook toepassen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:16

Skipper schreef:
Op een paard gaan zitten is onnatuurlijk, als ze zo natuurlijk zijn laat ze dan daar ook maar mee stoppen. En echt natuurlijk is op de steppe en niet hier in de wei.

En iedereen doet het op zijn eigen manier, prima, alleen ik vind het alleen wel jammer dat dat wordt gezegd maar ondertussen toch gewoon kritiek geleverd dat het niet juist is. Dan laat je het niet ieder op zijn manier doen.

En idd die starheid waar hun aan vasthouden niet openstaan voor andere dingen of stel dat ze fout zijn het toegeven. OF dat ze het erover hebben dat ze het dan maar aan ons geweten overlaten dat we ze op stal zetten.

Hier sluit ik me voor 100% bij aan OK dan!
Ik vind dat ze een excuus bedenken om alsnog op een paard te gaan zitten maar eigenlijk vinden ze dat al niet kunnen ofzo Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:38

ik zit daar ook, heb nooit ergens last van
(ookal ben ik het niet met alles eens wat ze zeggen.)
heb daar weleens een vraag gesteld, en heb netjes antwoord gekregen.
Ik heb er veel aan gehad!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:14

Fasel schreef:
Ik had het erover dat ik hun paarden enigzins schraal vond. WIJ rijden endurance en ik ben ervan overtuigd dat ze dat in die conditie niet kunnen doen. Zij zeggen geen krachtvoer. Of met beleid. Nou ik weet van mezelf gelukkig dat ik met beleid voer maar van alleen een onbeperkte hoeveelheid droog hooi kan ik ze geen lange afstand laten lopen.

het probleem is wel vaak dat er niet goed gelezen wordt. Er staat dat hun paarden alleen ruwvoer krijgen, behalve als ze zoveel rijden (endurance) dat de paarden niet genoeg binnenkrijgen (je mindert dan in graastijd). Juist endurance is een reden om te gaan bijvoeren.
Ik vind het wel goed dat er wat meer besef komt, al die mensen die maar een uurtje rijden en er dan 6 kilo krachtvoer inpompen
Ik las hier laatst zelfs mensen die het niet nodig vonden om ruwvoer te geven, krachtvoer was genoeg Verdrietig

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:45

Ik heb eens gekeken. Nou er wordt op dat forum idd wel flink geargumenteerd en soms geruzied, en dat gaat beide kanten op. Ik ga me eens aanmelden en kijken wat er gebeurt.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:25

Skipper schreef:
Op een paard gaan zitten is onnatuurlijk, als ze zo natuurlijk zijn laat ze dan daar ook maar mee stoppen. En echt natuurlijk is op de steppe en niet hier in de wei.

6000 jaar geleden is het paard gedomesticeerd. En groep paarden in de Oekraine was nog door de evolutie gespaard. Men is er 'op gaan zitten' en dat was de redding van de soort. Anders was het paard uitgestorven.

Mijn persoonlijke mening over paardnatuurlijk.nl is dat je er moet uithalen wat je nuttig denkt en er niet teveel over moet discussieren. Zeker niet op zo´n stammenstrijdmanier want dat wint toch niemand. Tenzij je die beladen discussies een leuke bezigheid vindt (en die mensen zijn er) maar imo kan je die tijd beter besteden aan je paard.

Sommige dingen op de site zetten je op een positieve manier aan het denken. Eind jaren 70 toen ik met rijden begon waren ijzers een gegeven. Je dacht er uberhaupt niet bij na en dat is bij mij zo gebleven tot twee jaar terug. Nu heb ik bijna een jaar de ijzers van mijn paard eraf en ik vind het echt leuk om te zien hoe goed de hoeven zich ´in het echt´ ontwikkelen. Dus ja, ik vind die site ook nuttige kanten hebben.