Quentin in Utrecht, diagnose: ernstige Ataxi....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:35

Fabienne heeft ook ataxie, ze maakt linksachter altijd een duidelijk kortere pas (ik heb jaren gedacht dat ik haar teugelkreupel reed), draagt haar staart scheef, en tilt haar linkerachterbeen altijd zonder rem ineens op als je haar voet vraagt.
In Lienden hebben ze een paar jaar geleden die ataxie geconstateerd, voor mij vielen toen hele veel puzzelstukjes op hun plaats; onder andere waarom we de galopwissel er niet in kregen!

Zij hebben mij toen geadviseerd om in ieder geval lekker door te rijden, om de spieren goed op conditie te houden, om zo haar tekortkomingen vanuit de storing in de wervelkolom met spierkracht te compenseren. Wel moest ik mijn ambities qua wedstrijdniveau bijstellen, hoger dan Z1 zou ze waarschijnlijk niet komen, maar ik was al heel tevreden dat we zo ver gekomen waren.

Wat ik in jouw verhaal niet snap, waarom ze zeggend dat het gevaarlijk is om erop te rijden, terwijl jij in het rijden niets anders merkt dan een 'afwijking' in het gebruik van zijn ene achterbeen Verward

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 21:39

tsja ze zagen hem lopen, stijf van de lange reis op de trailer, en beetje stalbenen omdat hij snachts binnen had gestaan, dan loopt hij idd niet bepaald stevig achter
maar tijdens t longerne hebben ze kunnen zien hoe hij gewoon liep, bijna niets te zien van zn rechterachterbeen wat soms ff niet meekomt
maar na t longeren hoefde ik geen slangenvoltes meer te lopen enz om naar zn manier van lopen te kijken, ze hadden al genoeg gezien

ook was hij wat aan t kramptrekken, erger dan anders ivm al het gepriegel aan zn benen en ja t was zo erg dat rijden gevaren ging opleveren, ook zou hij snel tegen deurposten etc aan gaan lopen, terwij hij dat echt niet doet! zelfs als ie steigerd voelt hij nog stabiel aan!

maar wist jij bij fabienne dat ze geen pijn had? Q loopt dus soms een dag/paar dagen slechter rechtsachter en wil dan niet draven, ook eet hij dan slecht
lijkt me dat hij dan pijn heeft, dat klopt toch niet met ataxie?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:17

Jeetje Renske, de diagnose is voor jou nu net zo onverwacht als voor mij een paar weken geleden.
Ik zou zelf toch zeker voor een second opinion gaan, zeker omdat ze dat rechterachterbeen nu helemaal verwaarloosd hebben en het op de hele achterhand gooien.

Kan het niet net zo als bij fabienne zijn dat het niet zo'n erge vorm van ataxie is waarbij alleen 1 been duidelijk minder is?
Dat verklaart nl. ook waarom hij niet echt heel instabiel aanvoelt en/of gevaarlijk.
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe, maar laat je niet zo maar met een kluitje in het riet sturen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:22

Wat een rotdiagnose Renske. Ataxie in de achterhand of rug heeft meestal niet zo'n gunstige prognose. Maar goed, Hamilcar die was ook licht atactisch achter en die heeft toch maar mooi internationaal gesprongen.

Heel veel sterkte in deze onzekere tijd.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:23

Utrecht is behoorlijk negatief in het oordelen...ik heb dat nu al bij 2 paarden meegemaakt, waar een andere kliniek een hele andere mening had! Als ik jou was zou ik sowieso nog een second opinion doen bij een andere kliniek. Mij hebben ze ook 2x een klap in het gezicht gegeven, terwijl dat achteraf niet nodig was geweest.

Het is in ieder geval een hele schok om zoiets te horen, toch vind ik het nog een beetje een raar verhaal. Heel veel sterkte er mee en ook met je komende beslissingen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:35

idd Jura, ik vind het verhaal ook vaag, ze komt voor een achterbeen en men gooit het maar op ataxie... Ik ken Q, en hij komt op mij niet atactisch over... Hij kan iets soms wel, en soms niet, imo is ataxie is continu niet kunnen (min paard heeft dat met scherpe bochten)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:49

Sterkte ermee Renske!!

Maar ik zou toch voor een second opinion gaan bijv. in Lienden of bij een andere goede kliniek. Utrecht kan weleens afwijkende diagnoses stellen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:53

Renske, bij Fabienne hebben ze me ervan verzekerd in Lienden dat ze geen pijn had. Maar die eet ook altijd wel gewoon, en was hooguit in het draven onregelmatiger soms. Misschien moet je inderdaad toch in een andere kliniek nog eens laten kijken, want het kan best zijn dat er naast de ataxie natuurlijk ook nog wat anders aan de hand is met dat ene achterbeen misschien?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 23:09

idd fabiennen dat denk ik dus ook...want de dagen dat Q minder goed loopt, is het alleen in draf, maar soms heeft hij dan duidelijk pijn, dat past niet in het beeld wat bij ataxie hoort...

ik wil eigenlijk naar eric laarakker of steffi van der laarse, omdat ik daar een paar goede dingen over heb gehoord, heeft er hier iemand ervaring mee?

VeraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:23

Jeetje Renkse, dat is goed balen zeg! Sterkte met je beslissing. Laat je niet weg sturen voordat je het voor jezelf helder hebt.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:49

Ach, wat jammer dat je zulk slecht nieuws gehad hebt.
Ataxie lijkt zo langzamerhand wel een 'modeverschijnsel', ofwel een diagnose die vaak gesteld wordt. Ik zou zeker voor een second opinion gaan!

Mijn paard heeft 2 mnd op de uithof gestaan. Daarnaast heb ik ervaring met zowel Eric als Steffi. Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.

Veel sterkte en misschien is het allemaal niet zo somber als het nu lijkt.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:00

dat is niet niks zeg.
Ik hoop dat er gauw wat aan gedaan kan worden.
Heel veel sterkte ermee,kop op he

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:18

Renske20 schreef:
ik wil eigenlijk naar eric laarakker of steffi van der laarse, omdat ik daar een paar goede dingen over heb gehoord, heeft er hier iemand ervaring mee?

Zou je niet eerst nog even in het reguliere circuit een second opinion aanvragen voordat je het alternatieve circuit in gaat?
Ik zou naar een andere kliniek gaan als ik jou was.
Lienden, Roosendaal of Bodegraven, dat zijn wel gerenommeerde klinieken.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 01:10

Rodinde zit ook in Bodegraven.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:05

Wat een rotbericht Renske! Ik zou zoals anderen gezegd hebben ook voor een second opinion gaan. Het is voor jou een eind weg, maar ik zou Emmeloord (Van Muiswinkel) adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:09

Sterkte ermee Renske!

Lielle

Persoonlijk ging ik ook naar Rodinde Hoogenraad, maar zo langzamerhand moet je wel dol worden van alle tips. Zet het eens rustig op een rijtje, bespreek het met een paar mensen en neem dan een beslissing.

Anoniem

Wat een verschrikkelijk naar bericht
Ik hoop dat je met een second opinion wat wijzer word.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:03

Dat is behoorlijk rotnieuws maar ik vind het ook nogal vreemd. Zo'n ernstige vorm maar wel nog zoveel kunnen, dat rijmt niet met elkaar. Net als de anderen denk ik dat het de moeite waard is om een second opinion te vragen bij een andere kliniek.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:14

Fitzroy schreef:
Zou je niet eerst nog even in het reguliere circuit een second opinion aanvragen voordat je het alternatieve circuit in gaat?
Ik zou naar een andere kliniek gaan als ik jou was.
Lienden, Roosendaal of Bodegraven, dat zijn wel gerenommeerde klinieken.

Erik Laarakker is natuurlijk ook gewoon veearts. Ik heb wel goeie ervaringen met hem. Hij is wel een beetje 'vreemd' maar wel goed. Heb 'm paarden weer helemaal zien oplappen waar niks meer van over was.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 16:05

de reden waarom ik naar een alternatieve oplossing zoek, is omdat Utrrecht de 3e kliniek is, waar ik niets wijzer ben geworden...

Mn eigen DA, Someren en nu dus Utrecht

het probleem rechtsachter komt van bovenuit, wrsch rug/heup/bekken dus, maar dat zet een kliniek niet zomaar op de foto, logisch ook want daarvoor moeten ze onder narcose op hun rug liggen...
de gewone klinieken zijn klaar met zoeken, utrecht zocht niet eens waar de ataxie nou precies vandaan komt, enige wat ik qua gewone dierenartsen nog kan doen, is naar Kesteren gaan(300 tot 600 euro kost dat is me verteld) waar ze hem inspuiten waardoor hij radioactief wordt, dan vinden ze de plaats waar er iets niet goed zit, dan zet utrecht daarna dat gebied op de foto, dan wordt er dus wrsch gevonden waarom rechtsachter niet goed is

omdat ik dan niet alleen kosten vor kesteren heb, maar ook voor de narcosoe+foto's in utrecht, zit je aan een heel hoog bedrag, wrsch tegen de 1000 euro.... terwijl Q naast dat ene achterbeen, dus ataxie heeft, waardoor mn ouders niet echt staan te springen om die dure onderzoeken te betalen...en zelf heb ik zoveel geld ook niet zomaar 'over'

daarom wil ik dus bv steffi naar hem laten kijken, dan ben ik heel benieuwd wat ze zegt over hem, wordt het dan nog niet duidelijk en blijft rechtsachter mindergoed dan links en blijft hij pijn houden(dat is de reden waarom ik verder zoek, sommige dagen heeft hij echt pijn, en dat beeld past niet bij ataxie) dan wil ik alsnog met hem naar kesteren, maar voordat er handen vol geld worden uitgegeven aan een paard wat toch ataxie heeft(aldus mn ouders...) is een ander onderzoek waar eventueel iets uitkomt en waar Q mee geholpen kan worden, de 1e keus'dus bv rodinde, eric steffi of een ander waar goede verhalen over zijn, ik ga vandaag iig steffi en eric mailen, mailadres vond ik op hun sites, en dan wacht ik eers hun reactie even af

maar r zijn zoveel verschillende mensen die me worden aangeraden, ik heb geen idee waar ik dus het beste naar toe kan met hem, en ik wil maar 1 ding en dat is weten waarom hij rechtsachter soms niet goed mee kan nemen en waar dan de pijn vandaan komt die hij soms laat zien, want oke ataxie dat is verschrikkelijk, maar daarmee loopt Q al langer rond, de reden om niet te rijden is zn rechter achterbeen....

heb mn eigen DA gebeld vandaag, die was erg vrbaasd over het harde oordeel van Utrecht, lichte ataxie had hij wel in zn hoofd zitten, en ook gezegd tegen mij, maar zo erg als het werd gezegd gister, dat kon hij zich niet voorstellen. hij vond Q ook zeker niet gevaarlijk om op te rijden, en zei dat bv eerst ff longeren(wat ik toch al deed om te zien of hij een goede, gewone of slechte dag had ivm rechtsachter) voordat ik er op ga en bij twijfel er niet opgaan, maar loopt hij gewoon lekker, kan ik er gerust op rijden dat deed ik immers voor gisteren ook gewoon zonder gevaarlijke dingen of vreemde dingen te merken aan hem...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:20

Ja fijn dat je zoveel reacties en adviezen krijgt, maar is natuurlijk moeilijk een keuze te maken. Veel sterkte en hou je taai. Ach gut

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:22

Renske, die kliniek in Kesteren, is dat de Lingehoeve?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 16:29

een keuze maken is idd heel erg moeilijk!

mause ik heb geen idee hoe die kliniek heet, t is wel de enige kliniek die zoiets kan doen, heeft laatst in oa de hoefslag wat van gestaan geloof ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:39

Vreselijk... veel sterkte ermee Ach gut