waarom kiezen mensen altijd de harde aanpak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:58

harde aanpak of zachte aanpak....dat ligt nogaltijd aan het paard.....is het een lui paard, een jong paard, een paard wat alles kan, is er iets veranderd in de omgeving (stal bijv.). daar moet je rekening mee houden. dus je kan van buitenaf niet beoordelen of iets hard is ja of nee. Wat ik wel hard vin is als mensen hun paard voorwaars 'meppen' maar um dan in een hoek zetten. Das loos, als ie naar voren moet laat hem dan ook gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:39

Eh, paardenmishandeling zie je niet alleen is de sport hoor...

en nogmaals, ga dan met die mensen praten, dan doe je wat voor die paarden, met alleen het afkeuren niet. tuurlijk is iedereen het met je eens dat het zielig is wat je gezien hebt en helaas was mijn eerste kennismaking met de western sport wereld ook zoiets, maar ik heb me er gewoon wat meer in verdiept en dan zie je dat juist heel veel westernruiters aan western doen omdat ze andere disciplines zielig vinden... . Wie zijn paard niet respecteert hoort gewoon geen paarden te hebben of te trainen, maar ze zullen er altijd zijn. Help die paarden die je kent, door met de eigenaren/trainers te praten, meer kun je niet doen...

coolgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:41

ik vind dat klaasjuhh helemaal gelijk heeft

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:46

klaas heeft gelijk, vind ik......wat een triese figuren zeg.....jullie denken dat de western wereld maar wat met een lasso is en met sporen, maar verdiep je eerst eens in de western wereld, voordat je je oordeel geeft
Laatst bijgewerkt door EmmaK op 30-10-04 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:50

stef schreef:
klaasjuh, jij doet nu precies hetzelfde naar de dressuurwereld toe. Ook daar zijn het niet allemaal rotte appels.
In elke tak zitten rotte appels, maar het is onzin om een bepaalde tak als slecht of dieronvriendelijk af te schrijven

Ik bedoel hiermee, dat het niet alleen in de westernsport is, en dat in elke tak wel wat raarder met paarden om gegaan wordt bij sommige mensen!!!! Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:21

shana schreef:
ik doel inderdaad niet enkel naar de westernruiters , in de dressurwereld en springwereld en noem maar op is het ook ! ik ken enkel alleen mensen uit de westernwereld !
misschien ken ik inderdaad de verkeerde trainers maar de trainers die ik ken zijn echt enorm hard in de aanpak van hun paarden !
ik ken een trainer die met zijn sporen in een paard zijn nek schopt om hem sneller te doen spinnen , diezelfde trainer bindt een " moeilijk " paard met zijn 4 benen bij elkaar en legt het voor een uur op de grond !
nou dit vind ik echt dierenmishandeling !

ik heb dit niet van horen zeggen ik heb het met mijn eigen ogen gezien !

ik hoop echt dat ik hier reacties krijg van mensen in de westernwereld die wel rustig omgaan met hun paarden zodat ik mijn vooroordeel over westernruiters opzij kan zetten !

ik ben zeker geen sulletje hoor met mijn paarden want wanneer ze de ezel uithangen krijgen ze van mij ook een ferme tik maar 1 tik en geen 20 ! daar zit hem vind ik het verschil !

sorry als ik iemand heb gekwetst , dit is niet mijn bedoeling ,ik erger me enkel dood aan mensen die hard zijn met hun paarden !

Ik denk dat jij maar eens een nieuwe club moet opzoeken, met mensen die wel verstand hebben van paarden trainen, want die lui die jij beschrijft hebben er volgens mij geen kaas van gegeten Schijnheilig

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:27

Dat is mijn voorstel ook
Ga eens op andere western manege's kijken dan zul je zien dat er nog genoeg trainers zijn die wel beschikken over engelen geduld
Krijg je misschien gelijk weer een beter beeld van de western sport

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:27

jongens wat is hard ???? ik persoonlijk geef liever een paard 3 trappen in zn pens en dat hij het nooit meer doet dan dat ik elke dag weer boos op m moet worden.

Ik ruk m liever een keer hard in zn mondje omdat ie met me aan de haal gaat dan dat ik constant teveel druk heb omdat ik hem tegen moet houden aan de voorkant.

Ik schop m liever een keer met mn spoor keihard vooruit dan dat ik elke pas in moet komen....

dus wat is hard...................

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:38

gijsenkim schreef:
jongens wat is hard ???? ik persoonlijk geef liever een paard 3 trappen in zn pens en dat hij het nooit meer doet dan dat ik elke dag weer boos op m moet worden.

Ik ruk m liever een keer hard in zn mondje omdat ie met me aan de haal gaat dan dat ik constant teveel druk heb omdat ik hem tegen moet houden aan de voorkant.

Ik schop m liever een keer met mn spoor keihard vooruit dan dat ik elke pas in moet komen....

Helemaal mee eens Knipoog Ik probeer
dus precies hetzelfde te zeggen als jou Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:58

Ik gruwel van een harde aanpak, in welke tak van sport boeit me niet. Heel vaak heeft dat luie of lastige paard pijn, en is verzet het enige middel dat hij heeft om aan te geven dat er iets gevraagd wordt wat hij niet kan. Rugpijn bijvoorbeeld is bij een paard vaak moeilijk te constateren, het paard komt logisch in verzet, en wordt in de rondte geschopt omdat het een rotbok zou zijn...

Vraagje aan Shana: presteert die trainer, waarbij jij dit soort praktijken hebt gezien, hoog in de sport?

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:59

dan ben ik zeker ook heel erg,als ik iets vraag van mijn paard(hij loopt voor de kar)en hij reageert niet,vraag ik het nog een keer(met een al iets wat hardere stem)en hij reageert dan nog niet,dan krijgt hij toch echt een tik met de zweep.en dan valt ineens het kwartje en doet hij precies wat ik van hem vraag Haha! .

dus zoals je leest er zitten ook verschikkelijke mensen in het tuiger wereldje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:09

Ik wil alleen dingen niet drie keer moeten vragen Haha! Haha! Haha!

Prom heeft wel een punt.

Ik zeg dat ik liever een keer hard inkom dan 10 keer een beetje. Maar voordat ik hard inkom weet ik zeker 1000% procent zeker dat ik het dier niet overvraag EN dat het dier het lijfelijk aankan.

Met drie trappen in zn pens bedoel ik trappen naar me met bijvoorbeeld strijklappen omdoen of hoeven uitkrabben......... niet omdat ie per ongeluk op mn tenen staat.

Met ruk in het mondje heb ik het over een paard dat denkt het rit met me aan te gaan en niet gewoon een voorwaards dier.

Het is dus niet zo dat ik om me heen sla en schop. Trouwens dat kan ook niet omdat ik met zo ontzettend veel verschillende paarden moet werken dat een zwart/wit denken niet past.

Alles is altijd afgestemt op het karakter, het lijf, het kunnen van het paard.

en ook al is het een heel sensibel dier dan zal ik ook deze aanpakken als nodig.......... en dat is dan misschien een hele verontwaardigde heeee, en voor een koudbloed die wat koeler is in de kop zal een wat straffere hand eisen.

Alles altijd aangepast aan het paard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:22

Kim, ik had jou ook niet precies voor ogen Lachen. Ik ken twee gevallen van paarden die sterven van de pijn - de instructrice gilt dat ze aangepakt moeten worden, schop hem er door heen en meer van dat soort fraais, dat ene uurtje per dag dat hij moet werken moet hij maar luisteren... en elke idioot kan zien dat het ene paard vergaat van de rugpijn, de ander heeft last van de kniebanden. Is dat eerlijk naar een paard toe?

De "leerlingen" geloven onvoorwaardelijk in de lesjuf en wijzen alle kritiek van de hand. Arme, arme paarden denk ik dan ... Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:34

Das triest prom, heel triest.......... ik vind het ook een manko van een juf op dat moment. Duidelijk dat zo een juf niet kan analyseren, niet kan voelen wat er op zo een moment speelt.

Als een paard in verzet gaat, ga je eerst kijken en analyseren wat er voor het verzet gebeurt is. Ik laat altijd mijn gevoel spreken....

Een paard is een dier die ongelooflijk mee wil werken, zelf ten koste van zichzelf.

Als ik zeg grof inkomen dan is dat voor kleine ongehoorzaamheidjes, geen protest als in ik kan het niet aan....... daar moet je juist respect voor hebben dat het paard met je wil communiceren en daar moet je ook zeker naar luisteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 07:51

promptertje schreef:
Ik gruwel van een harde aanpak, in welke tak van sport boeit me niet. Heel vaak heeft dat luie of lastige paard pijn, en is verzet het enige middel dat hij heeft om aan te geven dat er iets gevraagd wordt wat hij niet kan. Rugpijn bijvoorbeeld is bij een paard vaak moeilijk te constateren, het paard komt logisch in verzet, en wordt in de rondte geschopt omdat het een rotbok zou zijn...

Dit valt in mijn ogen onder niet weten wat voor traject het paard tot dat moment al heeft doorlopen.
En hard zijn tegen een paard wat lichamelijk niet toe is aan het gevraagde werk is niet correct. Helaas is dat vanaf de rand van de bak erg moeilijk te beoordelen, of het hier nu gaat om een paard met een sterke eigen wil/moeilijk character, of een paard met blessures. Jij weet toevalling van de problemen van beide paarden. Een toevallige voorbijganger weet dat niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 08:04

gijsenkim schreef:
Als ik zeg grof inkomen dan is dat voor kleine ongehoorzaamheidjes, geen protest als in ik kan het niet aan....... daar moet je juist respect voor hebben dat het paard met je wil communiceren en daar moet je ook zeker naar luisteren.

Als een paard gaat steigeren, is dat een kleine/grote ongehoorzaamheid of een teken van: ik kan het niet aan? Lichamelijk maar ook psychisch?
Op een moment dat ik die reactie krijgt denk ik alleen maar aan mezelf en aan het feit dat mijn paard het nooit, maar ook nooit meer in zijn hoofd moet halen om omhoog te komen. En dan zou het mij toch echt niet kunnen schelen of er kijkers zijn, maar dan zou mijn paard toch echt alle hoeken van de bak laten zien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 09:42

ligt eraan cassidy. bij het ene paard wel bij het andere paard niet : D:D

Maar zoals ik al eerder zei, steigeren is not done, om welke reden dan ook en zal altijd als gevolg hebben dat er een paar flinke draaien om de oren gegeven zal worden

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:15

gijsenkim schreef:

Ja die van mij krijgt af en toe ook op dr mieter hoor, maar de TS heeft het over 20 zweepslagen Verward dat vind ik dus gewoon mishandeling, beetje ziek dus...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:11

zou ze ze geteld hebben?

Sorry hoor, maar als je zoiets ziet trek je óf je bek open, of je slaat het gade en doet niets. Op bokt erover klagen helpt zowiezo niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:29

gijsenkim schreef:
ligt eraan cassidy. bij het ene paard wel bij het andere paard niet : D:D

En dat komt meteen mijn volgende vraag: kan een toevallige voorbijganger oordelen wat er op dat moment aan de hand is?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:31

nee die kan dat niet.............

misschien iemand die het dagelijks meemaakt wel. maar een toevallige passant absoluut niet

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:39

Ik vind ook niet dat je paarden met rijden steeds moet slaan en prikken met sporen als ze niet luisteren of gek doen...Af en toe moet je natuurlijk een paard wel eens een klein tikje geven, anders luisterd ie nooit, maar dan vind ik dat je zeker moet weten wat hij dan fout deed en of je zelf toevallig niks fout deed...Sommige slaan paarden als ze zelf fout zijn...dat doe je toch niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:47

gijsenkim schreef:
misschien iemand die het dagelijks meemaakt wel. maar een toevallige passant absoluut niet

Dus iemand die iets ziet, vraagt waarom iemand zijn paard zo behandelt, van iemand die net een gevecht heeft gehad met zijn paard en misschien wel een beetje uit zijn hum is, een antwoord krijgt: "zo train ik mijn paarden altijd"...en het vervolgens op bokt kwakt...enfin, laat maar.

Even voor de goede orde, ik weet niet over welke stal en welke trainer het ook gaat. Maar ik weet intussen wel dat je soms een kleine discussie met een paard kunt hebben, en dat er voor een buitenstaander soms erger uit kan zien dan het is.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:47

Sommige mensen schrikken ook wel eens hoe ik met Amber omga... Zij is zo aan het puberen en haar eigen taal begrijpt ze het beste. Als zij mij wil schoppen dan ben ik haar voor en krijgt ze van mij een tikje, niet hard, gewoon een waarschuwing en dan is het ook klaar. Het hoefkrabben was bijvoorbeeld zo'n drama, elke keer doen of ze bang was, schoppen met de benen als ik ze vast wilde pakken, dat gedoe. Ik heb haar 1 keer een welgemikte schop 'onder haar kont' gegeven en nu geeft ze haar hoefjes gewoon.
Ik ben het wel eens met wat Cassidy zegt: voor een buitenstaander kan het er erger uitzien dan het is.
Zodra mensen hun paard een schop geven uit pure frustratie dan is het natuurlijk een heel ander verhaal! Vaak ligt de fout wel bij de ruiter, bijvoorbeeld tegenstrijdige commando's geven. Eerst nadenken dus of jij de boodschap duidelijk overbrengt, dan pas handelen.
Maar sommige mensen vinden ook meteen alles zielig, terwijl je soms gewoon even je paard moet aanpakken. Zolang je maar eerlijk bezig bent is daar niets mis mee. En zo'n schop die ik uitdeel, is echt een schijntje van de klappen die ze elkaar soms geven hoor. Hoe zit het ook alweer; een paard heeft een 7 maal hogere pijngrens?!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:55

Ik denk omdat ze bang zijn en niet de kennis hebben om het anders op te lossen; onmacht dus. Dom denk ik want met geweld bereik je niets het gaat alleen maar ten koste van het vertrouwen.