Bakregels moeilijk?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 11:52

Je hebt: mensen die de regels niet kennen en dus maar aanklooien (vervelend)

Je hebt: mensen die de regels wel kennen maar vinden dat ze niet voor hen gelden (heel vervelend)

Je hebt: mensen die de regels een beetje kennen maar links en rechts door elkaar gooien en daardoor de kluts kwijtraken (lastig maar verder geen probleem)

Je hebt: mensen die fatsoen hebben en elkaar goed in de gaten houden en elkaar daardoor niet in de weg rijden (heel prettig)

Je hebt: mensen die zo goed op elkaar ingespeeld zijn dat ze zonder regels prima in een hele kleine bak kunnen rijden zonder last van elkaar te hebben. (fantastisch)

Je hebt: mensen die de kont van Toon gebruiken om te remmen, dit zijn de mensen die vinden dat de regels niet voor hun gelden. (heel onbeschoft) Gelukkig kun je dit maar 1 x doen bij Toon, daarna laat je het wel uit je hoofd want hij staat onmiddellijk stil zodra er een paard vlak achter hem loopt. Slaan doettie niet, botsing of geen botsing.

Je hebt: mensen die vlak naast je op de binnenhoefslag aanspringen in galop met flink stem- en zweepgebruik... mijn paarden maken er gelukkig niets van (die zijn zweepimuun!) maar ik heb af en toe levensgevaarlijke taferelen gezien bij wat gevoeliger tiepjes... (onbeschoft!)

Je hebt: mensen die de bak in komen terwijl je al aan het rijden bent en het duidelijk is dat je galop op de volte bij A aan het oefenen bent. Zij gaan dan doodleuk losstappen daar waar jij aan het galopperen bent. (heel irritant en absoluut niet nodig)

Ik sta bij een stal waar ze 1 verlichte bak hebben, die bak is iets van 35 x 15 m of zo, de 40 x 20 haalt hij niet. Om hier met meerdere mensen in te kunnen rijden moet je je: of aan de regels houden, of wachten tot anderen klaar zijn met rijden, of gewoon goed opletten en rekening met elkaar houden. Lijkt me toch niet zo moeilijk??? De praktijk leert anders helaas... wat ook heel erg helaas is is dat degenen die er een potje van maken degenen zijn die menen erg goed te kunnen rijden Frusty

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 12:09

Haha! nou die bakregels die weten wat.... Ik rij met mn westernpaardje op een engelse manege, waar je alleen tussen 18.00 en 19.00 uur 'vrij' kunt rijden. Anders moet je in de les meedoen. Maar volgens mij betekent dat vrij rijden gelijk ook een soort van speeluur van de meiden van de ponyclub want ik word er helemaal moedeloos van. Ik las dat Seapy het heel goed kan vinden tussen de dressuur, nou, ik vind het hopeloos. Ook ik rij veelal cirkels, dus op de 2e of 3e hoefslag (t is niet zo'n geweldig grote bak) en in mijn ogen is het dan handig voor de overige ruiters, want die kunnen gewoon de hoefslag blijven volgen. Maar als ik linksom een cirkel rij (naast de hoefslag) komen zij toch helemaal naar binnen om voor mij de hoefslag vrij te maken (terwijl ik daar helemaal niet wil rijden). Dus moet ik toch over de hoefslag of we hebben een botsing. En dat zouden ze ondertussen toch wel kunnen weten Slapen Maar goed, verder hebben ze dr ook een handje van om gezellig bij de deur te gaan kletsen (dus hoefslag vrij, maar wel precies op alletwee de voltes en als ze met een groepje zijn, ook nog op x) Oh en wat ze ook heel leuk kunnen, is als ik kleine voltes aan het oefenen ben, zeg maar volte 2 meter ofzo, doe ik dat altijd een paar minuten achter elkaar. Dus dan heb ik maar 2 vierkante meter van de bak in gebruik. En hoevaak ik daar niet aangereden ben... Verward echt hopeloos. En dan sta ik dus precies op het punt waar geen belangrijke lijn loopt (dus voor zijgangen, cirkels of slangevoltes), maar toch weten ze me te vinden... aerghh... Nou ja, het is maar een half uurtje en ik overleef het wel... hoop ik...Schijnheilig

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 14:52

Mooi omschreven Mieke Haha!

En na dit topic begrijp ik ook waarom het op het losrijterrein van dressuurwedstrijden vaak zo'n chaos is. Iedereen houdt zich keurig aan de regels zoals die bij hem/haar gelden op de manege/vereniging/pensionstal en denkt dat de rest er een potje van maakt of asociaal dan wel arrogant is.

Ach, en ik denk dat je als westernruiter beter niet kan verwachten dat men jou vanzelf wel gaat begrijpen. Je kunt het beter vriendelijk uitleggen.

Kletsende mensen op de hoefslag dienen echter streng erop gewezen worden dat dat niet de bedoeling is is mijn ervaring. Ik ken weinig hardnekkiger gewoontes dan dat eeuwige prutsmuts met mensen aan de kant.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 19:27

Nou ja Marja op zich heb je wel gelijk hoor, maar ik bedoel, we rijden altijd met hetzelfde groepje en hoe suf moet je zijn om dat na ruim een half jaar nog niet te snappen... Oh ja, uitleggen... nee dat western rijden is maar suf, dus meer dan een sullige grimas krijg ik niet als respons. Regels zijn regels zeggen ze dan, moet je maar gaan dressuren Frusty ... Ach ze bedoelen het zo kwaad niet.. maar als je de vastgeroeste gewoonte hebt om 'deur vrij' te roepen, ook al is er maar 1 ruiter die zich helemaal aan de andere kant bevind, ben je weinig flexibel denk ik. Trouwens, als je 'deur vrij' roept geeft dat je blijkbaar een vrijbrief om die deur open te knallen, of er nou wel of niet net iemand rijd (ja want ik roep toch deur vrij!) Haha! Op zich is het wel grappig als je dr zo over na denkt.. Mr. Bean is er niks bij *LOL*

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 19:56

pff das welw at verwarrend want mensen emt les hebben voorrang maar mensen die van links komen hebben ALTIJD voorrang.

Ik heb ook zo'n kloot bij mij op de club zitten, nou wijk ik echt niet voor hem uit, errlijk gezegd praat ikw el es met hem, hij is heel aardig maar met het rijden enit echt.
Ik was toen zo aan het rijden en hij kwam van rechts in de stap en ik van links en notabene in de draf, hij wijkt neit uit, nu was het dat Jelly hengstig was en hij een hengst had, dus durfde ik eigenlijks enit super dicht langs die hengst van hem, maara dners had ik mooi tegen hem 'aangebeukt'
maarja....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 22:13

Een aantal jaren geleden had ik mijn paard op een pensionstal in Brabant gestald. Ik begon te rijden op de linkerhand en kreeg meteen commentaar want rechtsom had voorrang! Daar werd ik dus helemaal gek van. Als je meer dan 20 jaar gewend bent dat linksom voorrang heeft is dat knap lastig aanpassen. Ze beweerden ook nog dat het een algemene regel was. Ik heb het maar snel opgegeven om daar tegenin te gaan Scheve mond\ . Ach, er stond daar ook iemand die beweerde dat ik mijn martingaalstops aan de verkeerde kant van de ringen had zitten want die waren er volgens haar voor bedoeld om te voorkomen dat de ringen naar je handen zouden glijden Verward . Was ik even blij toen ik daar na een paar maanden weer wegkon.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 22:29

Percy, dat is niet algemeen geldend voor Brabant, denk ik. *LOL* *LOL* *LOL* Overigens houden wij idd ook rechts, maar martingaalstops horen toch echt tussen het bit en de rmngen in, wat een blonde opmerking zeg!

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 13:01

Volte twee meter????? Verward

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 13:09

ik heb altijd geleerd dat links voorang heeft, behalve in de stap. Dat gaat best goed bij ons op de ponyclub, er zijn dan ook maar heeeel af en toe botsingen als we niet uit onze doppen kijken. Clown

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 15:09

Citaat:
Op 2001-11-30 12:01, schreef Lot:
Volte twee meter????? Verward

Kijk, dat is weer zo'n reactie.. ik wordt daar altijd zo verdrietig van Afbeelding

Vraaag dan gewoon even wat dat is ofzo... in plaats van zo'n opmerking.. maar t zal wel aan mij liggen Afbeelding

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 15:28

ja dat ligt aan jou hoor, want dit is geen opmerking maar inderdaad een vraag (leek mij duidelijk zo maar dus niet). Dusse, kan je uitleggen?
enne, niet verdrietig worden, nergens voor nodig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 15:45

Okeeee ik ben niet meer verdrietig Haha!
maar dan stuur ik wel een pb'tje, want dat hoort niet bij dit onderwerp.
Sorry soms ben ik wat lichtgeraakt Schijnheilig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 15:48

mag het niet in een nieuw topic, ik ben ook wel benieuwd.

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 14:05

haha jippie, zit jij achterstevoren?
wat dacht je van die mensen die bij jou in de bak rijden? sorry maar ga nou niet hoog uit je bol doen en zegge dat wij niet uitkijken of kunnen rijden, want daar word ik heel boos om. Misselijk

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 14:36

Ach ja, sommige mensen krijg je het niet maar aan hun verstand dat ook zij fout zouden kunnen zijn.................... *LOL*

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 14:38

ik sluit me bij kim6815 aan!! Lachen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 16:43

Kom op mensen, ga nou niet iemand persoonlijk af zitten zeiken hier in het openbaar. Dat mag
!officieel! ook niet hier...kijk maar in de Boktrulez..

Maar even ontopic.
M'n broertje en ik hebben altijd ruzie over dat we elkaar in de weg rijden...heel irritant. Ik weet zeker dat ik het goed heb Cool - Als je nou allebei een volte rijdt, moet degene die linksom rijdt toch buitenom, of niet?

Op wedstrijden heb ik tegenwoordig niet zoveel problemen meer. Ik denk toch dat in de hogere klasses mensen meer op de hoogte zijn van de regels. Bij de pony's is het ook nooit zo druk met losrijden bij ons, er zijn nooit zoveel starters.
'Vroeger' is er eens iemand met een Fjord (no offence fjordenfans!) recht tegen me op gereden van de zijkant, dat beest had net staan grazen ofzo en rende als een uitzinnige over het losrijterrein. Imo moet je gewoon niet op wedstrijd gaan als er geen stuur op de pony zit, maar da's weer een ander topic....in elk geval was dat wel een soort traumatische ervaring, ik kijk nu heel goed(nog beter) uit als ik losrijd op wedstrijd. Dat kost extra energie aangezien ik me natuurlijk ook op het rijden moet concentreren.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 17:07

Ik heb de afgelopen dagen om mij heen es wat mensen gevraagd en iedereen zei dat links idd altijd voorrang heeft, draf of galop maakt niet uit. Stap op binnenhoefslag en zij gangen is nog een verhaal apart geloof ik....