Zou jij je paard laten slachten...............

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 11:24

Ik denk dat slachten voor een paard sneller gaat.
Ik heb nu een aantal ervaringen gehoord van kennissen over inslapen en laten slachten.
Het eerste paard hebben ze niet laten inslapen omdat hij dan een aantal dagen langs de weg moest liggen en dat kon ze dat beest niet aan doen.
Ze heeft hem toen 's morgens vroeg naar de slager gebracht ze was de eerste en het was heel snel gebeurd.
Een andere vriendin heeft haar paard in een kliniek laten inslapen en die heeft een echt doodsgevecht gehad, op een gegeven moment kon ze bijna niet meer staan en toen is ze gaan steigeren, door de schterbenen gezakt en achterover geklapt, zo is ze doodgegaan. Dan heb ik toch liever dat het meteen gebeurd en ze er (bijna) niks van merken dan dat ze zo'n gevecht moeten leveren.
Maar ik weet niet hoe ik er tegenover sta als ik echt de definitieve keus moet maken, maar nu voel ik het zo.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 12:00

ik vind het zo'n grote onzin wanneer iemand zegt ik eet geen paardenvlees, maar wel vrolijk die avond een koe op zn bord legt....

waarom een paard niet en een koe wel???

ik ben vegetarier en vind dat alle dieren precies hetzelfde zijn... en der zit wel een degelijk verschil tussen slachten en in laten slapen!!
zeker nooit gezien/gelezen/gehoord hoe een kip, koe of paard wordt geslacht??? Italie???

het is gewoon hartstikke zielig en de bio-industrie is al helemaal om te janken!!!
Boos! Verdrietig

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 12:15

Ik praat bio industrie ook niet goed. Maar misschien zijn alle dieren wel even gelijk, maar mijn gevoel voor paarden is wel sterker dan andere dieren. Ik eet daarom geen paardenvlees. Niet alle mensen zijn hetzelfde en ik heb gewoon meer affiniteit met paarden dan met koeien. Daarin verschil ik dus weer van jou. Ik zou nog liever mensenvlees eten dan paardenvlees...

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 12:23

Van mij mag iedereen paardenvlees eten: een paard heeft vaak een beter leven gehad dan de gemiddelde koe, dus...
Ik zou hem niet laten slachten omdat je paard van alles voor jou heeft gedaan en toch je maatje is, dus wil ik hem thuis laten inslapen in een vertrouwde omgeving. Paarden ruiken wel degelijk de dood en angst. Je kan wel vragen of hij 's ochtends als eerste geslacht wordt. Maar ieder moet het lekker voor zich weten. Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 13:07

Hoi gail, als je mijn berichtje goed gelezen hebt ruikt je paard geen dood en angst. MAar alles was ook goed schoon en er waren verder geen paarden aanwezig. je kunt het zo regelen dat je de eerste bent. Ik weet niet of slachten een minder prettigere manier van doden is als het spuitje waar een gevecht aan vooraf kan gaan. Het verschilt van paard, maar ja, dat kun je van te voren niet weten. DAt maakt het zo moeilijk.

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 13:25

je moet gewoon doen wat je zelf wilt hoor.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 13:33

Nee, mijn paarden gaan zeker niet naar de slacht.
En ja ik ben vegetarier en eet geen vlees en vis.
En het is niet leuk nee als je je paard thuis in laat slapen en je moet het aan de weg leggen maar dat is puur voor jezelf het dier weet daar niks meer van.

perfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 13:41

Ik vind dat je een paard geen pijn mag laten lijden als hij nooit weer beter kan worden dus ik vind dat je een paard dan wel weg mag doen want wat heeft een paard eraan als hij alleen maar elke dag pijn heeft Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 13:56

bah Desiree, wat is dat een rotverhaal zeg....

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 13:59

offtopic steef.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:02

ben jij moddie en heb je der last van?
trouwens, dit is geen offtopic want dit gaat gewoon over dat rotverhaal over desiree wat over SLACHTEN gaat.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:10

s h i t happens Steef. Het is iets waar we als paardenhouder op een gegeven moment allemaal voor komen te staan: slachten of in laten slapen. Het gaat meestal niet vanzelf zonder lijdensweg vooraf. Waar ik nog het meeste moeite mee had, was dat hij pas 2 jaar was, en in mijn ogen veelbelovend indien hij niet ziek was geworden. Dat gevoel van dood en dood zonde. Ik heb nooit spijt gehad van mijn beslissing, ik heb toch het gevoel dat ik naar het paard toe correct heb gehandeld. Maar mensen moeten het niet veroordelen als iemand zijn zieke paard naar de slacht brengt vanwege allerlei wilde verhalen. Ik heb het bij ondervinding meegemaakt, dus ik kan er aardig een oordeel over vellen. die verhalen over "dood en angst ruiken" was bij mij niet aan de orde. En daar kun je ook voor zorgen.

Flus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 16:20

Misschien is slachten ook wel een optie. Maar ik ging eerst altijd met de trein naar school, en tegenover ons station is een kalverenslachterij. Wat je dan allemaal ziet daar wordt je niet vrolijk van..... maar misschien ben ik wel bevooroordeeld, en kan slachten ook heel goed zijn.... Verward Verward Verward Verward

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 16:36

Steef je moet voortaan dit bij tekst plaatsen Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig want tegenwoordig hoor je daar toch bij?! En ik zeg wat ik wil want daar hoef je geen moddi voor te zijn hoor. En om te slijmen ook niet Kwijl

We kunnen hier lang over discusseren maar iedereen denkt anders over deze dingen en doet wat hij of zij zelf het beste vindt. slachten ofniet het is allemaal al erg genoeg als je voor zo'n keuze staat.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 16:37

Wat is er nu weer aan de hand? Steef en Mytens en ik zijn het nou eens met elkaar eens, en nu zie ik weer ergernis. Waar ben je nu eigenlijk precies geergerd over?

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 16:40

Ik irriteer me nergens aan, enne ik ben er wel bijgebleven bij mijn paard en het is een rotgezicht hoor als je paard daar aan 1 been hangt te bungelen nadat hij daar net nog stond. Hij was wel gelijk dood en voordat ik weg was hing hij daar al. Maar dat is rottiger voor mij dan voor het beest want voor hem ging het allemaal heel erg snel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 16:43

Ik ben er ook bij gebleven zoals ik al eerder schreef en inderdaad, ik denk ook dat het voor de eigenaar beroerder is als voor het paard (als je dood bent immers ben je overal van af en stopt het lijden en het verdriet).

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 16:55

Ik zou mijn paard nooit en te nimmer af laten maken bij de slager,hou toch op man je hebt zo'n band met het beestje en dan naar de slachter brengen,ze ruiken de dood al op een afstand de immense paniek die er in zo'n dier onstaat nee ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen,stank voor dank noem ik dat het dier heeft altijd bereitwillig voor je gewerkt er onstaat gewoon een zoort van vriendschap tussen jou en je paard en als hij dan niet meer kan zomaar afmaken,geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt,en al helemaal niet voor die paar rottige rotCENTEN,als mijn paard pijn lijdt en het kan echt niet anders dan wil ik hem rustig in laten slapen,dan maar geen geld,mijn paard gaat ten alle tijden voor.

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 16:59

Citaat:
Op 2001-11-24 17:06, schreef stef:
Citaat:
Op 2001-11-24 16:57, schreef puma:
. Een paardje waar je jarenlang van gehouden hebt, die altijd voor je gewerkt heeft en je een hoop plezier heeft gegeven naar de slacht brengen?

Wat is dan het verschil tussen naar de slacht brengen of thuis in laten slapen en dan naar een distructie bedrijf laten gaan?
Dood is IMO dood

Inderdaad dood is dood maar de manier waarop is nog wel een hel groot verschil,heb jij wel eens gezien hoe het bij de slachter gaat? denk het niet anders dacht je er niet zo over de verschrikkelijke paniek in het dier als ie het slacht terrein op komd ,nee dat kan en wil ik mijn paard echt niet aan doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 17:04

Nou minkie boy, het is duidelijk dat jij inderdaad niet weet hoe het er aan toe gaat bij de slachter. Ik weet het wel. En mytens kennelijk ook. Want zij heeft het ook ooit meegemaakt. Ik vind het heel dom om zo te oordelen. Bij de meeste mensen gaat er heel wat aan vooraf eerdat een paard bij hen naar de slacht gaat. En daar weet jij duidelijk niets van.

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 17:07

Citaat:
Op 2001-11-24 17:52, schreef stef:
ik weet niet hoor, dat ze in paniek zouden raken etc.
Zijn naar mijn idee wat spookverhalen.
Dan zou een paard het namelijk ook weten als een DA komt om hem/haar af te spuiten.
Wat ik hoor (heb er gelukkig nog geen ervaring mee) is dat paarden zich kunnen verzetten tegen het "spuitje" en dat ze in het slachthuis gewoon gelijk dood zijn

Ja vergeet dat maar stef,dat zijn dus echt geen spook verhalen ik heb 1 keer gezien dat een paard bij de noodslachter werd gebracht ik heb nog nooit een paard zo panisch gezien en geloof me dat dier was verschrikkelijk bang ze kregen hem de trailer niet meer uit en hebben hem tenslotte in de trailer maar in zijn hoofd geknald erger nog tot drie keer toe,DIT beeld vergeet ik nooit meer toen heb ik dus ook tegen mezelf gezegt als ik ooit een paard krijg dan zal ik hem dat NOOIT maar dan ook NOOIT aandoen,als de dierenarts komdt met een spuitje dat hebben ze dat echt niet door ,die spuitjes zijn ze door de jaren heen wel gewend(entingenb.v)daar verzet een paard zich niet tegen ook dit heb ik een keer gezien,en een spuitje heb ik honderd keer liever dan naar de slachter.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 17:09

Tja, dat zou bij mijn paard gewoon niet gebeuren. Ik heb ook een jong paard naar de slacht moeten brengen, hierboven kun je lezen dat het op een heel andere, fatsoenlijkere manier gebeurde. Dit was ook geen noodslachting (ik hoop dat mij zoiets toch iets bespaard blijft....... pffffffffff!)

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 17:14

Citaat:
Op 2001-11-26 16:04, schreef Desiree:
Nou minkie boy, het is duidelijk dat jij inderdaad niet weet hoe het er aan toe gaat bij de slachter. Ik weet het wel. En mytens kennelijk ook. Want zij heeft het ook ooit meegemaakt. Ik vind het heel dom om zo te oordelen. Bij de meeste mensen gaat er heel wat aan vooraf eerdat een paard bij hen naar de slacht gaat. En daar weet jij duidelijk niets van.

Nou desiree ik weet wel degelijk hoe het gaat en dat ga ik mijn paard nooit aan doen ik heb het namelijk met eigen ogen mogen aanschouwen en neem van mij aan dat het beslist geen pretje is,maar gelukkig mogen we allen een eigen mening hebben en dit is de mijne.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 17:18

Lees even mijn bovenstaande bericht, dan lees je een heel ander verhaal dan het jouwe. Ik heb je wel laten voorlichten hoor. Ik wilde mijn paard ook niet op zo'n onwaardige manier de dood in jagen, ik had er zoveel zorg aan besteed en hem tot dusver toch een goed leven kunnen bieden. Dat liet ik echt niet kapot laten op het laatste moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 18:20

Waar iemand uiteindelijk voor kiest moet hij of zij lekker zelf weten. Ik heb er geen probleem mee wanneer mijn paard terecht komt in de frikandellen. Anders komt ie wel weer terug in de Wiskas.

Een kennis van me heeft 20 jaar in het slachthuis gewerkt als schutter. Iedere maandag werden er paarden gebracht, bijna 100 per dag. Pas geleden heb ik heb gevraagd hoe vaak hij nu had misgeschoten bij een paard. In al die tijd was het maar 2 keer fout gegaan!

Ik heb mijn vorige paard ook naar de slager gebracht. Met de slager had ik de afspraak dat ze als eerste aan de beurt zou zijn. Ze is buiten op het parkeerterrein naast de vrachtwagen afgeschoten. Alles ging zo snel dat ze niets in de gaten heeft gehad. Ik vond dat ze een mooie, snelle, pijnloze dood heeft gekregen.