Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marliesje schreef:Het komt regelmatig voor dat een paard met een opengereten buik zonder verdoving wordt dichtgenaaid om meteen weer ingezet te kunnen worden bij het volgende gevecht. Tot het uiteindelijk wordt afgedankt of wordt gedood tijdens (of na) een stierengevecht.
Marliesje schreef:Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden die gebruikt worden voor een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het publiek raakt anders namelijk overstuur van het gegil van het paard.
Het komt regelmatig voor dat een paard met een opengereten buik zonder verdoving wordt dichtgenaaid om meteen weer ingezet te kunnen worden bij het volgende gevecht. Tot het uiteindelijk wordt afgedankt of wordt gedood tijdens (of na) een stierengevecht.
Huertecilla"]
Aha, je kunt ze dus niet eens verstáán ook nog eens dus weet niet eens wat je ziet?! Tja,.... dan weet je álles
[/quote]
Ik weet heel goed wat ik zie!
[quote="Huertecilla"]
Ben jij veganist? Weet jij hoe lang het slachtproces in Nederland duurt, hoe de stiertjes leven?
[/quote]
Ja, dat weet ik heel goed. Ik ben het niet eens met de manier waarop dieren in bijv. de bio-industrie worden gehouden. Daarom ben ik blij dat het in NL steeds beter gaat met andere wijzen van het houden van dieren, iets wat ik dagelijks om me heen zie.
[quote="Huertecilla schreef:Dus: heb jij jouw paarden 24/7 buiten in een familiegroep, dus met hengst, op het land staan? Nee? Shhhhhht.... dan.
Cassidy schreef:En we hebben de ruimte niet om paarden in een groep met hengst erbij op het land te zetten, 24/7 (wat jij ook niet had gehad als je in Nederland was gebleven.
runningkawa schreef:Toch worden stieren hier op een snelle en humane manier omgebracht.
Niet door er steeds meer speren in te steken en hem zo langzaam dood laten gaan.
DinkeyGirl schreef:ten derde is een goed stierenvechterspaard goud waard, die beesten zijn hoog opgeleid en hebben de Spanjaarden zeer veel respect voor deze paarden.
Loolapelooza schreef:Had je het dan over de Spaanse of Portugese stieren gevechten? In Portugal word de stier namelijk NIET gedood en is het een grote schande als een paard gewond raakt. In Portugal gaat het om de ‘Corrida’ , de kwaliteit van de Rijkunst.
Daar komt dus als het goed is geen druppel bloed aan te pas.
Loolapelooza schreef:Had je het dan over de Spaanse of Portugese stieren gevechten? In Portugal word de stier namelijk NIET gedood en is het een grote schande als een paard gewond raakt. In Portugal gaat het om de ‘Corrida’ , de kwaliteit van de Rijkunst.
Daar komt dus als het goed is geen druppel bloed aan te pas.
Ook groeien vele (toekomstige) arena paarden daar op in het gezelschap van koebeesten en hun kalvers zodat deze wederzijds respect leren ze ze elkaar leren kennen. Maar dat is dus in Portugal zo, ik spiegelde dat in eerste instantie aan de Spaanse maar dat lijkt me onterecht als ik het nu zo allemaal bekijk.
Na het zien van die foto's begin ik me toch ook het een en't ander af te vragen, dat paard van de onderste foto heeft duidelijk écht een blinddoek op.
Ik snap het spel van die Spaanse stierengevechten dan toch niet zo goed, in Portugal is het echt helemaal anders!
Cassidy schreef:Ik blijf er bij dat er in Spanje anders met dieren omgegaan wordt. Ik zie niet veel Andalusiers (dus dat zal me ook wel weer aangerekend worden) maar wat ik aan Andalusiers zie die geimporteerd zijn heeft lelijke littekens op de neus.
Citaat:Maar ik kan helaas ook niet helemaal tegen stierenvechten zijn (and don't shoot me).
Die stieren hebben de eerste jaren van hun leven een heerlijk vrij bestaan op de wei gehad (ik heb ze in Andalucía gezien van in de verte op de autostrade) en als ze een jaar of 6 zijn sterven ze een moedige dood. Heel wat beter dan sommige kistkalveren hier die het levenslicht nooit zien, dat is pas ècht zielig.
Okee, het is allemaal wat macho, maar er is wel enorm veel respect voor de stier. Het hele publiek jouwt de torreador bijvoorbeeld uit als die op een manier met de stier vecht die in hun ogen 'laf' is.
Dat paard dat Lola hier een foto van plaatste is het paard van de picador (die de halsspieren van de stier verslapt met pijltjes erin), dat is idd helemaal geblinddoekt en vol kussen behangen omdat dat paard niet voor het vechten is opgeleerd. Af en toe gebeuren daar wel ongelukken mee, maar die zijn gereduceerd door die kussens. De paarden die ze ervoor gebruiken zijn zo goed als rijp voor de slacht en erg oude paarden.
De èchte stierenvechten te paard vind ik prachtig om naar te kijken. Volgens mij zijn zulke paarden de best opgeleide paarden ter wereld. Je zou een moeten zien hoe wendbaar ze zijn en hoeveel gewicht ze daadwerkelijk op
Tuurlijk zijn er dingen die beter kunnen, maar dat