Paarden ook slachtoffer van stierengevechten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 18:00

Gevaarlijke sporten oke, maar ik ben vooral op dit stukje tegen, dit zal misschien niet overal gebeuren. Maar als hete gebeurt dan vind ik dat toch echt veels te ver gaan:

Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden die gebruikt worden voor een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het publiek raakt anders namelijk overstuur van het gegil van het paard.

Het komt regelmatig voor dat een paard met een opengereten buik zonder verdoving wordt dichtgenaaid om meteen weer ingezet te kunnen worden bij het volgende gevecht. Tot het uiteindelijk wordt afgedankt of wordt gedood tijdens (of na) een stierengevecht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:07

Marliesje schreef:
Het komt regelmatig voor dat een paard met een opengereten buik zonder verdoving wordt dichtgenaaid om meteen weer ingezet te kunnen worden bij het volgende gevecht. Tot het uiteindelijk wordt afgedankt of wordt gedood tijdens (of na) een stierengevecht.

sorrie hoor, maar een paard met een proffesorisch dichgenaaide opengereten buik kan niet meer lopen......... Dat kan een kleuter nog wel bedenken.

Wat ik me wel voor kan stellen is dat een paard die een klap heeft gekregen van een stier dat daar de wonden op dat moment van dichtgemaakt worden en als het dier er geen last van heeft dat hij dan wel weer de ring in kan. Je vergeet dat het mens wat op het paard zit afhankelijk is van het paard, en ik neem aan dat het mens geen risico wil nemen om met een verzwakt pijn lijdend paard een ring in te gaan.......

kleine toevoeging............ honden in nederland die te hard blaffen doen ze dat ook bij........ en ik geloof niet zo in deze bewering eigenlijk....

Irisje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:23

Cassidy schreef:
Dan heb ik toch een beetje leedvermaak bij het zien van deze foto":x

[image]

oeeeeeeee pijnlijk loopt dadelijk met een plijster op zijn ......zeg al nix meer *LOL* Lips are sealed eigenschuld zal ik nog maar ff zeggen he?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:32

Marliesje schreef:
Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden die gebruikt worden voor een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het publiek raakt anders namelijk overstuur van het gegil van het paard.

Ik ben ook tegen het stierenvechten hoor, daar niet van. Maar stembanden doorsnijden? Realiseer je even wat voor operatie daar bij komt kijken, en realiseer je ook even hoeveel geld dat kost. Geloof mij, dat zou een Spanjaard niet eens uitgeven aan zijn paard alleen om het publiek tegemoed te komen. En zoals Loola al zegt zijn deze operaties verboden.

Ook, zoals al eerder gezegd sturen ze een paard echt niet terug de ring met een provisorisch dichgenaaide wond, want dan kan hij ten eerste niet meer lopen, ten tweede is de picador van zijn paard afhankelijk zodat het risico voor hemzelf veel te groot zou zijn, en ten derde is een goed stierenvechterspaard goud waard, die beesten zijn hoog opgeleid en hebben de Spanjaarden zeer veel respect voor deze paarden. Een Spanjaard zou WEL veel geld uitgeven om zijn paard te redden.

Het is idd een schande voor de picador als het paard geraakt wordt. Een Spanjaard met eergevoel (en dat hebben de meeste in overvloed) zou nooit een paard wat al gewond is terug de ring insturen. Neem het dus maar met een grote zak zout wat hier staat.

Over de portugezen kan ik niet spreken maar wel over de Spanjaarden, ik heb er twee jaar gewoond. Ook realiseer ik me dat ik generaliserend spreek, je kan het niet hebben over DE SPANJAARDEN of DE NEDERLANDERS. Maar ik wou het maar even kwijt Haha!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:37

Huertecilla"]
Aha, je kunt ze dus niet eens verstáán ook nog eens dus weet niet eens wat je ziet?! Tja,.... dan weet je álles
[/quote]
Ik weet heel goed wat ik zie!

[quote="Huertecilla"]
Ben jij veganist? Weet jij hoe lang het slachtproces in Nederland duurt, hoe de stiertjes leven?
[/quote]
Ja, dat weet ik heel goed. Ik ben het niet eens met de manier waarop dieren in bijv. de bio-industrie worden gehouden. Daarom ben ik blij dat het in NL steeds beter gaat met andere wijzen van het houden van dieren, iets wat ik dagelijks om me heen zie.

[quote="Huertecilla schreef:
Dus: heb jij jouw paarden 24/7 buiten in een familiegroep, dus met hengst, op het land staan? Nee? Shhhhhht.... dan.

Nee, ben ik ook geen voorstander van.

Maar het is natuurlijk onzin om te zeggen dat als er in NL ook maar iets gebeurt waar iemand commentaar op kan hebben, dat geen Nederlander kritiek kan hebben op wat dan ook.
Dan mag niemand meer iets vinden van niks.

Ik vind nog steeds dat stierenvechten niet iets is waar ik achter kan staan (heb ook weinig argumenten gehoord waarop ik van mening kan wijzigen). Zoals er meer dingen zijn in NL en daarbuiten waar ik geen voorstander van ben, een aantal zijn in dit topic ook al genoemd.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 19:30

Vandaar dat ik het topic opende met de vraag of dit echt gebeurde!
Ik vond het ook vreemd, vandaar dat ik dit vroeg! Ik kreeg een nieuwsbrief van Paardentips.com waar dit artikel in stond. Heb het niet zelf bedacht ofzo!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:36

Cassidy schreef:
En we hebben de ruimte niet om paarden in een groep met hengst erbij op het land te zetten, 24/7 (wat jij ook niet had gehad als je in Nederland was gebleven.

gaat je nu écht geen op Verward
Ík vind het dierenmishandeling op een paard in zijn uppie op te sluiten en had dus geen paard daar; uit het één volgt het ander.
Hierom en een berg vergelijkbare redenen meer ben ik deze kant op gegaan om een ander leven op te bouwen met alle consequenties die er aan vast hangen, alle onzekerheden en het vele werk.
Ja, volgens mijn normen waarnaar ik zelf in Nederland ook geleefd heb, vind ik 9 van de 10 Bokters volkomen fout en paardonvriendelijk bezig. Dat is echter míjn opvatting en ik zeur daar niet over nog veroordeel ik die meute.
Ja maar... tis hier vol. Ja maar dan kan ik geen...
Ja en??? Als je geen aquarium hebt hun je geen goudvis houden en als je geen gevulde beurs hebt kun je geen ferrari rijden. Gut wat rut, gut wat oneerlijk; life stinks en oliebol happens.

NIET NAAR EEN ANDER WIJZEN!!!!!

blackheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:15

Huertecilla schreef:
Ja, volgens mijn normen waarnaar ik zelf in Nederland ook geleefd heb, vind ik 9 van de 10 Bokters volkomen fout en paardonvriendelijk bezig.

NIET NAAR EEN ANDER WIJZEN!!!!!

En wie mag er dan niet naar een ander wijzen??
Doe je zelf toch ook!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:18

nou lekker goed verzorgt met die zwaarden in hun lichaam.Ik vind dit zonde van het dier.Hier door krijg de stier een slechte naam.Terwijl denk ik stieren niet zo gemeen zijn

-xxx-willeke

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:24

runningkawa schreef:
Toch worden stieren hier op een snelle en humane manier omgebracht.
Niet door er steeds meer speren in te steken en hem zo langzaam dood laten gaan.

Op de site die bovenaan op pagina 2 gegeven staat vind ik toch een minder humane dood voor de stieren...

Aan het eind doodt de matador de stier. Dit gebeurt met een zwaard, dat tussen de schouderbladen wordt gestoken om het hart te raken. Dit mislukt vaak. Het zwaard blijft dan in de longen steken en de stier verdrinkt in zijn eigen bloed.

Afbeelding

En zo staan er nog meer verschrikkelijke dingen op de site... Kijk er eens zou ik zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:28

Ik had het over de bio in nL, omdat daar vergelijk mee getrokken werd
Niet over dat stierenvechten, dat is gewoon zo gemeen,
Sorry als dat onduidelijk was.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:00

Oeps verkeerd begrepen dan Bloos
Mijn excuses Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:32

DinkeyGirl schreef:
ten derde is een goed stierenvechterspaard goud waard, die beesten zijn hoog opgeleid en hebben de Spanjaarden zeer veel respect voor deze paarden.

Je hebt twee soorten paarden bij de stieregevechten. De paarden van de Picadores, en de paarden waarop de Rejoneador zit bij het plaatsen van de banderillas. De paarden van de Picadores kunnen niet zoveel, hebben ook niet veel opleiding gehad. De paarden van de Rejoneador wel....

Zoek de verschillen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:48

De 3 onderste foto's zijn paarden die bijvoorbeeld al niet geblindoekt zijn

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 23:10

Loolapelooza schreef:
Had je het dan over de Spaanse of Portugese stieren gevechten? In Portugal word de stier namelijk NIET gedood en is het een grote schande als een paard gewond raakt. In Portugal gaat het om de ‘Corrida’ , de kwaliteit van de Rijkunst.
Daar komt dus als het goed is geen druppel bloed aan te pas.

Die stieren in Portugal worden wel degelijk afgemaakt, alleen buiten het stadion. Dus dat ze het overleven (alsof dat na zo'n behandeling al feestelijk is) is echt een fabeltje.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 23:36

Hoe dan ook, ik ben ook geen voorstander van de stierengevechten en heb laatst op de spaanse tv gekeken, omdat ik het nog nooit gezien had, en ik was nieuwsgierig. Ik zag de paarden en ik dacht dat ze misschien dan een soort harnas aanhadden ?? Ik zag echt zelf dat ze ook geraakt werden door de stieren. Stier, paard, ik vind het allemaal onnodig in dit "spel"...
en tja, als het aan mij had gelegen, had ik ook met paard en al verkast naar betere oorden met meer ruimte, lekker weer en een mooier huis, maar ik vind het niet eerlijk om naar alle ("9 van de 10") paardenhouders te wijzen en te zeggen dat ze de paarden mishandelen en dat het in Spanje beter is. Ten eerste denk ik dat een groot deel van de mensen het idee hebben dat ze doen wat het beste is, en ten tweede denk ik dat we dan maar meteen al onze kippen, katten, honden, konijnen, hamsters, vogels, ratjes, (sommige vriendjes), vissen, geiten, enz enz los in de natuur moeten laten, want zij zouden van nature ook in het wild moeten leven?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:21

Loolapelooza schreef:
Had je het dan over de Spaanse of Portugese stieren gevechten? In Portugal word de stier namelijk NIET gedood en is het een grote schande als een paard gewond raakt. In Portugal gaat het om de ‘Corrida’ , de kwaliteit van de Rijkunst.
Daar komt dus als het goed is geen druppel bloed aan te pas.
Ook groeien vele (toekomstige) arena paarden daar op in het gezelschap van koebeesten en hun kalvers zodat deze wederzijds respect leren ze ze elkaar leren kennen. Maar dat is dus in Portugal zo, ik spiegelde dat in eerste instantie aan de Spaanse maar dat lijkt me onterecht als ik het nu zo allemaal bekijk.

Na het zien van die foto's begin ik me toch ook het een en't ander af te vragen, dat paard van de onderste foto heeft duidelijk écht een blinddoek op. Verward
Ik snap het spel van die Spaanse stierengevechten dan toch niet zo goed, in Portugal is het echt helemaal anders!

Lola, het paard van op de foto's van Cassidy is geen stierenvechterspaard, maar het paard van de piccador. Niet te vergelijken met de echte gevechten te paard. Die piccador komt altijd op het toneel bij de gewone (door de man) gevechten.
In Spanje zijn de stierenvechten te paard ook erg mooi en rijkunstig om naar te kijken.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:24

Cassidy schreef:
Ik blijf er bij dat er in Spanje anders met dieren omgegaan wordt. Ik zie niet veel Andalusiers (dus dat zal me ook wel weer aangerekend worden) maar wat ik aan Andalusiers zie die geimporteerd zijn heeft lelijke littekens op de neus.

Je mag naar de mijne komen zien hoor, geen littekens Knipoog
Maar ik heb er ook gezien die dat wèl hebben, je kan het gewoon niet veralgemenen.

Even mijn mening over stierenvechten gequote uit een ander topic

Citaat:
Maar ik kan helaas ook niet helemaal tegen stierenvechten zijn (and don't shoot me).
Die stieren hebben de eerste jaren van hun leven een heerlijk vrij bestaan op de wei gehad (ik heb ze in Andalucía gezien van in de verte op de autostrade) en als ze een jaar of 6 zijn sterven ze een moedige dood. Heel wat beter dan sommige kistkalveren hier die het levenslicht nooit zien, dat is pas ècht zielig.
Okee, het is allemaal wat macho, maar er is wel enorm veel respect voor de stier. Het hele publiek jouwt de torreador bijvoorbeeld uit als die op een manier met de stier vecht die in hun ogen 'laf' is.

Dat paard dat Lola hier een foto van plaatste is het paard van de picador (die de halsspieren van de stier verslapt met pijltjes erin), dat is idd helemaal geblinddoekt en vol kussen behangen omdat dat paard niet voor het vechten is opgeleerd. Af en toe gebeuren daar wel ongelukken mee, maar die zijn gereduceerd door die kussens. De paarden die ze ervoor gebruiken zijn zo goed als rijp voor de slacht en erg oude paarden.

De èchte stierenvechten te paard vind ik prachtig om naar te kijken. Volgens mij zijn zulke paarden de best opgeleide paarden ter wereld. Je zou een moeten zien hoe wendbaar ze zijn en hoeveel gewicht ze daadwerkelijk op

Tuurlijk zijn er dingen die beter kunnen, maar dat

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:13

Idra, de manier van huisvesting in Spanje valt gewoon niet te evenaren. Maar moet de Stier uiteindelijk dan een langzame dood sterven, ter vermaak van de mensen en het oppoetsen van het ego van die macho die in het midden staat?

Aan de rijkunst van de gevechten te paard valt niet te tornen. Maar weer: de reden waarom stuit mij tegen de borst.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:23

Ik snap ook niet waarom het zo unfair moet gaan. Waarom de halsspieren verslappen? Waarom hem al flink laten bloeden voordat je de arena ingaat? Omdat...ze anders geen schijn van kans maken tegen een stier! Is dat nu respect voor zo'n beest? Niet imo.
En natuurlijk is de huisvesting daar 100 keer beter, maar dat maakt het toch nog niet gerechtvaardid om ze zo af te maken? Een heldendood, daar heeft geen dier een boodschap aan. Ze hebben daar veel meer grond dan wij, dus is het logisch om die dieren lekker de ruimte te gunnen. En is het idd misschien onlogisch om hier zoveel beesten te houden, dat klopt. Maar zijn dat niet 2 discussies door elkaar?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:34

Het vechten met de stier in de arena duurt een kwartier......hoelang staan de nederlandse babystiertjes op het slachthuis?.

Wisten jullie ook dat als een stier goed vecht dat hij helemaal niet afgemaakt wordt, dat hij dan helemaal opgelapt wordt en tot in lengte van dagen over de vlaktes van Spanje met zn koeien mag wonen, ondertussen geeerd door elke Spanjaard?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:37

Dat wist ik niet. Maar dat zal wel een manier van selectie zijn? Hoe beter en agressiever de stier, hoe waardevoller hij is voor de fok van agressieve nakomelingen.

Vraag me nu af hoeveel stieren er nog lang en gelukkig bij hun harem leven. Zullen er wel niet veel zijn...ondanks dat Spanje zo groot is, kunnen ze nooit zoveel stieren een goeie oude dag kunnen gunnen.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:56

Ook al hebben de dieren aanvankelijk een 'leuk' bestaan gehad, dan nog vind ik dit niet OK.
Dan kan je dus alles met een dier uithalen, hoe gruwelijk het ook is, zolang je hem daarvoor maar goed verzorgd heb??? Hier kan ik niet in mee gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:49

Ik vind op zich het stierenvechten niet fijn, klaar! Laten we daar duidelijk over zijn, maar ik vind wel dat er ook andere factoren meespelen, positieve factoren, die het voor mij persoonlijk dragelijker maken.

Ik zelf zou het liefst een lang gelukkig leven hebben en een redelijke snelle dood (want we hebben het over een kwartier) dan een kort miserabel leven en een nog snellere dood (5 minuten)

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:10

Beide opties zijn niet nodig.