paarden gebruiksvoorwerpen? of dieren met gevoel

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 10:24

Waterkippie schreef:
Pffff jullie trekken alls vreselijk door.....
overdrijf eens niet zo zeg!

We leven nu, en niet tig jaar geleden toen de paarden lekker vrij rondliepen, dus die vergelijking vind ik al krom..
Daarnaast gaan jullie er al bijna vanuit dat mensen die met hulpmiddelen rijden slecht voor hun paard zijn.. Maar juist door die HULPMIDDELEN kun je je paad beter trainen waardoor het beter in zijn lijf zit..

En als ik chaggo ben ga ik ook rijden, maar ik ben slim genoeg om dat niet op mijn paard af te reageren.
Ik wordt er juist vrolijk van! En als hij chaggo is heeft ie gewoon pech. Hij heeft bijna de hele dag voor zichzelf, dus dat uurtje dat ik rijd mag ie ook doen wat ik wil... maar als ik aan het rijden ben en ik merk dat ie onrustig is, ga ik ook eerst wel eens een sprintje trekken over het veld en ga dan pas de bak weer in Knipoog ik hou wel rekening, maar met mate..

En wat is er mis met dekens? Ik heb liever een paard met een deken, zodat hij korter in het haar blijft, en dus tijdens het rijden het zijn warmte kwijt kan, dan andersom.. Lijkt me best wat fijner voor het paard...


Jullie zijn niet goed in de middelijk bewandelen zeg...


Kijk, dat is jou mening, maar ook hier, is hij weer VERPLICHT te werken in jou tijd Lachen

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 10:25

Sjuimpje schreef:
Tja, het paard is er toch in 1e instantie voor mij en niet andersom.
Volgens jullie stelling zou ik daarom niets om hem geven?


Dat zeggen we niet...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:25

ja idd, want ik wil een paard met een gezonde conditie,
en dat bouwen we idd op in mijn tijd... lijkt me logisch Knipoog

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 10:26

Amable schreef:
Tja, het berijden van een paard is heel erg onnatuurlijk, maar ik weet ook dat mijn paard niet meer zonder de brokjes zou kunnen die ze van mij krijgt. En wie wil eten moet daar wat voor doen. Ik werk ook, en nog wel 32 uur per week! Ik zal wel moeten, anders heb ik geen eten. Mijn paard hoeft echter slechts 2 uurtjes per dag te werken, dus hooguit 14 uur waarvan de helft gebruikt wordt om hem te poetsen en te knuffelen. En daarna mag ze weer lekker met haar vriendinnen op de wei. Dus, nee zo slecht heeft mijn paardje het niet. En ja, als hij dan in dat ene uurtje waarin hij daadwerkelijk moet rijden gaat lopen etteren, dan wordt ik boos. En natuurlijk heb ik ook wel ooit zo iets van, wie ben ik om erop te gaan zitten en dan ook nog te willen bepalen waar we naar toe gaan... dus bekijk ik het altijd maar zo! Trouwens, ooit wel eens naar hulp- en blindegeleide honden gekeken? Die vind ik eigenlijk pas echt zielig! Want die zijn dag in dag uit aan het werk. Mogen nooit eens lekker ravotten met andere honden, achter een konijntje aan, het water in duiken, met kinderen uit de buurt spelen enz. Altijd maar opletten op de omgeving. Nee echt, zo slecht hebben onze paarden het nog niet!


Een paard is geen mens, hij hoeft niet te werken, hij kan ook gewoon de hele dag in het land, dan krijgt hij ook zijn eten Lachen

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:26

Gemma schreef:
Maar heb ik gelijk of niet dat je het zo vaak ziet dat hulpteugels verkeerd gebruikt worden? Dat is toch zeker zo!


Dat spreek ik ook niet tegen. Vaak wordt het een soort gewoonte om die dingen te gebruiken en weet je op een gegeven eigenlijk niet meer waarom. Deze mensen komen zichzelf wel tegen als ze bv op wedstrijd gaan. Ik snap alleen niet hoe je de link hulpteugels - mishandeling in vredesnaam maakt.

En ik denk dat je niet vaak rijdt, omdat je overslaat als hij of jij chagrijnig bent. Ik heb ook wel eens een mindere dag en hij ook, maar dan gaan we toch rijden. Vette pech voor hem.
Ik moest vroeger ook naar school, ook al had ik geen zin.
Als je bij elk wissewasje niet rijdt, vind ik eigenlijk nog zieliger dan wel rijden. Een paard is nu eenmaal een gewoontedier. Dus hij is beter af als er regelmaat in zijn leven zit, ook beter voor zijn conditie trouwens.
Denk je echt dat hij je dankbaar is als hij niet hoeft te rijden, omdat hij volgens jou chagrijnig is???

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:27

ynskje21 schreef:
Af en toe eens iets meer in de belevingswereld van je paard duiken kan echt geen kwaad!


Neej idd, daar ben ik het helemaal mee eens. Het doet alleen maar goed als je je daar af en toe eens in verdiept...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:29

Monster schreef:
Dat zeggen we niet...


ehmmm, maar op de manier waarop jullie de dingen zeggen komt het wel op die manier door Knipoog

maar das natuurlijk weer mijn mening Lips are sealed

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:30

essie79 schreef:
Dat spreek ik ook niet tegen. Vaak wordt het een soort gewoonte om die dingen te gebruiken en weet je op een gegeven eigenlijk niet meer waarom. Deze mensen komen zichzelf wel tegen als ze bv op wedstrijd gaan. Ik snap alleen niet hoe je de link hulpteugels - mishandeling in vredesnaam maakt.

En ik denk dat je niet vaak rijdt, omdat je overslaat als hij of jij chagrijnig bent. Ik heb ook wel eens een mindere dag en hij ook, maar dan gaan we toch rijden. Vette pech voor hem.
Ik moest vroeger ook naar school, ook al had ik geen zin.
Als je bij elk wissewasje niet rijdt, vind ik eigenlijk nog zieliger dan wel rijden. Een paard is nu eenmaal een gewoontedier. Dus hij is beter af als er regelmaat in zijn leven zit, ook beter voor zijn conditie trouwens.
Denk je echt dat hij je dankbaar is als hij niet hoeft te rijden, omdat hij volgens jou chagrijnig is???


Als Mariël sjaggo is dan is er echt niks met haar te beginnen en dat hoeft dan dus ook niet van mij. ALs ik sjoggo ben dan heb ik bijna geen geduld en Mariël is een paard waar je wel heel veel geduld voor nodig hebt. Daarom gaan we dan niet rijden. Want op dat moment leer ik haar toch niks.

De link hulpteugels-mishandeling dat wil ik nog wel eens uitleggen maar nu ff niet.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:30

Gemma schreef:
Neej idd, daar ben ik het helemaal mee eens. Het doet alleen maar goed als je je daar af en toe eens in verdiept...


wie zegt dat mensen dat niet doen?

mijn paard heeft alles, staat 24 uur per dag met andere paarden op de wei, kan doen wat ie wil, natuurlijker kan bijna niet Knipoog maar hij is er wel voor mij, dus dat uurtje rijden doen we idd gewoon...
of ie nou zin heeft of niet Knipoog

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:32

Waterkippie schreef:
ehmmm, maar op de manier waarop jullie de dingen zeggen komt het wel op die manier door Knipoog

maar das natuurlijk weer mijn mening Lips are sealed


Nou jah en dan onze fout misschien want zo bedoelen we het dus niet, maar dan weten jullie dat nu Knipoog

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:32

Gemma schreef:
Als Mariël sjaggo is dan is er echt niks met haar te beginnen en dat hoeft dan dus ook niet van mij. ALs ik sjoggo ben dan heb ik bijna geen geduld en Mariël is een paard waar je wel heel veel geduld voor nodig hebt. Daarom gaan we dan niet rijden. Want op dat moment leer ik haar toch niks.

De link hulpteugels-mishandeling dat wil ik nog wel eens uitleggen maar nu ff niet.


heeft jou paard jou mooi te pakken Nagelbijten / Gniffelen
als ze geen zin heeft gewoon je sjoggo smoel opzetten hoeft ze mooi niets te doen Knipoog

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:34

Citaat:
Denk je echt dat hij je dankbaar is als hij niet hoeft te rijden, omdat hij volgens jou chagrijnig is???


Paard kent geen "schagrijnigheid", dat is iets voor mensen.
En ik weet bijna zeker dat als een paard mag kiezen tussen de wei en rijden dat hij/zij echt voorhet eerste kiest... Maar ja we hebben dat paard ook voor het rijden, en dus doen we dat en dat is ook OK. Maar om nou te zeggen dat hij het nodig heeft, of dat hij dat graag wil.... nee.
NOgmaals ik rijd mijn paard ook hoor! Haha!

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:35

Waterkippie schreef:
heeft jou paard jou mooi te pakken Nagelbijten / Gniffelen
als ze geen zin heeft gewoon je sjoggo smoel opzetten hoeft ze mooi niets te doen Knipoog



Nou dat komt één keer in de maand voor misschien, dus dan vind ik het wel kunnen. Zou ze het elke dag doen dan is het een ander verhaal..

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:37

Dus moeten we eigenlijk alle staldeuren maar open zetten en onze paarden het zelf uit laten zoeken?
Nee, geintje. Maar ik vind dus echt dat mijn paard best wel een uurtje per dag voor me kan werken. En aangezien ik de baas ben zal hij ook al heeft ie geen zin toch moeten.
Als de paardensport niet bestond zouden er trouwens nog maar heel erg weinig paarden bestaan.

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:37

Citaat:
mijn paard heeft alles, staat 24 uur per dag met andere paarden op de wei, kan doen wat ie wil, natuurlijker kan bijna niet maar hij is er wel voor mij, dus dat uurtje rijden doen we idd gewoon...
of ie nou zin heeft of niet


Nou da's dan toch prima. Doe je het goed met je paard! En idd dan mag hij voorjou best een uurtje lopen...Het gaat hier meer om andere omstandigheden waar het paard in zit (hele dag op stal geen sociaal contact onkundige behandeling) en geen keuze daarin heeft.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:38

Marliesje schreef:
Als de paardensport niet bestond zouden er trouwens nog maar heel erg weinig paarden bestaan.


Ja je hebt gelijk, maar dat is dan toch ook weer de schuld van de mensen, want die jatten hun leefgebied in m het zo maar te zeggen...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:40

Gemma schreef:
Als Mariël sjaggo is dan is er echt niks met haar te beginnen en dat hoeft dan dus ook niet van mij. ALs ik sjoggo ben dan heb ik bijna geen geduld en Mariël is een paard waar je wel heel veel geduld voor nodig hebt. Daarom gaan we dan niet rijden. Want op dat moment leer ik haar toch niks.

De link hulpteugels-mishandeling dat wil ik nog wel eens uitleggen maar nu ff niet.


Waarom niet?

Ik kan wel snappen dat ze chagrijnig is. Ze weet helemaal niet waar ze aan toe is. Ik vind dit echt veel zieliger dan lekker aan het werk gaan met haar. Desnoods longeer je haar.
Als je zelf even lekker aan de gang bent voel je je veel beter dan dat je niks doet, daar wordt je dus alleen maar lamlendig en chagrijnig van.

Je ziet hier wel een beetje te verkondigen dat jij denkt dat mensen hun paarden mishandelen en hulpteugels ed, maar onwetendheid is nog erger.
Het lijkt me niet meer dan verstandig dat je je zelf eens verdiept in de wezen van het paard!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:41

ja en is dat zo slecht dan?
zie jij overal diep ongelukkige paarden?
ik niet hoor,
ja er zullen vast wat ongelukkige paarden tussen zitten, maar geloof me die zijn er in wilde kuddens ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:41

Gemma schreef:
Ja je hebt gelijk, maar dat is dan toch ook weer de schuld van de mensen, want die jatten hun leefgebied in m het zo maar te zeggen...


LOL Haha!
Ja, Nederland was vroeger echt beroemd om de grote kuddes wilde paarden Schijnheilig
Helaas zijn deze door de oprukkende urbanisatie compleet uitgestorven

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:42

Misschien kunnen we aan het WNF vragen of zij ook wat aandacht aan dit onderwerp willen geven? Haha!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:43

Ilindra schreef:
LOL Haha!
Ja, Nederland was vroeger echt beroemd om de grote kuddes wilde paarden Schijnheilig
Helaas zijn deze door de oprukkende urbanisatie compleet uitgestorven


Nagelbijten / Gniffelen

Haha!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:43

essie79 schreef:
Misschien kunnen we aan het WNF vragen of zij ook wat aandacht aan dit onderwerp willen geven? Haha!


ja misschien een klopjacht openen op alle paardeneigenaren Clown

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:44

Citaat:
ja en is dat zo slecht dan?
zie jij overal diep ongelukkige paarden?
ik niet hoor,

Verward Verward
Ga jij maar 'es heel goed kijken in een manege of grote pensionstal. Iets verder dan je neus lang is... Boos!

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:44

essie79 schreef:
Waarom niet?

Ik kan wel snappen dat ze chagrijnig is. Ze weet helemaal niet waar ze aan toe is. Ik vind dit echt veel zieliger dan lekker aan het werk gaan met haar. Desnoods longeer je haar.
Als je zelf even lekker aan de gang bent voel je je veel beter dan dat je niks doet, daar wordt je dus alleen maar lamlendig en chagrijnig van.

Je ziet hier wel een beetje te verkondigen dat jij denkt dat mensen hun paarden mishandelen en hulpteugels ed, maar onwetendheid is nog erger.
Het lijkt me niet meer dan verstandig dat je je zelf eens verdiept in de wezen van het paard!



Ze weet echt wel waar ze aan toe is hoor. En als we niet rijden dan word ze ook gelongeerd.

En jah, sommige mensen mishandelen hun paard en gebruiken hulpteugels verkeerd, ik zeg toch niet dat jij dat doet. Ik val je niet persoonlijk aan ofzo. Maar ik zeg alleen dat ik het zo vaak zie. I'm so sorry

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:45

Ilindra schreef:
LOL Haha!
Ja, Nederland was vroeger echt beroemd om de grote kuddes wilde paarden Schijnheilig
Helaas zijn deze door de oprukkende urbanisatie compleet uitgestorven

Rolleyes wanneer hebben we gezegd dat het alleen over Nederland ging...