Tong van paard toch niet afgesneden?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:30

Vind het beide erg
En beide te ziek voor woorden..

xxNimboxx

Berichten: 83
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Ergens in Brabant...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:57

Meavey schreef:
Nee joh. Haha!
Een nylonkous word wel gebrukt om de tong op de plaats te houden bij een paard wat de tong over het bit gooit, op zich geen mishandeling dus. Knipoog
Gebeurt met name vaak in de tuigsport.
Maar mocht die kous natuurlijk vergeten zijn, of een gedeelte is blijven zitten, en dat is zich vast gaan snoeren, zou het de tong natuurlijk hebben af kunnen binden...
Waardoor hij dan langzaam afsterft....
Als de tong al half dood was en het laaste stuk er wel afgescheurd is zou dat het laatste bloeden kunnen veroorzaken, zonder dat het paard direct doodbloede.

Ik heb ook zo'n vermoeden dat het zo is gegaan.
Ik heb gehoord dat paarden dan ook heel erg gaan schuimen als je dat doet.. mischien dat dat ook de bedoeling was..
En misschien schamen ze zich dat ze het vergeten zijn, en tja, iedereen vraagt natuurlijk hoe het is gekomen dattie z'n tong kwijt is..
En ja, door te zeggen dat dierebeulen z'n tong hebben afgesneden konden ze het misschien verbergen?

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:06

En inmiddels is het dus enorm opgeblazen door de media Haha!

Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:08

Mishandeling of niet,het is schandalig.
Stel je voor dat ze het bij jouw doen
De mensen die zoiet doen verdienen het zelf !

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:16

lynchen die handel!!!!
wie doet mee??

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:46

Nee, er is geen nylonkous om de tong gedaan.
Er is bij een paard inderdaad de tong afgesneden door dierenbeulen. Volgens mij heette het paard Liberty. Ik las het op vkans toen we de Telegraaf kochten.
Stond ook iets in van een Friese dekhengst die naar amerika was verkocht..

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:55

Of hebben jullie het over iets anders, kan ook...
Maar ik heb i.i.g. iets gelezen over een afgesneden tong. Het beessie moest met de hand worden gevoerd want het kon niemeer zelf eten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:56

ja daar hebben ze het over
maar over dat geval gaat nu de theorie/verhaal/roddel/waarheid, dat het niet afgesneden is maar door een nylon kous gekomen is.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:09

nogmaals: ik 'ken' de mensen van wedstrijden en de jongen die Liberty rijdt(paard is van zn oma, de vrouw op de foto) zit bij mn moeder op school

ze zijn hardstikke voorizchtig en nauwkeurig met hun paarden, iedere wedstrijd die hij rijdt zijn zn moeder+oma er om te groomen en les te geven bij het losrijden etc etc
hij rijdt Z1 en doet het echt hardstikke goed, hij is zelf nog vrij jong, max. 16 jaar geloof ik en komt hardstikke goed mee tussen alle volwassenen op wedstrijd(beter dan ik, rij ook Z1 maar al zolang als ik tegen hem rij op wedstrijden, sinds de m1 is dat, presteerd hij gewoon goed)

ik kan me niet voorstellen dat ze zo'n nylonkou zouden gebruiken,laat staan vergeten er af te halen
bovendoen duurt afsterven van een hele tong erg lang, en als een paard een nylon kous om zn tong heeft, dan lijkt het me dat hij al eerder lastig gaat doen met bv eten ofzo, en dat was dat hun echt wel opgevallen, omdat de paarden aan huis staan.

dat van een afgestorven tong dmv een nylonous geloof ik niet echt in, en waar is die nylonkous dan gebleven Verward

maar het verhaal van het afsnijden is ook niet helemaal kloppend, want als al iemand zn tong afsnijdt, dan zou diegene hem toch meenemen als trofee lijkt me? maar tong afsnijden en die in de wei laten liggen, dat lijkt me onwaarschijnlijk, zo'n gek die zoiets zou doen zou de tong ook meenemen.
verder had liberty blijkbaar een vrij dunne tong, en heeft er een DA ooit eens een tong afgetrokken toen hij een paard in zn mond keek, maar als je iets afscheurt krijg je weer geen rechte afgesneden lijn

dus het afsnijden verhaal klopt ook niet echt

en zelf ergens vast hebben gezeten, hoe kom je met 14 c tong vast te zitten? en ook dan krijg je geen recht afgesneden tong lijkt mij, en er was niets gevonden waar hij met zn tong aanvast had kunnen zitten

een toeval hebben gehad en dan de tong zelf hebben afgebeten, dan zou je bijtranden moeten zien, en 14 cm tong bijt een paard ook niet makkelijk zelf af

dus wat de oorzaak ook is, het blijft een vreemd verhaal en ik hoop dat het paard er bovenop komt, en zelfs ooit weer een bit in kan, en ik hoop ook dat de waarheid boven tafel komt.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:49

Kan het paard niet ergens achter zijn blijven hangen in de wei? Lijkt mij waarschijnlijker een stuk draad ofzo. Volgens mij krijg je dat ook moeilijk voor elkaar 14 cm tong erafsnijden terwijl het paard stil blijft staan.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78618
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:25

Wij leggen de tongen van onze hackney's ook altijd vast met een nylonkousje. Haha! Is absoluut niet zielig, deze pony's drukken de tongen op dusdanige wijze naar de zijkant onder het bit dat ze anders op de tong bijten. Verder ken ik iemand die dus inderdaad een nylonkousje vergeten was eraf te halen en dit een dag later ontdekte. Verrassend genoeg was dit ook in de buurt van Vessem. Paard heeft hier een snee in de mondhoeken aan overgehouden, daar snijdt het kousje het meeste. Dit zou dan toch ook zichtbaar dan moeten zijn bij dit paard!
Ik denk dat er 2 verhalen gecombineerd zijn, dat iemand het heeft gehoord van dit paard, later heeft gehoord dat iemand in de regio een tongriempje is vergeten en zo dit verhaal heeft gemaakt.

Anoniem

Re: Tong van paard toch niet afgesneden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:02

Ik heb getemt, dit is een topic van vier en een half jaar oud...

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Tong van paard toch niet afgesneden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:42

En daarom een slotje.