Paardenmensen en zelf confrontatie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 10:02

ikke schreef:
Commentaar geven levert vrijwel nooit iets op. Ik stel mensen altijd vragen. Waarom doe je dat? Is het de bedoeling dat je paard zo loopt?

Dit vind ik persoonlijk de prettigste manier, en ik vind het ook leuk als mensen dat aan me vragen. Voordeel is ook dat je daardoor wel eens WEL nuttige tips of opmerkingen krijgt, omdat mijn antwoord op de vraag "Is het de bedoeling dat je paard zus enzo loopt" ook echt wel eens "Nee" is, met de toevoeging "ik probeer haar daar en daar naartoe te krijgen maar dit en dat probleem kom ik daarbij tegen". En dan krijg je nog wel eens een situatie waarin nuttige opmerkingen tevoorschijn komen. En ook regelmatig niet hoor, omdat mensen ook heel regelmatig geen flauw idee hebben waar je het over hebt, of het nut van de oefening die je in gedachten had niet inziet.

Overigens vind ik het niet prettig om vragen te krijgen TERWIJL ik aan het rijden ben. Er zijn van die figuren die langs de bakrand gaan staan en dan direct alle aandacht op willen eisen. Maar als ik aan het rijden ben, is er maar EEN iemand die al mijn aandacht verdient en krijgt: mijn paard. Pas als de teugels lang zijn en ik dus even pauze neem of uitstap, sta ik open voor vragen en opmerkingen.

O ja en waar ik ook gruwelijk de schurft aan heb: mensen die gaan staan te kijken hoe ik bezig ben, en die dan niet gehinderd door enige kennis of inzicht even later op hun paard gaan zitten en hetzelfde gaan doen. Zo'n portret heb ik helaas in de kennissenkring zitten en dat vind ik ronduit zielig voor het paard. Haar paard is van bouw, mate van africhting etc totaal niet te vergelijken met de mijne, en haar rijvaardigheid is ook niet echt vergelijkbaar. Maar als ze ziet dat ik oefeningen voor het spinnen gereden heb, dan moet haar paard dat ook ineens maar kunnen. En wel met de kop omlaag dus flossen maar, en snel graag een beetje, oftewel sporen erin. En dan kom ik toch weer op het punt dat ik een kotssmiley nodig heb....
Ik doe dergelijke dingen dus ook niet meer als zij in de buurt is, als ze langs de bak gaat staan of zitten waar ik werk, ga ik gewoon even terug naar de basis en rij ik ontspannen rondjes. Triest eigenlijk, dat je je eigen training aan moet passen voor het welzijn van andermans paard... Huilen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 12:39

Lov, wat ik moet ik daar nog aan uitleggen, dat spreekt toc voorzich!

En als je twijfelt, moet je gewoon in de praktijk gaan kijken wat diegene die het advies geeft werkelijk kan. Dat is de kortste klap.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 12:47

GK: Dat is correct. Ik denk dat niet alleen ik ben er zelfs van overtuigd! Soms kunnen dat zelfs hele kleine aanvullingen zijn.

En dat je niets kan leren van iemand die minder weet dan jij vind ik persoonlijk flauwekul. Je kan heel goed nog wel iets opsteken van mensen die minder weten dan jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:29

Aqua8horse schreef:
Lov, wat ik moet ik daar nog aan uitleggen, dat spreekt toc voorzich!

En als je twijfelt, moet je gewoon in de praktijk gaan kijken wat diegene die het advies geeft werkelijk kan. Dat is de kortste klap.

Als het helder was wat je precies bedoelde, had ik niet om uitleg gevraagd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:02

Aqua8horse schreef:
GK: Dat is correct. Ik denk dat niet alleen ik ben er zelfs van overtuigd! Soms kunnen dat zelfs hele kleine aanvullingen zijn.

Carola, ik vind je echt een fijne meid..... maar op het moment dat je gaat roepen dat de Top van de nederlandse ruiters nog wat van je kan leren dan ben ik bang dat je je eigen talenten overschat, dit is niet banketstaaf bedoeld hoor..... maar die mensen rijden op dat niveau omdat ze gewoonweg veel meer kunnen sturen dan de bovenmiddenmoot. Jij en ik en nog een hele berg andere mensen, die al dan niet wedstrijden rijden of op een andere manier met de sport bezig zijn, behoren tot de bovenmiddenmoot........ Dat betekend zoveel als dat je redelijker wijs op elk paard wel redelijk weg komt. Ik geef les aan de middenmoot en aan de ondermiddenmoot dus is het niet zo gek dat als ik op een paard van een van hun ga zitten dat het paard binnen 5 minuten wel de gevraagde oefening doet of idd heel anders gaat lopen. Ook in balans, ook in takt, ook over de rug en wat dan al niet meer...... maar net naar gelang het paard op dat moment nodig heeft....... En ik zie ook wel foutjes bij de topruiters van Nederland, net zogoed als mensen fouten zien bij mij. Maar ik zou nooit zeggen dat de top van de Nederlandse ruitersport nog iets van mij kan leren.

Ik vind het absoluut wel knap dat je een slecht paard beter krijgt maar je moet wel reeel blijven. Een slecht paard goed krijgen of een jong paard beleren (zoals ik doe) is net even iets anders dan een GP paard de baan door sturen. Niet dat het ene moeilijker is dan het andere maar het is gewoonweg een hele andere discipline waar wij bovenmiddenmoot nog helemaal niet aan toe zijn.... andersom zullen de top van Nederland misschien veel meer moeite hebben met wat wij doen....

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:07

Het meeste heb ik geleerd door fouten te maken. Soms heel sneu voor het betreffende paard/pony, maar soms is het gewoon niet anders.

Verder neem ik lang niet alles over van anderen. Als ik aan het rijden ben hoeft er echt niet zomaar iemand mij te vertellen wat ik moet doen. Daar ben ik veeeel te eigenwijs voor Schijnheilig
En van sommige mensen neem ik wel dingen klakkeloos aan, maar dat zijn wel mensen die mijn respect verdient hebben.

Zo weet ik nog de eerste les van mijn huidige instructrice...ik had hele sterke twijfels of ik wel maar haar verder wilde. Het was zo iets anders dan ik gewend was.
Uiteindelijk heb ik toch doorgezet (na 1 les kan je nog weinig zeggen in principe) en wil nu nooit meer iemand anders Haha!
Tenminste niet met Magic, haar manier past gewoon zo goed bij Magic. En ik neem van haar dus ook alles klakkeloos aan.
Als zij zegt dat beter ik achterstevoren kan gaan zitten doe ik dat. Ik voer het eerst uit, maar vraag trouwens wel de gedachtengang daarachter hoor Knipoog

Dus ik leer door fouten te maken, maar ook kritisch voor mijzelf te zijn en probeer daarmee niet de fouten opnieuw te maken.
En te luisteren naar mensen die mijn respect verdient hebben.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:18

Apart, maar ik kom haast nooit beterweters tegen Haha! . In iedergeval niet langs de rijbaan ofzo. Als ik met mn pony bezig ben en iemand zegt iets over harnachement, knipkunsten oid, luister ik erna en denk ik achteraf wat doe ik ermee?

Ik kan niet goed kritiek verdragen, maar kan er wel goed mee omgaan (maw het is rot te horen maar heb niet de neiging meteen te jamaaren Haha! )

Gelukkig heb ik in mijn familie zeer kritische en kundige mensen op het niveau waarop ik me bevind (en dat is gewoon recreatie, mennen en simpele dressuur en springen, B/L zegmaar). Daar ben ik blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:22

Ik heb er ook geem noeite mee als mensen me op mijn fouten wijzen.
Integendeel zelfs.
Sommige dingen daar doe je wat mee, andere dingen niet.

Zelf moei ik me langs de kant alleen als het me gevraagt word.
Voor de rest moet iedereen maar rijden hoe ze zelf denken dat het goed is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:01

Ik heb er ook geen moeite mee als mensen me op mijn fouten wijzen.
Alleen zijn die mensen er bij mij op stal niet, we rijden liever in het bos dan in de bak. Dus huppen we allemaal op hetzelfde nivo rond.

Soms voel ik mezelf af en toe wel een betweter maar ik weet voor mezelf dat ik gelijk heb wanneer ik iemand wijs op een slecht passend zadel en dat dan te zien is door de witte vlekken op het paard.

Meestal wordt het me niet in dank afgenomen en loopt het arme beest gewoon zo door.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:44

Hier een confrontatiefoto van mijzelf:

Afbeelding

WAT zien jullie aan mijn houding? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:54

Wat mij opvalt is je linker hand

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:55

mij rechter schouder

maar ik ben getipt
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 06-08-04 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:56

En mijn voorover zitten, naar beneden kijken

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:57

mij tenen naar buiten Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:04

je hoed zit scheef.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:11

Ik kàn er zeker wel moeite hebben dat mensen mij op mn fouten wijzen. Van sommige mensen vind ik het commentaar namelijk nergens op slaan en vind ik dat ze zich beter met zich zelf kunnen gaan bemoeien (de beter-wetertjes).

Maar inderdaad, de paardenwereld is confronterend. Als iets niet goed gaat met mn paard dan is dat gewoon mijn schuld. En dat zal ik dan ook maar moeten gaan oplossen (met hulp van een goede instructrice). Ik sta van sommige mensen (en van mn paard Bloos!) ook zeker open voor kritiek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:28

ligt aan de situatie, als iemand roept van: Dat moet je niet zo doen, dat moet je zo en zo doen, roep ik hoogstwaarschijnlijk terug dat ik al een instructrice heb.

Komt iemand naar me toe van, het wilde niet he? Je kan dat of dat eens proberen, zal ik er wel voor open staan.

Als ik druk bezig ben (niet tijdens de les, maar zelf) en iemand roept vanaf de kant van ga eens recht zitten ofzo, hoor ik het ook 9 van de 10x geen eens

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:54

Ik neem van heel veel mensen het niet aan. Van een aantal mensen wel, waarvan ik weet waar ze het over hebben.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:56

Tyrza schreef:

WAT zien jullie aan mijn houding? Haha!

Knik je je heup in?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:10

Nee, ik knik niet met mijn heup in, nee ik heb mijn rechterhand niet teveel teruggezet, nee ik zit niet voorover. Haha!

Ik draai beide schouders teveel naar rechts toe, waardoor mijn linkerarm teveel naar voren komt en mijn linkerelleboog van mijn romp af staat. Hierdoor vertekend het beeld.

Grappig dat meerdere mensen verschillende dingen zien, terwijl het op 1 ding aankomt Lachen

Mijn schouders staan echter wel boven mijn heup, dus ik zit niet te ver voorover (momentopname, het paard komt net neer). De tenen staan inderdaad naar buiten, maar dat heeft te maken met én de beugelstand (iets korter, anders kom ik met mijn voeten onder het paard) en ik heb een beetje X benen.

Zijn jullie het daar mee eens? Lachen

Okee, okee, SP: hoedje mocht meer naar voren staan Haha!

MadDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 01:13

gijsenkim schreef:
Carola, ik vind je echt een fijne meid..... maar op het moment dat je gaat roepen dat de Top van de nederlandse ruiters nog wat van je kan leren dan ben ik bang dat je je eigen talenten overschat, dit is niet banketstaaflig bedoeld hoor..... maar die mensen rijden op dat niveau omdat ze gewoonweg veel meer kunnen sturen dan de bovenmiddenmoot. Jij en ik en nog een hele berg andere mensen, die al dan niet wedstrijden rijden of op een andere manier met de sport bezig zijn, behoren tot de bovenmiddenmoot........ Dat betekend zoveel als dat je redelijker wijs op elk paard wel redelijk weg komt. Ik geef les aan de middenmoot en aan de ondermiddenmoot dus is het niet zo gek dat als ik op een paard van een van hun ga zitten dat het paard binnen 5 minuten wel de gevraagde oefening doet of idd heel anders gaat lopen. Ook in balans, ook in takt, ook over de rug en wat dan al niet meer...... maar net naar gelang het paard op dat moment nodig heeft....... En ik zie ook wel foutjes bij de topruiters van Nederland, net zogoed als mensen fouten zien bij mij. Maar ik zou nooit zeggen dat de top van de Nederlandse ruitersport nog iets van mij kan leren.

Ik vind het absoluut wel knap dat je een slecht paard beter krijgt maar je moet wel reeel blijven. Een slecht paard goed krijgen of een jong paard beleren (zoals ik doe) is net even iets anders dan een GP paard de baan door sturen. Niet dat het ene moeilijker is dan het andere maar het is gewoonweg een hele andere discipline waar wij bovenmiddenmoot nog helemaal niet aan toe zijn.... andersom zullen de top van Nederland misschien veel meer moeite hebben met wat wij doen....

Ik zelf ben maar een beginnend ruiter, alhoewel ik al een jaar of 3 rij snap ik van de meeste woorden echt geen hout en als mijn vriendin, die M2 rijdt, aan mij vraagt hoe háár les gegaan is dan kan ik alleen maar vanuit gevoel antwoorden en aangeven dat ik het goed dan wel niet goed vond gaan, het waarom moet ik dan vaak schuldig blijven.

Ik ken echter iemand, de ex-vriend van een grand prix- amazone. Die man kan zelf absoluut niet paard rijden, maar wist exact of het goed ging in haar training, dan wel wedstrijden en die haar dus heel vaak aanwijzingen gaf. En zij volgde die aanwijzingen gewoon op omdat ze wist dat hij wel degelijk verstand van zaken had, ondanks dat hij het absoluut zelf niet kon. In het voetbal zie je dat soort zaken ook, de toptrainers van Nederland waren vaak zelf als voetballer niet zo succesvol als de mensen die zij trainden. Namen? Louis van Gaal en Leo Beenhakker bijvoorbeeld.

En laten we wel wezen, paardrijden / houden/ verzorgen is helaas geen exacte wetenschap. Vraag een toevallig voorbijlopend "deskundige"maar eens over een paarden-probleem en de kans is dat die persoon een totaal tegenstrijdig antwoord geeft aan de volgende "deskundige".

Frustrerend!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 07:35

Tyrza schreef:
Ik draai beide schouders teveel naar rechts toe, waardoor mijn linkerarm teveel naar voren komt en mijn linkerelleboog van mijn romp af staat. Hierdoor vertekend het beeld.

Grappig dat meerdere mensen verschillende dingen zien, terwijl het op 1 ding aankomt Lachen

Haha!

Het lijkt op de foto dat je de rechter schouder lager hebt dan de linker........ maar dat kan natuurlijk heel goed meer naar achter zijn....

grappig idd Haha! Haha! Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 08:34

Als je goed kijkt, staan de schouders op gelijke hoogte Knipoog

Het vertekend dus Lachen

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 08:44

Ik neem zelf enkel wat aan van de mensen waarvan ik weet dat zij weten waar ze het over hebben (snap je het nog Tong uitsteken )
Dat zie je maar weer in het voorbeeld van Tyrza, iedereen maakt er iets anders van en als je dan zo bezig moet blijven dan kom je volgens mij helemaal verstrikt in je eigen problemen. Iedereen maakt fouten, maar iedereen heeft ook zijn eigen manier van rijden/met zijn paard omgaan. En daarvoor heb je les
Iemand kan best iets tegen mij zeggen, maar ik zal het niet meteen gaan uitproberen (moet je nagaan als alle 70 pensionklanten bij ons van stal om de beurt even kwamen vertellen hoe ik het anders aan moet pakken en ik zou dat allemaal wel even uitproberen. Nou sorry hoor, maar dat vind ik een beetje ver gaan Scheve mond ). Als ik het idee heb dat ik een tip krijg waar ik iets aan heb, ga ik het er eerst met mijn instructrice over hebben, wat zij ervan vind en als zij het met mij eens is, wil ik het wel proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 09:35

Dat is waarom ik zei je linkerhand, die lijkt op de foto raar te doen omdat je elleboog daar niet meer netjes aansluit.