ikke schreef:Commentaar geven levert vrijwel nooit iets op. Ik stel mensen altijd vragen. Waarom doe je dat? Is het de bedoeling dat je paard zo loopt?
Dit vind ik persoonlijk de prettigste manier, en ik vind het ook leuk als mensen dat aan me vragen. Voordeel is ook dat je daardoor wel eens WEL nuttige tips of opmerkingen krijgt, omdat mijn antwoord op de vraag "Is het de bedoeling dat je paard zus enzo loopt" ook echt wel eens "Nee" is, met de toevoeging "ik probeer haar daar en daar naartoe te krijgen maar dit en dat probleem kom ik daarbij tegen". En dan krijg je nog wel eens een situatie waarin nuttige opmerkingen tevoorschijn komen. En ook regelmatig niet hoor, omdat mensen ook heel regelmatig geen flauw idee hebben waar je het over hebt, of het nut van de oefening die je in gedachten had niet inziet.
Overigens vind ik het niet prettig om vragen te krijgen TERWIJL ik aan het rijden ben. Er zijn van die figuren die langs de bakrand gaan staan en dan direct alle aandacht op willen eisen. Maar als ik aan het rijden ben, is er maar EEN iemand die al mijn aandacht verdient en krijgt: mijn paard. Pas als de teugels lang zijn en ik dus even pauze neem of uitstap, sta ik open voor vragen en opmerkingen.
O ja en waar ik ook gruwelijk de schurft aan heb: mensen die gaan staan te kijken hoe ik bezig ben, en die dan niet gehinderd door enige kennis of inzicht even later op hun paard gaan zitten en hetzelfde gaan doen. Zo'n portret heb ik helaas in de kennissenkring zitten en dat vind ik ronduit zielig voor het paard. Haar paard is van bouw, mate van africhting etc totaal niet te vergelijken met de mijne, en haar rijvaardigheid is ook niet echt vergelijkbaar. Maar als ze ziet dat ik oefeningen voor het spinnen gereden heb, dan moet haar paard dat ook ineens maar kunnen. En wel met de kop omlaag dus flossen maar, en snel graag een beetje, oftewel sporen erin. En dan kom ik toch weer op het punt dat ik een kotssmiley nodig heb....
Ik doe dergelijke dingen dus ook niet meer als zij in de buurt is, als ze langs de bak gaat staan of zitten waar ik werk, ga ik gewoon even terug naar de basis en rij ik ontspannen rondjes. Triest eigenlijk, dat je je eigen training aan moet passen voor het welzijn van andermans paard...

) ook zeker open voor kritiek. 
)
). Als ik het idee heb dat ik een tip krijg waar ik iets aan heb, ga ik het er eerst met mijn instructrice over hebben, wat zij ervan vind en als zij het met mij eens is, wil ik het wel proberen.