Zijn alle hengsten moeilijk ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bashuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:31

Cassidy schreef:
Hengsten zijn potentiele moordenaars. Als je bij hen in de buurt bent moet je altijd op hun hoede zijn. Maakt niet uit of het een schatje is of niet, ze zullen een onachtzaam moment van je altijd proberen gebruiken om hoger in rangorde te komen dan jij. Draai een hengst nooit je rug toe, blijf altijd waakzaam. Het kan anders je leven kosten.

tikkeltje overdreven, sorry hoor! jezus, mn moeder heeft er eentje en die zal nooit maar dan ook nooit iemand pijn doen, hij is 9 jaar en als het zown moordenaar was dan waren zn ballen er allang afgegaan! jeetje wat een uitsprak zeg, bah!

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:36

Bashuk schreef:
tikkeltje overdreven, sorry hoor! jezus, mn moeder heeft er eentje en die zal nooit maar dan ook nooit iemand pijn doen, hij is 9 jaar en als het zown moordenaar was dan waren zn ballen er allang afgegaan! jeetje wat een uitsprak zeg, bah!

mee eens
Kom maar eens naar Rascal kijken! geen tikkeltje kwaadheid inzich!

Marjan_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:09

Ik heb ook een hengst gehad, een Arabiertje nog wel. Nou, dat viel behoorlijk tegen Scheve mond . 't Was een schatje, en heel mooi, maar ik had wel een dagtaak aan hem. En aangezien ik ook nog een fulltime baan heb en een opleiding daarnaast, heb ik besloten hem te verkopen , want er zat meer in hem dan ik er in mijn beperkte tijd uit kon halen.

Marjan_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:13

How, drukte iets te snel op ok.

Maar ik vind een hengst leuker als een merrie, al moet je wel kijken naar het ras. Bijvoorbeeld het verschil tussen een Fries (goeie lobbes) of een Arabier (zoals de mijne: fel kereltje, maar niet 100% betrouwbaar, omdat ie super vurig was).

En een hengst is absoluut niet onbetrouwbaar. Je paard is zoals je 'm zelf maakt, ongeacht het geslacht!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:54

Ik moet zeggen dat ik het toch wel een beetje met Cassidy eens ben......... een hengst is nooit te vertrouwen......... wat een watje het ook is.......

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:30

Ik ken iemand die een arabiertje heeft dat tot 2 jaar geleden hengst is geweest.
De reden dat hij gecastreerd werd is dat er endurance wedstrijden mee gereden moest worden en dat je dan toch net dat beetje minder risico hebt.
Die pony was als hengst dus niet onbetrouwbaar, tis idd maar hoe je ze opvoed.
Maar ze zijn meestal toch wat feller en het blijft uitkijken natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:32

Volgens mij is een hengst net zoveel te vertrouwen als een ruin of merrie.
Het zijn allemaal dieren die op hun eigen manier reageren en een hengst reageert vaak anders op bv een merrie dan een ruin doet.
Zolang je daar rekening mee houdt is een hengst best te vertrouwen. Kwestie van logisch nadenken over wat een natuurlijke reaktie van een paard is.
Een hengst heeft de hormonen om te imponeren en zijn "tegenstander" in een gevecht te verslaan. Zolang hij in een duidelijke rangorde de mindere is en niet het idee krijgt dat hij omhoog zou kunnen klimmen in rangorde zal hij te vertrouwen zijn.
Een hengst in rangorde omlaag zetten is daarom vaak letterlijk een gevecht.
Over het algemeen verliest de mens dat, of de hengst verliest z'n ballen Knipoog

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:19

Gijsenkim dat ben ik ook met haar eens maar geen enkel paard is te vertrouwen het is en blijft een dier en als het erop aankomt werkt het instinct dat is ook bij ruinen of merrie's zo.

maar om ze nou als levensgevaarlijk te gaan afschilderen nee echt niet tuurlijk zit er een keer een rotzak tussen maar hoeveel geschifte merrie's of verpeste ruinen zijn er wel niet?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:24

Heel toevallig heb ik nu een "verzorghengst" die is van een vriendin van mij en staat hier even om een merrie te dekken. En de vraag was of ik daar lekker mee naar buiten wilde! Dus morgen horen jullie mijn bevindingen!

Diddles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:33

Wisten julie dat een manetjes giraffe ook hengst genoemd wordt !

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:36

Idd, een hengst is nooit te vertrouwen. Net als ieder ander dier, of die nu manlijk of vrouwelijk is.

En idd Shetty, Ras is een watje Tong uitsteken. Net als Dennis. Zou het aan de fokker liggen Knipoog.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:41

Promessa schreef:
nee vind ik niet ik ken een hengst die je midden in een bak vol met merrie's los kan laten staan en hij verroert zich niet (dat is louis-ville van stal Hexagon)

zelf heb ik een hengste veulen van 4 maanden oud en die doet het ook redelijk goed..
hij is ondeugend maar daar is het nog een baby voor.. Tong uitsteken

afwachten hoe hij word als tie een grote sterke man is... Lachen

Is die hengst dan wel gezond?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:17

Licht inderdaad totaal aan de hengst en de baas.
Ik ken hengsten waarbij ik de stal nog niet in ga en ik ken hengsten waarvoor ik mijn hand in het vuur zou steken dat ze geen vlieg kwaad doen.

Een goed opgevoedde hengst is GOUD eerlijk. Vreemd genoeg kan ik dat van veel merries niet zeggen.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:26

Ik blijf bij me eerdere uitspraak, dat dieren dieren blijven ongeacht welk geslacht je moet altijd op je hoede zijn want dieren reageren instinctief en kun je nooit volle 100% vertrouwen. En idd moet je bij de mannetjes dieren rekening houden met de hormonen die op elk moment op kunnen spelen, maar dat geld ook voor de vrouwtjes.

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:27

Pinky_girl, ik kan niets anders doen dan me volledig bij jou aansluiten...

Opvoeding is het allerbelangrijkst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:49

Voor iedereen die vindt dat ik overdrijf:

http://parelli.parellinet.net/info_page ... avvy&t=lit

En op de stal waar ik sta heb ik de nodige hengsten langs zien komen. Ik maak ze dagelijks mee, maar ben gelukkig niet degene die met ze om moet gaan. Lees het artikel van Pat Parelli, en begrijp waarom een hengst niet in de handen thuishoort van iemand die er geen verstand van heeft.

Kim, jij weet hoe je Orobaldo aan moet pakken, jij geeft hem desnoods ook een mega-oplawaai. Maar als je de eerste topics over hem even terugleest en als ik met herinner wat jij me over Orobaldo hebt verteled dat je hem net had, had ook Orobaldo last van los zittende achtervoetjes, en is hij dat wat hij nu geworden is ook alleen maar geworden door jouw opvoeding. Ik zie dagelijks de nodige mensen met hengsten omgaan die daar niet toe in staat zijn, omdat het houden van een hengst in de westernsport helaas erg stoer is. En ik zie een heleboel hengsten of nooit meer terug in de wedstrijdring, of ze komen terug als ruin omdat ze niet te hanteren zijn als hengst. En dat zijn dan de "koele" Quarters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:30

Bij hengsten hoe lief ze ook zijn spelen altijd hun hormonen mee een factor waar wij absoluut niks over te zeggen hebben .Zo lang jij als eigenaar denkt dat je dat wel de baas kan ,ben je een gevaar met je hengst voor andere mensen.
Ik heb er ooit een in mijn nek gehad en kon er niet meelachen .Ik reed met mijn pony al doezelend in het zonnetje(pony al op leeftijd doodbraaf)en in eens uit het niets ,baf een klap in mijn rug een bokkende pony plus hengst al hangend op de rug van mijn oude merrie inclusief ruiter .Ik ben er af gesprongen en ben er goed afgekomen buiten dat ik onder de pis en smurrie zat en flink wat blauw plekken,en mede dankzij dat ik op een renstal met hengsten gewerkt had dus wel wat gewend was.Deze mensen vonden een hengst ook zo geweldig ze konden hem helaas niet aan en waren een schrik in de buurt.Blijkbaar was mijn merrie hengstig ik had dat dus nog niet door gehad die hengst dus al wel.Ik heb ook op de renstal blauw plekken opgelopen omdat zo'n hengst in één keer opzij kon trappen met zijn voor been.Ik ken ook heel lieve hengsten ,maar zelfs de hengst die ik zelf op de renstal reed de liefste die er was mocht niet buiten in de hengstenpadock(1.80 hoog)als de merrie's buiten stonden.Mischien bedoelde cassidy ook wel niet profs maar wel zeer ervaren mensen die allen met hengsten om zouden moeten gaan.

Diddles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 05:31

Cassidy schreef:
Voor iedereen die vindt dat ik overdrijf:

http://parelli.parellinet.net/info_page ... avvy&t=lit

En op de stal waar ik sta heb ik de nodige hengsten langs zien komen. Ik maak ze dagelijks mee, maar ben gelukkig niet degene die met ze om moet gaan. Lees het artikel van Pat Parelli, en begrijp waarom een hengst niet in de handen thuishoort van iemand die er geen verstand van heeft.

Kim, jij weet hoe je Orobaldo aan moet pakken, jij geeft hem desnoods ook een mega-oplawaai. Maar als je de eerste topics over hem even terugleest en als ik met herinner wat jij me over Orobaldo hebt verteled dat je hem net had, had ook Orobaldo last van los zittende achtervoetjes, en is hij dat wat hij nu geworden is ook alleen maar geworden door jouw opvoeding. Ik zie dagelijks de nodige mensen met hengsten omgaan die daar niet toe in staat zijn, omdat het houden van een hengst in de westernsport helaas erg stoer is. En ik zie een heleboel hengsten of nooit meer terug in de wedstrijdring, of ze komen terug als ruin omdat ze niet te hanteren zijn als hengst. En dat zijn dan de "koele" Quarters.

Ja......,
En er zijn mensen in andere landen die al 35 jaar met de zelfde olifant werken, dag en nacht.
En zomaar, zonder zichtbare reden ineens geplet worden omdat mevrouw de oliefant daar zin in had.
Zo zijn er altijd uitzonderingen.

P.S.
Weet Cassidy het antwoord op mijn vraag al.
(Wat is het kleinste beentje/botje van een paard?)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 06:38

Ik denk dat er toch minder mensen een olifant als huisdier hebben dan een paard, maar goed.

Cassidy weet het kleinste botje van het paard, maar zegt het lekker niet Haha!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 06:51

Hormoontjes spelen ook bij merries een rol natuurlijk, maar een merrie die last heeft van haar hormoontjes zal niet proberen koste wat kost leider van de kudde te worden om 'dekrecht' te krijgen.

Hengsten horen gehouden te worden door profs, of op zijn minst amateurs met heeeeel veel ervaring. Ik ken ook 'lieve' hengsten, zijn zo in de omgang best aardig, maar o wee als er iemand langskomt die niet duidelijk is... Dan verandert die o zo lieve hengst in een furie... Nee dank u.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 07:38

Alleen al om het feit dat dit topic er is bewijst dat hengsten anders zijn....

er wordt nooit een topic geopend met alle ruinen moeilijk???

Iedereen weet dat hengsten een "speciale " aanpak nodig hebben, Een hoop mensen denken dat ze dat kunnen en komen van een koude kermis thuis.........al dan niet met de lichamelijke bewijzen dat ze ooit een hengst gehad hebben.

Hengsten houden is een vak apart en zeker niet voor iedereen weggelegd

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 07:49

Zou dit ook voor mannen gelden. Knipoog

Maar ik ben het met Gijsenkim en Cassidy eens. Er zijn uitzonderingen maar over het algemeen is het gewoon uitkijken met hengsten. Doe mij maar een lieve ruin.

I_love_noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:15

Cassidy schreef:
Hengsten zijn potentiele moordenaars. Als je bij hen in de buurt bent moet je altijd op hun hoede zijn. Maakt niet uit of het een schatje is of niet, ze zullen een onachtzaam moment van je altijd proberen gebruiken om hoger in rangorde te komen dan jij. Draai een hengst nooit je rug toe, blijf altijd waakzaam. Het kan anders je leven kosten.

Sorry maar dit vind ik een beetje een hysterisch berichtje Haha! . Hengsten zijn geen monsters !! Okay, ik geef toe, ik heb niet veel ervaring met hengsten. Een vriendin van mij heeft een verzorg Friese hengst die inmiddels ruin is omdat het echt niet meer te doen was ( hij beet, schopte was dominant). Ik ging vaak mee om haar te helpen. Maar dit paardje was toen 1 jaar oud en er was nog helemaal niks mee gedaan, omdat zijn eigenaar bang voor hem was. Maar ik denkt dat een merrie net zo snel zo was geworden! Zijn castratie heeft wel wat geholpen maar er valt nog steeds veel aan hem te werken.
Ik denk dat een hengst die goed wordt opgevoed, consequent , veel aandacht etc. en een beetje een goed karakter van zich zelf heeft, een braaf paard kan worden. Al kan je meestal nou eenmaal niet met een hengst door een groep merries rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:27

Een hengst krijgt van mij geen andere behandeling dan een merrie. Het enige fijt is dat een hengst af en toe een wat hardere optater nodig heeft omdat hij door een klein tikje heen loopt. Maar ik ken ook lompe merries die een onganze optater nodig hebben voor je eens knap door dring.

Ik kan Dennis, als ik op meer dan 10 meter afstand sta(als hij dus los loopt), op andere gedachte brengen als hij naar een merrie wil crossen. Maar dat wel mits ik optijd ben(als er dus geen hek tussen staat). Loop ik te suffen kan ik hem bij de merrie op halen.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:35

Citaat:
Hengsten zijn niet geschikt voor de normale ruiters onder ons.
Cassidy heeft gelijk.
Het blijft oppassen met ze.
Hengsten zijn er voor profs.

hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, hoewel ik het woordje prof dan weer niet zo letterlijk zou nemen.
natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar aangezien het beoordelen van je eigen capaciteit moeilijk is, is het veiliger om er gewoon niet aan te beginnen. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat de hengst uit Nederland moet worden gebannen.
Maar gewoon als rijpaard, op een manege of pensionstal, met een ruiter die er opzich niets aan heeft dat het een hengst is daar heb ik mijn twijfels bij, en ik snap niet waarom een hengst dan beter is dan een ruin.