Wie laat een oud paard chippen? ik niet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:29

Nou ja zeg.. bokt doet stom. Mijn reactie is niet te zien Scheve mond

edit; nu weer wel Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:31

Gail schreef:
Omdat elke Nederlander geacht wordt de wet te kennen. Hoe banketstaaflig dat ook is, ze houden je er wel aan.

Dacht alleen dat wetswijzigingen altijd kenbaar gemaakt werden of hoeft dat niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:34

Volgens mij hoeft dat niet...

En trouwens: in geval van nood moet iedere DA hulp verlenen, en moet ook de dierenkliniek je paard behandelen, ongeacht of er een chip inzit of niet. Dat zijn ze aan hun eed verschuldigd.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:37

De dierenartsen die ik gesproken heb, doen ook heel vaag over hun mening wat betreft het chippen.
Volgens mij zien de meeste d.a er zelf ook niets in, maar mogen ze dat niet tegen hun klanten zeggen.

Iig weet ik dat 'onze' kliniek niet moeilijk doet over de chip. Dus ik zie nog steeds geen enkele reden om te chippen. En dat het wettelijk verplicht is.. ach, ik rijd ook weleens te hard als ik denk dat het geen kwaad kan.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:42

Mijn beessie is niet gechipped. Ik zie het nut er niet van in en daarbij is het nog niet verplicht. Als dat wel zo is dan is het vroeg genoeg om me erin te verdiepen.

Mijn asielkat is daarentegen wel gechipped. Dat heeft ook zeker nut. Veel weggelopen huisdieren komen dankzij de chip weer thuis. Gewoon doen dus (en niet vergeten adreswijzigingen door te laten voeren Knipoog).

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:50

Citaat:
Mijn asielkat is daarentegen wel gechipped. Dat heeft ook zeker nut. Veel weggelopen huisdieren komen dankzij de chip weer thuis. Gewoon doen dus (en niet vergeten adreswijzigingen door te laten voeren ).

En de verplichting van het chippen van asieldieren heeft minister Veerman afgeschaft. Wat een logika Scheve mond

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:14

Craignethan schreef:
En de verplichting van het chippen van asieldieren heeft minister Veerman afgeschaft. Wat een logika Scheve mond

Driewerf hoera voor Veerman! De eikel........

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:40

Ook ik laat mijn paard (19) niet chippen.

En ook over het chippen ben ik via bokt te weten gekomen, dus als het echt zo verplicht is dan vindt ik dat ik het had moeten weten via de DA of mijn verzekering.
Dus officieel weet ik gewoon van niks.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:36

Cassidy schreef:
Volgens mij hoeft dat niet...

En trouwens: in geval van nood moet iedere DA hulp verlenen, en moet ook de dierenkliniek je paard behandelen, ongeacht of er een chip inzit of niet. Dat zijn ze aan hun eed verschuldigd.

Om de sodemieter MOET dat wel, in de staatscourant, om precies te zijn. Ook hierin is de wet zeer duidelijk.
Chippen is NIET verplicht, alleen als je wedstrijden wilt rijden bij de NHS, dan heeft de NHS de verplichting ingesteld dat je paard gechipt moet zijn, zonder uitvoerig duidelijk te maken dat DNA-profiel als alternatief wordt aanvaard en bovendien die prijs belachelijk hoog heeft gemaakt en waarvan ze de opbrengst in eigen zak steken.
Dierenartsen hoeven dus ook niet vaag te doen over chippen, ze helpen je paard en noteren, als het goed is (!!), de gebruikte medicijnen in het paspoort. Overigens zijn er geen medicijnen met een wachttijd langer dan 28 dagen, dus dat zal slechts in uitzonderlijke gevallen een issiue zijn. Ook voor niet-geregistreerde medicijnen geldt de wachttijd van 28 dagen. In dit opzicht heeft de chip dus ook weer geen enkele toegevoegde waarde.
Dat gechipte honden en katten terugkomen, op basis van de chipgegevens geloof ik graag, er is geen rooie cent aan te verdienen, dus waarom zou je die chips saboteren? Paarden hebben de vervelende eigenschap om zelden weg te lopen en dan meestal niet eens ver weg. Paarden die gejat worden, zullen ook wel van hun chip worden afgeholpen, zo moeilijk is het niet om dergelijke chips te herprogrammeren, dus een andere identiteit heb je zo op een paard.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:52

poeh zeg
ik ben de' tweede' verzorgster (samen met Lotte dan) van het paard in kwestie, en geef Loes en Margriet groot gelijk. Hij staat niet bij een (volgens mij) gekeurde manege, of stal, of wat dan ook, hij komt maar zelden op straat, en naar mijn weten doet de Da er ook niet moeilijk over. Het heeft toch geen zin. In 2007 zien we wel verder, lijkt me (En dat duurt nog lang genoeg)

HeleennAnton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:29

Antonio heeft pas een chip gekregen.
Het heeft heel veel voordelen dat je het wel even laat doen hoor!
Je paard mag dan pas op wedstrijden en legaal vervoerd worden en je kan je paard natuurlijk altijd weer terug vinden als hij is gestolen (of als je hem kwijt bent Verward )

iig het koste mij 69 euro en dan kreeg ik er een paspoort bij.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:13

Ik heb mijn oude pony een paar jaar geleden al laten chippen. Ten eerste zodat ik veilig over de weg kan. (er worden wel degelijk mensen met trailer aangehouden door de AIVD(?)) En daarnaast wilde ik de mogelijkelijkheid om hem te slachten of in te laten slapen open houden.
Daarnast vrees ik dat dieren die door de destructie opgehaald worden over enige tijd ook een chip nodig hebben en ik wil hem niet laten chippen als het moment daar is.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:52

Mijn oude pony hoeft ook geen chip, kom nou zeg! Hij is laatst nog geent en de dierenarts heeft het erg helemaal niet over gehad, dus ik heb zoiets van: zon vaart loopt het niet...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:08

HeleennAnton schreef:
Het heeft heel veel voordelen dat je het wel even laat doen hoor!
Je paard mag dan pas op wedstrijden en legaal vervoerd worden en je kan je paard natuurlijk altijd weer terug vinden als hij is gestolen (of als je hem kwijt bent Verward )

iig het koste mij 69 euro en dan kreeg ik er een paspoort bij.

Wat zijn die voordelen dan?
Legaal vervoeren heeft niks met chippen uit te staan en ook mag je ongechipt starten op wedstrijden, zolang je de identiteit van je paard maar kunt aantonen, DNA bijvoorbeeld.
Dat paard terugvinden lukt je alleen als ie niet per ommegaande op transport naar Italië is gesteld, al dan niet met een onklaar gemaakte chip. Bovendien heeft de chip niks uit te staan met eigendomsrecht!
Ik zie dus geen voordelen in jouw argumenten.

Als er dus voor willekeurig welk paard geen voordelen zijn om te chippen, dan is het nut van het chippen van een oud paard al helemaal nutteloos (wat uiteindelijk de start van dit topic was).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:18

Craignethan schreef:
Grappige in dit hele verhaal is wel, dat toen er bij ons een merrie behoorlijk ziek werd en er veel medicijnen ingingen, er helemaal niet naar een paspoort is gevraagd, laat staan dat er in het paspoort is genoteerd welke medicijnen er toegediend waren (en dat waren medicijnen waar wel degelijk een wachttijd op zat voor de slacht). Gelukkig is de merrie beter geworden, maar lekker veel nut zo'n paspoort en registratie Schijnheilig

wat dacht je dan van wormen kuren ??? daar zit bij sommige ook een wachttijd op!staat toch ook niet in je paspoort wanneer je dat gedaan hebt!

Mijn DA vind t chippen onzin , een snelle manier om de schatkist te vullen

Hij zei : Dalijk willen ze ook nog dat we alle geitjes gaan chippen ofzo,
de gegevens op die chip zijn makkelijk te veranderen dus zekerheid heb je nog niet , er zijn mensen met wel 30 shetjes denk je echt dat die al die beestjes gaan chippen? zeker als de beestjes alleen maar in de achtertuin staan of afen toe onderdeman of aan de hand op straat komen

Ze kunnen het nooit helemaal verplichten alleen als ze in een trailer over de weg vervoert worden, maar als je aangehouden mocht worden met een paard die koliek heeft denk je dan echt dat je niet verder mag?
en als ze echt lastig doen zeg je maar dat ik er terplekke wel een chip in jas!

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:05

Ook ik wil mijn pony niet chippen en het gebeurt ook niet. Ik vind het belachelijk dat andere zouden gaan bepalen voor mij dat MIJN paard dat moet. Ik wil het niet, simpel!! En ja, ik heb me er in verdiept, en het is dus idd ook nog niet verplicht, volgens het stamboek (kvth) is het in 2006 verplicht, eerst 2007 maar het is een jaar vervroegt. Ik wacht af, en ben benieuwd.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:21

€122,37 Scheve mond
En dan te bedenken dat ik er 42 euro voor heb betaalt Nagelbijten / Gniffelen

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:19

Mijn paarden zijn niet gechipt en worden dat ook niet..
Ik zie er totaal geen voordelen aan. Een oud paard zou ik dus al helemaal nooit laten chippen.. Mn moeder zorgt voor een oude merrie en die wordt ook echt niet gechipt.. Daar heeft dat beestje niets aan..
Iedereen die niet wil chippen heeft iig nog tot 2006 (als ze wel een paspoort bezitten) om een alternatief af te wachten....